RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak dobrać silnik indukcyjny dla dynamicznego hamowania 1 Nm przy 500 obr/min?

Silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak dobrać silnik indukcyjny dla dynamicznego hamowania 1 Nm przy 500 obr/min?

Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Lisciasty
Guest

Sat Jun 29, 2013 10:42 am   



W dniu sobota, 29 czerwca 2013 09:43:01 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:


Quote:
O chłodzeniu obcym myślałem pod postacią przedmuchiwania wnętrza
podziurawionego silnika sprężonym powietrzem. Przy tych parametrach (
1Nm@500 obr/min, 10 minut ) ciężko będzie dobrać mały i tani silnik,
chyba że jakiś jednofazowy.

Czy ja dobrze liczę że to będzie 50W, czy coś mi mózg rano nie funguje?

L.

PeJot
Guest

Sat Jun 29, 2013 10:45 am   



W dniu 2013-06-29 12:33, Lisciasty pisze:
Quote:
W dniu sobota, 29 czerwca 2013 12:21:39 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
Nie, tam pi wchodzi do obliczen, nie moze byc taki ladny wynik.
52,359877559829887307710723054658...

Zrobisz rysę pilnikiem na wale i będzie 52,33(3) :]

No i te okresowe (3) zabije projekt w zarodku :>


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

bartekltg
Guest

Sat Jun 29, 2013 10:57 am   



W dniu 2013-06-29 09:23, Lisciasty pisze:
Quote:
W dniu sobota, 29 czerwca 2013 00:32:56 UTC+2 użytkownik bartekltg
napisał:


Magnesy stałe i opornik dadzą siłę zależną od obrotów. (dobrze
kombinuje, napięcie ~ obroty. Napięcie ~ natężenie, natężenie ~
moment Smile)

Ja tam gdzieś widziałem obroty na poziomie 500, nie pisał o zmiennych
:

"Chodzi o wytwarzanie stałego momentu hamującego, np. 1Nm@500 1/min
przez dłuższy czas, a nie zatrzymanie maszyny."

To zatrzymywanie zmyliło mnie.


Quote:
Dziwne, nie mogłem na szybko znaleśc przyzwoitego modelu
(matematycznego, uproszczonego) generatora indukcyjnego.

Modele matematyczne mają to do siebie że paroma kliknięciami myszki
można z nimi zrobić co się chce, ale niekoniecznie to zadziała w
rzeczywistości :

Wiedza przybliżona i tak jest lepsza niż zupełny brak informacji;-)
Chodziło tylko o zgrubne oszacowanie, zawsze się przydeje wiedzieć,
czy napięcie będzie z grubsza proporcjopnalne do obrotów,
kwadratowe (Wink) czy nasyci się.

pzdr
bartekltg

bartekltg
Guest

Sat Jun 29, 2013 11:06 am   



W dniu 2013-06-29 07:47, PeJot pisze:
Quote:
W dniu 2013-06-29 00:32, bartekltg pisze:

Magnesy stałe i opornik dadzą siłę zależną od obrotów.
(dobrze kombinuje, napięcie ~ obroty. Napięcie ~ natężenie,
natężenie ~ moment Smile)

Opornik da się sterować PWMem. I tak przydałby się kawałek automatyki do
pilnowania obciążenia.

W sumie w przykładzie podał moc dość małą.
1Nm przy 500rpm to 50W z hakiem.

Jeśli mamy prąd zmienny (a tak zakladam) i nie przeszkadza nam
dopasowanie z dokładnością do okresu, kilka tyrystorów (albo triaków,
jak nie che nam się prądy prostować, bez wygładzania!), procek
i zestaw oporników R,2R...R2^k (z grubsza się ułoży).
Mierzymy prąd w szczycie, a przed zerem zmieniamy sygnał
do tyrystorów i prąd leci przez odpowiedni zestaw równolegle
ułożonych oporników.


Quote:
Chyba że uprzesz się na indukcyjniaka, może da się toto zamodelować i
coś policzyć, kufa czy ja jeszcze pamiętam QuickFielda? :

Dziwne, nie mogłem na szybko znaleśc przyzwoitego modelu
(matematycznego, uproszczonego) generatora indukcyjnego.

Ciekawa koncepcja, ale z uwagi na magnesy klejone samodzielnie
nadmiernie prototypowa Smile Gotowca chciałbym, a najlepiej ze 6.

