Goto page 1, 2 Next
Mariusz c
Guest
Mon May 07, 2007 1:28 pm
Witam,
potrzebuję wykryć samochód nad wielką cewką, którą mam pod kostką betonową
na podjeździe - 3 zwoje, gabaryty cewki: 4 m x 0,75 m, zagłębienie ok 12 cm
pod powierzchnią, indukcyjnośc ok. 114 uH, po najechaniu autem ok. 115 uH.
Niestety, miernik indukcyjności tylko 3,5 cyfry, zakres 2 mH.
Pomysł banalny: generator LC + częstościomierz na Atmelu 90S2313.
Zrobiłem próby z generatorem ok. 150 kHz, Colpitts. Najechanie samochodem
odstraja go o ok. 300 Hz, co oznacza, że zmiana indukcyjności wynosi
faktycznie tylko ok. 0,5 uH.
W swojej praktyce elektronicznej mało robiłem generatorów, tak jakoś wyszło,
więc niektóre pytania moga byc mocno trywialne dla tych, którzy w tym
siedzą

.
Pytania (chyba) do krótkofalowców:
- Co zrobić żeby wszystko było jak najbardziej stabilne w funkcji
temperatury i czasu (chodzić może bez przerwy). Co można zrobić oprócz
stabilnego, skompensowanego termicznie zasilania, dobrych kondensatorów i
rezystorów. Obudować i zaekranowac mogę jedynie generator bez cewki.
- Czy duże znaczenie ma stabilizacja stałoprądowego punktu pracy tranzystora
generacyjnego?
- Czy lepsza większa beta tranzystora, czy mniejsza?
- Czy warto wchodzić w FET-y?
- Czy w praktyce zakres częstotliwości ma znaczenie dla stabilności
generatorów LC, bo w teorii raczej nie?
- Zdobyłem dwie sztuki nie produkowanych od dawna MC1648. Może ktoś badał je
w warunkach zmian temperatury?
Rozważałem analizę szybkości zmian częstotliwości w programie
częstościomierza, to możliwe, ale najpierw szukam pomysłu na generator.
Może jakieś inne pomysły na wykorzystanie cewki w tym przypadku. Linia
opóźniająca i pomiar czasu? ma ktoś moze doświadczenia w takich
rozwiązaniach?
To zajęcie hobbystyczne, a więc nie chodzi o jakąś minimalizację kosztów do
produkcji wielkoseryjnej.
Pozdrawiam
Mariusz
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
Padre_peper
Guest
Mon May 07, 2007 1:50 pm
Quote:
potrzebuję wykryć samochód nad wielką cewką, którą mam pod kostką betonową
na podjeździe
Twój samochód czy dowolny samochód ?
Greg(G.Kasprowicz)
Guest
Mon May 07, 2007 1:57 pm
a nie mozesz wykrywac zmiany stalej czasowej?
wystarczy NE555, filtr dolnoprzepustowy i ADC kontrolera
i masz prosty przetwornik indukcyjnosc - napiecie
Marek Lewandowski
Guest
Mon May 07, 2007 2:07 pm
Mariusz c <blogmd.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a):
Quote:
Pomysł banalny: generator LC + częstościomierz na Atmelu 90S2313.
Zrobiłem próby z generatorem ok. 150 kHz, Colpitts. Najechanie samochodem
odstraja go o ok. 300 Hz, co oznacza, że zmiana indukcyjności wynosi
faktycznie tylko ok. 0,5 uH.
- Co zrobić żeby wszystko było jak najbardziej stabilne w funkcji
temperatury i czasu (chodzić może bez przerwy).
a po co? Deszcz spadnie i się zmieni. Wykrwaj szybką zmianę częstotliwości, a
nie samą częstotliwość.
Quote:
Rozważałem analizę szybkości zmian częstotliwości w programie
częstościomierza, to możliwe, ale najpierw szukam pomysłu na generator.
no ale masz już tego Collpittsa?
Quote:
Może jakieś inne pomysły na wykorzystanie cewki w tym przypadku. Linia
opóźniająca i pomiar czasu? ma ktoś moze doświadczenia w takich
rozwiązaniach?
możesz sprawdzić, jak dobry jest ten obwód - jest szansa, że np. samochód
znacznie obciąży L (ale pewnie warstwa śniegu też) i wzbudzone drgania będą
gasły szybciej / prąd weźmie toto większy. Nie wiem, spekuluję.
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
J.F.
Guest
Mon May 07, 2007 3:32 pm
On Mon, 7 May 2007 14:57:31 +0200, Greg(G.Kasprowicz) wrote:
Quote:
a nie mozesz wykrywac zmiany stalej czasowej?
wystarczy NE555, filtr dolnoprzepustowy i ADC kontrolera
i masz prosty przetwornik indukcyjnosc - napiecie
Nie masz - zauwaz ze on ma zakres pomiarowy ok 0.5%.
Bedzie mial te same problemy albo wieksze.
Jakis zysk to moze miec dopiero w ukladzie mostkowym,
ale i tak klopoty pozostana. Mozna skorzystac z jakim pomyslow
od wykrywaczy metali .. ale to i tak nic nie zmieni.
Marek ma racje - nie ma sie co przejmowac stabilnoscia,
wykrywac po prostu szybka zmiane czestotliwosci.
Tylko stabilizatory zrobic zeby jakis skok napiecia w zasilaniu
nie powodowal falszywych alarmow.
J.
Greg(G.Kasprowicz)
Guest
Mon May 07, 2007 3:56 pm
Quote:
Samochod dowolny - to poprzednie pytanie

