RTV forum PL | NewsGroups PL

Generowanie sumy kontrolnej CRC16 z fragmentu pliku bin w Makefile

Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Generowanie sumy kontrolnej CRC16 z fragmentu pliku bin w Makefile

Goto page 1, 2  Next

Atlantis
Guest

Tue Jun 25, 2024 3:31 pm   



Mam pewien projekt, do którego firmware jest budowany w wielu krokach (w
Makefile) z wielu ró¿nych plików. Po drodze powstaje plik .bin, który
jednak nie jest produktem koñcowym - docelowo binarka trafia na kartê
pamiêci, sk±d jest ³adowana do RAM-u i wykonywana. W sofcie jest
zaimplementowana procedura liczenia sumy kontrolnej (CRC16) z tej czê¶ci
pamiêci, w której jest przechowywany kod wykonywalny. Na chwilê obecn±
mogê dziêki temu upewniæ siê, ¿e kod z ka¿dym razem jest ³adowany w
powtarzalny sposób - to jednak nie daje mi pewno¶ci, ¿e nie ma b³edów,
bo muszê jeszcze porównaæ sumê z obrazem generowanym na PC.

Potrzebujê wiêc jakiego¶ narzêdzia, które pozwoli mi w sposób
automatyczny (pod Linuksem, wewn±trz Makefile) wykonaæ nastêpuj±cy ci±g
operacji.
- Bierzemy fragment pliku bin - od okre¶lonego adresu i o okre¶lonej
d³ugo¶ci.
- Liczymy z niego sumê kontroln± CRC16.
- Wy¶wietlamy wynik
- Zapisujemy wynik w tym samym pliku bin, pod okre¶lonym adresem (to w
przysz³o¶ci pozwoli mi zatrzymaæ wykonywanie programu, je¶li po jego
za³adowaniu oka¿e siê, ¿e suma siê nie zgadza).

Projekt jest retro, na antycznym CPU - st±d zastosowanie CRC16.
Konkretnie korzystam z procedury crc16_arc_f opisanej na tej stronie:
http://regregex.bbcmicro.net/crc-code.htm#crc-code.16.8080

Arnold Ziffel
Guest

Tue Jun 25, 2024 5:22 pm   



Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl> wrote:

Quote:
Potrzebujê wiêc jakiego¶ narzêdzia, które pozwoli mi w sposób
automatyczny (pod Linuksem, wewn±trz Makefile) wykonaæ nastêpuj±cy ci±g
operacji.
- Bierzemy fragment pliku bin - od okre¶lonego adresu i o okre¶lonej
d³ugo¶ci.
- Liczymy z niego sumê kontroln± CRC16.
- Wy¶wietlamy wynik
- Zapisujemy wynik w tym samym pliku bin, pod okre¶lonym adresem (to w
przysz³o¶ci pozwoli mi zatrzymaæ wykonywanie programu, je¶li po jego
za³adowaniu oka¿e siê, ¿e suma siê nie zgadza).

Wytniesz przez:

dd if=file.bin bs=1 skip=2 count=3 status=none

Spatchujesz plik przez:

dd bs=1 seek=2 count=3 conv=notrunc of=plik.bin.new status=none

Przyk³adowo:

$ yes test | head -n10 > file.bin
$ hexdump -C file.bin
00000000 74 65 73 74 0a 74 65 73 74 0a 74 65 73 74 0a 74 |test.test.test.t|
00000010 65 73 74 0a 74 65 73 74 0a 74 65 73 74 0a 74 65 |est.test.test.te|
00000020 73 74 0a 74 65 73 74 0a 74 65 73 74 0a 74 65 73 |st.test.test.tes|
00000030 74 0a |t.|
00000032
$ echo "ST" | dd bs=1 seek=2 count=2 conv=notrunc of=file.bin status=none
$ hexdump -C file.bin
00000000 74 65 53 54 0a 74 65 73 74 0a 74 65 73 74 0a 74 |teST.test.test.t|
00000010 65 73 74 0a 74 65 73 74 0a 74 65 73 74 0a 74 65 |est.test.test.te|
00000020 73 74 0a 74 65 73 74 0a 74 65 73 74 0a 74 65 73 |st.test.test.tes|
00000030 74 0a |t.|
00000032

Teraz tylko znale¼æ program, który zrobi crc16 z linii poleceñ -- na
szybko nie znalaz³em, mo¿e siê okazaæ, ¿e bêdzie trzeba napisaæ jaki¶
kawa³ek kodu w Pythonie albo czym¶ podobnym.

Quote:
Konkretnie korzystam z procedury crc16_arc_f opisanej na tej stronie:
http://regregex.bbcmicro.net/crc-code.htm#crc-code.16.8080

Je¶li korzystasz z niestandardowej procedury to tym bardziej napisz jaki¶
ma³y program. Z drugiej strony, maj±c program, mo¿esz w zasadzie zrobiæ
ca³o¶æ w nim.

