Goto page 1, 2 Next
Adam Wysocki
Guest
Mon Mar 19, 2018 12:07 pm
Hej,
Szukam sposobu na zmniejszenie liczby anten na dachu samochodu. Teraz są
dwie (CB i FM), chcę dorzucić trzecią (2m/70cm) i zrobi się już z tego
mały jeż :)
Wiem, że ludzie podłączają radio samochodowe do ogrzewania tylnej szyby.
Są takie fabryczne rozwiązania i różne, bardziej lub mniej skuteczne,
wydumki.
Macie z tym jakieś doświadczenie?
Dwie moje wizje są takie:
http://www.chmurka.net/r/usenet/radio-szyba-1.png
http://www.chmurka.net/r/usenet/radio-szyba-2.png
Pierwszej wizji najbliżej jest do pętli magnetycznej, drugiej do dipola /
ground plane (gdzie przeciwwagą jest karoseria samochodu). Bardziej
przemawia do mnie wizja druga, nie sądzę żebym na pierwszej w ogóle
cokolwiek odebrał (no i kwestia zestrojenia pierwszej, bo się zrobi
ładny układ LC).
Opis schematów:
- HTR PWR -- zasilanie ogrzewania tylnej szyby
- AMP PWR -- zasilanie z radia
- RADIO -- koncentryk do radia
- GND -- masa od strony tylnej szyby (tu gdzie jest teraz podpięte
ogrzewanie)
- L1, L2 -- dwa dławiki na odpowiedni prąd (zmierzę, nie sądze że > 15A),
indukcyjność kilkadziesiąt uH
- HTR1 -- paski ogrzewające na szybie
- AMP1 -- wzmacniacz (Sunker AMP1 lub fabryczny z samochodu), symbol
zwykłego op ampa ale wiadomo, o co chodzi
- F1 -- bezpiecznik na wypadek przebicia C2 (żeby mi się ogrzewanie szyby
nie zasilało przez oplot koncentryka)... ciekawe jaką ma indukcyjność
Czy L2 jest konieczne, czy wystarczy L1?
Czy moja wizja ma sens? Czy może pomysł jest całkowicie poroniony i lepiej
zabudować antenę gdzie indziej, choćby przyklejaną do szyby?
--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:
http://www.chmurka.net/ ]
SnCu
Guest
Mon Mar 19, 2018 12:07 pm
W dniu 2018-03-19 o 11:07, Adam Wysocki pisze:
Quote:
Wiem, że ludzie podłączają radio samochodowe do ogrzewania tylnej szyby.
Są takie fabryczne rozwiązania i różne, bardziej lub mniej skuteczne,
wydumki.
Z tego co widziałem, to fabrycznie to są osobne ścieżki od grzejników szyby.
Natomiast z podanych schematów, bardziej do mnie przemawia 2., przy czym
ja bym żadnych dławików w obwodzie ogrzewania nie montował - całe
filtrowanie zrobić po stronie "słaboprądowej".
BQB
Guest
Mon Mar 19, 2018 12:25 pm
W dniu 19.03.2018 o 11:40, SnCu pisze:
Quote:
W dniu 2018-03-19 o 11:07, Adam Wysocki pisze:
Wiem, że ludzie podłączają radio samochodowe do ogrzewania tylnej szyby.
Są takie fabryczne rozwiązania i różne, bardziej lub mniej skuteczne,
wydumki.
Z tego co widziałem, to fabrycznie to są osobne ścieżki od grzejników
szyby.
Natomiast z podanych schematów, bardziej do mnie przemawia 2., przy czym
ja bym żadnych dławików w obwodzie ogrzewania nie montował - całe
filtrowanie zrobić po stronie "słaboprądowej".
Podłączyć przewód antenowy przez kondensator szeregowo - odetnie
napięcie stałe, a przepuści zmienne. Ale jaki, tego nie podpowiem -
trzeba by było poszukać, albo dobrać do częstotliwości, najlepiej, jakby
tłumił też do kilku-kilkunastu kHz (zakłócenia z alternatora i/lub ze
świec zapłonowych, jak są)
SnCu
Guest
Mon Mar 19, 2018 12:36 pm
W dniu 2018-03-19 o 12:25, BQB pisze:
Quote:
Podłączyć przewód antenowy przez kondensator szeregowo - odetnie
napięcie stałe, a przepuści zmienne.