.
Czy z Twojego doświadczenia wynika, że da się taki układ zaprojektować
wystarczająco skutecznie na warunki zewnętrzne (-20 +30) przy
wykorzystaniu
ADC z mikrokontrolera?
Kiedyś wykorzystywałem ADC w ATMega128, ale powiedzmy sobie, że nie
powalały
stabilnością i dokładnością.
Ale oczywiście dzięki za pomysł :)
Ostatnie 12 godz. na stole generator stał +/- 0,5 proc. (+/-100 Hz na
200kHz). Jest tu jeszcze o co walczyć? Bo z tego co pamiętam, a nie mam
pod
ręką książek, to powinno jednak być lepiej.
usredniaj szereg pomiarow i sledz tendencje
reaguj gdy wynik zmieni sie o zadany poziom
Greg(G.Kasprowicz)
Guest
Mon May 07, 2007 4:59 pm
Quote:
Nie masz - zauwaz ze on ma zakres pomiarowy ok 0.5%.
Bedzie mial te same problemy albo wieksze.
ale uklad prostszy
Quote:
Ano właśnie, w międzyczasie przyglądałem się metodyce pomiaru
indukcyjności
podana metodą i nie wygląda to dobrze.
badaj pochodna indukcyjnosci / czestotliwosci p oczasie
Quote:
Marek ma racje - nie ma sie co przejmowac stabilnoscia,
wykrywac po prostu szybka zmiane czestotliwosci.
Zastosuję więc jak najlepsze kondensatory i stabilne rezystory,
ustabilizuję
termicznie stałoprądowy punkt pracy generatora i zasilanie, a
trochę "dłużej" posiedzę nad programem.
Chodzi o to, że jak przyjeżdża kilka samochodów na imprezę, to dwa są tuż
przy pętli

). No najwyżej zrobię awaryjny wyłącznik czujnika na imprezy.
i po co ci stabilne kondensatory i rezystory oraz stabilizacja termiczna
punktu pracy
skoro indukcyjnosc cewki moze sie znacznie zmienic po spadnieciu deszczu?
a nie mozesz uzc 2 petli obok siebie?
i badac korelacje
lwh
Guest
Mon May 07, 2007 5:07 pm
Użytkownik "Mariusz c" <blogmd.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:f1mv1b$8qc$1@inews.gazeta.pl...
Quote:
na podjeździe - 3 zwoje, gabaryty cewki: 4 m x 0,75 m, zagłębienie ok 12
cm
pod powierzchnią, indukcyjnośc ok. 114 uH, po najechaniu autem ok. 115 uH.
Ta Twoja cewa ma już za duża indukcyjność. Prawdopodobnie w ziemi masz
żelastwo - jakieś rury czy zbrojenie
Użycie jej indukcyjności jako wykrywacza metalu musi skutkować mnóstwem
fałszywych wyników.
Mariusz c
Guest
Mon May 07, 2007 5:16 pm
Greg\(G.Kasprowicz\) <Grzegorz.Kasprowicz_usunto_@CERN.CH> napisał(a):
Quote:
a nie mozesz wykrywac zmiany stalej czasowej?
wystarczy NE555, filtr dolnoprzepustowy i ADC kontrolera
i masz prosty przetwornik indukcyjnosc - napiecie
Samochod dowolny - to poprzednie pytanie

