Goto page 1, 2 Next
bagno
Guest
Wed Mar 31, 2010 10:10 pm
Witam
Mam takie sterowniki silnikow krokowych na L297 i 2 * L298. Pol roku
chodzilo to bez problemu. Teraz
zrobilem wiekszy zasilacz (36V 10A i 5V - 1A) i testowalem jeden. Wszystko
bylo ok. Potem
podlaczylem drugi i sie okazalo, ze jeden z L298 padl. Wymieniłem i
sprawdzilem calosc dokladnie a po wlaczeniu
spalilo sie wszystko. Bilans jest taki, spalilem zasilacz, chyba z 7 ukladow
L298, 5 sztuk L297 i uklad
optoizolacji portu LPT.
Czy ktos wie jak te uklady pozabezpieczac ? Chodzi mi jakies zabezpieczenie
przeciwzwarciowe, termiczne,
cokolwiek co sprawi, ze przy najdrobniejszym bledzie nie bede musial
wymieniac praktycznie calego sterownika.
Myslalem o tym, zeby calkowicie odizolowac te mostki od delikatniejszej
czesci ukladow poprzez jakies
optoelementy. Problem bylby pewnie liniami pomiaru pradu.
Czy L298 moze przy uszkodzeniu zewrzec mi 40V do linii gdzie jest 5V ? Bo
nie wiem czemu popalily sie uklady
ktore sa dosyc daleko od tego wysokiego napiecia. Z drugiej strony znowu te
40V pewnie narobiloby jeszcze wiecej
szkod.
Na razie mam tylko zwykle bezpieczniki ktore pozostaly nietkniete.
Te sterowniki to takie cos:
http://www.akcesoria.cnc.info.pl/pliki/instrukcje/sterowniki/SSK-B02.pdf
Konop
Guest
Wed Mar 31, 2010 10:35 pm
Quote:
Mam takie sterowniki silnikow krokowych na L297 i 2 * L298. Pol roku
chodzilo to bez problemu. Teraz
zrobilem wiekszy zasilacz (36V 10A i 5V - 1A) i testowalem jeden. Wszystko
bylo ok. Potem
podlaczylem drugi i sie okazalo, ze jeden z L298 padl. Wymieniłem i
sprawdzilem calosc dokladnie a po wlaczeniu
spalilo sie wszystko. Bilans jest taki, spalilem zasilacz, chyba z 7 ukladow
L298, 5 sztuk L297 i uklad
optoizolacji portu LPT.
Czekaj, w układzie jest 1x297 i 2x298... a spaliłeś ich 5 i 7??
Uruchamiałeś to kilka razy po tej awarii, tak? czy jak??
Najlepiej by było określić miejsce awarii... Przypuszczalnie jest to
zasilacz.... Tego zasilacza jesteś pewny? Nie przebił się mostek, nie
mógł dać ujemnego napięcia, albo coś?? Jak robisz te 5V?
Co do bezpieczników - po co Ci bezpieczniki, które nie chronią niczego??
Daj szybsze, skoro nawet zasilacz fajczy się szybciej od tych
bezpieczników. Albo je wywal

...
Trochę ciężko odpowiedzieć na to Twoje pytanie... to jest trochę tak,
jakbyś zapytał się jak się zabezpieczyć przed chorobą...
No to przed przeziębieniem - odpowiednie ubranie... przed żółtaczką -
mycie rąk itp itd....
Napisz coś więcej o tym zasilaczu...
Aaaa... co do Twojego pytania, czy może się przebić z 40V na 5V - jeśli
nie ma izolacji galwanicznej, to wszystko się może stać....
--
Pozdrawiam
Konop
bagno
Guest
Thu Apr 01, 2010 6:43 am
Użytkownik "Konop" <konoppo@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:hp0inj$n94$1@inews.gazeta.pl...
Quote:
Mam takie sterowniki silnikow krokowych na L297 i 2 * L298. Pol roku
chodzilo to bez problemu. Teraz
zrobilem wiekszy zasilacz (36V 10A i 5V - 1A) i testowalem jeden.