--
Najbardziej pamiêtam jedn± z wigilii, kiedy wyci±³em ¶liczne gwiazdki na
choinkê ze skórzanej kurtki mojego taty. Pamiêtam te¿, ¿e mleczaki
wypad³y mi wcze¶niej ni¿ rówie¶nikom...

Jacek Marcin Jaworski
Guest

Tue Jun 25, 2024 6:24 pm   



Quote:
Je¶li korzystasz z niestandardowej procedury to tym bardziej napisz jaki¶
ma³y program. Z drugiej strony, maj±c program, mo¿esz w zasadzie zrobiæ
ca³o¶æ w nim.

Ja mogê trzepn±æ taki programik za parê stówek w C lub w C++ lub w D.

Guest

Tue Jun 25, 2024 6:40 pm   





Adam
Guest

Tue Jun 25, 2024 8:34 pm   



Dnia Tue, 25 Jun 2024 18:40:35 +0200, LordBluzg®🇵🇱 napisał(a):

Quote:
W dniu 25.06.2024 o 18:24, Jacek Marcin Jaworski pisze:

Jeśli korzystasz z niestandardowej procedury to tym bardziej napisz jakiś
mały program. Z drugiej strony, mając program, możesz w zasadzie zrobić
całość w nim.

Ja mogę trzepnąć taki programik za parę stówek w C lub w C++ lub w D.

Mogę Ci dorobić podkład muzyczny w C-dur Smile za stówkę lub w A-mol,
bardziej nostalgiczny Very Happy


A możesz wytłumaczyć, czym się różni C-dur od a-moll, prz założeniu, że
masz na myśli skalę naturalną?


--
Pozdrawiam.

Adam

Atlantis
Guest

Tue Jun 25, 2024 10:44 pm   



On 25.06.2024 18:24, Jacek Marcin Jaworski wrote:

Quote:
Ja mogê trzepn±æ taki programik za parê stówek w C lub w C++ lub w D.

Nie no, na spokojnie przeanalizujê sobie co robi ten asemblerowy kod
8080 i spróbujê napisaæ odpowiednik w C. Po prostu liczy³em na to, ¿e
mo¿e nie trzeba bêdzie wywa¿aæ otwartych drzwi i który¶ z linuksowych
kombajnów ju¿ to potrafi. Smile

Guest

Tue Jun 25, 2024 11:36 pm   





ptoki
Guest

Wed Jun 26, 2024 6:56 am   



On 2024-06-25 10:22, Arnold Ziffel wrote:
Quote:
Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl> wrote:

Potrzebujê wiêc jakiego¶ narzêdzia, które pozwoli mi w sposób
automatyczny (pod Linuksem, wewn±trz Makefile) wykonaæ nastêpuj±cy ci±g
operacji.
- Bierzemy fragment pliku bin - od okre¶lonego adresu i o okre¶lonej
d³ugo¶ci.
- Liczymy z niego sumê kontroln± CRC16.
- Wy¶wietlamy wynik
- Zapisujemy wynik w tym samym pliku bin, pod okre¶lonym adresem (to w
przysz³o¶ci pozwoli mi zatrzymaæ wykonywanie programu, je¶li po jego
za³adowaniu oka¿e siê, ¿e suma siê nie zgadza).

Wytniesz przez:

dd if=file.bin bs=1 skip=2 count=3 status=none


Teraz tylko znale¼æ program, który zrobi crc16 z linii poleceñ -- na
szybko nie znalaz³em, mo¿e siê okazaæ, ¿e bêdzie trzeba napisaæ jaki¶
kawa³ek kodu w Pythonie albo czym¶ podobnym.


moze to?
https://github.com/onslauth/bash_crc16

Adam
Guest

Wed Jun 26, 2024 10:39 am   



Dnia Tue, 25 Jun 2024 23:36:07 +0200, LordBluzg®🇵🇱 napisał(a):

Quote:
W dniu 25.06.2024 o 20:34, Adam pisze:

Jeśli korzystasz z niestandardowej procedury to tym bardziej napisz jakiś
mały program. Z drugiej strony, mając program, możesz w zasadzie zrobić
całość w nim.

Ja mogę trzepnąć taki programik za parę stówek w C lub w C++ lub w D.

Mogę Ci dorobić podkład muzyczny w C-dur Smile za stówkę lub w A-mol,
bardziej nostalgiczny :D

A możesz wytłumaczyć, czym się różni C-dur od a-moll, prz założeniu, że
masz na myśli skalę naturalną?

To dość proste. Przede wszystkim solmizacją i przyjęło się, że tonacja
dur jest "wesoła" a tonacja mol bardziej "smutna". W tonacji c-dur nie
występują np, półdźwięki a w tonacji a-mol mamy gis w akordzie dla
e-dur, czyli trójdźwięk e-gis-h Smile bo całkowicie "molowo" byłoby za
"smutne" Smile

No właśnie niezupełnie.
Już od wprowadzenia systemu równomiernie temperowanego tego nie słychać, bo
akordy brzmiÄ… jednakowo.

