RTV forum PL | NewsGroups PL

Ile linii ma telewizor przy wyświetlaniu zdjęć JPEG z DVD? Jak optymalnie skalować?

Ile linii jest w TV? JPEG -> TV

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Ile linii ma telewizor przy wyświetlaniu zdjęć JPEG z DVD? Jak optymalnie skalować?

Goto page 1, 2  Next

Jacek Banasz.czyk
Guest

Mon Dec 20, 2004 3:14 am   



Dzien dobry.

Pomozcie, prosze. Ja tu pierwszy raz. W sensie, ze pisze pierwszy raz.

Jest tak: chce zdjecia z aparatu cyfrowego zrzucic na plytke CD, wsadzic do
DVD-playera i wyswietlac na telewizorze. Niby nie problem, bo prawie kazdy DVD
to umie, ale...

Nie wiem, czy to standardowe zachowanie, ale moj DVD poszerza/powieksza
JPEGi do wielkosci ekranu. I tak ma napisane w instrukcji. Aparat daje
proporcje 3:2 [albo, po obroceniu 2:3], telewizor ma 4:3 [albo co gorsza 16:9]
- proporcje ida sie dymic. Nie bez znaczenia jest tez, ze zdjecia maja srednio
ponad 1.5MB, kiedy po sesownym zmniejszeniu ilosci linii starczylaby jedna
piata tego albo mniej. A tak DVD niepotrzebnie dyskiem miele, pracuje nad
pomniejszaniem, czas robienia miniaturek wzrasta niepomiernie itd.

Sensowne jest, zeby zdjecia dopelnic z ktorejs strony czyms do proporcji 4:3
i przeskalowac do dobrej ilosci linii. I tu zaczynaja sie schody. Do ilu
linii? Niby w manualu mam, ze DVD daje 480 linii. ale cos mi sie po glowie
kolacze [w koncu skonczylem eletronike, tylko ze nascie lat temu], ze w TV sa
miedzylinie. To by dawalo 960 linii. Czy te 960 linii JPEGa sie wyswietli, czy
DVD to przeskaluje do 480 linii, a TV dorzuci miedzylinie takie same, jak
zwykle linie? Co gorsza cos mi lazi po glowie, ze 10 linii z tych 960 idzie na
cos [powrot plamki chyba]. Czy 5 z 480?

Google nie poradzil, wiedza tez, chcialem eksperymentalnie. Nagralem pare
JPEGow w paski [kazda linia grubosci jednego piksela, w innym kolorze] o
roznych wysokosciach [475, 480, 950, 960]. Myslalem, ze telewizor wybuchnie
albo mi oczy wypadna.

Poradzcie, jak to przeskalowac, zeby jakosc byla najlepsza, i wykorzystac
to, co moge ze sprzetu wycisnac i nie mnozyc megabajtow bez potrzeby.
Szczegolnie bym chcial uniknac sytuacji, ze ja nagrywam na powiedzmy na 480
pikseli, a on mi przeskaluje na 475]. No bo jakosc takiego przeskalowania to
chyba jest taka sobie. Czy moze dac 950 albo 960, zeby te miedzylinie tez
pracowaly.

Ratunku :)

Pozdrawiam serdecznie grupowiczow.

Jacek Banasz.czyk

PS. BTW a moze jakis enhancement dolozyc, zeby lepiej wygladalo? Jakis
kontrast, biel, uwydatnienie linii? Tylko nie za agresywny, bo to masowka ma
byc, bez nadzoru czlowieka.


--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

RoMan Mandziejewicz
Guest

Mon Dec 20, 2004 3:14 am   



Hello Jacek,

Monday, December 20, 2004, 3:14:37 AM, you wrote:

[...]

