Goto page Previous 1, 2
Guest
Fri Oct 08, 2004 2:37 pm
Quote:
Po drugie przejedz Pan granice Polsko - Niemiecka przez przejazd na
auostradzie przy Zgorzelcu (A4) i przejedz ta autostrada
paredziesiat km. Zobaczysz ze elektrownie wiatrowe "wchodza w mode"
przynajmniej u naszych sasiadow, ktorzy to
Nie trzeba przekraczać granicy. Wystarczy pojechać ze Zgorzelca drogą
351 na Pieńsk i podziwiać widoki przez lewe okna na drugi brzeg Nysy
Łużyckiej.
Hmm, milo slyszec, ze w Polsce tez sie cos pod tym wzgledem dzieje.
Quote:
daza do tego by w przeciagu kilku lat dojsc do dwuliczbowej stopy
procentowej (bodajze 12%) udzialu energi elektrycznej uzyskanej za
pomoca wiatru.
Jasssne. Tylko drobiazg - koszt pozyskania tej energii jest bardzo
wysoki. Mała elektrownia wiatrowa nigdy się nawet nie zwróci.
A czemu??
Bo miedzy innymi panstwo dofinansowuje szereg "rzeczy" w tym rowniez kopalnie,
ale nie (czy niebardzo przynajmniej) prad z elektrowni wiatrowych, jak tez i
same pojedyncze "domowe wiatraki".
Bo produkcja zarowno malych, jak i duzych elektrowni wiatrowych nie sa
produkowane w seriach (duzych seriach) co znacznie obnizyloby ich koszt.
Jest to badz co badz technika ktora wkracza, pomimo tego ze wiatraki istnieja
juz od dobrych paruset lat.
Pozdrawiam
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy:
http://niusy.onet.pl
Guest
Fri Oct 08, 2004 2:45 pm
Quote:
Użytkownik <klaudekkWYTNIJTO@autograf.pl> napisał w wiadomości
news:1243.00000a40.41658963@newsgate.onet.pl
Zobaczysz ze elektrownie wiatrowe "wchodza w mode" przynajmniej u
naszych sasiadow, ktorzy to daza do tego by w przeciagu kilku lat
dojsc do dwuliczbowej stopy procentowej (bodajze 12%) udzialu energi
elektrycznej uzyskanej za pomoca wiatru.
Trzy lata temu w Danii mówiono mi, że 18% ichniejszejszej produkcji energii
el. pochodzi z wiatraków.
Nie twierdzilem i nie twierdze ze Niemcy "w tym" sa na czolowce. Nie znam tez
dokladnej liczby procentowej, ani dokladnego roku, czy stanu na dzien dzisiejszy
udzialu energi elektrycznej pochodzacej z wiatrakow w Niemczech.
Niemcy sa po prostu naszymi sasiadami, gdzie i widac, i slychac ze cos sie
dzieje "w tym kierunku" po prostu.
Pozdrawiam
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy:
http://niusy.onet.pl
J.F.
Guest
Fri Oct 08, 2004 4:05 pm
On 8 Oct 2004 17:45:09 +0200, klaudekkWYTNIJTO@autograf.pl wrote:
Quote:
Trzy lata temu w Danii mówiono mi, że 18% ichniejszejszej produkcji energii
el. pochodzi z wiatraków.
I chyba nie klamal.
Quote:
Nie twierdzilem i nie twierdze ze Niemcy "w tym" sa na czolowce. Nie znam tez
dokladnej liczby procentowej, ani dokladnego roku, czy stanu na dzien dzisiejszy
udzialu energi elektrycznej pochodzacej z wiatrakow w Niemczech.
Niemcy sa po prostu naszymi sasiadami, gdzie i widac, i slychac ze cos sie
dzieje "w tym kierunku" po prostu.
Widac widac, ale imho gdzies kolo Danii i Holandii.
Poza tym sa w "tym kierunku" bo u nich po prostu panstwo sporo
doplaca.
J.
bad_skipper
Guest
Fri Oct 08, 2004 6:28 pm
"J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> wrote in message
news:uo0dm05au8o20ftvuermoebsln1d2gqg89@4ax.com...
Quote:
On Fri, 8 Oct 2004 13:28:54 +0200, bad_skipper wrote:
A to jest silnik klatkowy-zwarty czy pierscieniowy z magnesowanym
wirnikiem?
