Goto page Previous 1, 2
J.F.
Guest
Tue Dec 21, 2004 9:02 am
On Tue, 21 Dec 2004 01:07:34 +0100, PAndy wrote:
Quote:
"J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> wrote in message
Trzema kabelkami - to chyba jakis standard dla RGB/SCART.
Bo powyzsze to nijak w pelnym pasmie przez filtry TV nie przejdzie,
a jeszcze przypadkiem moze zly kolor albo i fonie wygenerowac.
Nie bardzo rozumiem, sygnal YCbCr jest przesylany po jednym druciku (no moze
tez byc rownolegle)
Ale takie sygnal cos przyjmie .. poza sprzetem studyjnym ?
Quote:
A jesli mowimy o CVBS to tez nie ma problemu Y podajemy bezposrednio na DAC
a CbCr moduluja odpowiednio faze i amplitude podnosnej koloru (w PAL i NTSC)
lub (SECAM) czestotliwosciowo naprzemiennie Db Dr.
No i jest klopot pod tytulem pasmo przenoszonych sygnalow koloru -
luminancja moze sie zmienic szybko, ale kolor nie.
Czasem chyba wychodzi na meczach pilkarskich - jak biegaja czerwoni na
trawie ..
Quote:
A dla broadcastingu po prostu przycina sie pasmo Y do ok 5MHz
Nie wiem czy nie mniej nawet - wszak trzeba wyciac pasmo podnosnej
koloru.
J.
Jacek Banasz.czyk
Guest
Tue Dec 21, 2004 11:37 am
Jacek Banasz.czyk <test@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał(a):
Quote:
Dzien dobry.
Pomozcie, prosze. Ja tu pierwszy raz. W sensie, ze pisze pierwszy raz.
Jestescie wielcy. Dzieki.
Dokladny raport zdam pewnie po swietach, bo czasu nie starczy wczesniej.
Ale juz mam pierwsze wnioski po wstepnych testach.
Sprzet: DVD: jakis JVC z nizszej półki, telewizor: Sony - duzy, ze sredniej
półki. Nazwy modeli - po swietach.
Oczywiscie moje wnioski maja szanse byc prawdziwe tylko dla tych konkretnych
urzadzen. Przy pokazywaniu JPEG z plyty CD w odtwarzaczu DVD ewidentnie kazdy
producent postepuje po swojemu.
Przede wszystkim - ilosc linii. Rzeczywiscie 576 wydaje sie byc najlepsze.
Jeszcze wygeneruje pare obrazow kontrolnych i sie upewnie, ale rokuje najlepiej.
Marginesy: ten konkretny odtwarzacz sam dodaje marginesy. Dosc duze. Caly
JPEG, wlacznie z rogami jest widoczny w telewizorze.
A teraz bedzie ciekawiej - ilosc "pikseli" w linii. 720 - obcielo kawalek z
lewej strony. Nie "nie widac w TV", tylko widac, ze nie ma. Za to 768 pikseli
w linii wychodzi rewelacyjnie. Rewelacyjnie w sensie, ze nic nie obcielo, nic
nie dodalo. Przypuszczam, ze jest to uklon w strone uzytkownikow, ktorzy robia
zdjecia w proporcjach 4:3. Nie testowalem jeszcze pod katem jakosci obrazu.
Jeszcze poeksperymentuje z wieksza liczba punktow, bo przy 768 odrobinke gubia
sie proporcje [tyle samo pikseli, co linii jest o 10% szersze niz wyzsze].
Mozliwe jest, ze to wina albo zasluga telewizora.
Pozdawiam przedswiatecznie.
--
Jacek Banasz.czyk
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
PAndy
Guest
Tue Dec 21, 2004 4:07 pm
"J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> wrote in message
news:ci1fs01ma9r6vjkbbdrb0f5ljodpphg8p5@4ax.com...
Quote:
On Tue, 21 Dec 2004 01:07:34 +0100, PAndy wrote:
"J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> wrote in message
Nie bardzo rozumiem, sygnal YCbCr jest przesylany po jednym druciku (no
moze
tez byc rownolegle)
Ale takie sygnal cos przyjmie .. poza sprzetem studyjnym ?