Jest jeszcze gdzieś w Polsce kościół, w którym są organy w starym stroju,
mające podwójny klawisz h.
Taką niejako "zaszłością" podwójnego h jest skala minorowa melodyczna,
gdzie idąc w górę septyma jest podniesiona, a idąc w dół obniżona.

Przynajmniej tyle pamiętam z wykładów sprzed jakichś 40 lat.
Qrde, znany muzykolog mnie uczył, ale mam zaćmę i nie mogę sobie
przypomnieć nazwiska.

Jeszcze jedno:
Źródła pisane donoszą, że w Średniowieczu czy Odrodzeniu i później,
większość ludzi (czyli "miastowych", nie "wieśniaków") była w stanie
odróżnić tonację w granym na organach utworze.
Druga ciekawostka:
Aktualnie można utwór dowolnie transponować przy skali równimiernie
temperowanej. Wcześniej w zasadzie utwór transponowany już nie brzmiał
prawidłowo.


--
Pozdrawiam.

Adam

Guest

Wed Jun 26, 2024 12:39 pm   





Adam
Guest

Thu Jun 27, 2024 9:30 am   



Dnia Wed, 26 Jun 2024 12:22:09 +0200, Piotr Ga³ka napisa³(a):

Quote:
W dniu 2024-06-26 o 10:39, Adam pisze:

No w³a¶nie niezupe³nie.
Ju¿ od wprowadzenia systemu równomiernie temperowanego tego nie s³ychaæ, bo
akordy brzmi± jednakowo.

Mam s³uch muzyczny pierwszego rodzaju - rozró¿niam kiedy graj±, a kiedy
nie. Dla mnie jak najbardziej - wszystkie akordy brzmi± jednakowo.

Ale...
Syn zdawa³ dodatkowy egzamin z muzyki do liceum z klas± o profilu
muzycznym. Us³yszawszy akord mia³ okre¶liæ, czy to jest dur, czy mol
wiêc musi to byæ s³ychaæ.
(...)

To akurat do¶æ wyra¼nie s³ychaæ, przynajmniej w akordach trójd¼wiêkowych.
Dla Dur pierwsza tercja jest du¿a, druga ma³a. Dla molowych odwrotnie:
tercja ma³a - tercja du¿a.

Jak wchodz± septymy i nony to ja ju¿ siê gubiê.


--
Pozdrawiam.

Adam

J.F
Guest

Thu Jun 27, 2024 10:55 am   



On Wed, 26 Jun 2024 17:20:56 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:
Quote:
W dniu 26.06.2024 o 12:42, J.F pisze:
[...]
Ja się na tym nie znam, ale chętnie dopytam:
W tonacji c-dur nie
występują np, półdźwięki a w tonacji a-mol mamy gis w akordzie dla
e-dur, czyli trójdźwięk e-gis-h Smile bo całkowicie "molowo" byłoby za
"smutne" :)

No właśnie - przecież te "półtony" to nie są żadne nadzwyczajne
częstotliwości - tony jak każde inne.
Ktoś się uparł zagrać tylko "całymi tonami" i stąd smutek?

Nie Smile weź sobie jakąś klawiaturę i wciśnij C-E-G i masz akord durowy,

Ale nie mam. moge poszukać edytora Midi.

Quote:
"wesoły". Potem wciśnij A-H-C i masz akord molowy "smutny". W obu
przypadkach wciskasz całe tony ale to dwie różne tonacje. Różnicę
słychać diametralnie.

Sie nie rozumiemy - kolor klawiszy mnie nie interesuje. To jakis
imperialistyczny wymysł starych muzyków :-)

Akord C-E-G to jakies stosunki częstotliwości, i inny akord o tych
samych stosunkach powinien brzmiec podobnie.
Tylko może wymagać czarnych klawiszy.


Quote:
No właśnie niezupełnie.
Już od wprowadzenia systemu równomiernie temperowanego tego nie słychać, bo
akordy brzmiÄ… jednakowo.

Chyba jednak nie. C-E-G brzmi inaczej niż A-C-E. Dodatkowo zależy to też

Przeliczyłeś, ze to te same interwały?
W równomiernym stroju powinny chyba brzmieć tak samo.

No nie brzmią tak samo (częstotliwość pomijam).

Bo C-E-G to 4 i 3 półtony interwałów. A A-C-E to 3 i 4.

Zobacz
A-C#-E
czy
C#-F-G#
D-F#-A
E-G#-B

Quote:
od instrumentu. Na przykład gitara i "riffy/chwyty" w różnych tonacjach
brzmią skrajnie różnie.