Quote:
Sensowne jest, zeby zdjecia dopelnic z ktorejs strony czyms do proporcji 4:3
i przeskalowac do dobrej ilosci linii. I tu zaczynaja sie schody. Do ilu
linii? Niby w manualu mam, ze DVD daje 480 linii. ale cos mi sie po glowie
kolacze [w koncu skonczylem eletronike, tylko ze nascie lat temu], ze w TV sa
miedzylinie. To by dawalo 960 linii. Czy te 960 linii JPEGa sie wyswietli, czy
DVD to przeskaluje do 480 linii, a TV dorzuci miedzylinie takie same, jak
zwykle linie? Co gorsza cos mi lazi po glowie, ze 10 linii z tych 960 idzie na
cos [powrot plamki chyba]. Czy 5 z 480?
Google nie poradzil, wiedza tez, chcialem eksperymentalnie. Nagralem pare
JPEGow w paski [kazda linia grubosci jednego piksela, w innym kolorze] o
roznych wysokosciach [475, 480, 950, 960]. Myslalem, ze telewizor wybuchnie
albo mi oczy wypadna.

Normalna rozdzielczość dla standardu europejskiego to 768x576. Ale,
być może lepiej będzie użyć jeszcze mniejszej: 384x288. Jeśli nadal
nie będzie to działało po Twojej myśli, to pozostaje już tylko
spróbować 640x480.

Co do samej techniki: sygnał jest nadawany owszem, w dwóch ramkach.
Standard mówi: 625 linii, 50 Hz (NTSC: 525 linii, 60 Hz), co daje 2
ramki po 312.5 linii, z czego część znów jest tracona na powrót,
synchronizację a potem odzyskiwana, np. przez telegazetę Smile
W ostatecznym rozrachunku pozostają 2 ramki po 288 linii. Ilość
punktów w linii jest mniej krytyczna, bo to czyste, analogowe
rozwiązanie - jedni mówią 768 (wtedy 'pixel' będzie kwadratowy) inni
720. Diabli wiedzą, ile naprawdę.

[...]

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

Adam
Guest

Mon Dec 20, 2004 9:07 am   



Quote:
Nie wiem, czy to standardowe zachowanie, ale moj DVD poszerza/powieksza
JPEGi do wielkosci ekranu. I tak ma napisane w instrukcji. Aparat daje
proporcje 3:2 [albo, po obroceniu 2:3], telewizor ma 4:3 [albo co gorsza
16:9]
- proporcje ida sie dymic. Nie bez znaczenia jest tez, ze zdjecia maja
srednio
ponad 1.5MB, kiedy po sesownym zmniejszeniu ilosci linii starczylaby jedna
piata tego albo mniej. A tak DVD niepotrzebnie dyskiem miele, pracuje nad
pomniejszaniem, czas robienia miniaturek wzrasta niepomiernie itd.

Mam podobny problem... Moj DVD (najtanszy Manta 001) tak skaluje obrazki ze
np.800x600 pomniejsza i wychodzi prostokat o wielkosci 1/4 ekranu Sad Droga
eksperymentu wyszlo mi ze najlepiej wyswietla przy rozdzielczosci od 640x480
(male margiensy ale standardowy "format") do bodajze 560 w pionie (ekran
wykorzystany w 100% a nawet czesc zdjecia wychodzi poza ekran)

Adam

Adam
Guest

Mon Dec 20, 2004 9:08 am   



Moge dodac ze 576 w pionie juz powodowalo glupie skalowanie na Manta DVD001

Marek Lewandowski
Guest

Mon Dec 20, 2004 9:12 am   



RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> napisał(a):

Quote:
W ostatecznym rozrachunku pozostają 2 ramki po 288 linii. Ilość
punktów w linii jest mniej krytyczna, bo to czyste, analogowe
rozwiązanie - jedni mówią 768 (wtedy 'pixel' będzie kwadratowy) inni
720. Diabli wiedzą, ile naprawdę.