To nie ja proponowałem magnesy;>

pzdr
bnartekltg

bartekltg
Guest

Sat Jun 29, 2013 11:10 am   



W dniu 2013-06-29 11:37, PeJot pisze:
Quote:
W dniu 2013-06-29 10:42, Lisciasty pisze:
W dniu sobota, 29 czerwca 2013 09:43:01 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:


O chłodzeniu obcym myślałem pod postacią przedmuchiwania wnętrza
podziurawionego silnika sprężonym powietrzem. Przy tych parametrach (
1Nm@500 obr/min, 10 minut ) ciężko będzie dobrać mały i tani silnik,
chyba że jakiś jednofazowy.

Czy ja dobrze liczę że to będzie 50W, czy coś mi mózg rano nie funguje?

Dobrze liczysz. 50 W mocy mechanicznej przez 10 minut, która pójdzie w
ciepło na wirniku , do tego jeszcze grzanie wzbudzenia. I jeszcze
hamulec powinien mieć <65 mm średnicy. Bez chłodzenia się nie obejdzie.

Dlaczego w wirniku? Większość mocy powinieneś spalać w jakimś
układziku (kontrolującym pobór prądu, jeśli chcesz mieć stały
moment, albo oporniku nawet) poza silnikiem.

pzdr
bartekltg

J.F.
Guest

Sat Jun 29, 2013 11:53 am   



Dnia Sat, 29 Jun 2013 13:10:37 +0200, bartekltg napisał(a):
Quote:
Dobrze liczysz. 50 W mocy mechanicznej przez 10 minut, która pójdzie w
ciepło na wirniku , do tego jeszcze grzanie wzbudzenia. I jeszcze
hamulec powinien mieć <65 mm średnicy. Bez chłodzenia się nie obejdzie.

Dlaczego w wirniku? Większość mocy powinieneś spalać w jakimś
układziku (kontrolującym pobór prądu, jeśli chcesz mieć stały
moment, albo oporniku nawet) poza silnikiem.

Ale to wymaga pradnicy generujacej napiecie. Z magnesami trwalymi, czy
obcowzbudnej.
Jesli zas silnik indukcyjny klatkowy zasilisz stalym pradem, to gdzie
sie moc hamowania wydzieli ?

Dla ambitnych - generator asynchroniczny.
Szczegolnie gdyby potrzebne obroty mialy niewielki zakres.
Tak mi chodzi po glowie ze silnik asynchroniczny ma wzglednie staly
moment w szerokim zakresie obrotow, wiec gdyby jeszcze miec 3 fazy i
odprowadzac moc do sieci - to byloby pieknie i trywialnie :-)

Ale tu obroty niskie, falownik specjalny robic, zeby rezystory grzac ?

Niestety - ten generator asynchroniczny przerasta moje mozliwosci
pojmowania, wiec nie wiem - da sie zrobic jednofazowy ?
Albo np w silniku od pralki zasilac jedno uzwojenie, a odbierac moc z
pozostalych ?

Ale 50W to znow nie tak duzo, moze wystarczy tarcza i
(elektro)magnesy. Tarcza bedzie sie krecic, to i chlodzenie lepsze

Mozna by tez z jakiegos silnika komutatorowego szczotki zdemontowac, i
rezystory na komutatorze przylutowac :-)

A tak swoja droga to takie hamulce sa w rowerkach treningowych,
ergometrach.

J.







Quote:

pzdr
bartekltg


JS
Guest

Sat Jun 29, 2013 12:18 pm   



W dniu 2013-06-28 23:12, Lisciasty pisze:
Quote:
W dniu piątek, 28 czerwca 2013 21:55:29 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
Na razie mam maszynę z hamulcem proszkowym i przekładnią kątową i tej
przekładni chciałbym się pozbyć z uwagi na żywotność. Maszyna indukcyjna
jako hamulec korci mnie trwałością. Z tego względu odpadają maszyny
komutatorowe.

Paanie, komutatory to ze Zbyszkiem z Bogdańca na niedźwiedzia chadzały (a może to były komtury, memoria trochę fragilis tego...).
Najprościej użyć prądnicy z magnesami trwałymi, jeżeli chcesz podłubać to można samemu, kupujesz małego indukcyjniaka, toczysz wirnik na wzór tego wyjętego, osadzasz neodymy i wio, opornik i działa. W zasadzie można stoczyć oryginalny wirnik i zamocować magnesy, to nie musi być jakieś precyzyjne bo obroty niewielkie.
Chyba że uprzesz się na indukcyjniaka, może da się toto zamodelować i coś policzyć, kufa czy ja jeszcze pamiętam QuickFielda? :

L.

To już może z jakiegoś samochodowego alternatora coś da się zrobić.

pzdr
JS

Lisciasty
Guest

Sat Jun 29, 2013 12:33 pm   



W dniu sobota, 29 czerwca 2013 12:21:39 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
Quote:
Nie, tam pi wchodzi do obliczen, nie moze byc taki ladny wynik.
52,359877559829887307710723054658...

