Goto page 1, 2, 3 Next
PeJot
Guest
Fri Jun 28, 2013 6:20 pm
Czołem.
Jak się szacuje/liczy/dobiera silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
? Chodzi o wytwarzanie stałego momentu hamującego, np. 1Nm@500 1/min
przez dłuższy czas, a nie zatrzymanie maszyny. Hamulce proszkowe są
fajne, ale muszą pracować w poziomie.
--
P. Jankisz
O rowerach:
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
PeJot
Guest
Fri Jun 28, 2013 7:55 pm
W dniu 2013-06-28 21:46, Lisciasty pisze:
Quote:
A to koniecznie musi być indukcyjniak? Tzn masz już sprzęt i szukasz dupereli, czy możesz coś zmienić?
Na razie mam maszynę z hamulcem proszkowym i przekładnią kątową i tej
przekładni chciałbym się pozbyć z uwagi na żywotność. Maszyna indukcyjna
jako hamulec korci mnie trwałością. Z tego względu odpadają maszyny
komutatorowe.
--
P. Jankisz
O rowerach:
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
Lisciasty
Guest
Fri Jun 28, 2013 9:46 pm
W dniu piątek, 28 czerwca 2013 20:20:19 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
Quote:
Czołem.
Jak się szacuje/liczy/dobiera silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
? Chodzi o wytwarzanie stałego momentu hamującego, np. 1Nm@500 1/min
przez dłuższy czas, a nie zatrzymanie maszyny. Hamulce proszkowe są
fajne, ale muszą pracować w poziomie.
A to koniecznie musi być indukcyjniak? Tzn masz już sprzęt i szukasz dupereli, czy możesz coś zmienić?
L.
bartekltg
Guest
Fri Jun 28, 2013 10:32 pm
W dniu 2013-06-28 23:12, Lisciasty pisze:
Quote:
W dniu piątek, 28 czerwca 2013 21:55:29 UTC+2 użytkownik PeJot
napisał:
Na razie mam maszynę z hamulcem proszkowym i przekładnią kątową i
tej przekładni chciałbym się pozbyć z uwagi na żywotność. Maszyna
indukcyjna jako hamulec korci mnie trwałością. Z tego względu
odpadają maszyny komutatorowe.
Paanie, komutatory to ze Zbyszkiem z Bogdańca na niedźwiedzia
chadzały (a może to były komtury, memoria trochę fragilis tego...).
Najprościej użyć prądnicy z magnesami trwałymi, jeżeli chcesz
podłubać to można samemu, kupujesz małego indukcyjniaka, toczysz
wirnik na wzór tego wyjętego, osadzasz neodymy i wio, opornik i
działa. W zasadzie można stoczyć oryginalny wirnik i zamocować
magnesy, to nie musi być jakieś precyzyjne bo obroty niewielkie.
Magnesy stałe i opornik dadzą siłę zależną od obrotów.
(dobrze kombinuje, napięcie ~ obroty. Napięcie ~ natężenie,
natężenie ~ moment

)
Quote:
Chyba że uprzesz się na indukcyjniaka, może da się toto zamodelować i
coś policzyć, kufa czy ja jeszcze pamiętam QuickFielda? :
Dziwne, nie mogłem na szybko znaleśc przyzwoitego modelu
(matematycznego, uproszczonego) generatora indukcyjnego.
Z magensami stałymi można próbować spuszczać stały prąd,
w kocu grupa elektroniczna, parę tranzystorów to nie problem;)
No, może z mocą;-)
pzdr
bartekltg
Lisciasty
Guest
Fri Jun 28, 2013 11:12 pm
W dniu piątek, 28 czerwca 2013 21:55:29 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
Quote:
Na razie mam maszynę z hamulcem proszkowym i przekładnią kątową i tej
przekładni chciałbym się pozbyć z uwagi na żywotność. Maszyna indukcyjna
jako hamulec korci mnie trwałością. Z tego względu odpadają maszyny
komutatorowe.
Paanie, komutatory to ze Zbyszkiem z Bogdańca na niedźwiedzia chadzały (a może to były komtury, memoria trochę fragilis tego...).
Najprościej użyć prądnicy z magnesami trwałymi, jeżeli chcesz podłubać to można samemu, kupujesz małego indukcyjniaka, toczysz wirnik na wzór tego wyjętego, osadzasz neodymy i wio, opornik i działa. W zasadzie można stoczyć oryginalny wirnik i zamocować magnesy, to nie musi być jakieś precyzyjne bo obroty niewielkie.
Chyba że uprzesz się na indukcyjniaka, może da się toto zamodelować i coś policzyć, kufa czy ja jeszcze pamiętam QuickFielda? :>
L.
PeJot
Guest
Sat Jun 29, 2013 5:47 am
W dniu 2013-06-29 00:32, bartekltg pisze:
Quote:
Magnesy stałe i opornik dadzą siłę zależną od obrotów.
(dobrze kombinuje, napięcie ~ obroty. Napięcie ~ natężenie,
natężenie ~ moment