AFAIR, to z szerokości pasma luminancji wychodzi, że coś 720 linii (360 par
linii) na szerokości obrazu można rozróżnić dla ca. 3dB kontrastu... Tak
kiedyś coś mi wyszło z nieco szacunkowego liczenia. Ekipa od DVD zdjae się to
zdanie podzielać, bo DVD siedzi w 720x576... I do tego bym się dostosował, bo
to w końcu odtwarzacz DVD. Aha - 720x576 jest niezależnie od proporcji ekranu
(!).
--
Marek

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

RoMan Mandziejewicz
Guest

Mon Dec 20, 2004 1:46 pm   



Hello Marek,

Monday, December 20, 2004, 9:12:22 AM, you wrote:

Quote:
W ostatecznym rozrachunku pozostają 2 ramki po 288 linii. Ilość
punktów w linii jest mniej krytyczna, bo to czyste, analogowe
rozwiązanie - jedni mówią 768 (wtedy 'pixel' będzie kwadratowy) inni
720. Diabli wiedzą, ile naprawdę.
AFAIR, to z szerokości pasma luminancji wychodzi,

Nie wychodzi - pasmo ograniczać trzeba w przypadku nadajników TV.

Quote:
że coś 720 linii (360 par linii) na szerokości obrazu można
rozróżnić dla ca. 3dB kontrastu... Tak kiedyś coś mi wyszło z nieco
szacunkowego liczenia.

Dla częstotliwości fonii oddalonej o 5.5 MHz?

Quote:
Ekipa od DVD zdjae się to zdanie podzielać, bo DVD siedzi w
720x576...

Bardzo prawdopodobne, niestety.

[...]

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

PAndy
Guest

Mon Dec 20, 2004 2:16 pm   



Kazdy odtwarzacz ma 720x576 - taki jest profil MPEG-2.
Co do formatu - nic nie stoi na przeszkodzie by dawac 720x576 w innym
formacie - wtedy DVD (dekoder MPEG-2) skaluje obraz tak py zachowac
proporcje. informacja o proporcjach umieszczona jest w strumieniu
elementarnym (w naglowku) i mozna ja zmieniac bez potrzeby rekompresowania.

Jesli chodzi o mniejsze to nalezy pamietac ze bezpeicznie jest poslugiwac
sie wielokrotnoscia 16 w przy okreslaniu rozmiaru w pionie i poziomie.
Nalzezy pamietac ze TV nie wyswietla czesci obrazu (z tych 720 pixli
widoczne jest maks 680 a czasem i mniej podobna zasada obowiazuje w
przypadku rozdzielczosci pionowej - liczby widocznych lini).

zas wspomniane 768 wlasciwie dostepne jest tylko w urzadzeniach
komputerowych (tzw kwadratowy pixel)

Jacek Banasz.czyk
Guest

Mon Dec 20, 2004 3:54 pm   



PAndy <pandrw@poczta.onet.pl> napisał(a):

Quote:
Kazdy odtwarzacz ma 720x576 - taki jest profil MPEG-2.
Co do formatu - nic nie stoi na przeszkodzie by dawac 720x576 w innym
formacie - wtedy DVD (dekoder MPEG-2) skaluje obraz tak py zachowac
proporcje. informacja o proporcjach umieszczona jest w strumieniu
elementarnym (w naglowku) i mozna ja zmieniac bez potrzeby rekompresowania.

No tak. Ale tu chodzi o statyczne JPEGi. Spora czesc odtwarzaczy DVD potrafi
je pokazac.
Choc zdrowy rozsadek mowi, ze JPEGi pokazuje ten sam procek i ten sam
[mikro]program, wiec jest duza szansa, ze wielkosci beda te same.


