Goto page 1, 2 Next
Krzysiek_K.
Guest
Thu Mar 20, 2008 5:34 am
Witam Grupowiczow,
musze zainstalowac w samochodzie przekazniki,
cewki beda zasilane "po stacyjce", z ukladu swiatel postojowych oraz
drogowych,
standardowe przekazniki samochodowe,
czy z takimi przekaznikami w samochodzie rownolegle z cewka zawsze nalezy
stosowac diode prostownicza ?
Jaki jest cel stosowania takiej diody, i jakie moga byc konsekwencje
podlaczenia przekaznika bez diody ?
(oczywiscie auto z "prosta" elektryka, bez zadnej transmisji po przewodach),
z gory dziekuje za informacje,
pozdrawiam
Krzysiek
Piotr Pitucha
Guest
Thu Mar 20, 2008 7:10 am
Użytkownik "Krzysiek_K." <k_kalemba@op.pl> napisał w wiadomości
news:frspg4$k03$1@news.onet.pl...
Quote:
Witam Grupowiczow,
musze zainstalowac w samochodzie przekazniki,
cewki beda zasilane "po stacyjce", z ukladu swiatel postojowych oraz
drogowych,
standardowe przekazniki samochodowe,
czy z takimi przekaznikami w samochodzie rownolegle z cewka zawsze nalezy
stosowac diode prostownicza ?
Nie, nie musisz, jeśli sterowanie tymi światłami jest klasyczne
przełącznikami
Quote:
Jaki jest cel stosowania takiej diody, i jakie moga byc konsekwencje
podlaczenia przekaznika bez diody ?
Dioda zabezpiecza elementy sterujące przekaźnikami przed przepięciemi w
czasie komutacji, jeśli sterujesz przekaźniakami włączonymi równolegle do
żarówek to dioda ogólnie jest zbędna, prąd cewki przekaźnika jest
wielokrotnie mniejszy od prądu żarówki, więc przepięcia będą tłumione przez
rezystancję włókna.
Piotr
William
Guest
Thu Mar 20, 2008 7:35 am
Quote:
standardowe przekazniki samochodowe,
Jaki jest cel stosowania takiej diody, i jakie moga byc konsekwencje
podlaczenia przekaznika bez diody ?
Cel już kolega wyjaśnił, a jeśli masz na myśli "standardowe" przekaźniki to
kupujesz je w komplecie z podstawką i przewodami i jest już w nich dioda.
Sylwester Łazar
Guest
Thu Mar 20, 2008 10:37 am
Quote:
musze zainstalowac w samochodzie przekazniki,
Dlaczego?
Nie lepiej:
Tranzystor np: BU932-DIV npn
lub MJ2955 pnp
Niezawodność > przekaźnika.
cena < przekaźnika.
Montaż - tu i tu mechanika
miejsce: tranzystor mniej.
--
--
pozdrawiam
Sylwester Łazar
tel. 0604873468
http://www.alpro.pl
http://www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
i projektowania PCB
Piotr Pitucha
Guest
Thu Mar 20, 2008 10:51 am
Użytkownik "Sylwester Łazar" <goalpropl@alpro.pl> napisał w wiadomości
news:frtb3d$vo6$1@mx1.internetia.pl...
Quote:
musze zainstalowac w samochodzie przekazniki,
Dlaczego?
Nie lepiej:
Tranzystor np: BU932-DIV npn
lub MJ2955 pnp
Wszystko zależy co chce łączyć, jeśli duże prądy to niespecjalnie, wtedy
lepszy byłby MOSFET, zostaje też problem izolacji galwanicznej jeśli taka
jest potrzebna
Quote:
Niezawodność > przekaźnika
Teoretycznie większa, ale przekaźnik przeżyje kilka ms przeciążenia,
tranzystor nie
Quote:
cena < przekaźnika
Tu racja, zwykle przekaźniki są droższe
Quote:
Montaż - tu i tu mechanika
miejsce: tranzystor mniej.