Wszystko bylo ok. Potem
podlaczylem drugi i sie okazalo, ze jeden z L298 padl. Wymieniłem i
sprawdzilem calosc dokladnie a po wlaczeniu
spalilo sie wszystko. Bilans jest taki, spalilem zasilacz, chyba z 7
ukladow L298, 5 sztuk L297 i uklad
optoizolacji portu LPT.
Czekaj, w układzie jest 1x297 i 2x298... a spaliłeś ich 5 i 7??
Uruchamiałeś to kilka razy po tej awarii, tak? czy jak??
Każdy element sprawdziłem dokładnie i włączałem. Najpierw dokładny
test zasilacza, potem wlutowanie tych L298. Napięcie 5V, jakieś obciążenie
wyjść żaróweczkami i sprawdzałem czy mostki działają. Na innej płytce
test L297 i potem wszystko razem. Przy zasilaniu 5V było ok, po podłączeniu
40V wielkie bum. Tyle tylko, że jeżeli coś jest nie tak z zasilaczem to
raczej
z tą sekcją od 5V. Następnym razem sprawdzałem już wszystko 3 miliony
razy i znowu bum.
Quote:
Najlepiej by było określić miejsce awarii... Przypuszczalnie jest to
zasilacz.... Tego zasilacza jesteś pewny? Nie przebił się mostek, nie mógł
dać ujemnego napięcia, albo coś?? Jak robisz te 5V?
Jak juz wszystko sie spaliło to na stabilizatorze 5V była przerwa. Zmieniłem
go i po przetestowaniu uważam, że wszystko jest ok. Miałem kilka razy
w życiu przypadek, że 7805 sie palil i zwierał wejście z wyjściem. Tym razem
mogło też tak być ale potem na pewno padł całkiem i nie było już nic.
Quote:
Co do bezpieczników - po co Ci bezpieczniki, które nie chronią niczego??
Daj szybsze, skoro nawet zasilacz fajczy się szybciej od tych
bezpieczników. Albo je wywal

...
Teraz dam na pewno mniejsze.
Quote:
Trochę ciężko odpowiedzieć na to Twoje pytanie... to jest trochę tak,
jakbyś zapytał się jak się zabezpieczyć przed chorobą...
No to przed przeziębieniem - odpowiednie ubranie... przed żółtaczką -
mycie rąk itp itd....
Ale czemu ciężko ? Te układy są znane z tego, że padają. Na pewno jest
jakieś konkretne źródło powstawania takich uszkodzeń i jakieś sposoby
ograniczania tego typu efektów.
Może bezpiecznik powinien być osobno dla każdej cewki silnika ??
Quote:
Napisz coś więcej o tym zasilaczu...
Toroid 300W (2*27V i 5V). 5v to tylko 4 diody prostownicze i 7805. Potem
kondensatorek 4700u (i chyba 100n) i tyle. Te wyższe napięćie wykorzystuje
obydwa uzwojenia po 27. Są dwa mostki prostownicze po 5A. Potem obydwa
napięcia spięte razem i dwa kondensatory po 10000u równolegle. Do tego
wszystkiego
na wtórnych uzwojeniach bezpieczniki.
Quote:
Aaaa... co do Twojego pytania, czy może się przebić z 40V na 5V - jeśli
nie ma izolacji galwanicznej, to wszystko się może stać....
Tak też mi się wydaje.
grg12
Guest
Thu Apr 01, 2010 7:21 am
bagno pisze:
Quote:
Toroid 300W (2*27V i 5V). 5v to tylko 4 diody prostownicze i 7805. Potem
kondensatorek 4700u (i chyba 100n) i tyle. Te wyższe napięćie wykorzystuje
??? Powinno być mostek, kondensator 4700 (+ jakiś ceramik 100n), 7805,
kondensator 100n - mam nadzieje że u ciebie to tylko pomyłka w opisie.
Roman
Guest
Thu Apr 01, 2010 7:29 am
Quote:
Użytkownik "bagno" <bagno@o2.pl> napisał w wiadomości
news:hp1fci$s46$1@inews.gazeta.pl...
Ale czemu ciężko ? Te układy są znane z tego, że padają. Na pewno jest
jakieś konkretne źródło powstawania takich uszkodzeń i jakieś sposoby
ograniczania tego typu efektów.