--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

Jacek Banasz.czyk
Guest

Mon Dec 20, 2004 4:12 pm   



Marek Lewandowski <mareklew@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał(a):

Quote:
AFAIR, to z szerokości pasma luminancji wychodzi, że coś 720 linii (360 par
linii) na szerokości obrazu można rozróżnić dla ca. 3dB kontrastu... Tak
kiedyś coś mi wyszło z nieco szacunkowego liczenia. Ekipa od DVD zdjae się to
zdanie podzielać, bo DVD siedzi w 720x576... I do tego bym się dostosował, bo
to w końcu odtwarzacz DVD. Aha - 720x576 jest niezależnie od proporcji ekranu
(!).

Ile by nie bylo, to juz jest do przodu. Sie niepotrzebnie zafiksowalem na
480 liniach [z dokumentacji do DVD] i kwadratowych pikseleach. Dzieki.
Przynajmniej mam pomysl, czego szukac i z czym eksperymentowac.

--
Jacek Banasz.czyk


--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

PAndy
Guest

Mon Dec 20, 2004 4:22 pm   



Quote:
No tak. Ale tu chodzi o statyczne JPEGi. Spora czesc odtwarzaczy DVD
potrafi
je pokazac.
Choc zdrowy rozsadek mowi, ze JPEGi pokazuje ten sam procek i ten sam
[mikro]program, wiec jest duza szansa, ze wielkosci beda te same.

dobry soft do authoringu robi z tego tzw still czyli I klatke MPEG-2 i
powtarza ja lub blokuje odtwarzanie wykorzystujac to ze dekodery MPEG-2 do
dvd supportuje tzw trickowe odtwarzanie MPEG, inna sprawa jesli nagramy na
plyte jpg ale wtedy dekoder programowo musi to przetworzyc na dane do
wyswietlania - czyli pewnie albo transkoduje to na MPEG (mozna wykorzystac
sprzetowe iDCT, konwersje przestrzeni kolorow itp) albo procek programowo
obrabia dane ale jak znam niektore uklady do MPEG to jest to raczej wolne bo
tna koszty i np te jednostki nie maja FPU.

po prostu trzeba uzyc oprogramowania do authoringu dvd z obsluga zdjec,
chyba sa nawet freeware tylko moze nie tak wygodne (na linxua ale sa binaria
i dla windy), zawsze mozna nagrac plytke jako sciezka z danymi + normalne
dvd... - ma sie wtedy szybkie wyswietalnie na tv zdjec a dodatkow np zdjecia
w pelnej rozdzielczosci do druku.

Marek Lewandowski
Guest

Mon Dec 20, 2004 4:34 pm   



RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> napisał(a):

Quote:
W ostatecznym rozrachunku pozostają 2 ramki po 288 linii. Ilość
punktów w linii jest mniej krytyczna, bo to czyste, analogowe
rozwiązanie - jedni mówią 768 (wtedy 'pixel' będzie kwadratowy) inni
720. Diabli wiedzą, ile naprawdę.
AFAIR, to z szerokości pasma luminancji wychodzi,

Nie wychodzi - pasmo ograniczać trzeba w przypadku nadajników TV.

Taaa? primo, podnośna koloru w composite video siedzi wcale nie tak daleko od
pasma użytecznego luminancji, secundo jak nie composite, to jakoś mi sie nie
wydaje, żeby pasmo przenoszenia dla S-video było nieograniczone. Nawet po
podpięciu po komponentach zostaje pasmo przenoszenia wzmacniaczy na dupie
kineskopu...

Nie, nie siedzę w TV/analogu, nie, nie pamiętam na wyrywki... Jasne, czy się
przyjmie 700 czy 800 to prawdopodobnie wsio ryba...