No kurde, genialny pomysł.
Quote:
Ale jaki, tego nie podpowiem -
Buuuuuuuu :(
Quote:
trzeba by było poszukać,
Czyli w domyśle, zapytać kogoś kto się zna?
Quote:
albo dobrać do częstotliwości,
Ale trzeba by znać wzory.
Quote:
najlepiej, jakby
tłumił też do kilku-kilkunastu kHz (zakłócenia z alternatora i/lub ze
świec zapłonowych, jak są)
Jeszcze lepiej, jakby też kopał Bitcoiny.
Adam Wysocki
Guest
Mon Mar 19, 2018 2:23 pm
SnCu <taj@emni.ca> wrote:
Quote:
Z tego co widziałem, to fabrycznie to są osobne ścieżki od grzejników
szyby.
To też nie taki zły pomysł, lakier termoprzewodzący mam

ale jakbym miał
malować nim po szybie to chyba lepiej pociągnąć przewód.
Quote:
Natomiast z podanych schematów, bardziej do mnie przemawia 2., przy czym
ja bym żadnych dławików w obwodzie ogrzewania nie montował - całe
filtrowanie zrobić po stronie "słaboprądowej".
Ciężko będzie. Raz, że szpilki z alternatora i zapłonu a dwa, że zwarcie
anteny do masy, ograniczone tylko jej (niewielką) indukcyjnością i
rezystancją. Te dławiki mają mi tę antenę odseparować od instalacji dla
częstotliwości radiowych.
--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:
http://www.chmurka.net/ ]
J.F.
Guest
Mon Mar 19, 2018 4:03 pm
Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:p8o24o$1d9$1$gof@news.chmurka.net...
Quote:
Szukam sposobu na zmniejszenie liczby anten na dachu samochodu. Teraz
są
dwie (CB i FM), chcę dorzucić trzecią (2m/70cm) i zrobi się już z
tego
mały jeż
Zrob, bedziesz wzbudzal respekt :-)
A ta 2m nie bedzie odbierala UKF ?
Ta od CB tez powinna, a zwrotnica nawet prostsza.
Quote:
Wiem, że ludzie podłączają radio samochodowe do ogrzewania tylnej
szyby.
Dwie moje wizje są takie:
http://www.chmurka.net/r/usenet/radio-szyba-1.png
http://www.chmurka.net/r/usenet/radio-szyba-2.png
Pierwszej wizji najbliżej jest do pętli magnetycznej, drugiej do
dipola /
ground plane (gdzie przeciwwagą jest karoseria samochodu). Bardziej
przemawia do mnie wizja druga, nie sądzę żebym na pierwszej w ogóle
cokolwiek odebrał (no i kwestia zestrojenia pierwszej, bo się zrobi
ładny układ LC).
IMO - pierwsza to ciekawy dipol, zakladajac, ze masz typowa szybe
poziomymi paskami.
Ale ... nie zapomnij o kablach doprowadzajacych - wzmacniacz powinien
byc na srodku szyby, ewentualnie na srodku podszybia.
Drugi uklad wzmacnia napiecie wygenerowane miedzy grzalką a karoseria
pojazdu.
Obstawialbym raczej 2. Ale moze zajsc potrzeba poeksperymentowania z
cewkami.
Quote:
Czy L2 jest konieczne, czy wystarczy L1?
IMO - bedzie dzialał i bez, ale chyba lepiej z nim.
I wejscie IMO moze byc tez z konca "masowego", i moze byc lepie po
umasieniu wzmacniacza przy szybie ...
J.
SnCu
Guest
Mon Mar 19, 2018 5:48 pm
W dniu 2018-03-19 o 13:23, Adam Wysocki pisze:
Quote:
SnCu <taj@emni.ca> wrote:
Z tego co widziałem, to fabrycznie to są osobne ścieżki od grzejników
szyby.