Hm z tego co wiem nie ma standardu na zlacze w sprzecie konsumenckim w
standardzie cyfrowym YCbCr. W USA wiele odtwarzaczy DVD i tunerow DTV
(glownie HDTV) ma zlacze DVI. A norma ITU-R BT.656 definiuje tylko zlacze
dla sprzetu studyjnego, wiem jednak ze czasem mozna trafic na ekskluzywne
STB czy DVD posiadajace wyjscie sygnalu cyfrowego video w standardzie bt656,
duza czesc ukladow dekoderow mpeg-2 posiada wyjscie cyfrowe w tym
standardzie, wiekszosc cyfrowych enkoderow posiada wejscie w tym
standardzie - wiec jak sie ktos uprze to moze zrobic tuning odtwarzacza DVD
(chyba niektore maja mozliwosc podmiany karty enkodera - ale to naprawde
ekskluzywny sprzet)
Quote:
A jesli mowimy o CVBS to tez nie ma problemu Y podajemy bezposrednio na
DAC
a CbCr moduluja odpowiednio faze i amplitude podnosnej koloru (w PAL i
NTSC)
lub (SECAM) czestotliwosciowo naprzemiennie Db Dr.
No i jest klopot pod tytulem pasmo przenoszonych sygnalow koloru -
luminancja moze sie zmienic szybko, ale kolor nie.
Czasem chyba wychodzi na meczach pilkarskich - jak biegaja czerwoni na
trawie ..
Dlatego PAL jest duzo lepszy niz SECAM i twierdze ze SECAM to system
uzasadniony tylko politycznie. IMHO PAL jest najlepszym systemem TV
kolorowej.
Quote:
A dla broadcastingu po prostu przycina sie pasmo Y do ok 5MHz
Nie wiem czy nie mniej nawet - wszak trzeba wyciac pasmo podnosnej
koloru.
Nie tylko ze sie nie wycina ale nie wolno wyciac pasma podnosnej. - typowe
pasmo CVBS to ok 5 - 5,5MHz ale nic nie stoi na przeszkodzie by bylo
wieksze. Przeciez przesylany kabelkiem CVBS wchodzi na dekoder koloru a
audio trafia do wzmacniaczy - oba tory sa niezalezne.
PAndy
Guest
Tue Dec 21, 2004 4:19 pm
"Jacek Banasz.czyk" <test@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote in message
news:cq8udr$els$1@inews.gazeta.pl...
Quote:
Marginesy: ten konkretny odtwarzacz sam dodaje marginesy. Dosc duze.
Caly
JPEG, wlacznie z rogami jest widoczny w telewizorze.
A teraz bedzie ciekawiej - ilosc "pikseli" w linii. 720 - obcielo
kawalek z
lewej strony. Nie "nie widac w TV", tylko widac, ze nie ma. Za to 768
pikseli
w linii wychodzi rewelacyjnie. Rewelacyjnie w sensie, ze nic nie obcielo,
nic
nie dodalo. Przypuszczam, ze jest to uklon w strone uzytkownikow, ktorzy
robia
zdjecia w proporcjach 4:3. Nie testowalem jeszcze pod katem jakosci
obrazu.
Jeszcze poeksperymentuje z wieksza liczba punktow, bo przy 768 odrobinke
gubia
sie proporcje [tyle samo pikseli, co linii jest o 10% szersze niz wyzsze].
Mozliwe jest, ze to wina albo zasluga telewizora.
Czyli wniosek ze trzeba przygotowac jpg z mniejsza rozdzielczoscia,
proponowalbym 640 pikseli w lini i np 512 lini - mysle ze to bezpieczne
rozmiary i zachowany bedzie stosunek a takze co moze nie byc bez znaczenia
obie liczby ladnie dziela sie bez reszty przez 2 i 16.