--
Marek

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

RoMan Mandziejewicz
Guest

Mon Dec 20, 2004 7:04 pm   



Hello Marek,

Monday, December 20, 2004, 4:34:20 PM, you wrote:

Quote:
W ostatecznym rozrachunku pozostają 2 ramki po 288 linii. Ilość
punktów w linii jest mniej krytyczna, bo to czyste, analogowe
rozwiązanie - jedni mówią 768 (wtedy 'pixel' będzie kwadratowy) inni
720. Diabli wiedzą, ile naprawdę.
AFAIR, to z szerokości pasma luminancji wychodzi,
Nie wychodzi - pasmo ograniczać trzeba w przypadku nadajników TV.
Taaa? primo, podnośna koloru w composite video siedzi wcale nie tak daleko od

Siedzi pod koniec pasma, niestety. Poza tym - ktoś zmusza do
korzystania z composite? ;-P

Quote:
pasma użytecznego luminancji, secundo jak nie composite, to jakoś mi sie nie
wydaje, żeby pasmo przenoszenia dla S-video było nieograniczone. Nawet po
podpięciu po komponentach zostaje pasmo przenoszenia wzmacniaczy na dupie
kineskopu...

Ależ to jest oczywiste. Mi chodzi tylko o ograniczenie pasma jako
takie. Swego czasu Francuzi opracowali system TV z 819 liniami i
pasmem 12 MHz, kolor w czymś zbliżonym do SECAM ale modulacja
pozytywowa dla luminacji. Nie przyjęło się :-(

Quote:
Nie, nie siedzę w TV/analogu, nie, nie pamiętam na wyrywki... Jasne, czy się
przyjmie 700 czy 800 to prawdopodobnie wsio ryba...

Dokładnie - różnica szerokości pasma nieistotna.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

PAndy
Guest

Mon Dec 20, 2004 8:15 pm   



"RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> wrote in message
news:1643392767.20041220033228@pik-net.pl...
Quote:
Hello Jacek,

Monday, December 20, 2004, 3:14:37 AM, you wrote:

Normalna rozdzielczość dla standardu europejskiego to 768x576. Ale,
być może lepiej będzie użyć jeszcze mniejszej: 384x288. Jeśli nadal
nie będzie to działało po Twojej myśli, to pozostaje już tylko
spróbować 640x480.

Normalna rozdzielczosc dla Europy to 720 x 576 - probkowanie Y 13,5 MHz,
sygnaly Cb i Cr po 6,75MHz (USA 720 x 480)
polowa rozdzielczosci to uwaga! 352x576 i/lub 288 (polowa z 720 nie dzieli
sie bez reszty przez 16 - warunek MPEG-2) w praktyce dochodzi jeszcze cos
takiego jak "cyfrowa" i "analogowa" dlugosc linii.
720 to "cyfrowa" - "dluga" linia a 704 to "analogowa: - "krotka" linia ( w
praktyce "analogowa" ma ok 708 - 710 pikseli)

Quote:
Co do samej techniki: sygnał jest nadawany owszem, w dwóch ramkach.
Standard mówi: 625 linii, 50 Hz (NTSC: 525 linii, 60 Hz), co daje 2
ramki po 312.5 linii, z czego część znów jest tracona na powrót,
synchronizację a potem odzyskiwana, np. przez telegazetę Smile
W ostatecznym rozrachunku pozostają 2 ramki po 288 linii. Ilość
punktów w linii jest mniej krytyczna, bo to czyste, analogowe
rozwiązanie - jedni mówią 768 (wtedy 'pixel' będzie kwadratowy) inni
720. Diabli wiedzą, ile naprawdę.

ITU-R BT.601 mowi wyraznie: 720x576

PS
Jak widac Y (luma) ma pasmo 6,75MHz a wiec daleko poza 5,5 czy 6,5 MHz - ale
to wazne tylko dla radiodyfuzji - w transmisji kabelkiem po tzw "niskiej"
nie ma znaczenia.

J.F.
Guest

Mon Dec 20, 2004 10:40 pm   



On Mon, 20 Dec 2004 21:15:40 +0100, PAndy wrote:
Quote:
Normalna rozdzielczosc dla Europy to 720 x 576 - probkowanie Y 13,5 MHz,
sygnaly Cb i Cr po 6,75MHz (USA 720 x 480)

Jak widac Y (luma) ma pasmo 6,75MHz a wiec daleko poza 5,5 czy 6,5 MHz - ale
to wazne tylko dla radiodyfuzji - w transmisji kabelkiem po tzw "niskiej"
nie ma znaczenia.