)
Opornik da się sterować PWMem. I tak przydałby się kawałek automatyki do
pilnowania obciążenia.
Quote:
Chyba że uprzesz się na indukcyjniaka, może da się toto zamodelować i
coś policzyć, kufa czy ja jeszcze pamiętam QuickFielda? :
Dziwne, nie mogłem na szybko znaleśc przyzwoitego modelu
(matematycznego, uproszczonego) generatora indukcyjnego.
Ciekawa koncepcja, ale z uwagi na magnesy klejone samodzielnie
nadmiernie prototypowa

Gotowca chciałbym, a najlepiej ze 6.
--
P. Jankisz
O rowerach:
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
KS
Guest
Sat Jun 29, 2013 6:13 am
Witam,
Nigdy nie liczyłem, ale jeśli znajdziesz silnik którego znamionowy moment i
obroty są bliskie Twoim warunkom pracy (hamowania) to powinno działać.
Będziesz musiał zasilic uzwojenia prądem stałym, najlepiej jakis PWM i
kontrolować prąd.Są specjalne układy do hamowania slników indukcyjnych.
Jesli parametry masz inne, np. dużo pracuje (hamuje) na niskich obrotach to
pomyśl o obcym chłodzeniu albo/i o pomiarze teperatury silnika hamującego.
Użytkownik "PeJot" <PeJot_slepy_adres@nigdzie.pl> napisał w wiadomości
news:kqkk3v$sfv$1@news.mm.pl...
Quote:
Czołem.
Jak się szacuje/liczy/dobiera silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny ?
Chodzi o wytwarzanie stałego momentu hamującego, np. 1Nm@500 1/min przez
dłuższy czas, a nie zatrzymanie maszyny. Hamulce proszkowe są fajne, ale
muszą pracować w poziomie.
--
P. Jankisz
O rowerach:
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
PeJot
Guest
Sat Jun 29, 2013 7:39 am
W dniu 2013-06-29 09:28, Lisciasty pisze:
Quote:
W dniu sobota, 29 czerwca 2013 08:13:00 UTC+2 użytkownik KS napisał:
Nigdy nie liczyłem, ale jeśli znajdziesz silnik którego znamionowy moment i
obroty są bliskie Twoim warunkom pracy (hamowania) to powinno działać.
Znaleźć indukcyjniaka na 500 obr/min może być ciężko, ale faktycznie metodą Macajewa chyba najszybciej, bez zbędnego babrania się we wzorach
Dokładnie, tu się rozbija o niskie obroty.
--
P. Jankisz
O rowerach:
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
PeJot
Guest
Sat Jun 29, 2013 7:43 am
W dniu 2013-06-29 08:13, KS pisze:
Quote:
Nigdy nie liczyłem, ale jeśli znajdziesz silnik którego znamionowy moment i
obroty są bliskie Twoim warunkom pracy (hamowania) to powinno działać.
Będziesz musiał zasilic uzwojenia prądem stałym, najlepiej jakis PWM i
kontrolować prąd.Są specjalne układy do hamowania slników indukcyjnych.
Jesli parametry masz inne, np. dużo pracuje (hamuje) na niskich obrotach to
pomyśl o obcym chłodzeniu albo/i o pomiarze teperatury silnika hamującego.
O chłodzeniu obcym myślałem pod postacią przedmuchiwania wnętrza
podziurawionego silnika sprężonym powietrzem. Przy tych parametrach (
1Nm@500 obr/min, 10 minut ) ciężko będzie dobrać mały i tani silnik,
chyba że jakiś jednofazowy.
--
P. Jankisz
O rowerach:
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
Lisciasty
Guest
Sat Jun 29, 2013 9:16 am
W dniu sobota, 29 czerwca 2013 07:47:20 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
Quote:
Ciekawa koncepcja, ale z uwagi na magnesy klejone samodzielnie
nadmiernie prototypowa