Pod warunkiem że nie będzie trzeba radiatora
Piotr
Sylwester Łazar
Guest
Thu Mar 20, 2008 11:55 am
Quote:
Wszystko zależy co chce łączyć, jeśli duże prądy to niespecjalnie, wtedy
lepszy byłby MOSFET, zostaje też problem izolacji galwanicznej jeśli taka
jest potrzebna
O to mi właśnie chodzi.
Trzeba pomyśleć jak zastąpić stare i złe (sprzed II wojny światowej)
rozwiązania.
Jesli chodzi o izolacje galwaniczną, to wydaje mi się, że to jest tak:
Gdy mówimy o zastąpieniu przekaźnika czy transformatora elektroniką, to się
nie da.
Gdy zajmujemy się elektroniką i trzeba dobudować optoizolację, to od razu
myślimy o transoptorze czy optotriaku.
Transfer technologii z elektromechaniki do elektroniki już dawno nastąpił w
telekomunikacji (lata osiemdziesiąte ubiegłego wieku).
Ten sam transfer w branży motoryzacyjnej, przemysłowej i jeszcze wielu
innych idzie wyjątkowo ślamazarnie.
Quote:
miejsce: tranzystor mniej.
Pod warunkiem że nie będzie trzeba radiatora
Ten warunek stanowi o tym , czy wybrać raczej tranzystor MOSFET.
--
--
pozdrawiam
Sylwester Łazar
tel. 0604873468
http://www.alpro.pl
http://www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
i projektowania PCB
J.F.
Guest
Thu Mar 20, 2008 12:03 pm
On Thu, 20 Mar 2008 10:51:22 +0100, Piotr Pitucha wrote:
Quote:
Użytkownik "Sylwester Łazar" <goalpropl@alpro.pl> napisał w wiadomości
Niezawodność > przekaźnika
Teoretycznie większa, ale przekaźnik przeżyje kilka ms przeciążenia,
tranzystor nie
O to to to. W dodatku przekazniki samochodowe rzadko sie psuja i
latwo sprawdzic ze nie dzialaja.
Quote:
cena < przekaźnika
Tu racja, zwykle przekaźniki są droższe
To teraz i tak groszowa sprawa.
Quote:
Montaż - tu i tu mechanika
miejsce: tranzystor mniej.
Pod warunkiem że nie będzie trzeba radiatora
I podkladki izolujace i przemyslec sposob montazu ..
J.
J.F.
Guest
Thu Mar 20, 2008 12:39 pm
On Thu, 20 Mar 2008 11:55:28 +0100, Sylwester Łazar wrote:
Quote:
O to mi właśnie chodzi.
Trzeba pomyśleć jak zastąpić stare i złe (sprzed II wojny światowej)
rozwiązania.
Jesli chodzi o izolacje galwaniczną, to wydaje mi się, że to jest tak:
Gdy mówimy o zastąpieniu przekaźnika czy transformatora elektroniką, to się
nie da.
Gdy zajmujemy się elektroniką i trzeba dobudować optoizolację, to od razu
myślimy o transoptorze czy optotriaku.
Optotriaki sie na DC nie nadaja, a na male napiecia tez nie.
Transoptory tez trzeba wzbogacic o inne uklady.
Sa "fotostosy" wytwarzajacego duze napiecie wystarczajace do otwarcia
mosfeta - ale raczej drogie.
Quote:
Transfer technologii z elektromechaniki do elektroniki już dawno nastąpił w
telekomunikacji (lata osiemdziesiąte ubiegłego wieku).
Ten sam transfer w branży motoryzacyjnej, przemysłowej i jeszcze wielu
innych idzie wyjątkowo ślamazarnie.
Bo po prostu przekazniki lepsze :-)
A jak naladujesz za duzo elektroniki to "auto nie wyjezdza z serwisu"
:-)
Quote:
miejsce: tranzystor mniej.
Pod warunkiem że nie będzie trzeba radiatora
Ten warunek stanowi o tym , czy wybrać raczej tranzystor MOSFET.