Trzena kabelkami - to chyba jakis standard dla RGB/SCART.
Bo powyzsze to nijak w pelnym pasmie przez filtry TV nie przejdzie,
a jeszcze przypadkiem moze zly kolor albo i fonie wygenerowac.

W dodatku dla JPG to by sie przydaly jakies niewielkie marginesy -
bo pelny sygnal to poza widoczne pole wychodzi.

J.

PAndy
Guest

Tue Dec 21, 2004 12:07 am   



"J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> wrote in message
news:q6kes09nda2u75rj90kvoupeafhd2brrko@4ax.com...
Quote:
On Mon, 20 Dec 2004 21:15:40 +0100, PAndy wrote:
Normalna rozdzielczosc dla Europy to 720 x 576 - probkowanie Y 13,5 MHz,
sygnaly Cb i Cr po 6,75MHz (USA 720 x 480)

Jak widac Y (luma) ma pasmo 6,75MHz a wiec daleko poza 5,5 czy 6,5 MHz -
ale
to wazne tylko dla radiodyfuzji - w transmisji kabelkiem po tzw "niskiej"
nie ma znaczenia.

Trzena kabelkami - to chyba jakis standard dla RGB/SCART.
Bo powyzsze to nijak w pelnym pasmie przez filtry TV nie przejdzie,
a jeszcze przypadkiem moze zly kolor albo i fonie wygenerowac.

Nie bardzo rozumiem, sygnal YCbCr jest przesylany po jednym druciku (no moze
tez byc rownolegle) ale generalnie zasada jest taka ze mamy probki
przeplatane CrYCbY a wiec jak widac probek lumy jest 2 razy wiecej niz
chromy - to jest tzw 4:2:2, mozemy jeszcze zgubic co druga linie i wtedy
mamy 4:2:0 - taki format uzywany jest w MPEG-2 ktory mamy w DVD i DVB (tv
satelitarna).
A jesli mowimy o CVBS to tez nie ma problemu Y podajemy bezposrednio na DAC
a CbCr moduluja odpowiednio faze i amplitude podnosnej koloru (w PAL i NTSC)
lub (SECAM) czestotliwosciowo naprzemiennie Db Dr.
w SVHS mamy oddzielnie Y i C - no a zeby miec RGB to musimy przepuscic to
przez konwersje koloru, w niektorych DVD mamy wyjscie YPbPr - to jest
analogowa reprezentacja YCbCr (OT nie wiem czemu wszyscy mowia ze to
najlepsza jakosc to wlasnie YPbPr - IMHO lepiej zrobic space color
conversion w precyzyjnym ukladzie cyfrowym niz na rezystorkach i
wzmacniaczach operacyjnych w TV czy monitorze...)
A dla broadcastingu po prostu przycina sie pasmo Y do ok 5MHz a CbCr do
1,3MHz i 1,6MHz i odpowiednio moduluje nosna RF - tylko tu moze nastapic
nalozenie audio i video ale jak mowie przycina sie pasmo - zas do
przesylania po niskiej wystarcza ten jeden drucik - wtedy idzie CVBS bez
ograniczania pasma bo nie ma przesylanego audio w postaci zmodulowanej ale
idzie to oddzielnymi przewodami.


Quote:
W dodatku dla JPG to by sie przydaly jakies niewielkie marginesy -
bo pelny sygnal to poza widoczne pole wychodzi.
Wspomnialem o tym, widoczna czesc to ok max 680 pikseli w praktyce czasem

tylko 640...

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Ile linii ma telewizor przy wyświetlaniu zdjęć JPEG z DVD? Jak optymalnie skalować?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map