Moze tez warto zastanawic sie nad softem do nagrywania na DVD zdjec, potrafi
on nagrac DVD ktore odtworzy sie na kazdym playerku bez klopotow i w pelni
wykorzysta sprzet a jaka druga sciezka nagrac normalne pliki jpg w
oryginalnej i np pomniejszonej wielkosci.
J.F.
Guest
Tue Dec 21, 2004 6:24 pm
On Tue, 21 Dec 2004 17:07:53 +0100, PAndy wrote:
Quote:
"J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> wrote in message
Nie bardzo rozumiem, sygnal YCbCr jest przesylany po jednym druciku (no moze
tez byc rownolegle)
Ale takie sygnal cos przyjmie .. poza sprzetem studyjnym ?
Hm z tego co wiem nie ma standardu na zlacze w sprzecie konsumenckim w
standardzie cyfrowym YCbCr.
No i w tym problem - a pytanie bylo jak wyswietlac na zwyklym TV.
Pozostaje miec nadzieje ze pieknie dziala RGB na SCART
Quote:
No i jest klopot pod tytulem pasmo przenoszonych sygnalow koloru -
luminancja moze sie zmienic szybko, ale kolor nie.
Czasem chyba wychodzi na meczach pilkarskich - jak biegaja czerwoni na
trawie ..
Dlatego PAL jest duzo lepszy niz SECAM i twierdze ze SECAM to system
uzasadniony tylko politycznie. IMHO PAL jest najlepszym systemem TV
kolorowej.
IMO - akurat pod tym wzgledem to chyba nie ma wiekszych roznic miedzy
systemami. Do TV to chyba obie dobre.
Gorzej z komputerami - SECAM sie do Spectrum itp nie nadaje
Ale i PALu nie jestem pewien - jesli chce zapalic jeden czerwony
piksel .. to nie przemigruje jakos do nizszej linii ?
Quote:
A dla broadcastingu po prostu przycina sie pasmo Y do ok 5MHz
Nie wiem czy nie mniej nawet - wszak trzeba wyciac pasmo podnosnej
koloru.
Nie tylko ze sie nie wycina ale nie wolno wyciac pasma podnosnej. - typowe
pasmo CVBS to ok 5 - 5,5MHz ale nic nie stoi na przeszkodzie by bylo
wieksze. Przeciez przesylany kabelkiem CVBS wchodzi na dekoder koloru a
audio trafia do wzmacniaczy - oba tory sa niezalezne.
Ale to przy rozdzielonych torach - a jak odroznic w composite czy to
podnosna czy kraciasta marynarka prezentera ?
O ile pamietam to w odbiornikach jest pulapka podnosnej, zeby prazkow
nie bylo widac, a w nadajnikach sie wycina to pasmo z sygnalu
luminancji.
J.
Krzysztof Kucharski
Guest
Tue Dec 21, 2004 6:35 pm
Użytkownik "J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:5npgs0he2eim07h5m9gft40hk576l1c8ac@4ax.com...
[...]
Quote:
Ale to przy rozdzielonych torach - a jak odroznic w composite czy to
podnosna czy kraciasta marynarka prezentera ?
O ile pamietam to w odbiornikach jest pulapka podnosnej, zeby prazkow
nie bylo widac, a w nadajnikach sie wycina to pasmo z sygnalu
luminancji.
[...]
Możesz "zapodać" jakies bliższe szczegóły na ten temat ? Bo do tej pory nie
spotkałem jakoś nadajnika TV, w którym wycinałoby się cokolwike z pasma
sygnału wizyjnego poniżej 6 MHz. Mowa oczywiście o TV analogowej.
Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski
PAndy
Guest
Tue Dec 21, 2004 7:45 pm
"Krzysztof Kucharski" <szpunk.beztego@friko6.onet.pl> wrote in message
news:cq9qg3$b48$1@news.onet.pl...
Quote:
Użytkownik "J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:5npgs0he2eim07h5m9gft40hk576l1c8ac@4ax.com...
[...]
Ale to przy rozdzielonych torach - a jak odroznic w composite czy to
podnosna czy kraciasta marynarka prezentera ?