Gotowca chciałbym, a najlepiej ze 6.
Gotowce są, ale mogą być ciut drogie, chyba żeby dobrze poszukać :P
http://www.rms.com.pl/obrazki/dokumenty/generatory.pdf
L.
Lisciasty
Guest
Sat Jun 29, 2013 9:23 am
W dniu sobota, 29 czerwca 2013 00:32:56 UTC+2 użytkownik bartekltg napisał:
Quote:
Magnesy stałe i opornik dadzą siłę zależną od obrotów.
(dobrze kombinuje, napięcie ~ obroty. Napięcie ~ natężenie,
natężenie ~ moment

)
Ja tam gdzieś widziałem obroty na poziomie 500, nie pisał o zmiennych :>
Quote:
Dziwne, nie mogłem na szybko znaleśc przyzwoitego modelu
(matematycznego, uproszczonego) generatora indukcyjnego.
Modele matematyczne mają to do siebie że paroma kliknięciami myszki można z nimi zrobić co się chce, ale niekoniecznie to zadziała w rzeczywistości :>
L.
Lisciasty
Guest
Sat Jun 29, 2013 9:28 am
W dniu sobota, 29 czerwca 2013 08:13:00 UTC+2 użytkownik KS napisał:
Quote:
Nigdy nie liczyłem, ale jeśli znajdziesz silnik którego znamionowy moment i
obroty są bliskie Twoim warunkom pracy (hamowania) to powinno działać.
Znaleźć indukcyjniaka na 500 obr/min może być ciężko, ale faktycznie metodą Macajewa chyba najszybciej, bez zbędnego babrania się we wzorach ;)
L.
PeJot
Guest
Sat Jun 29, 2013 9:37 am
W dniu 2013-06-29 10:42, Lisciasty pisze:
Quote:
W dniu sobota, 29 czerwca 2013 09:43:01 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
O chłodzeniu obcym myślałem pod postacią przedmuchiwania wnętrza
podziurawionego silnika sprężonym powietrzem. Przy tych parametrach (
1Nm@500 obr/min, 10 minut ) ciężko będzie dobrać mały i tani silnik,
chyba że jakiś jednofazowy.
Czy ja dobrze liczę że to będzie 50W, czy coś mi mózg rano nie funguje?
Dobrze liczysz. 50 W mocy mechanicznej przez 10 minut, która pójdzie w
ciepło na wirniku , do tego jeszcze grzanie wzbudzenia. I jeszcze
hamulec powinien mieć <65 mm średnicy. Bez chłodzenia się nie obejdzie.
--
P. Jankisz
O rowerach:
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
RoMan Mandziejewicz
Guest
Sat Jun 29, 2013 9:51 am
Hello Lisciasty,
Saturday, June 29, 2013, 10:42:56 AM, you wrote:
Quote:
O chłodzeniu obcym myślałem pod postacią przedmuchiwania wnętrza
podziurawionego silnika sprężonym powietrzem. Przy tych parametrach (
1Nm@500 obr/min, 10 minut ) ciężko będzie dobrać mały i tani silnik,
chyba że jakiś jednofazowy.
Czy ja dobrze liczę że to będzie 50W, czy coś mi mózg rano nie funguje?
52.33(3)W
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
J.F.
Guest
Sat Jun 29, 2013 10:21 am
Dnia Sat, 29 Jun 2013 11:51:10 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
Quote:
Hello Lisciasty,
O chłodzeniu obcym myślałem pod postacią przedmuchiwania wnętrza
podziurawionego silnika sprężonym powietrzem. Przy tych parametrach (
1Nm@500 obr/min, 10 minut ) ciężko będzie dobrać mały i tani silnik,
chyba że jakiś jednofazowy.
Czy ja dobrze liczę że to będzie 50W, czy coś mi mózg rano nie funguje?
52.33(3)W
Nie, tam pi wchodzi do obliczen, nie moze byc taki ladny wynik.
52,359877559829887307710723054658...
J.
Goto page 1, 2, 3 Next