RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak rozszerzyć pasmo przenoszenia kolumn głośnikowych do 22000 Hz?

Pasmo przenoszenia

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak rozszerzyć pasmo przenoszenia kolumn głośnikowych do 22000 Hz?

Goto page Previous  1, 2

J.F.
Guest

Fri Aug 18, 2006 5:33 pm   



On Fri, 18 Aug 2006 18:48:17 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
Quote:
Hello J,
Sam zapis na płycie i magnetofonie powoduje ograniczenie pasma.
Ale dosc stopniowo, a na szpulowcu dosc wysoko.

Na magnetofonie bardzo ostro i wcale nie tak wysoko. Ograniczeniem
jest szerokość szczeliny w głowicy. Dla prędkości 38.1 cm/s stała
czasowa korekcji to 35 us - czyli już przy ok. 5 kHz trzeba
kompensować o 3 dB szerokość szczeliny. A im wyżej tym gorzej.
Dochodzi do tego, że to, co nagra jedna krawędź (w skali mikro) druga
kasuje. 1/2 fali masz przy ok. 13 kHz (dla głowicy o szczelinie 6 um)
albo nawet przy niecałych 8 kHz (dla głowicy o szczelinie 10 uH). Przy
1/4 fali masz pełne tłumienie.

Szpulowego nie sprawdzalem, ale jesli kaseciak siega 15kHz,
to przy 8x wiekszej predkosci ze 25kHz powinno byc osiagalne ?

J.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Fri Aug 18, 2006 6:04 pm   



Hello J,

Friday, August 18, 2006, 7:33:54 PM, you wrote:

Quote:
Sam zapis na płycie i magnetofonie powoduje ograniczenie pasma.
Ale dosc stopniowo, a na szpulowcu dosc wysoko.
Na magnetofonie bardzo ostro i wcale nie tak wysoko. Ograniczeniem
jest szerokość szczeliny w głowicy. Dla prędkości 38.1 cm/s stała
czasowa korekcji to 35 us - czyli już przy ok. 5 kHz trzeba
kompensować o 3 dB szerokość szczeliny. A im wyżej tym gorzej.
Dochodzi do tego, że to, co nagra jedna krawędź (w skali mikro) druga
kasuje. 1/2 fali masz przy ok. 13 kHz (dla głowicy o szczelinie 6 um)
albo nawet przy niecałych 8 kHz (dla głowicy o szczelinie 10 uH). Przy
1/4 fali masz pełne tłumienie.
Szpulowego nie sprawdzalem, ale jesli kaseciak siega 15kHz,
to przy 8x wiekszej predkosci ze 25kHz powinno byc osiagalne ?

Kaseciak ma znacznie węższą szczelinę i znacznie cieńsza taśmę (18
(C60),12 (C90) lub 9 um (C120)).
Na studyjnym 25 kHz jest osiągalne - przy głowicy 6 um lub węższej.
Ale może mi wierzyć, że powyżej 16 kHz jakość sygnału jest fatalna.
Chcąc uzyskać lepszą jakość trzebaby sięgnąć po cieńsze taśmy -
studyjna ma 55 um - a tu już pojawia się problem z wytrzymałością
mechaniczną. W sprzęcie studyjnym taśma musi wytrzymać znacznie więcej
niż w amatorskim. Dobry magnetofon potrafi przewijać z prędkością
talerza rzędu 1000 obr/min. Żeby taśma dobrze się zwinęła i nie
powstała poduszka powietrzna (studyjne są bez szpul i taśma musi sie
utrzymać na krążku sama) naciągi muszą być duże. Nagłe hamowania,
gwałtowny start (poniżej 0.1 sekundy!) - to wymaga mocnej taśmy z
grubą wartswą magnetyczną). I własnie dlatego, pomimo silnego rozwoju
techniki, magnetofony studyjne nadal pracują na archaicznej prędkości
38.1 cm/s - i tak dobrze, że nie 76.2 - bo taka też kiedyś była.

Ale o czym my tu w ogóle piszemy? Magnetofonów używa się jeszcze tylko
ze względu na nagrania archiwalne. Podobnie z gramofonami. Ewentualnie
biedniejsze małe studia nagraniowe używają jeszcze analogowego zapisu.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

Mirek
Guest

Fri Aug 18, 2006 6:34 pm   



Zanac napisał(a):

Quote:
No jak to nie? Miedzy 18000 a 20000 jest tak duza roznica ze kazdy
uslyszy.

Myślę, że pasmo przenoszenia nie ma w Hi-Fi aż takiego znaczenia. I nie
piszę to dlatego, że słyszę tylko do 16 kHz (jak mam dobry dzień), ale
dlatego, że jest całe mnóstwo innych, ważniejszych parametrów.
I z jednej strony wypada się śmiać z tych wszystkich kabli, lamp, srebra
itp. "bo nie słychać żadnej różnicy!", ale z drugiej strony chyba
prawdziwy fortepian każdy odróżni od nagranego (nawet ja ze swoim
16kHz), więc jest jeszcze spore pole do popisu.
Mirek.

MuNiO
Guest

Fri Aug 18, 2006 10:13 pm   



Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> napisał w wiadomości
news:1435483031.20060818200417@pik-net.pl...

Quote:

Ale o czym my tu w ogóle piszemy? Magnetofonów używa się jeszcze tylko
ze względu na nagrania archiwalne. Podobnie z gramofonami. Ewentualnie
biedniejsze małe studia nagraniowe używają jeszcze analogowego zapisu.


uzywaja DAT lub MD

Filip Ozimek
Guest

Fri Aug 18, 2006 11:08 pm   



MuNiO napisał(a):
Quote:
a po co ? i tak tego nie uslyszysz

Bezpośrednio nie, AFAIK wyższe harmoniczne wpływają na odbiór dzwięku
przez mózg. Skasują się już przy mikrofonie ale powstaną tuż przed
odtworzeniem :-)

--
Filip.

Goto page Previous  1, 2

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak rozszerzyć pasmo przenoszenia kolumn głośnikowych do 22000 Hz?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map