Moze mi sie wydaje, ale progi w gitarach są "równomiernie" rozłożone.
Jak jeszcze struny równie "równomiernie" nastrojone, to powinny
brzmiec tak samo.
No chyba, ze typowo własnie nie są tak "równomiernie" zestrojone.

Też nie. Akordy na gitarze (oprócz "barowych") zawierają w sobie "puste
struny" i przy różnych chwytach inne struny są puste co powoduje, że
akordy nie są budowane tak samo ale brzmią właściwie i różnie.

Ok, ale to chyba naturalne, ze inne stosunki inaczej brzmiÄ….
Trzeba miec 7 palców, albo grać na basie Smile
Albo trącać mniej strun :-)

Quote:
Inaczej
brzmi chwyt D-dur a inaczej C-dur. W przypadku klawiszy jednak brzmiÄ…
tak samo, chociaż jest ton różnicy.


Może się mylę - ale czy w takim razie nie powinny się inaczej nazywać
na gitarze a inaczej na klawiszach?

Quote:
Jeszcze jedno:
Źródła pisane donoszą, że w Średniowieczu czy Odrodzeniu i później,
większość ludzi (czyli "miastowych", nie "wieśniaków") była w stanie
odróżnić tonację w granym na organach utworze.

Tak jest nadal. To "słuch absolutny" i akurat mam taką umiejętność.
Nabyłem ją dziedzicznie.

Niektórzy tak mają, ale czy na pewno jestes w stanie odróznić utwór?
Przetransponuję ci jakis jakąś etiudę Chopina o 2 półtony,
odtworzę, powiesz ze to w górę, w dół, czy może wcale?

Czyli zmienisz tonację. 2 półtony to cały ton.

Nie jestem pewien, czy to się tak nazywa. Zamiast E będzie Fis, itd

Quote:
Oczywiście dla mnie jest to słyszalna różnica.

Ale czy pamietasz, z jakich dzwięków się składa np Sonata b-moll ?
A etiuda "rewolucyjna" ?


Quote:
Druga ciekawostka:
Aktualnie można utwór dowolnie transponować przy skali równimiernie
temperowanej. Wcześniej w zasadzie utwór transponowany już nie brzmiał
prawidłowo.

No nie, zmienia się wtedy wysokość dźwięków. Przykładem może być, że
większość utworów "techno, rave itd" czyli ten typ muzyki, pisze się w
tonacji B...a to tylko dlatego, że częstotliwość tej tonacji jest
inaczej/lepiej odbierana przez ogół słuchających...w sensie wytwarzania
dopaminy :)

Być może, ale czy taka transpozycja o 5% (jeden półton) ma tu istotne
znaczenie?

Czasem ma, to zależy właśnie od tonacji, czy jest "skrajna" w skali
oktawy czy nie.

Troche powątpiewam, aby człowiek był tak wrażliwy na oktawy.

Quote:
Poza tym ludzie różni są, to pewnie jedni powiedzą, ze to gorsze, a
inni, ze lepsze :-)

Ale ale ... a na klasycznych słuchaczy to nie działa? :-)

Nie, nie działa, nie słyszą tego.

A skrzypek, czy zespół skrzypków - jak stroi skrzypce?
Oni nawet progów nie mają, grają na wyczucie :-)

To proste. Pamięć mięśniowa + dobry słuch. Lubię grać na skrzypcach :)

Ostatnio przy ognisku była dyskusja i pokazywałem taki myk. Uderzyłem w
strunę E na gitarze, potem zrobiłem jakieś tremolo i kluczem podniosłem
lub opuściłem tą strunę zmieniając jej naprężenie/dźwięk. Następnie
pytałem, czy mam podnieść czy opuścić, aby wrócić do standardu czyli E.

Zgadywali randomowo ale nikt z 5 osób nie mógł trafić przez 5 prób.

Ale to mnie nie dziwi. Słuch absolutny to rzadkość u ludzi.

Quote:
Ponieważ są gadgety, do strojenia gitary, to im pokazałem, że mylili się
nawet o 2 tony.

A co powie gadzet, jak przeciętnego skrzypka poprosimy o zagranie
nuty C?

Quote:
Inna sprawa, że fizyka też robi
swoje. Jak całą gitarę nastroisz o 2 tony wyżej, to struny są bardziej
twarde i utwór nawet inaczej brzmi, chociaż ze strony technicznej niby
jest OK. podobnie jak nastroisz o 2 tony niżej, wtedy struny są
"sflaczałe" i też inaczej brzmią, mając tendencję do fałszu (ćwierć
tonu) bo dociskanie je napręża i zwyczajnie "nie stroją" tak jak powinny.

Ok, ale pewnie więcej czynników wpływa na takie odchyłki.

Struny o ile pamietam tez są różne, elektryczne miały jakies takie
"miekkie".

Quote:
Tak generalnie temat rzeka a każdy instrument ma swoje "zagadki".

Taa, dla mnie pewnÄ… zagadkÄ… jest syntezator Windows :-)



J.

