Goto page 1, 2, 3 Next
zdano
Guest
Mon May 07, 2007 3:49 pm
Dzień dobry wszystkim,
jestem, tak jak Wy, dłubaczem ale dłubię w motocyklach i proszę o
pomoc...
Otóż wyposażyłem moje moto w wiele potrzebnych i niepotrzebnych
prądożernych dodatków i wiem, że ocieram się o granice wydolności
alternatora. Umyśliłem sobie, że będę kontrolował ładowanie
akumulatora połączonym w szereg amperomierzem "z zerem w środku". I
tu mam problemik bo amperomierze, które znalazłem mają
delikatniutkie ustroje i ich żywotność na wibrującym motocyklu
sięga kilku dni. Wydaje mi się, że lepszy byłby prosty "wskaźnik
kierunku przepływu prądu" bez elementów mechanicznych np. z
listewką LED. Dokładność wskazań nie byłaby istotna, ważne, żeby
pokazywał czy prund idzie do akumulatora czy z niego wycieka...
Prąd, jakiego się spodziewam to +/- 10A (rozrusznik jest zasilany
osobnym przyłączem).
Lutować bez oparzeń potrafię ale schematu za diabła nie
zaprojektuję
Pomożecie??? :)
Pozdrawiam
--
Zdano
M-52, AWO425T, XT600Z,
VS800 Frankenstein
Mariusz c
Guest
Mon May 07, 2007 8:26 pm
zdano <zdano@wp.pl> napisał(a):
Quote:
tu mam problemik bo amperomierze, które znalazłem mają
delikatniutkie ustroje i ich żywotność na wibrującym motocyklu
sięga kilku dni.
Miałem kiedyś taki niezniszczalny miernik w Warszawie (taki samochód).
Były one we wszystkich autach z tamtego okresu, a w gazach, starych
Lublinach itd. miały nawet obudowę autonomiczną (w Warszawie były w panelu).
Oczywiście niewazne czy instalacja była 12 V czy 24V.
Powinieneś coś takiego znaleźć na początek - no chyba że masz i one nie
wytrzymują częstotoliwości drgań - w tamtych samochodach silniki tak szybko
się nie kręciły :)
Układ o ktorym mowisz, wcale banalny być nie musi, jeśli oprócz pomiaru
akumulator ma się jeszcze ładować.
Mariusz
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
grubianin
Guest
Tue May 08, 2007 6:12 am
witaj
a po co z zerem w srodk?
William
Guest
Tue May 08, 2007 7:58 am
zdano napisał(a):
Quote:
Dzie dobry wszystkim,
jestem, tak jak Wy, dubaczem ale dubi w motocyklach i prosz o
pomoc...
Ot wyposayem moje moto w wiele potrzebnych i niepotrzebnych
prdoernych dodatkw i wiem, e ocieram si o granice wydolnoci
alternatora. Umyliem sobie, e bd kontrolowa adowanie
akumulatora poczonym w szereg amperomierzem "z zerem w rodku". I
tu mam problemik bo amperomierze, ktre znalazem maj
delikatniutkie ustroje i ich ywotno na wibrujcym motocyklu
siga kilku dni. Wydaje mi si, e lepszy byby prosty "wskanik
kierunku przepywu prdu" bez elementw mechanicznych np. z
listewk LED. Dokadno wskaza nie byaby istotna, wane, eby
pokazywa czy prund idzie do akumulatora czy z niego wycieka...
Prd, jakiego si spodziewam to +/- 10A (rozrusznik jest zasilany
osobnym przyczem).
Lutowa bez oparze potrafi ale schematu za diaba nie
zaprojektuj
Pomoecie??? :)
Pozdrawiam
W zasadzie wystarczy wzmacniacz operacyjny pracujący przy zerze - LM324
na przykład + linijka diodowa. Jak będe miał czas w weekend to ci mogę
takie coś zaprojektować. Jaki przekrój i długość ma kabel akumulator -
masa ?
zdano
Guest
Tue May 08, 2007 8:03 am
Użytkownik "grubianin" |
| a po co z zerem w srodk?
|
Witaj,
a po to, że jak ma zero z boku to pokazuje jednokierunkowo a prund
do aku albo płynie albo wypływa!