Witam,
miałem podobne "przeboje" - wg informacji o L298 zabójczy dla niego może być
brak zasilania logiki 5V przy obecności zasilania mocy +40V. Dochodzi wtedy
do jednoczesnego przewodzenia dolnego i górnego tranzystora w mostku .... i
trach.
Przy braku sterowania prądowego (L297 ENABLE) i b. dużych kondensatorach na
+40V napięcie to może się utrzymywać dość długo. W tym czasie zanika Ci
napięcie 5V z tego małego zasilacza i .... czapa.
Lekarstwo? - trzeba robić 5V z tych 40V, wtedy masz pewność, że dopóki jest
w L298 napięcie na mostku to jest też na jego logice. Ja to zrobiłem max.
prymitywnie, ale niezawodnie (żadne tam LM7805) - po prostu z +40V opornik
470Ohm/5W i dioda zenera 5V1 do masy. Hula niezawodnie.
Prąd pobierany z +5V przez L298 to ok. 80mA
Powodzenia
Roman
Grzegorz Kurczyk
Guest
Thu Apr 01, 2010 7:30 am
W dniu 01.04.2010 08:43, bagno pisze:
Quote:
Toroid 300W (2*27V i 5V). 5v to tylko 4 diody prostownicze i 7805. Potem
kondensatorek 4700u (i chyba 100n) i tyle. Te wyższe napięćie wykorzystuje
obydwa uzwojenia po 27. Są dwa mostki prostownicze po 5A. Potem obydwa
napięcia spięte razem i dwa kondensatory po 10000u równolegle. Do tego
wszystkiego
na wtórnych uzwojeniach bezpieczniki.
Tzn. bezpiecznik jest między uzwojeniem wtórnym a prostownikiem ? Jeśli
tak to zabezpiecza on tylko transformator. Jeśli w zasilanym układzie
pojawi się jakieś zwarcie, nim te 20mF naładowane do 40V się rozładuje,
to nie jedna ścieżka na płytce zdąży odparować

Daj jakieś
zabezpieczenie na wyjściu zasilacza. Do prób proponuję włączyć jakąś
żarówkę między zasilacz (40V) a sterownik. Kiedyś trafiłem na jakieś
dziwne L298. Napisy miały jakieś takie rozmazane. Niby chodziły, ale
padały jak muchy i to przy zasilaniu 24V. Może też trafiłeś na jakieś
podróby, którym daleko do dopuszczalnych 46V na zasilaniu.
Pozdrawiam
Grzegorz
bagno
Guest
Thu Apr 01, 2010 7:42 am
Użytkownik "Roman" <romantek@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:hp1i60$3aa$1@news.onet.pl...
Quote:
Użytkownik "bagno" <bagno@o2.pl> napisał w wiadomości
news:hp1fci$s46$1@inews.gazeta.pl...
Ale czemu ciężko ? Te układy są znane z tego, że padają. Na pewno jest
jakieś konkretne źródło powstawania takich uszkodzeń i jakieś sposoby
ograniczania tego typu efektów.
Witam,
miałem podobne "przeboje" - wg informacji o L298 zabójczy dla niego może
być
brak zasilania logiki 5V przy obecności zasilania mocy +40V. Dochodzi
wtedy
do jednoczesnego przewodzenia dolnego i górnego tranzystora w mostku ....
i
trach.
Przy braku sterowania prądowego (L297 ENABLE)
Ale co znaczy brak sterowania pradowego ?
i b. dużych kondensatorach na
Quote:
+40V napięcie to może się utrzymywać dość długo. W tym czasie zanika Ci
napięcie 5V z tego małego zasilacza i .... czapa.
Przez pół roku zasilalem to z 2 roznych zasilaczy ktore miala zupelnie
osobne
wylaczniki i za kazdym razem wylaczalem je w zupelnie dowolnej kolejnosci
(zdarzalo sie ze napiecie silnikow chodzilo przez minute a 5V bylo
wylaczone)
i nigdy nie bylo najmniejszego problemu. A teraz nagle leci uklad za ukladem
?
Tyle tylko, ze wczesniej te 36V mialem z zasilacza impulsowego (z jakiegos
ksera) ale nie wiem czy to ma znaczenie. Chyba niezbyt duze.