Zrobisz rysę pilnikiem na wale i będzie 52,33(3) :]

L.

PeJot
Guest

Sat Jun 29, 2013 1:04 pm   



W dniu 2013-06-29 14:18, JS pisze:

Quote:
To już może z jakiegoś samochodowego alternatora coś da się zrobić.

Przerabiałem praktycznie. Pracuje toto tysiącami godzin, ale problem
jest z wymiarami i sporym momentem bezwładności wirnika. Alternatory
motocyklowe najczęściej nie występują jako samodzielne moduły do
prostego zaaplikowania.


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

PeJot
Guest

Sat Jun 29, 2013 1:07 pm   



W dniu 2013-06-29 13:53, J.F. pisze:

Quote:
A tak swoja droga to takie hamulce sa w rowerkach treningowych,
ergometrach.

Są. Tyle że obroty mocno powyżej 1000 1/min.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Irek N.
Guest

Sat Jun 29, 2013 4:09 pm   



Quote:
Qrfa, tożto tak proste że aż banalne. Krokowca tam wsadź, wymiary powinny podejść, uzwojenie zewrzesz do opornika i jazda.


Dokładnie to chciałem napisać!
Stosuję w układarkach taki mechanizm, który zwiera uzwojenia w przypadku
zaniku napięcia czy innej przyczyny utraty kontroli nad silnikiem.
Wtedy ramie trzymane silnikiem krokowym spokojnie wolno opada, a nie
wali z 1g w dół :)

Jest jeden drobiazg, powyżej pewnych obrotów silnik przestaje hamować
(ma swoją indukcyjność, napięcie jest przemienne, więc przestają płynąć
prądy Smile ).

Miłego.
Irek.N.

Irek N.
Guest

Sat Jun 29, 2013 4:10 pm   



Quote:
No i te okresowe (3) zabije projekt w zarodku :


Nie zabija, ale jako projekt naukowy straszliwie podraża Smile


Miłego.
Irek.N.

J.F.
Guest

Sat Jun 29, 2013 4:35 pm   



Dnia Sat, 29 Jun 2013 18:09:13 +0200, Irek N. napisał(a):
Quote:
Qrfa, tożto tak proste że aż banalne. Krokowca tam wsadź, wymiary powinny podejść, uzwojenie zewrzesz do opornika i jazda.

Dokładnie to chciałem napisać!
Stosuję w układarkach taki mechanizm, który zwiera uzwojenia w przypadku
zaniku napięcia czy innej przyczyny utraty kontroli nad silnikiem.
Wtedy ramie trzymane silnikiem krokowym spokojnie wolno opada, a nie
wali z 1g w dół Smile

Ale wtedy nie masz kontroli nad momentem. Chyba ze jakis regulowany
rezystor, czy inne PWM. No i rezystor musi miec 50W.

Quote:
Jest jeden drobiazg, powyżej pewnych obrotów silnik przestaje hamować
(ma swoją indukcyjność, napięcie jest przemienne, więc przestają płynąć
prądy Smile ).

Dynamo rowerowe ma dosc stala moc w szerokim zakresie obrotow ... ale
z tego wniosek ze moment hamujacy odwrotnie proporcjonalny do
predkosci :-(

J.

Irek N.
Guest

Sat Jun 29, 2013 4:50 pm   



Quote:
Ale wtedy nie masz kontroli nad momentem. Chyba ze jakis regulowany
rezystor, czy inne PWM. No i rezystor musi miec 50W.

Ale dlaczego?
Sam napisałeś że w opornik energię skierować należy Smile.

Quote:
Dynamo rowerowe ma dosc stala moc w szerokim zakresie obrotow ... ale
z tego wniosek ze moment hamujacy odwrotnie proporcjonalny do
predkosci Sad

Ale czytałem o trwałości, a krokowego chyba nie da się zajechać*.

Miłego.
Irek.N.
* da się, montując poziomo w napędzie z paskami, przegrzewając,
uderzając w wirnik.

PeJot
Guest

Sat Jun 29, 2013 5:06 pm   



W dniu 2013-06-29 18:10, Irek N. pisze:
Quote:
No i te okresowe (3) zabije projekt w zarodku :


Nie zabija, ale jako projekt naukowy straszliwie podraża Smile

Okresowo :>


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Goto page Previous  1, 2, 3  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak dobrać silnik indukcyjny dla dynamicznego hamowania 1 Nm przy 500 obr/min?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map