O ile pamietam to w odbiornikach jest pulapka podnosnej, zeby prazkow
nie bylo widac, a w nadajnikach sie wycina to pasmo z sygnalu
luminancji.
[...]
Możesz "zapodać" jakies bliższe szczegóły na ten temat ? Bo do tej pory
nie
spotkałem jakoś nadajnika TV, w którym wycinałoby się cokolwike z pasma
sygnału wizyjnego poniżej 6 MHz. Mowa oczywiście o TV analogowej.
ITU-R BT470 i ITU-R BT601
J.F.
Guest
Tue Dec 21, 2004 7:51 pm
On Tue, 21 Dec 2004 19:35:48 +0100, Krzysztof Kucharski wrote:
Quote:
Użytkownik "J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
[...]
Ale to przy rozdzielonych torach - a jak odroznic w composite czy to
podnosna czy kraciasta marynarka prezentera ?
O ile pamietam to w odbiornikach jest pulapka podnosnej, zeby prazkow
nie bylo widac, a w nadajnikach sie wycina to pasmo z sygnalu
luminancji.
[...]
Możesz "zapodać" jakies bliższe szczegóły na ten temat ? Bo do tej pory nie
spotkałem jakoś nadajnika TV, w którym wycinałoby się cokolwike z pasma
sygnału wizyjnego poniżej 6 MHz. Mowa oczywiście o TV analogowej.
Hm trudno bedzie, bo schematy nadajnikow raczej nie sa popularne - ale
trzeba to jakos filtrowac. Atari [800/130] tego nie robilo, mialo
"zle" dobrana czestotliwosc pikslowa - i czarno-bialy obraz potrafil
miec palete kolorow ktorej Amiga by sie nie powstydzila :-)
O, google cos znalalo
http://www.northcountryradio.com/PDFs/column014.pdf
"The Y signal is bandlimited to 3.2 MHz instead of the full 4 MHz
usually used for monochrome, so as to reduce interaction with the
color signal at 3.58 MHz. Here is one reason for the apparently
greater sharpness of a monochrome image over a color image"
J.
PAndy
Guest
Tue Dec 21, 2004 8:07 pm
"J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> wrote in message
news:5npgs0he2eim07h5m9gft40hk576l1c8ac@4ax.com...
Quote:
On Tue, 21 Dec 2004 17:07:53 +0100, PAndy wrote:
"J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> wrote in message
Nie bardzo rozumiem, sygnal YCbCr jest przesylany po jednym druciku
(no moze
tez byc rownolegle)
Ale takie sygnal cos przyjmie .. poza sprzetem studyjnym ?
Hm z tego co wiem nie ma standardu na zlacze w sprzecie konsumenckim w
standardzie cyfrowym YCbCr.
No i w tym problem - a pytanie bylo jak wyswietlac na zwyklym TV.
Pozostaje miec nadzieje ze pieknie dziala RGB na SCART
Nie nie, popatrz na caly watek - lekko on odbil bo zaczeliscie kombinowac z
szerokoscia widma sygnalu wizyjnego dlatego napisalem co i jak
Wiekszosc DVD na rynku ma wyjscie CVBS. SVHS, SCART ,czasem YPbPr i czasem
RGB na VGA. koniecznosci przycinania widma tak by nie wejsc na nosna fonii
dotyczy tylko nadajnikow tv i modulatorow, tam wlasnie tnie sie to pasmo tak
do 5MHz. Jednak w CVBS na wyjsciu DVD nie ma takiej potrzeby i czesto Y ma
pasmo do ok 5,5 - 5,75MHz (w teorii system przenosi do 6,75MHz ale ze
wzgledu na filtry + plus tlumienie DAC'a rzadko jest to powyzej 5,25MHz).
Na YPbPr masz w pelni analogowa reprezentacje YCbCr...- wazne bo
przestrzenie kolorow YCbCr i RGB sie nie pokrywaja - przejscie z jednego na
drugi format przycina nam kolory o jakies kilka - kilkanascie milionow :D
Quote:
No i jest klopot pod tytulem pasmo przenoszonych sygnalow koloru -
luminancja moze sie zmienic szybko, ale kolor nie.