Quote:
Lekarstwo? - trzeba robić 5V z tych 40V, wtedy masz pewność, że dopóki
jest
w L298 napięcie na mostku to jest też na jego logice. Ja to zrobiłem max.
prymitywnie, ale niezawodnie (żadne tam LM7805) - po prostu z +40V opornik
470Ohm/5W i dioda zenera 5V1 do masy. Hula niezawodnie.
Prąd pobierany z +5V przez L298 to ok. 80mA
Ale to sie nie zepsulo przy wylaczaniu. Chociaz w sumie moze to nie jest
glupi pomysl.
Tyle tylko, ze ja z 5V zasilam wiecej rzeczy i to na pewno nie bedzie 80mA.
Raczej
200 - 300.
Roman
Guest
Thu Apr 01, 2010 7:48 am
Użytkownik "bagno" <bagno@o2.pl> napisał w wiadomości
news:hp1iqr$a48$1@inews.gazeta.pl...
braku sterowania prądowego (L297 ENABLE)
Quote:
Ale co znaczy brak sterowania pradowego ?
brak prądu wyjściowego w uzwojeniach silnika (możesz go obracać ręcznie, nie
hamuje dynamicznie).
Quote:
i b. dużych kondensatorach na
+40V napięcie to może się utrzymywać dość długo.
Przez pół roku zasilalem to z 2 roznych zasilaczy ktore miala zupelnie
osobne
wylaczniki i za kazdym razem wylaczalem je w zupelnie dowolnej kolejnosci
(zdarzalo sie ze napiecie silnikow chodzilo przez minute a 5V bylo
wylaczone)
i nigdy nie bylo najmniejszego problemu. A teraz nagle leci uklad za
ukladem
?
Tyle tylko, ze wczesniej te 36V mialem z zasilacza impulsowego (z jakiegos
ksera) ale nie wiem czy to ma znaczenie. Chyba niezbyt duze.
No właśnie - w zasilaczach imp. kondensatory na wyjściu nie są tak ogromne
jak w zasilaczach tradycyjnych (Greatz + elektrolit 10000-33000 mikro)
Quote:
Lekarstwo? - trzeba robić 5V z tych 40V, wtedy masz pewność, że dopóki
jest
w L298 napięcie na mostku to jest też na jego logice. Ja to zrobiłem
max.
prymitywnie, ale niezawodnie (żadne tam LM7805) - po prostu z +40V
opornik
470Ohm/5W i dioda zenera 5V1 do masy. Hula niezawodnie.
Prąd pobierany z +5V przez L298 to ok. 80mA
Ale to sie nie zepsulo przy wylaczaniu. Chociaz w sumie moze to nie jest
glupi pomysl.
Tyle tylko, ze ja z 5V zasilam wiecej rzeczy i to na pewno nie bedzie
80mA.
Raczej
200 - 300.
Nie ważne - i tak to napięcie spada szybciej niż na kondensatorach rzędu
10000 mikro bez większego obciążenia.
Pzdrw.
Roman
bagno
Guest
Thu Apr 01, 2010 8:03 am
Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <grzegorz.usun.to@control.slupsk.pl> napisał w
wiadomości news:hp1i7i$cl7$1@atlantis.news.neostrada.pl...
Quote:
W dniu 01.04.2010 08:43, bagno pisze:
Toroid 300W (2*27V i 5V). 5v to tylko 4 diody prostownicze i 7805. Potem
kondensatorek 4700u (i chyba 100n) i tyle. Te wyższe napięćie
wykorzystuje
obydwa uzwojenia po 27. Są dwa mostki prostownicze po 5A. Potem obydwa
napięcia spięte razem i dwa kondensatory po 10000u równolegle. Do tego
wszystkiego
na wtórnych uzwojeniach bezpieczniki.
Tzn. bezpiecznik jest między uzwojeniem wtórnym a prostownikiem ? Jeśli
tak to zabezpiecza on tylko transformator. Jeśli w zasilanym układzie
pojawi się jakieś zwarcie, nim te 20mF naładowane do 40V się rozładuje, to
nie jedna ścieżka na płytce zdąży odparować
No juz zauwazylem. Bede to przerabial.