J.F
Guest

Thu Jun 27, 2024 11:01 am   



On Wed, 26 Jun 2024 21:22:06 +0200, Piotr Ga³ka wrote:
Quote:
W dniu 2024-06-26 o 19:46, Mirek pisze:
On 26.06.2024 15:15, Piotr Ga³ka wrote:

Drgaj±ca struna nie powinna mieæ parzystych harmonicznych tylko 3, 5 itd.

Dlaczego niby? Na 3 mo¿na podzieliæ a na 2 ju¿ nie?


Zak³ada³em, ¿e na grupie elektronicznej to powinno byæ mniej wiêcej
oczywiste.
Przyjmujê, ¿e struna nie rozró¿nia jednej skrajnej od drugiej skrajnej
ze swoich pozycji. Inaczej - je¶li drga z prawej na lew± i z powrotem to
nie zachowuje siê inaczej po lewej i po prawej stronie.
Czyli je¶li drganie nie jest idealn± sinusoid± to zak³adam, ¿e te same
nieidealno¶ci s± w jednej po³ówce i w drugiej po³ówce sinusoidy.
Jak taki przebieg roz³o¿ymy na sk³adowe harmoniczne to dostaniemy tylko
nieparzyste.

Ale popatrz na to
http://www.fizykon.org/akustyka/akustyka_drgania_struny_mody_opis.htm

Struna mo¿e drgaæ w pierwszej, drugiej, trzeciej, n-tej harmonicznej.
I chyba w kombinacjach.

W przypadku gitary pud³o jest blizej jednego koñca. I tam te¿
potr±camy piórkiem czy palcem.

W fortepianie m³otki uderzaj± przy jednym z koñców.

Nie jestem tylko pewien, czy taka kombinacja harmonicznych jest
rzeczywiscie mo¿liwa, czy te wy¿sze szybko zanikaj±.

A skrzypce ponoæ bogate w parzyste harmoniczne.



J.

Adam
Guest

Thu Jun 27, 2024 2:32 pm   



Dnia Thu, 27 Jun 2024 10:55:35 +0200, J.F napisał(a):

Quote:
On Wed, 26 Jun 2024 17:20:56 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:
W dniu 26.06.2024 o 12:42, J.F pisze:
[...]
Ja się na tym nie znam, ale chętnie dopytam:
W tonacji c-dur nie
występują np, półdźwięki a w tonacji a-mol mamy gis w akordzie dla
e-dur, czyli trójdźwięk e-gis-h Smile bo całkowicie "molowo" byłoby za
"smutne" :)

No właśnie - przecież te "półtony" to nie są żadne nadzwyczajne
częstotliwości - tony jak każde inne.
Ktoś się uparł zagrać tylko "całymi tonami" i stąd smutek?

Nie Smile weź sobie jakąś klawiaturę i wciśnij C-E-G i masz akord durowy,

Ale nie mam. moge poszukać edytora Midi.

"wesoły". Potem wciśnij A-H-C i masz akord molowy "smutny". W obu
przypadkach wciskasz całe tony ale to dwie różne tonacje. Różnicę
słychać diametralnie.

Sie nie rozumiemy - kolor klawiszy mnie nie interesuje. To jakis
imperialistyczny wymysł starych muzyków :-)

Akord C-E-G to jakies stosunki częstotliwości, i inny akord o tych
samych stosunkach powinien brzmiec podobnie.
Tylko może wymagać czarnych klawiszy.

No właśnie niezupełnie.
Już od wprowadzenia systemu równomiernie temperowanego tego nie słychać, bo
akordy brzmiÄ… jednakowo.

Chyba jednak nie. C-E-G brzmi inaczej niż A-C-E. Dodatkowo zależy to też

Przeliczyłeś, ze to te same interwały?
W równomiernym stroju powinny chyba brzmieć tak samo.

No nie brzmią tak samo (częstotliwość pomijam).

Bo C-E-G to 4 i 3 półtony interwałów. A A-C-E to 3 i 4.

Zobacz
A-C#-E
czy
C#-F-G#
D-F#-A
E-G#-B

Przypomniałeś mi, jak w celach ćwiczebnych grywałem sobie ulubione kolędy i
każdą z nich po kolei transponowałem kolejno o pół tonu, czyli kolejne 12
tonacji. Nuty oczywiście te same, w ti=onacji podstawowej.
Dobre ćwiczenie nie tyle na czytanie nut, co na przeliczanie tonacji i
harmonizowanie w locie (bo zapis nutowy jednogłosowy). Coś, z czym wielu
kościelnych organistów ma problem.


Quote:

od instrumentu. Na przykład gitara i "riffy/chwyty" w różnych tonacjach
brzmią skrajnie różnie.

Moze mi sie wydaje, ale progi w gitarach są "równomiernie" rozłożone.
Jak jeszcze struny równie "równomiernie" nastrojone, to powinny
brzmiec tak samo.
No chyba, ze typowo własnie nie są tak "równomiernie" zestrojone.