Ale ja oczywicie mogę się mylić...
Zdano
zdano
Guest
Tue May 08, 2007 8:09 am
Użytkownik "William"
| W zasadzie wystarczy wzmacniacz operacyjny pracujący przy zerze -
LM324
| na przykład + linijka diodowa. Jak będe miał czas w weekend to ci
mogę
| takie coś zaprojektować. Jaki przekrój i długość ma kabel
akumulator -
| masa ?
Witam,
kabel aku-masa jest króciutki - 7 cm / ok 15 mm^2, ale "wskaźnik"
chcę zamontować na przewodzie '+' zasilającym wszystko w motocyklu
za wyjątkiem rozrusznika. Przyrząd posadzony na masie musiałby
wytrzymywać dodatkowo kilkadziesiąt A prądu przy rozruchu...
Pozdrawiam
Zdano
William
Guest
Tue May 08, 2007 8:51 am
zdano napisał(a):
Quote:
Użytkownik "William"
| W zasadzie wystarczy wzmacniacz operacyjny pracujący przy zerze -
LM324
| na przykład + linijka diodowa. Jak będe miał czas w weekend to ci
mogę
| takie coś zaprojektować. Jaki przekrój i długość ma kabel
akumulator -
| masa ?
Witam,
kabel aku-masa jest króciutki - 7 cm / ok 15 mm^2, ale "wskaźnik"
chcę zamontować na przewodzie '+' zasilającym wszystko w motocyklu
za wyjątkiem rozrusznika. Przyrząd posadzony na masie musiałby
wytrzymywać dodatkowo kilkadziesiąt A prądu przy rozruchu...
Pozdrawiam
Zdano
Chodzi o to czy można go wykorzystać jako bocznik (rezystor pomiarowy)
bez rozcinania. te 7cm ma tylko 84uOm więc zdecydowanie za mało by
łatwymi metodami zmierzyć np. 1A. Na plusie z kolei się generalnie źle
mierzy.... A jaki tam jest przekrój i długość (od akumulatora do
skrzynki bezpieczników) ?
Piotr GaĹka
Guest
Tue May 08, 2007 9:31 am
Użytkownik "William" <william@null.pl> napisał w wiadomości
news:f1pa5p$noj$4@news2.ipartners.pl...
Quote:
Chodzi o to czy można go wykorzystać jako bocznik (rezystor pomiarowy) bez
rozcinania. te 7cm ma tylko 84uOm więc zdecydowanie za mało by łatwymi
metodami zmierzyć np. 1A.
Może nie trzeba aż tak dokładnie ?
W samochodzie którym byłem wożony w dzieciństwie (BMW z 1949r) był wskaźnik
od -30A do +30A z kreskami co 10A.
10A *84u =0.8m.
Jakiś precyzyjny wzmacniacz i może byłoby OK.
P.G.
J.F.
Guest
Tue May 08, 2007 9:55 am
On Tue, 8 May 2007 10:31:57 +0200, Piotr Gałka wrote:
Quote:
Użytkownik "William" <william@null.pl> napisał w wiadomości
Chodzi o to czy można go wykorzystać jako bocznik (rezystor pomiarowy) bez
rozcinania. te 7cm ma tylko 84uOm więc zdecydowanie za mało by łatwymi
metodami zmierzyć np. 1A.
Może nie trzeba aż tak dokładnie ?
W samochodzie którym byłem wożony w dzieciństwie (BMW z 1949r) był wskaźnik
od -30A do +30A z kreskami co 10A.
Moze byc mu trzeba - a jesli mu brakuje tego 1A ?
To nie samochod, akumulator nie jest duzy.
Quote:
10A *84u =0.8m.
Jakiś precyzyjny wzmacniacz i może byłoby OK.
Jakis chopper [opamp, nie motocykl] i w zasadzie da sie i 84uV
zmierzyc.
J.
J.F.