Quote:
Daj jakieś zabezpieczenie na wyjściu zasilacza.
Konkretnie jakie ? Bezpieczniki ? Moge cos jeszcze zrobic ?
Quote:
Do prób proponuję włączyć jakąś żarówkę między zasilacz (40V) a sterownik.
Kiedyś trafiłem na jakieś dziwne L298. Napisy miały jakieś takie
rozmazane. Niby chodziły, ale padały jak muchy i to przy zasilaniu 24V.
Może też trafiłeś na jakieś podróby, którym daleko do dopuszczalnych 46V
na zasilaniu.
Wszystkie mam z jednego zrodla. Sa to jakies wyluty z fabrycznych urzadzen
(podejrzewam, ze duze ksera). Kupilem kolejne uklady z innego zrodla. Jezeli
wszystko bedzie ok to znaczy, ze poprzednie sztuki faktycznie byly jakies
dziwne. Kupowalem kilka razy te uklady i akurat wszystkie te ktore szlag
trafil byly z jednej "partii".
bagno
Guest
Thu Apr 01, 2010 8:10 am
Użytkownik "Roman" <romantek@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:hp1j99$6cb$1@news.onet.pl...
Quote:
Ale co znaczy brak sterowania pradowego ?
brak prądu wyjściowego w uzwojeniach silnika (możesz go obracać ręcznie,
nie
hamuje dynamicznie).
Moze jeszcze sie nie obudzilem ale nie rozumiem. Zawsze jest jakis prad a
silnika
nigdy nie da sie obrocic jak sterownik pracuje.
Quote:
i b. dużych kondensatorach na
+40V napięcie to może się utrzymywać dość długo.
Przez pół roku zasilalem to z 2 roznych zasilaczy ktore miala zupelnie
osobne
wylaczniki i za kazdym razem wylaczalem je w zupelnie dowolnej kolejnosci
(zdarzalo sie ze napiecie silnikow chodzilo przez minute a 5V bylo
wylaczone)
i nigdy nie bylo najmniejszego problemu. A teraz nagle leci uklad za
ukladem
?
Tyle tylko, ze wczesniej te 36V mialem z zasilacza impulsowego (z
jakiegos
ksera) ale nie wiem czy to ma znaczenie. Chyba niezbyt duze.
No właśnie - w zasilaczach imp. kondensatory na wyjściu nie są tak ogromne
jak w zasilaczach tradycyjnych (Greatz + elektrolit 10000-33000 mikro)
No dobra. Ale ja naprawde nie przejmowalem sie tym ktore napiecie wylaczam
wczesniej. Wiem, ze to nie musi o niczym swiadczyc ale wydaje mi sie,ze to
jednak
nie jest kwestia przypadku. Tyle czasu bylo ok i moglo sobie chodzic
zasilanie
silnika bez zasilania czesci logicznej a nagle nie moze ?
Quote:
470Ohm/5W i dioda zenera 5V1 do masy. Hula niezawodnie.
Prąd pobierany z +5V przez L298 to ok. 80mA
Ale to sie nie zepsulo przy wylaczaniu. Chociaz w sumie moze to nie jest
glupi pomysl.
Tyle tylko, ze ja z 5V zasilam wiecej rzeczy i to na pewno nie bedzie
80mA.
Raczej
200 - 300.
Nie ważne - i tak to napięcie spada szybciej niż na kondensatorach rzędu
10000 mikro bez większego obciążenia.
To bede robil nowy zasilacz.
Zbyszek
Guest
Thu Apr 01, 2010 8:24 am
Quote:
Tyle tylko, ze wczesniej te 36V mialem z zasilacza impulsowego (z
jakiegos
ksera) ale nie wiem czy to ma znaczenie. Chyba niezbyt duze.