Też nie. Akordy na gitarze (oprócz "barowych") zawierają w sobie "puste
struny" i przy różnych chwytach inne struny są puste co powoduje, że
akordy nie są budowane tak samo ale brzmią właściwie i różnie.

Ok, ale to chyba naturalne, ze inne stosunki inaczej brzmiÄ….
Trzeba miec 7 palców, albo grać na basie Smile
Albo trącać mniej strun Smile

TrochÄ™ to nie tak.
Gitary nie stroi się "na czysto", bo jak się dostoi od dołu, to góra się
minie, a jak zacznie się od góry, to dół się nie zegra.
Leci się flażoletami albo po prostu lekko odstraja.

Podobnie np. w fortepianie "chóry" nie są strojone czysto (ale to z innego
względu), analogicznie w akordeonie - też są rozstrajane. Nieco inaczej we
włoskich, inaczej we francuskich, inaczej w koncertowych.

Quote:

Inaczej
brzmi chwyt D-dur a inaczej C-dur. W przypadku klawiszy jednak brzmiÄ…
tak samo, chociaż jest ton różnicy.

Jak wyżej.

Quote:

Może się mylę - ale czy w takim razie nie powinny się inaczej nazywać
na gitarze a inaczej na klawiszach?

Jeszcze jedno:
Źródła pisane donoszą, że w Średniowieczu czy Odrodzeniu i później,
większość ludzi (czyli "miastowych", nie "wieśniaków") była w stanie
odróżnić tonację w granym na organach utworze.

Tak jest nadal. To "słuch absolutny" i akurat mam taką umiejętność.
Nabyłem ją dziedzicznie.

Niektórzy tak mają, ale czy na pewno jestes w stanie odróznić utwór?
Przetransponuję ci jakis jakąś etiudę Chopina o 2 półtony,
odtworzę, powiesz ze to w górę, w dół, czy może wcale?

Czyli zmienisz tonację. 2 półtony to cały ton.

Nie jestem pewien, czy to się tak nazywa. Zamiast E będzie Fis, itd

Zgadza siÄ™.
Transpozycja = przeniesienie niżej lub wyżej = zmiana tonacji.

Quote:

Oczywiście dla mnie jest to słyszalna różnica.

Ale czy pamietasz, z jakich dzwięków się składa np Sonata b-moll ?
A etiuda "rewolucyjna" ?

Jest jakiś człowiek, który ma absolutną pamięć muzyczną - w sensie, że jak
jeden raz usłyszy utwór, to jest go w stanie dokładnie powtórzyć dowolnie
później.

Quote:

Druga ciekawostka:
Aktualnie można utwór dowolnie transponować przy skali równimiernie
temperowanej. Wcześniej w zasadzie utwór transponowany już nie brzmiał
prawidłowo.

No nie, zmienia się wtedy wysokość dźwięków. Przykładem może być, że
większość utworów "techno, rave itd" czyli ten typ muzyki, pisze się w
tonacji B...a to tylko dlatego, że częstotliwość tej tonacji jest
inaczej/lepiej odbierana przez ogół słuchających...w sensie wytwarzania
dopaminy :)

Być może, ale czy taka transpozycja o 5% (jeden półton) ma tu istotne
znaczenie?

Czasem ma, to zależy właśnie od tonacji, czy jest "skrajna" w skali
oktawy czy nie.

Troche powątpiewam, aby człowiek był tak wrażliwy na oktawy.

Ja znów miałem tak, że jak grałem pod śpiew, to wydawało mi się, że oktawę
za nisko, a jak jechałem oktawę wyżej, to znów wydawało mi się, że za
wysoko.
W organach jest nieco lepiej, bo można włączyć rejestr 8-stopowy i
16-stopowy.

Quote:

Poza tym ludzie różni są, to pewnie jedni powiedzą, ze to gorsze, a
inni, ze lepsze :-)

Ale ale ... a na klasycznych słuchaczy to nie działa? :-)

Nie, nie działa, nie słyszą tego.

A skrzypek, czy zespół skrzypków - jak stroi skrzypce?
Oni nawet progów nie mają, grają na wyczucie :-)

To proste. Pamięć mięśniowa + dobry słuch. Lubię grać na skrzypcach :)

Ostatnio przy ognisku była dyskusja i pokazywałem taki myk. Uderzyłem w
strunę E na gitarze, potem zrobiłem jakieś tremolo i kluczem podniosłem
lub opuściłem tą strunę zmieniając jej naprężenie/dźwięk. Następnie
pytałem, czy mam podnieść czy opuścić, aby wrócić do standardu czyli E.

Zgadywali randomowo ale nikt z 5 osób nie mógł trafić przez 5 prób.

Ale to mnie nie dziwi. Słuch absolutny to rzadkość u ludzi.