To też nie taki zły pomysł, lakier termoprzewodzący mam

ale jakbym miał
malować nim po szybie to chyba lepiej pociągnąć przewód.
Ja to kojarzę z samochodami typu kombi, które mają tą antenę na szybie
bocznej nad bagażnikiem i ogrzewania tam nie mają.
Quote:
Natomiast z podanych schematów, bardziej do mnie przemawia 2., przy czym
ja bym żadnych dławików w obwodzie ogrzewania nie montował - całe
filtrowanie zrobić po stronie "słaboprądowej".
Ciężko będzie. Raz, że szpilki z alternatora i zapłonu a dwa, że zwarcie
anteny do masy, ograniczone tylko jej (niewielką) indukcyjnością i
rezystancją. Te dławiki mają mi tę antenę odseparować od instalacji dla
częstotliwości radiowych.
Może to i dobry pomysł.
Adam Wysocki
Guest
Mon Mar 19, 2018 6:11 pm
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Zrob, bedziesz wzbudzal respekt
Szczególnie u złodziei

To byłby już trzeci raz.
Quote:
A ta 2m nie bedzie odbierala UKF ?
Ta od CB tez powinna, a zwrotnica nawet prostsza.
Pewnie "jakoś" będzie, ale wolałbym pociągnąć je prosto do transceivera,
tym bardziej że obie też nadają.
Podejrzewam, że ta od CB mocno tłumi UKF przez wbudowaną cewkę.
Quote:
IMO - pierwsza to ciekawy dipol, zakladajac, ze masz typowa szybe
poziomymi paskami.
Mam.
Tylko czy na pewno dipol? Mi to wygląda jak pętla dla ubogich. Właśnie
druga wygląda jak dipol -- jedna część w postaci grzałki (odseparowanej
cewkami od instalacji DC), druga część w postaci karoserii.
Quote:
Drugi uklad wzmacnia napiecie wygenerowane miedzy grzalką a karoseria
pojazdu.
A pierwszy nie? To nie jest wzmacniacz symetryczny... choć, oczywiście,
jeśli tak będzie lepiej, to się zrobi wzmacniacz symetryczny zamiast
wrzucania gotowca (który zresztą leży w pudle z przydasiami, więc nawet
kupować nie trzeba

).
Quote:
I wejscie IMO moze byc tez z konca "masowego",
Czemu tak? Mniejsze zakłócenia z zasilania, bo puszczone dodatkowo przez
indukcyjność szyby?
Quote:
i moze byc lepie po umasieniu wzmacniacza przy szybie ...
Właśnie, umasienie wzmacniacza... tu są trzy opcje.
1. Umasienie z koncentryka, idącego do radia (czyli tak jak narysowałem).
Zaleta to puszczenie osobno masy radiowej (ekranem koncentryka) i ogólnej
(karoserią) za wzmacniaczem. Wada to to, że antena zbiera względem
karoserii, nie względem masy radia.
2. Umasienie przy szybie, niepodłączanie ekranu koncentryka przy
wzmcniaczu (ekran będzie podłączony po stronie radia, czyli tak, jak
proponujesz). Wada to osobne masy (wzmacniacz będzie umasiony przy
szybie, a radio spodziewa się sygnału umasioneg oprzy radiu), co może
zwiększyć zakłócenia. Zaleta to to, co było wadą wyżej.
3. Umasienie i z koncentryka, i z szyby. To eliminuję, bo się zrobi pętla
masy, a może część prądu zasilającego szybę może pójść przez koncentryk.
Idealnie byłoby mieć wzmacniacz różnicowy (i zasilać z masy radia) lub np.
transformator 1:1 (i zasilać wzmacniacz z masy szyby), tylko czy to
konieczne?
--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:
http://www.chmurka.net/ ]
pilocik
Guest
Mon Mar 19, 2018 6:57 pm
W dniu 19.03.2018 o 11:07, Adam Wysocki pisze:
Quote:
Hej,
Szukam sposobu na zmniejszenie liczby anten na dachu samochodu.
a na jakich antenach teraz jedziesz ?