Guest
Tue May 08, 2007 9:59 am
On Tue, 08 May 2007 09:51:21 +0200, William wrote:
Quote:
Chodzi o to czy można go wykorzystać jako bocznik (rezystor pomiarowy)
bez rozcinania.
Mozna, miedz co prawda ma spory wspolczynnik temperaturowy,
ale ciebie interesuje znak a nie dokladna wartosc.
Quote:
te 7cm ma tylko 84uOm więc zdecydowanie za mało by
łatwymi metodami zmierzyć np. 1A. Na plusie z kolei się generalnie źle
mierzy....
Podobnie zle jak na masie. Trzeba odpowiednie opampy .. i nie moga to
byc LM324 ani podobnej klasy ...
J.
Lukasz Spychalski
Guest
Tue May 08, 2007 10:00 am
On Mon, 07 May 2007 16:49:19 +0200, zdano wrote:
Quote:
Umyśliłem sobie, że będę kontrolował ładowanie
akumulatora połączonym w szereg amperomierzem
Pogadaj z Soutim:
http://usprawnienia.pl/produkty/ledwolt/
--
Pozdrawiam,
Lukasz Spychalski
zdano
Guest
Tue May 08, 2007 10:06 am
Użytkownik "William" |
| Chodzi o to czy można go wykorzystać jako bocznik (rezystor
pomiarowy)
| bez rozcinania. te 7cm ma tylko 84uOm więc zdecydowanie za mało
by
| łatwymi metodami zmierzyć np. 1A. Na plusie z kolei się
generalnie źle
| mierzy.... A jaki tam jest przekrój i długość (od akumulatora do
| skrzynki bezpieczników) ?
Na oko to jest miedź, 5 mm^2, długość 20 cm. Już go zresztą
rozciąłem bo tam wstawiałem moje wydumki +-10A z bocznikiem.
Bocznik zostawiałem przy bezpiecznikach a miernik na dwużyłowym
kabelku był przy kierownicy.
I działało... do czasu wyklepania łożysk ustroju od fascynujących
wibracji V-twin'a
Pozdrawiam
Zdano
zdano
Guest
Tue May 08, 2007 10:12 am
Użytkownik "William"
.. Na plusie z kolei się generalnie źle
| mierzy....
Mierzenie na masie ma rzeczywiście ważną zaletę - ewentualne
przetarcie przewodu miernika i zwarcie z ramą nie grozi
przykrościami!
Pozdrawiam
Zdano
Marek Lewandowski
Guest
Tue May 08, 2007 10:37 am
On May 7, 4:49 pm, "zdano" <z...@wp.pl> wrote:
Quote:
Otóż wyposażyłem moje moto w wiele potrzebnych i niepotrzebnych
prądożernych dodatków i wiem, że ocieram się o granice wydolności
alternatora. Umyśliłem sobie, że będę kontrolował ładowanie
akumulatora połączonym w szereg amperomierzem "z zerem w środku". I
tu mam problemik bo amperomierze, które znalazłem mają
delikatniutkie ustroje i ich żywotność na wibrującym motocyklu
a może pierd...nąć amperomierz i podpiąć woltomierz?
Założę się, że akumulator ładowany ma tak koło 7.2V, a jak instalacja
z niego zaczyna ciągnąć to siedzi już niżej, koło 6-6.6V... (względnie
14.5V i 12-13.5V)
?
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
zdano
Guest
Tue May 08, 2007 11:02 am
Użytkownik "Lukasz Spychalski" |
| Pogadaj z Soutim:
|
http://usprawnienia.pl/produkty/ledwolt/
Widziałem toto - eleganckie i bezinwazyjne tyle, że mierzy napięcie
w instalacji a mnie się marzy pomiar prądu ładowania/rozładowania
aku...
Pamiętam ze szkoły, że jedno zależy od drugiego ale w motocyklach
ta zależność wcale nie musi być taka oczywista. Zainteresowanym
mogę przytoczyć przykłady z autopsji
Pozdrawiam dłubaczy!
Zdano
Goto page 1, 2, 3 Next