Ponieważ są gadgety, do strojenia gitary, to im pokazałem, że mylili się
nawet o 2 tony.

A co powie gadzet, jak przeciętnego skrzypka poprosimy o zagranie
nuty C?

Kumpel - Adam Prucnal - też ma słuch absolutny.
Pamiętam, że stroił gitary bez kamertonu ani innej pomocy.
Stroił w sensie, że pamiętał jaki dźwięk ma jaką wysokość.
Na pielgrzynkach stroił gitary w marszu, jak ktoś inny grał.
Drugi człowiek ze słuchem absolutnym, którego osobiście spotkałem, to ś.p.
Zbyszek Wodecki.
A trzecia osoba to myzykolog, na którego zajęcia chodziłem przez niecałe
dwa lata.

Quote:

Inna sprawa, że fizyka też robi
swoje. Jak całą gitarę nastroisz o 2 tony wyżej, to struny są bardziej
twarde i utwór nawet inaczej brzmi, chociaż ze strony technicznej niby
jest OK. podobnie jak nastroisz o 2 tony niżej, wtedy struny są
"sflaczałe" i też inaczej brzmią, mając tendencję do fałszu (ćwierć
tonu) bo dociskanie je napręża i zwyczajnie "nie stroją" tak jak powinny.

Ok, ale pewnie więcej czynników wpływa na takie odchyłki.

Struny o ile pamietam tez są różne, elektryczne miały jakies takie
"miekkie".

Tak generalnie temat rzeka a każdy instrument ma swoje "zagadki".

Taa, dla mnie pewnÄ… zagadkÄ… jest syntezator Windows Smile




--
Pozdrawiam.

Adam

J.F
Guest

Thu Jun 27, 2024 3:40 pm   



On Thu, 27 Jun 2024 14:32:59 +0200, Adam wrote:
Quote:
Dnia Thu, 27 Jun 2024 10:55:35 +0200, J.F napisał(a):
On Wed, 26 Jun 2024 17:20:56 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:
W dniu 26.06.2024 o 12:42, J.F pisze:
[...]
Chyba jednak nie. C-E-G brzmi inaczej niż A-C-E. Dodatkowo zależy to też

Przeliczyłeś, ze to te same interwały?
W równomiernym stroju powinny chyba brzmieć tak samo.

No nie brzmią tak samo (częstotliwość pomijam).

Bo C-E-G to 4 i 3 półtony interwałów. A A-C-E to 3 i 4.

Zobacz
A-C#-E
czy
C#-F-G#
D-F#-A
E-G#-B

Przypomniałeś mi, jak w celach ćwiczebnych grywałem sobie ulubione kolędy i
każdą z nich po kolei transponowałem kolejno o pół tonu, czyli kolejne 12
tonacji. Nuty oczywiście te same, w ti=onacji podstawowej.
Dobre ćwiczenie nie tyle na czytanie nut, co na przeliczanie tonacji i
harmonizowanie w locie (bo zapis nutowy jednogłosowy). Coś, z czym wielu
kościelnych organistów ma problem.

Domyśalm się, ze nie jest to łatwe, bo klawisze inaczej ustawione.
A jednak jak widać - prawdziwi profesjonaliści potrafią.

Quote:
od instrumentu. Na przykład gitara i "riffy/chwyty" w różnych tonacjach
brzmią skrajnie różnie.

Moze mi sie wydaje, ale progi w gitarach są "równomiernie" rozłożone.
Jak jeszcze struny równie "równomiernie" nastrojone, to powinny
brzmiec tak samo.
No chyba, ze typowo własnie nie są tak "równomiernie" zestrojone.

Też nie. Akordy na gitarze (oprócz "barowych") zawierają w sobie "puste
struny" i przy różnych chwytach inne struny są puste co powoduje, że
akordy nie są budowane tak samo ale brzmią właściwie i różnie.

Ok, ale to chyba naturalne, ze inne stosunki inaczej brzmiÄ….
Trzeba miec 7 palców, albo grać na basie Smile
Albo trącać mniej strun :-)

TrochÄ™ to nie tak.
Gitary nie stroi się "na czysto", bo jak się dostoi od dołu, to góra się
minie, a jak zacznie się od góry, to dół się nie zegra.
Leci się flażoletami albo po prostu lekko odstraja.

No ale fakt, ze gitara ma 6 strun, a lewa ręka tylko 4 wolne palce.

W efekcie niektóre struny grają całą długoscią, i nie tak łatwo
przetransponować wszystko.

Quote:
Podobnie np. w fortepianie "chóry" nie są strojone czysto (ale to z innego
względu), analogicznie w akordeonie - też są rozstrajane. Nieco inaczej we
włoskich, inaczej we francuskich, inaczej w koncertowych.

I tu wchodzimy w zagadnienie, ze być może one wcale nie są tak
równomiernie temperowane, tylko pod kątem najbliższego
utworu/koncertu.