CB+FM = Triflex, nie wiem na jakich osiągach CB Ci zależy ale do
antymiśkowania się w zupełności nadaje
CB + spliter MIX27 = wyciąga FM z CB, testowałem, działa przyzwoicie
ostatecznie aktywna antena wewnętrzna FM ( takie przyklejane na szybę )
schowana pod deską - warunek: by to miało sens musi być równo lub
powyżej linii blach auta, testowałem, obleci ale szału nie ma
Cezary GrÄ
dys
Guest
Mon Mar 19, 2018 10:21 pm
W dniu 19.03.2018 o 11:07, Adam Wysocki pisze:
Quote:
Hej,
Szukam sposobu na zmniejszenie liczby anten na dachu samochodu. Teraz są
dwie (CB i FM), chcę dorzucić trzecią (2m/70cm) i zrobi się już z tego
mały jeż :)
Wiem, że ludzie podłączają radio samochodowe do ogrzewania tylnej szyby.
Są takie fabryczne rozwiązania i różne, bardziej lub mniej skuteczne,
wydumki.
Macie z tym jakieś doświadczenie?
Ogrzewanie szyby to moim zdaniem lipa, te ścieżki są oporowe, więc
straty i słaba antena.
Quote:
Czy moja wizja ma sens? Czy może pomysł jest całkowicie poroniony i lepiej
zabudować antenę gdzie indziej, choćby przyklejaną do szyby?
Miałem taką antenę, o ile pamiętam Bosh, cieniutki drucik przyklejony
poziomo do przedniej szyby, pośrodku okrągłe pudełeczko ze wzmacniaczem,
ok 3 tranzystorów, ale to dawno, nie dam sobie reki uciąć.
--
Cezary Grądys <czarekgr@wa.onet.pl>
Adam Wysocki
Guest
Mon Mar 19, 2018 10:49 pm
pilocik <piloocikWYTNIJTO@tlen.pl> wrote:
Quote:
Szukam sposobu na zmniejszenie liczby anten na dachu samochodu.
a na jakich antenach teraz jedziesz ?
Uchwyt TwinCar, nazw anten w sumie nie pamiętam... zbyt dawno kupowałem
ten zestaw. Jest napisane na antenach, zerknę.
Quote:
CB+FM = Triflex, nie wiem na jakich osiągach CB Ci zależy ale do
antymiśkowania się w zupełności nadaje
W mieście i tak jeżdżę na pochylonej antenie (bo garaże), dopiero w trasy
ją przekręcam na 90 stopni względem dachu... i wtedy osiągi CB wzrastają.
Quote:
CB + spliter MIX27 = wyciąga FM z CB, testowałem, działa przyzwoicie
Może to i opcja. Zadziała lepiej niż moja wydumka z ogrzewaniem szyby?
Na pewno plusem jest nieprzerabianie instalacji szyby. Minusem cena :)
Quote:
ostatecznie aktywna antena wewnętrzna FM ( takie przyklejane na szybę )
schowana pod deską - warunek: by to miało sens musi być równo lub
powyżej linii blach auta, testowałem, obleci ale szału nie ma
No i znów... taka antena będzie lepiej zbierała, niż ogrzewanie szyby?
Powierzchnia dużo mniejsza...
--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:
http://www.chmurka.net/ ]
Adam Wysocki
Guest
Tue Mar 20, 2018 11:26 am
Adam Wysocki <gof@somewhere.invalid> wrote:
Quote:
a na jakich antenach teraz jedziesz ?
Uchwyt TwinCar, nazw anten w sumie nie pamiętam... zbyt dawno kupowałem
ten zestaw. Jest napisane na antenach, zerknę.
Na antenie jest tylko napisane Sirio CB Line, ale zakładam, że to nazwa
serii, a nie modelu. Z wyglądu najbardziej podobna do Sirio Omega 27.
FM jest ta, która była dołączona do uchwytu.