Czasem chyba wychodzi na meczach pilkarskich - jak biegaja czerwoni na
trawie ..
Dlatego PAL jest duzo lepszy niz SECAM i twierdze ze SECAM to system
uzasadniony tylko politycznie. IMHO PAL jest najlepszym systemem TV
kolorowej.
IMO - akurat pod tym wzgledem to chyba nie ma wiekszych roznic miedzy
systemami. Do TV to chyba obie dobre.
Gorzej z komputerami - SECAM sie do Spectrum itp nie nadaje
Ale i PALu nie jestem pewien - jesli chce zapalic jeden czerwony
piksel .. to nie przemigruje jakos do nizszej linii ?
Nie, SECAM jest gorszy a technologie PAL dopracowana to dtakiego poziomu ze
naprawde nie ma sobie rownych - wystarczy przelaczyc zrodlo z PAL na SECAM i
juz mozna obserwac jak rozjezdzaja sie kolory w SECAM'ie... poza tym w SECAM
niemozliwa jest produkcja (no bo jak zmieszac prosto sygnal z dwoch
zrodel? - w teorii mozna a praktyce...)
Quote:
A dla broadcastingu po prostu przycina sie pasmo Y do ok 5MHz
Nie wiem czy nie mniej nawet - wszak trzeba wyciac pasmo podnosnej
koloru.
Nie tylko ze sie nie wycina ale nie wolno wyciac pasma podnosnej. -
typowe
pasmo CVBS to ok 5 - 5,5MHz ale nic nie stoi na przeszkodzie by bylo
wieksze. Przeciez przesylany kabelkiem CVBS wchodzi na dekoder koloru a
audio trafia do wzmacniaczy - oba tory sa niezalezne.
Ale to przy rozdzielonych torach - a jak odroznic w composite czy to
podnosna czy kraciasta marynarka prezentera ?
O ile pamietam to w odbiornikach jest pulapka podnosnej, zeby prazkow
nie bylo widac, a w nadajnikach sie wycina to pasmo z sygnalu
luminancji.
Czasem jest czasem nie ma - w teorii kazdy cyfrowy enkoder (kazdy lepszy) ma
szereg przelaczanych badz nawet w pelni programowalnych filtrow, wsrod nich
sa oczywiscie tzw lumatrap ktore wycinaja sygnal lumy w poblizu podnosnej
chrominancji - w praktyce wiele firm wylacza takie filtry (nie wlacza ich
wcale) by uzyskac jak najszersze pasmo.
Sam MPEG czy JPEG wolny jest od tego problemu i mozesz miec kraciasta
marynarke - problem powstaje tylko wtedy kiedy polaczysz sygnal luminancji i
chrominancji a tak dzieje sie tylko w CVBS bo: SVHS, SCART RGB, RGB VGA,
YPbPr przesylaja oddzielnie informacje o kolorze i nie ma interakcji meidzy
luma i chroma.
Widma sygnalow PAL mja dosyc zlozona strukture 3D i dlatego mozna je
rozdzielac nie tylko metoda filtrowa ale rowniez innymi metodami - dlatego
np PHILIPS opracowal technologie PixelPlus ktora naprawde obrabia sygnal TV
w inny sposob niz popularne dekodery i naprawde widac znaczaca poprawe
jakosci obrazu ale TV z Pixel+ jest drozszy o 1000zl...
Najprostsza metoda odseparowania sygnalu chrominancji i luminanacji jest
zastosowanie filtru grzebieniowego, problem w tym ze musi byc to filtr
adaptacyjny - wiekszosc tv na rynku ktore chwala sie tym ze moja tzw
COMBFILTER ma filtr ze stalymi wspolczynnikami i stad czasem po prostu nie
da sie ogladac takeigo obrazu, do tego dochodza proste a wiec fatalne
algorytmy odszumiania i czasem obraz na takim 100Hz z prosta cyfrowka
wyglada gorzej niz na dobrej klasy analogowcu.
ale to juz mocno offtopic wiec nie przynudzam.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Tue Dec 21, 2004 9:33 pm
Hello J,
Tuesday, December 21, 2004, 8:51:24 PM, you wrote:
[...]