No właśnie - w zasilaczach imp. kondensatory na wyjściu nie są tak ogromne
jak w zasilaczach tradycyjnych (Greatz + elektrolit 10000-33000 mikro)
Zasilacz impulsowy przy zwarciu na wyjściu powinien się wyłaczyć. Czyli miałeś
problem z rozładowaniem pojemności około 1000 mikro co tranzystory w mostku
mógły jeszcze łyknąć.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy:
http://niusy.onet.pl
Adam Górski
Guest
Thu Apr 01, 2010 8:31 am
bagno pisze:
Quote:
Witam
Mam takie sterowniki silnikow krokowych na L297 i 2 * L298. Pol roku
chodzilo to bez problemu. Teraz
zrobilem wiekszy zasilacz (36V 10A i 5V - 1A) i testowalem jeden. Wszystko
bylo ok. Potem
podlaczylem drugi i sie okazalo, ze jeden z L298 padl. Wymieniłem i
sprawdzilem calosc dokladnie a po wlaczeniu
spalilo sie wszystko. Bilans jest taki, spalilem zasilacz, chyba z 7 ukladow
L298, 5 sztuk L297 i uklad
optoizolacji portu LPT.
Czy ktos wie jak te uklady pozabezpieczac ? Chodzi mi jakies zabezpieczenie
przeciwzwarciowe, termiczne,
cokolwiek co sprawi, ze przy najdrobniejszym bledzie nie bede musial
wymieniac praktycznie calego sterownika.
Myslalem o tym, zeby calkowicie odizolowac te mostki od delikatniejszej
czesci ukladow poprzez jakies
optoelementy. Problem bylby pewnie liniami pomiaru pradu.
Czy L298 moze przy uszkodzeniu zewrzec mi 40V do linii gdzie jest 5V ? Bo
nie wiem czemu popalily sie uklady
ktore sa dosyc daleko od tego wysokiego napiecia. Z drugiej strony znowu te
40V pewnie narobiloby jeszcze wiecej
szkod.
Na razie mam tylko zwykle bezpieczniki ktore pozostaly nietkniete.
Te sterowniki to takie cos:
http://www.akcesoria.cnc.info.pl/pliki/instrukcje/sterowniki/SSK-B02.pdf
Witam,
Mieliśmy u nas podobne zagadnienie. Inne elementy ale zasadniczo
podobnie. PC + silniki krokowe + kontroler do silników + zasilacz impulsowy.
U nas był problem ponieważ minus zasilacza nie był podłączony do PE a
powinien. I jakoś dziwnie się obwód przez PC-ta zamykał.
Często w zasilaczach impulsowych jest stosowany kondensator pomiędzy
stroną pierwotną a wtórną transformatora - pomaga to podobno w EMC.
Pozdr
Adam
bagno
Guest
Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Użytkownik "Adam Górski" <totutousungorskia@malpawp.pl> napisał w wiadomości
news:hp1lqe$km9$1@atlantis.news.neostrada.pl...
Quote:
Czy ktos wie jak te uklady pozabezpieczac ? Chodzi mi jakies
zabezpieczenie przeciwzwarciowe, termiczne,
cokolwiek co sprawi, ze przy najdrobniejszym bledzie nie bede musial
wymieniac praktycznie calego sterownika.
Myslalem o tym, zeby calkowicie odizolowac te mostki od delikatniejszej
czesci ukladow poprzez jakies
optoelementy. Problem bylby pewnie liniami pomiaru pradu.
Czy L298 moze przy uszkodzeniu zewrzec mi 40V do linii gdzie jest 5V ? Bo
nie wiem czemu popalily sie uklady
ktore sa dosyc daleko od tego wysokiego napiecia. Z drugiej strony znowu
te 40V pewnie narobiloby jeszcze wiecej
szkod.
Na razie mam tylko zwykle bezpieczniki ktore pozostaly nietkniete.
Te sterowniki to takie cos:
http://www.akcesoria.cnc.info.pl/pliki/instrukcje/sterowniki/SSK-B02.pdf
Witam,
Mieliśmy u nas podobne zagadnienie. Inne elementy ale zasadniczo podobnie.
PC + silniki krokowe + kontroler do silników + zasilacz impulsowy.
U nas był problem ponieważ minus zasilacza nie był podłączony do PE a
powinien. I jakoś dziwnie się obwód przez PC-ta zamykał.
Często w zasilaczach impulsowych jest stosowany kondensator pomiędzy
stroną pierwotną a wtórną transformatora - pomaga to podobno w EMC.