Jesli klatkowy to do dzis nie moge sobie tego wyobrazic pomimo istnienia
b.
sprytnych falownikow !
Ja tez sobie nie potrafie wyobrazic, ale ponoc dziala.
Zreszta - normalna praca - jest niewielki poslizg i sie wytwarza
moment. Jesli z zewnatrz rozpedzimy silnik szybciej - bedzie moment
hamujacy. Czyli dostarczamy energie ... i gdzie ona sie wydzieli ?
W wirniku ! (?)
A moze bierna pojemnosciowa 'pojdzie ' do sieci ?
Quote:
Ale mowiac szczerze chetnie bym to przetestowal
Szkoda ze sie nie da na silniku dwufazowym z kondensatorem ..
a moze sie da ?
Pewnie sie da, ale efekt bedzie mniej spektakularny :)
Quote:
A moze by wystarczylo zasymulowac ?
No nie, trzeba to 'zobaczyc' w realu !
--
---
J.F.
Guest
Fri Oct 08, 2004 11:00 pm
On Fri, 8 Oct 2004 21:28:05 +0200, bad_skipper wrote:
Quote:
"J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> wrote in message
Zreszta - normalna praca - jest niewielki poslizg i sie wytwarza
moment. Jesli z zewnatrz rozpedzimy silnik szybciej - bedzie moment
hamujacy. Czyli dostarczamy energie ... i gdzie ona sie wydzieli ?
W wirniku ! (?)
A moze bierna pojemnosciowa 'pojdzie ' do sieci ?
Tylko ze wirnik nie wie czy sie kreci 2% za wolno czy 2% za szybko.
Skoro przy normalnej pracy sie nie grzeje za bardzo - to i
przy pradnicowej straty w wirniku beda male ..
Quote:
Ale mowiac szczerze chetnie bym to przetestowal
Szkoda ze sie nie da na silniku dwufazowym z kondensatorem ..
a moze sie da ?
Pewnie sie da, ale efekt bedzie mniej spektakularny
Ale taki silnik mam. I o watomierz 1 fazowy latwiej :-)
J.
Robert Polkowski
Guest
Sat Oct 09, 2004 9:17 am
J.F. wrote:
Quote:
On Fri, 8 Oct 2004 21:28:05 +0200, bad_skipper wrote:
"J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> wrote in message
Zreszta - normalna praca - jest niewielki poslizg i sie wytwarza
moment. Jesli z zewnatrz rozpedzimy silnik szybciej - bedzie moment
hamujacy. Czyli dostarczamy energie ... i gdzie ona sie wydzieli ?
W wirniku ! (?)
A moze bierna pojemnosciowa 'pojdzie ' do sieci ?
Tylko ze wirnik nie wie czy sie kreci 2% za wolno czy 2% za szybko.
Skoro przy normalnej pracy sie nie grzeje za bardzo - to i
przy pradnicowej straty w wirniku beda male ..
Ale mowiac szczerze chetnie bym to przetestowal
Szkoda ze sie nie da na silniku dwufazowym z kondensatorem ..
a moze sie da ?
Pewnie sie da, ale efekt bedzie mniej spektakularny :)
Ale taki silnik mam. I o watomierz 1 fazowy latwiej
Ja wczoraj wyciagalem silnik+turbine w malej elektrowni na rzece
Liwiec (miejsc. Kalinowiec) i siedzi "na oko" zwykly trzyfazowy
silnik 45kW (wszystkich jest 4szt.)
--
Robert Polkowski
Arek
Guest
Sat Oct 09, 2004 10:06 am
Marek Dzwonnik napisał(a) w wiadomości: <4165a32f$1@news.home.net.pl>...
Quote:
Trzy lata temu w Danii mówiono mi, że 18% ichniejszejszej produkcji >energii
el. pochodzi z wiatraków.
Ciekawe, czy 18% to produkcjia czy o potencjalne możliwości. Przy
tym produkcji - nie znaczy zużycia. Pod Skagerrakiem jest gruby kabel
łączący systemy energetyczne Szwecji z Danią i resztą Europy. Problemy
synchronizacji załatwiono przesyłając prąd stały. Było w starym Młodym
Techniku.
W Kaliforni to jakoś na dużą skalę nie wyszło...