Quote:
O, google cos znalalo
http://www.northcountryradio.com/PDFs/column014.pdf
"The Y signal is bandlimited to 3.2 MHz instead of the full 4 MHz
usually used for monochrome, so as to reduce interaction with the
color signal at 3.58 MHz. Here is one reason for the apparently
greater sharpness of a monochrome image over a color image"
Ale to NTSC... W PAL masz redukcję sygnału luminacji w okolicach 4.436
(o ile mnie skleroza nie myli). Ale tylko redukcję poziomu a nie
całkowite wycięcie.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
J.F.
Guest
Tue Dec 21, 2004 10:45 pm
On Tue, 21 Dec 2004 22:33:49 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
Quote:
Hello J,
[...]
O, google cos znalalo
http://www.northcountryradio.com/PDFs/column014.pdf
"The Y signal is bandlimited to 3.2 MHz instead of the full 4 MHz
usually used for monochrome, so as to reduce interaction with the
color signal at 3.58 MHz. Here is one reason for the apparently
greater sharpness of a monochrome image over a color image"
Ale to NTSC... W PAL masz redukcję sygnału luminacji w okolicach 4.436
(o ile mnie skleroza nie myli). Ale tylko redukcję poziomu a nie
całkowite wycięcie.
Zasada IMO ta sama, tylko czestotliwosc wyzsza.
J.
Krzysztof Kucharski
Guest
Wed Dec 22, 2004 3:02 pm
Użytkownik "J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:81vgs01ikplddmivvvcil4lga1ppvng1b9@4ax.com...
[...]
Quote:
Hm trudno bedzie, bo schematy nadajnikow raczej nie sa popularne
[...]
Łatwo, całkiem łatwo

. Powiem tak - w starszych generacjach nadajników
uzyskanie wymaganej nierównomierności (max. 0,5dB) w pasmie wizyjnym 0-6
MHz istotnie mogło sprawiać pewne problemy, zwłaszcza w dłuższym przedziale
czasowym i przy znaczących zmianach temperatury otoczenia. Duet SMD/ZMD
wspomagany solistami w rodzaju ZMS bywał narowisty

. Wspólczesne
nadajniki analogowe - są takimi w znacznej mierze tylko z nazwy. Obróbka
sygnału wizyjnego dokonywana jest przez "mocne" DSP
[...]
Quote:
"The Y signal is bandlimited to 3.2 MHz instead of the full 4 MHz
usually used for monochrome, so as to reduce interaction with the
color signal at 3.58 MHz. Here is one reason for the apparently
greater sharpness of a monochrome image over a color image"
[...]
A ja polecam lekturę doskonałem (IMHO książki "Pomiary urządzeń telewizji
czarno-białej i kolorowej" pod redakcją W. Trzebunio-Siwickiej (ISBN
83-206-0332-3). Pomimo "przedpotopowego" roku wydania - 1983 nic się w
parametrach torów wizyjnych nie zmieniło. No, może po za tym, że telegazeta
nie już bajką o "zelaznym wilku"
Ch-ka toru transmisyjnego jest płaska w zakresie od 0 do 6 MHz. Z "dołu"
ch-ka jest kształtowana przez tzw. filtr dolnej (lewej) wstęgi (do -1,5
MHz). Od góry - przez wycięcie skladowych powyżej 6 MHz. Podnośna (lub
podnośne) fonii leżą już w zakresie, w którym sygnały wizyjne są
wytłumione.
Jednym z zasadniczych powodów, dla których ch-ka toru luminancji musi być
płaska jest koniecznośc zapewnienia warunku odpowiedniości -
kompatybilności dla czarno-białych odbiorników TV. Jakiekolwiek wycięcie
fragmentu charakterystyki skutkowałoby znaczącym obniżeniem rozdzielczości
odbieranego obrazu.
Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski
Krzysztof Kucharski
Guest
Wed Dec 22, 2004 3:03 pm
Użytkownik "PAndy" <pandrw@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:cq9ugf$k$1@news.onet.pl...
[...]
Quote:
ITU-R BT470 i ITU-R BT601
[...]
Nie znam. Czy mógłbyś podesłac mi na priv zawartość tych regulacji ? Bardzo
proszę.
Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski
J.F.
Guest
Wed Dec 22, 2004 6:12 pm
On Wed, 22 Dec 2004 16:02:05 +0100, Krzysztof Kucharski wrote:
Quote:
[...]
A ja polecam lekturę doskonałem (IMHO książki "Pomiary urządzeń telewizji
czarno-białej i kolorowej" pod redakcją W. Trzebunio-Siwickiej (ISBN
83-206-0332-3). Pomimo "przedpotopowego" roku wydania - 1983 nic się w
parametrach torów wizyjnych nie zmieniło.
A kto wie czy nie czytalem. I naprawde nie widac tam filtrow zadnych ?
Quote:
Ch-ka toru transmisyjnego jest płaska w zakresie od 0 do 6 MHz. Z "dołu"
ch-ka jest kształtowana przez tzw. filtr dolnej (lewej) wstęgi (do -1,5
MHz). Od góry - przez wycięcie skladowych powyżej 6 MHz.
Taa - ale to mowisz o torze w.cz.
A my o samej luminancji na wejsciu modulatora badz kodera.
Quote:
Jednym z zasadniczych powodów, dla których ch-ka toru luminancji musi być
płaska jest koniecznośc zapewnienia warunku odpowiedniości -
kompatybilności dla czarno-białych odbiorników TV. Jakiekolwiek wycięcie
fragmentu charakterystyki skutkowałoby znaczącym obniżeniem rozdzielczości
odbieranego obrazu.
Nie zauwazysz

A na kolorowych obnizenie nie dziala ?
No i ciekawostka - emisja kolorowa na TV b/w byla nie zauwazalna -
jak oni sprytnie dodali podnosna, ze nie widac ? I to w secamie ..
J.
Krzysztof Kucharski
Guest
Wed Dec 22, 2004 6:29 pm
Użytkownik "J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:gudjs0pcss6k4kbe3vs5lo51ofan2ho27d@4ax.com...
[...]
Quote:
A ja polecam lekturę doskonałem (IMHO książki "Pomiary urządzeń
telewizji
czarno-białej i kolorowej" pod redakcją W. Trzebunio-Siwickiej (ISBN
83-206-0332-3). Pomimo "przedpotopowego" roku wydania - 1983 nic się w
parametrach torów wizyjnych nie zmieniło.
A kto wie czy nie czytalem. I naprawde nie widac tam filtrow zadnych ?
[...]
Nie, nie było.
[...]
Quote:
Ch-ka toru transmisyjnego jest płaska w zakresie od 0 do 6 MHz. Z "dołu"
ch-ka jest kształtowana przez tzw. filtr dolnej (lewej) wstęgi (do -1,5
MHz). Od góry - przez wycięcie skladowych powyżej 6 MHz.
Taa - ale to mowisz o torze w.cz.
A my o samej luminancji na wejsciu modulatora badz kodera.
[...]
Powtarzam raz jeszcze - charakterystyka _całego_ toru transmisyjnego jest
płaska. Na wejście modulatora trafia sygnał z nieokrojoną luminancją. W
starszych konstrukcjach modulatorów wręcz stosowało się sztuczkę z
podbiciem wyższych składowych ch-ki.
[...]
Quote:
Nie zauwazysz

A na kolorowych obnizenie nie dziala ?
No i ciekawostka - emisja kolorowa na TV b/w byla nie zauwazalna -
jak oni sprytnie dodali podnosna, ze nie widac ? I to w secamie ..
[...]
Pułapka chrominancji w nowszych. W starszych czarno-białych OTV była
dostrzegalna charakterystyczna mora na ekranie.
Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski
Goto page Previous 1, 2