.
Czy z Twojego doświadczenia wynika, że da się taki układ zaprojektować
wystarczająco skutecznie na warunki zewnętrzne (-20 +30) przy wykorzystaniu
ADC z mikrokontrolera?
Kiedyś wykorzystywałem ADC w ATMega128, ale powiedzmy sobie, że nie powalały
stabilnością i dokładnością.
Ale oczywiście dzięki za pomysł :)
Ostatnie 12 godz. na stole generator stał +/- 0,5 proc. (+/-100 Hz na
200kHz). Jest tu jeszcze o co walczyć? Bo z tego co pamiętam, a nie mam pod
ręką książek, to powinno jednak być lepiej.
Mariusz
Mariusz
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
J.F.
Guest
Mon May 07, 2007 5:32 pm
On Mon, 7 May 2007 15:53:30 +0000 (UTC), Mariusz c wrote:
Quote:
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(a):
Marek ma racje - nie ma sie co przejmowac stabilnoscia,
wykrywac po prostu szybka zmiane czestotliwosci.
Zastosuję więc jak najlepsze kondensatory i stabilne rezystory, ustabilizuję
termicznie stałoprądowy punkt pracy generatora i zasilanie,
Ale po co ? Niech sobie plywa, ty masz w programie wykryc sytuacje
"jest co najmniej 200Hz mniej niz srednia z poprzedniej minuty"..
J.
Mariusz c
Guest
Mon May 07, 2007 6:53 pm
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(a):
Quote:
On Mon, 7 May 2007 14:57:31 +0200, Greg(G.Kasprowicz) wrote:
a nie mozesz wykrywac zmiany stalej czasowej?
wystarczy NE555, filtr dolnoprzepustowy i ADC kontrolera
i masz prosty przetwornik indukcyjnosc - napiecie
Nie masz - zauwaz ze on ma zakres pomiarowy ok 0.5%.
Bedzie mial te same problemy albo wieksze.
Ano właśnie, w międzyczasie przyglądałem się metodyce pomiaru indukcyjności
podana metodą i nie wygląda to dobrze.
Quote:
Marek ma racje - nie ma sie co przejmowac stabilnoscia,
wykrywac po prostu szybka zmiane czestotliwosci.
Zastosuję więc jak najlepsze kondensatory i stabilne rezystory, ustabilizuję
termicznie stałoprądowy punkt pracy generatora i zasilanie, a
trochę "dłużej" posiedzę nad programem.
Chodzi o to, że jak przyjeżdża kilka samochodów na imprezę, to dwa są tuż
przy pętli