Ale u mnie na impulsowym dzialalo. Zreszta na zwyklym tez dzialalo. A teraz
mam
izolacje miedzy komputerem wiec nic sie na pewno nie zamyka przez komputer.
Jak nie mialem to tez dzialalo. Nic nie zmienialem i nagle cos padlo a potem
juz
wielka katastrofa.
Piotr Gałka
Guest
Thu Apr 01, 2010 11:03 am
Użytkownik "bagno" <bagno@o2.pl> napisał w wiadomości
news:hp1kej$fhg$1@inews.gazeta.pl...
Quote:
No dobra. Ale ja naprawde nie przejmowalem sie tym ktore napiecie wylaczam
wczesniej. Wiem, ze to nie musi o niczym swiadczyc ale wydaje mi sie,ze to
jednak
nie jest kwestia przypadku. Tyle czasu bylo ok i moglo sobie chodzic
zasilanie
silnika bez zasilania czesci logicznej a nagle nie moze ?
Mam 0 doświadczenia w tym temacie, ale bywa, że scalaki od innego producenta
mają nieco inne właściwości w przypadku wykraczania poza specyfikację z
karty katalogowej.
Miałem taki problem z 7805 (tylko od Motoroli, z innymi nie), że zciągnięcie
dolnej końcówki z 20V do 0V powodowało że na wyjściu zamiast z 25V zrobić
się 5V robił się max możłiwy czyli 30V i tak zostawało (scalak nie uszkadzał
się).
Wydaje mi się, że podobny problem był w 555. Tam chyba jest założenie, że
tylko jeden z komparatorów próbuje przestawić przerzutnik w swoją stronę no
i w sytuacji, gdy oba próbują to chyba bywa różnie.
P.G.
Adam Górski
Guest
Thu Apr 01, 2010 12:19 pm
bagno pisze:
Quote:
Użytkownik "Adam Górski" <totutousungorskia@malpawp.pl> napisał w wiadomości
news:hp1lqe$km9$1@atlantis.news.neostrada.pl...
Czy ktos wie jak te uklady pozabezpieczac ? Chodzi mi jakies
zabezpieczenie przeciwzwarciowe, termiczne,
cokolwiek co sprawi, ze przy najdrobniejszym bledzie nie bede musial
wymieniac praktycznie calego sterownika.
Myslalem o tym, zeby calkowicie odizolowac te mostki od delikatniejszej
czesci ukladow poprzez jakies
optoelementy. Problem bylby pewnie liniami pomiaru pradu.
Czy L298 moze przy uszkodzeniu zewrzec mi 40V do linii gdzie jest 5V ? Bo
nie wiem czemu popalily sie uklady
ktore sa dosyc daleko od tego wysokiego napiecia. Z drugiej strony znowu
te 40V pewnie narobiloby jeszcze wiecej
szkod.
Na razie mam tylko zwykle bezpieczniki ktore pozostaly nietkniete.
Te sterowniki to takie cos:
http://www.akcesoria.cnc.info.pl/pliki/instrukcje/sterowniki/SSK-B02.pdf
Witam,
Mieliśmy u nas podobne zagadnienie. Inne elementy ale zasadniczo podobnie.
PC + silniki krokowe + kontroler do silników + zasilacz impulsowy.
U nas był problem ponieważ minus zasilacza nie był podłączony do PE a
powinien. I jakoś dziwnie się obwód przez PC-ta zamykał.
Często w zasilaczach impulsowych jest stosowany kondensator pomiędzy
stroną pierwotną a wtórną transformatora - pomaga to podobno w EMC.
Ale u mnie na impulsowym dzialalo. Zreszta na zwyklym tez dzialalo. A teraz
mam
izolacje miedzy komputerem wiec nic sie na pewno nie zamyka przez komputer.
Jak nie mialem to tez dzialalo. Nic nie zmienialem i nagle cos padlo a potem
juz
wielka katastrofa.
Jak "Twoja" uważać.
Może dobrze by było narysować schemat takiego systemu w całości i dać na
grupę. Jak się rozmawia teoretycznie o czymś czego nie widać to trochę
trudno.
Adam
Goto page 1, 2 Next