Quote:
Tak jest nadal. To "słuch absolutny" i akurat mam taką umiejętność.
Nabyłem ją dziedzicznie.

Niektórzy tak mają, ale czy na pewno jestes w stanie odróznić utwór?
Przetransponuję ci jakis jakąś etiudę Chopina o 2 półtony,
odtworzę, powiesz ze to w górę, w dół, czy może wcale?

Czyli zmienisz tonację. 2 półtony to cały ton.

Nie jestem pewien, czy to się tak nazywa. Zamiast E będzie Fis, itd

Zgadza siÄ™.
Transpozycja = przeniesienie niżej lub wyżej = zmiana tonacji.

Oczywiście dla mnie jest to słyszalna różnica.

Ale czy pamietasz, z jakich dzwięków się składa np Sonata b-moll ?
A etiuda "rewolucyjna" ?

Jest jakiś człowiek, który ma absolutną pamięć muzyczną - w sensie, że jak
jeden raz usłyszy utwór, to jest go w stanie dokładnie powtórzyć dowolnie
później.

No ale czy nasz Lordbluzg taki jest, ze jak słyszał jakis utwór
ostatnio np dwa lata temu, to teraz zaraz wychwyci, ze on jest dwa
półtony wyżej zagrany :-)

Quote:
Druga ciekawostka:
Aktualnie można utwór dowolnie transponować przy skali równimiernie
temperowanej. Wcześniej w zasadzie utwór transponowany już nie brzmiał
prawidłowo.

No nie, zmienia się wtedy wysokość dźwięków. Przykładem może być, że
większość utworów "techno, rave itd" czyli ten typ muzyki, pisze się w
tonacji B...a to tylko dlatego, że częstotliwość tej tonacji jest
inaczej/lepiej odbierana przez ogół słuchających...w sensie wytwarzania
dopaminy :)

Być może, ale czy taka transpozycja o 5% (jeden półton) ma tu istotne
znaczenie?

Czasem ma, to zależy właśnie od tonacji, czy jest "skrajna" w skali
oktawy czy nie.

Troche powątpiewam, aby człowiek był tak wrażliwy na oktawy.

Ja znów miałem tak, że jak grałem pod śpiew, to wydawało mi się, że oktawę
za nisko, a jak jechałem oktawę wyżej, to znów wydawało mi się, że za
wysoko.

Ale to chyba normalne ?

Chodziło mi natomiast o to 'czy jest "skrajna" w skali oktawy czy
nie'. Czlowiek chyba nie jest taki wrażliwy na te tradycyjne muzyczne
zakrezy oktaw?

Quote:
W organach jest nieco lepiej, bo można włączyć rejestr 8-stopowy i
16-stopowy.

Nie bardzo rozumiem - w sensie, ze dwa dzwięki naraz?
Bo z tego co pisałeś powyzej, to fajnie byłoby przetransponować np o
pół oktawy.

Quote:
A skrzypek, czy zespół skrzypków - jak stroi skrzypce?
Oni nawet progów nie mają, grają na wyczucie :-)

To proste. Pamięć mięśniowa + dobry słuch. Lubię grać na skrzypcach :)

Ostatnio przy ognisku była dyskusja i pokazywałem taki myk. Uderzyłem w
strunę E na gitarze, potem zrobiłem jakieś tremolo i kluczem podniosłem
lub opuściłem tą strunę zmieniając jej naprężenie/dźwięk. Następnie
pytałem, czy mam podnieść czy opuścić, aby wrócić do standardu czyli E.

Zgadywali randomowo ale nikt z 5 osób nie mógł trafić przez 5 prób.

Ale to mnie nie dziwi. Słuch absolutny to rzadkość u ludzi.

Ponieważ są gadgety, do strojenia gitary, to im pokazałem, że mylili się
nawet o 2 tony.

A co powie gadzet, jak przeciętnego skrzypka poprosimy o zagranie
nuty C?

Kumpel - Adam Prucnal - też ma słuch absolutny.
Pamiętam, że stroił gitary bez kamertonu ani innej pomocy.
Stroił w sensie, że pamiętał jaki dźwięk ma jaką wysokość.
Na pielgrzynkach stroił gitary w marszu, jak ktoś inny grał.

O ile pamiętam, to nie ma problemu zestroić gitarę "samą ze sobą",
czyli poustawiac prawidłowo jedną strunę wzgledem drugiej.
Nie ma też problemu zestroic dwie gitary wzajemnie - to chyba nawet ja
bym potrafił zrobić.
A że potem jakaś struna ma np 300Hz zamiast 260 - to nie ma żadnego
znaczenia, dopóki nie mamy innych instrumentów, inaczej zestrojonych.

No ale to gitary, gdzie progi sÄ…, w skrzypcach wszystko na wyczucie
:-)

J.

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Generowanie sumy kontrolnej CRC16 z fragmentu pliku bin w Makefile

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map