I tak trzeba mu kawalek radiatora, bo inaczej bedzie czesto do
wymiany.
J.
Sylwester Łazar
Guest
Thu Mar 20, 2008 12:41 pm
Jakieś fakty (ceny) można prosić?
--
--
pozdrawiam
Sylwester Łazar
tel. 0604873468
http://www.alpro.pl
http://www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
i projektowania PCB
Sylwester Łazar
Guest
Thu Mar 20, 2008 12:41 pm
Quote:
I tak trzeba mu kawalek radiatora, bo inaczej bedzie czesto do
wymiany.
Wystarczy ta blacha od mocowania podstawki przekaźnika.
--
--
pozdrawiam
Sylwester Łazar
tel. 0604873468
http://www.alpro.pl
http://www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
i projektowania PCB
J.F.
Guest
Thu Mar 20, 2008 2:40 pm
On Thu, 20 Mar 2008 12:41:06 +0100, Sylwester Łazar wrote:
Quote:
Jakieś fakty (ceny) można prosić?
http://www.allegro.pl/search.php?string=przekazn*
J.
Sylwester Łazar
Guest
Thu Mar 20, 2008 3:42 pm
No tak. Faktycznie 2zł za przekaźnik samochodowy to robi wrażenie.
Jak już tak argumentujemy to proszę:
http://www.allegro.pl/5145_tranzystory.html?id=5145&view=gtext&order=p&chang
e_view=1
Ale jak to porównać?
Wniosek byłby jednak taki, że ceny tranzystorów są zbliżone do przekaźników
samochodowych i da się je znaleźć w cenie od 1 do 5 zł.
W związku z powyższym są to ciągle jednak złotówki a nie grosze, więc Panie
Inżynierze powiedzmy to sobie otwarcie i precyzyjnie
Pozostaję jednak przy elektronice.
--
--
pozdrawiam
Sylwester Łazar
tel. 0604873468
http://www.alpro.pl
http://www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
i projektowania PCB
lwh
Guest
Thu Mar 20, 2008 3:48 pm
Użytkownik "Sylwester Łazar" <goalpropl@alpro.pl> napisał w wiadomości
news:frttak$69i$1@mx1.internetia.pl...
Quote:
Pozostaję jednak przy elektronice.
Gdyby ona była taka dobra, to o elektromechanicznych przekaźnikach dawno
byśmy zapomnieli.
W wielu miejscach przekaźnik, stycznik jest lepszy od tranzystora i nic nie
wskazuje na to by najbliższych latach miało się to zmienić
lwh
Guest
Thu Mar 20, 2008 3:54 pm
Użytkownik "Sylwester Łazar" <goalpropl@alpro.pl> napisał w wiadomości
news:frttak$69i$1@mx1.internetia.pl...
Quote:
Pozostaję jednak przy elektronice.
Szczególnie tam, gdzie są ogromne prądy zwarciowe i przepięcia łączeniowe, a
"bezpiecznikiem" jest sam półprzewodnik. Frajdą jest oglądanie ziejących
ogniem tranzystorów MOSFET.
J.F.
Guest
Thu Mar 20, 2008 4:23 pm
On Thu, 20 Mar 2008 15:48:43 +0100, Sylwester Łazar wrote:
Quote:
No tak. Faktycznie 2zł za przekaźnik samochodowy to robi wrażenie.
W związku z powyższym są to ciągle jednak złotówki a nie grosze, więc Panie
Inżynierze powiedzmy to sobie otwarcie i precyzyjnie
Jak juz mam zejsc i cos kombinowac w samochodzie zamiast np grupe
poczytac, to mnie 2 zl do tego nie zniecheci.
Piwa tez sobie odmowisz bo za drogie ?
Dlatego tez nazywam groszowa sprawa :-)
Quote:
Pozostaję jednak przy elektronice.
A ja przy przekaznikach.
Przekazniki sa lepsze bo sie nie psuja i latwiej diagnozowac :-)
Tam gdzie ich cechy nie przeszkadzaja - uzywac.
J.
Goto page 1, 2 Next