Ale jako uzupełniające żródło energii, zwłaszcza do zastosowań
nie wymagająceych szczególnie precyzyjnej regulacji prądu/napięcia
(podgrzewanie wody ?) to warto spróbować.
W starym Młodym Techniku był projekt na prądnicy od Skody. poszukaj na
szrotach... A teraz są alternatory...
PS. Ciekawe, kiedy "zieloni" od czystej energii zaczną się na serio
pruć z "zielonymi" od ochrony ptaków (mielonych przez śmigła) i co
na to "ultrazieloni" od architektury krajobrazu...
--
Arek
bad_skipper
Guest
Sat Oct 09, 2004 10:28 am
"Robert Polkowski" <ewr@wee.pl> wrote in message
news:ck8dpt$9fa$1@news.onet.pl...
[...]
Quote:
W wirniku ! (?)
A moze bierna pojemnosciowa 'pojdzie ' do sieci ?
Tylko ze wirnik nie wie czy sie kreci 2% za wolno czy 2% za szybko.
Skoro przy normalnej pracy sie nie grzeje za bardzo - to i
przy pradnicowej straty w wirniku beda male ..
Zgadza sie...!
Quote:
Ale mowiac szczerze chetnie bym to przetestowal
Szkoda ze sie nie da na silniku dwufazowym z kondensatorem ..
a moze sie da ?
Pewnie sie da, ale efekt bedzie mniej spektakularny :)
Ale taki silnik mam. I o watomierz 1 fazowy latwiej :-)
Ja wczoraj wyciagalem silnik+turbine w malej elektrowni na rzece
Liwiec (miejsc. Kalinowiec) i siedzi "na oko" zwykly trzyfazowy
silnik 45kW (wszystkich jest 4szt.)
A co bylo napisane na tabliczce ?
--
---
william
Guest
Sat Oct 09, 2004 3:21 pm
Quote:
W starym Młodym Techniku był projekt na prądnicy od Skody. poszukaj na
szrotach... A teraz są alternatory...
Nadaje się dość dobrze. stałe wzbudzenie jako regulacja i trójsazowe
zmienne na wyjściu (z przed diod). Do tego trafo i 220 jest
Dariusz K. Ladziak
Guest
Sat Oct 09, 2004 7:50 pm
On Sat, 9 Oct 2004 18:21:39 +0200, "william" <nie@ma.mnie.pl> wrote:
Quote:
W starym Młodym Techniku był projekt na prądnicy od Skody. poszukaj na
szrotach... A teraz są alternatory...
Nadaje się dość dobrze. stałe wzbudzenie jako regulacja i trójsazowe
zmienne na wyjściu (z przed diod). Do tego trafo i 220 jest
Wiesz - tylko przecietny alternator samochodowy to ma optimum
sprawnosci przy czestotliwosciach ciut wiekszych niz 50Hz...
--
Darek
william
Guest
Sun Oct 10, 2004 11:37 am
Użytkownik "Dariusz K. Ladziak" <ladzk@waw.pdi.net> napisał w wiadomości
news:41683bc4.4114786@news.tpi.pl...
Quote:
On Sat, 9 Oct 2004 18:21:39 +0200, "william" <nie@ma.mnie.pl> wrote:
W starym Młodym Techniku był projekt na prądnicy od Skody. poszukaj na
szrotach... A teraz są alternatory...
Nadaje się dość dobrze. stałe wzbudzenie jako regulacja i trójsazowe
zmienne na wyjściu (z przed diod). Do tego trafo i 220 jest
Wiesz - tylko przecietny alternator samochodowy to ma optimum
sprawnosci przy czestotliwosciach ciut wiekszych niz 50Hz...
Dużo ? 50Hz to 3000 rpm. Alterantory kręca tak do 10 000. A od 150Hz żarówki
/ grzejniki nie ucierpią. Nawet zasilacze impulsowe nie zastrajkuja.
J.F.
Guest
Sun Oct 10, 2004 12:15 pm
On Sun, 10 Oct 2004 14:37:26 +0200, william wrote:
Quote:
Użytkownik "Dariusz K. Ladziak" <ladzk@waw.pdi.net> napisał w wiadomości
Wiesz - tylko przecietny alternator samochodowy to ma optimum
sprawnosci przy czestotliwosciach ciut wiekszych niz 50Hz...