Uchwyt to dokładnie Dirland Sirio Duo (to chyba to samo, co TwinCar). Nie
ma w środku elektroniki (cewek, filtrów, itd).
https://www.cb-radio.info.pl/produkt/rid,676,rel,typy.html
--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:
http://www.chmurka.net/ ]
Adam Wysocki
Guest
Tue Mar 20, 2018 1:01 pm
Cezary Grądys <czarekgr@wa.onet.pl> wrote:
Quote:
Ogrzewanie szyby to moim zdaniem lipa, te ścieżki są oporowe, więc
straty i słaba antena.
Pytanie czy ten opór ma znaczenie dla sygnału radiowego i impedancji
wzmacniacza... może rzeczywiście ma.
Quote:
Miałem taką antenę, o ile pamiętam Bosh, cieniutki drucik przyklejony
poziomo do przedniej szyby, pośrodku okrągłe pudełeczko ze wzmacniaczem,
ok 3 tranzystorów, ale to dawno, nie dam sobie reki uciąć.
Na Allegro są różne tego typu od 10zł do 30zł. Podawane są wzmocnienia w
dB, ale podejrzewam że to kit, jak wszystkie parametry w urządzeniach z
tej półki cenowej. Ciekawe, czy taka antena zadziała lepiej niż wydumka
z szybą...
http://allegro.pl/antena-samochodowa-wewnetrzna-fm-ze-wzmacniaczem-i7173574348.html
http://allegro.pl/antena-sam-fm-wewnetrzna-wzmacniacz-mala-hq-i7055926538.html
http://allegro.pl/antena-wewnetrzna-samochodowa-fm-ze-wzmacniaczem-i7213732212.html
http://allegro.pl/wewnetrzna-antena-samochodowa-fm-wzmacniacz-i7026036203.html
http://allegro.pl/antena-fm-samochodowa-wewnetrzna-sunker-w3-i7064268127.html
http://allegro.pl/antena-samochodowa-wewnetrzna-fm-wzmacniacz-c375-i7030964304.html
--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:
http://www.chmurka.net/ ]
pilocik
Guest
Tue Mar 20, 2018 7:01 pm
W dniu 20.03.2018 o 10:26, Adam Wysocki pisze:
Quote:
Adam Wysocki <gof@somewhere.invalid> wrote:
a na jakich antenach teraz jedziesz ?
Uchwyt TwinCar, nazw anten w sumie nie pamiętam... zbyt dawno kupowałem
ten zestaw. Jest napisane na antenach, zerknę.
Na antenie jest tylko napisane Sirio CB Line, ale zakładam, że to nazwa
serii, a nie modelu. Z wyglądu najbardziej podobna do Sirio Omega 27.
FM jest ta, która była dołączona do uchwytu.
Uchwyt to dokładnie Dirland Sirio Duo (to chyba to samo, co TwinCar). Nie
ma w środku elektroniki (cewek, filtrów, itd).
Antenka przyzwoita, jak zresztą większość Sirio/Midlanda
Jak chce Ci się nieco pomajsterkować to na twincarze w miejsce FM
wmontuj Triflexa, zapewni FM i CB oraz wjazd na parkingi
Chociaż jak kiedyś parkowałem u szwagra w garażu podziemnym to i tak
musiałem pręt od Tajfuna wykręcić, no ale auto dość wysokie - Alhambra
Triflex powinien Ci zapewnić osiągi porównywalne z twoją obecną anteną,
zwłaszcza jak jest pochylona
Warto tylko czarnym lakierem zamalować logo SIRIO na podstawie, niestety
wielu żuli wie że sam pręt do trifla to stówka :(
W miejsce obecnej CB możesz wtedy wkręcić tę na 144mHz, będzie tak jak
teraz, dwie sztuki a trzy funkcje
Andrzej
Guest
Wed Mar 28, 2018 3:33 pm
W dniu 2018-03-19 o 11:07, Adam Wysocki pisze:
Quote:
Hej,
Szukam sposobu na zmniejszenie liczby anten na dachu samochodu. Teraz są
dwie (CB i FM), chcę dorzucić trzecią (2m/70cm) i zrobi się już z tego
mały jeż :)
CB to ok. 27MHz.
Trzecia harmoniczna =81MHz, więc spokojnie powinno odbierać FM.
I to lepiej niż jakieś grzałki.
Goto page 1, 2 Next