). No najwyżej zrobię awaryjny wyłącznik czujnika na imprezy.
Dzięki wszystkim za zainteresowanie i dyskusję.
Zamierzam to skończyć za kilka tygodni, pewnie już w czerwcu, na razie mam
za dużo innych zajęć, ale gdyby ktoś chciał to poźniej wykorzystać, to niech
pisze na priva.
Oczywiście tu także będę zaglądał cały czas.
Mariusz
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
Stoowa
Guest
Mon May 07, 2007 7:10 pm
hmmm...
a jestes pewien ze chcesz wykrywac kazdy samochod czy tylko "uprawniony" ?
bo jesli ta petla ma sterowac brama to glupio bedzie jka sie otworzy
przed kazdym blaszakiem ktory podjedzie pod brame....
Mariusz c
Guest
Mon May 07, 2007 7:39 pm
Greg\(G.Kasprowicz\) <Grzegorz.Kasprowicz_usunto_@CERN.CH> napisał(a):
Quote:
Nie masz - zauwaz ze on ma zakres pomiarowy ok 0.5%.
Bedzie mial te same problemy albo wieksze.
ale uklad prostszy
Ano właśnie, w międzyczasie przyglądałem się metodyce pomiaru
indukcyjności
podana metodą i nie wygląda to dobrze.
badaj pochodna indukcyjnosci / czestotliwosci p oczasie
no ale w takim małym procku, to też kłopot
Quote:
Marek ma racje - nie ma sie co przejmowac stabilnoscia,
wykrywac po prostu szybka zmiane czestotliwosci.
Zastosuję więc jak najlepsze kondensatory i stabilne rezystory,
ustabilizuję
termicznie stałoprądowy punkt pracy generatora i zasilanie, a
trochę "dłużej" posiedzę nad programem.
Chodzi o to, że jak przyjeżdża kilka samochodów na imprezę, to dwa są tuż
przy pętli

). No najwyżej zrobię awaryjny wyłącznik czujnika na
imprezy.
i po co ci stabilne kondensatory i rezystory oraz stabilizacja termiczna
punktu pracy
skoro indukcyjnosc cewki moze sie znacznie zmienic po spadnieciu deszczu?
Chyba dla zasady, już mam skompletowane

.
Ostatnio nie padalo, ale faktycznie dobry pomysł, żeby to zlac wodą i
zobaczyć co się dzieje.
Quote:
a nie mozesz uzc 2 petli obok siebie?
i badac korelacje
To już leży w ziemi, więc raczej nie - kostki nie będę zrywal

. (Żona nie
pozwoli).
Mariusz
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
Mariusz c
Guest
Mon May 07, 2007 7:44 pm
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(a):
Quote:
On Mon, 7 May 2007 15:53:30 +0000 (UTC), Mariusz c wrote:
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(a):
Marek ma racje - nie ma sie co przejmowac stabilnoscia,
wykrywac po prostu szybka zmiane czestotliwosci.
Zastosuję więc jak najlepsze kondensatory i stabilne rezystory,
ustabilizuję
termicznie stałoprądowy punkt pracy generatora i zasilanie,
Ale po co ? Niech sobie plywa, ty masz w programie wykryc sytuacje
"jest co najmniej 200Hz mniej niz srednia z poprzedniej minuty"..
J.
Może trochę dla zasady, mam już wszystko

Mariusz
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
Mariusz c
Guest
Mon May 07, 2007 7:50 pm
lwh <l@vp.pl> napisał(a):
Quote:
Użytkownik "Mariusz c" <blogmd.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:f1mv1b$8qc$1@inews.gazeta.pl...
na podjeździe - 3 zwoje, gabaryty cewki: 4 m x 0,75 m, zagłębienie ok 12
cm
pod powierzchnią, indukcyjnośc ok. 114 uH, po najechaniu autem ok. 115
uH.
Ta Twoja cewa ma już za duża indukcyjność. Prawdopodobnie w ziemi masz
żelastwo - jakieś rury czy zbrojenie
Użycie jej indukcyjności jako wykrywacza metalu musi skutkować mnóstwem
fałszywych wyników.
No własnie, gdy robiłem pierwszy pomiar, to mnie zaskoczyła wysoka
indukcyjność, spodziewałem się znacznie mniejszej.
Jednak żelastwa ani rur tam nie ma. Było wybrane ok. pół metra, potem na to
przyszedł gruz betonowy. Leżał pół roku i wybieraliśmy z niego resztki
zbrojeń żeby nie ciąć opon. Potem zasypali to piaskiem z cementem, ubili,
wlożyli pętlę i położyli kostkę.
Może to być efekt zapewne dużej pojemności międzyzwojowej, rezystancji kabla
(kilka omów) itp. i e efekcie miernik widzi to wszystko w przełożeniu na
indukcyjnośc jako te 114 uH.
Mariusz
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
Goto page 1, 2 Next