Dużo ? 50Hz to 3000 rpm. Alterantory kręca tak do 10 000.
Ja bym z tym leciutko polemizowal.
Owszem - kreca nawet do 15k, ale tylko po to zeby przy obrotach
silnika juz rzedu 1000rpm [alternator ma wtedy ~2000 rpm] moc
zasilac instalacje. Niektorym wychodzi to nawet przy 850 rpm biegu
jalowego.
Wtedy juz potrafia wygenerowac nominalne 14.5V, a spadek sprawnosci
wynika chyba glownie z zasilania wirnika sporym pradem. W blachach
chyba nie ma jakis nadmiernych strat ?
Dane starego juz alternatora K1(R) 55A Boscha:
10A przy 1200rpm [rpm alternatora, silnik jakies 2x wolniej]
36A 2000
40A 2350
55A 6000 rpm.
Przy czym te 10A nie znaczy generalnie ze sprawnosc jest slaba, tylko
ze przy wyzszym napiecie spadnie ponizej 14V. Biorac natomiast pod
uwage ze wirnik ma 4 ohm i pracuje na pelnej mocy ... oj, to sprawnosc
nie wychodzi imponujaca
Ale tez 0.15 Ohm rezystancji stojana przy 55A nie wyprodukuje demona
sprawnosci. Gdyby nie problemy z izolacja, to pewnie oplacaloby sie
dac wyzsze obroty i regulowac na wyzsze napiecie..
Quote:
A od 150Hz żarówki grzejniki nie ucierpią.
Nawet zasilacze impulsowe nie zastrajkuja.
Szczegolnie jak bedzie wyprostowane :-)
J.
william
Guest
Sun Oct 10, 2004 1:11 pm
Quote:
Dane starego juz alternatora K1(R) 55A Boscha:
10A przy 1200rpm [rpm alternatora, silnik jakies 2x wolniej]
36A 2000
40A 2350
55A 6000 rpm.
Więc w jego przypadku 3000 rpm dla uzysknaia 50Hz jest całkiem sensowne.
Quote:
Przy czym te 10A nie znaczy generalnie ze sprawnosc jest slaba, tylko
ze przy wyzszym napiecie spadnie ponizej 14V. Biorac natomiast pod
uwage ze wirnik ma 4 ohm i pracuje na pelnej mocy ... oj, to sprawnosc
nie wychodzi imponujaca
W wirniku masz niewielki (proporcjonalnie do wyjściowego) prąd wzbudzenia.
Quote:
Ale tez 0.15 Ohm rezystancji stojana przy 55A nie wyprodukuje demona
sprawnosci. Gdyby nie problemy z izolacja, to pewnie oplacaloby sie
dac wyzsze obroty i regulowac na wyzsze napiecie..
A od 150Hz żarówki grzejniki nie ucierpią.
Nawet zasilacze impulsowe nie zastrajkuja.
Szczegolnie jak bedzie wyprostowane
Jak wyprostowane ? Od początku jest mowa o wykorzystaniu pradu PRZEMIENNEGO
alternatora (bez mostka diodowego) + ewentulanie transformator.
J.F.
Guest
Sun Oct 10, 2004 8:00 pm
On Sun, 10 Oct 2004 16:11:21 +0200, william wrote:
Quote:
Dane starego juz alternatora K1(R) 55A Boscha:
10A przy 1200rpm [rpm alternatora, silnik jakies 2x wolniej]
36A 2000
40A 2350
55A 6000 rpm.
Więc w jego przypadku 3000 rpm dla uzysknaia 50Hz jest całkiem sensowne.
A propos - nie jestem pewien ilu on jest biegunowy .. a wlasciwie to
jestem - wielo ..
Quote:
Przy czym te 10A nie znaczy generalnie ze sprawnosc jest slaba, tylko
ze przy wyzszym napiecie spadnie ponizej 14V. Biorac natomiast pod
uwage ze wirnik ma 4 ohm i pracuje na pelnej mocy ... oj, to sprawnosc
nie wychodzi imponujaca :-)
W wirniku masz niewielki (proporcjonalnie do wyjściowego) prąd wzbudzenia.
4Ohm to 3A. A wydajnosc 10A. 70%.
Przy wyzszych obrotach moze starcza mniej, ale przy niskich - pelny
prad.
J.
Goto page Previous 1, 2