RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak skutecznie zabezpieczyć sterowniki L298 przed uszkodzeniami i zwarciami?

czy da sie jakos zabezpieczyc sterowniki L298 ?

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak skutecznie zabezpieczyć sterowniki L298 przed uszkodzeniami i zwarciami?

Goto page Previous  1, 2

bagno
Guest

Thu Apr 01, 2010 12:23 pm   



Użytkownik "Piotr Gałka" <piotr.galka@CUTTHISmicromade.pl> napisał w
wiadomości news:4bb47da8$1@news.home.net.pl...
Quote:

Użytkownik "bagno" <bagno@o2.pl> napisał w wiadomości
news:hp1kej$fhg$1@inews.gazeta.pl...

No dobra. Ale ja naprawde nie przejmowalem sie tym ktore napiecie
wylaczam
wczesniej. Wiem, ze to nie musi o niczym swiadczyc ale wydaje mi sie,ze
to jednak
nie jest kwestia przypadku. Tyle czasu bylo ok i moglo sobie chodzic
zasilanie
silnika bez zasilania czesci logicznej a nagle nie moze ?

Mam 0 doświadczenia w tym temacie, ale bywa, że scalaki od innego
producenta mają nieco inne właściwości w przypadku wykraczania poza
specyfikację z karty katalogowej.

Zgodnie z oznaczeniem wszystkie uklady jakie mam pochodza od jednego
producenta. Chyba SGS Thomson

bagno
Guest

Thu Apr 01, 2010 12:30 pm   



Użytkownik "Adam Górski" <totutousungorskia@malpawp.pl> napisał w wiadomości
news:hp235u$ju7$1@atlantis.news.neostrada.pl...

Quote:
Mieliśmy u nas podobne zagadnienie. Inne elementy ale zasadniczo
podobnie. PC + silniki krokowe + kontroler do silników + zasilacz
impulsowy.

U nas był problem ponieważ minus zasilacza nie był podłączony do PE a
powinien. I jakoś dziwnie się obwód przez PC-ta zamykał.

Często w zasilaczach impulsowych jest stosowany kondensator pomiędzy
stroną pierwotną a wtórną transformatora - pomaga to podobno w EMC.

Ale u mnie na impulsowym dzialalo. Zreszta na zwyklym tez dzialalo. A
teraz mam
izolacje miedzy komputerem wiec nic sie na pewno nie zamyka przez
komputer.
Jak nie mialem to tez dzialalo. Nic nie zmienialem i nagle cos padlo a
potem juz
wielka katastrofa.
Jak "Twoja" uważać.

Może dobrze by było narysować schemat takiego systemu w całości i dać na
grupę. Jak się rozmawia teoretycznie o czymś czego nie widać to trochę
trudno.

Szukam kogoś kto nie będzie rozmawiał teoretycznie tylko na podstawie
własnych
doświadczeń. Napisałem jak wygląda zasilacz (już wiem, że do przerobienia),
schemat sterownika podałem, na lpt jest optoizolacja i nie ma zadnego
elektrycznego
polaczenia. Wszystko w tym systemie jest w najbardziej typowym ukladzie.
Jestem juz prawie pewny, ze te uklady byly wadliwe. Jak tylko bede w domu
to montuje nowe uklady i jestem pewny, ze bedzie ok.

Adam Górski
Guest

Thu Apr 01, 2010 12:53 pm   



bagno pisze:
Quote:
Użytkownik "Adam Górski" <totutousungorskia@malpawp.pl> napisał w wiadomości
news:hp235u$ju7$1@atlantis.news.neostrada.pl...

Mieliśmy u nas podobne zagadnienie. Inne elementy ale zasadniczo
podobnie. PC + silniki krokowe + kontroler do silników + zasilacz
impulsowy.

U nas był problem ponieważ minus zasilacza nie był podłączony do PE a
powinien. I jakoś dziwnie się obwód przez PC-ta zamykał.

Często w zasilaczach impulsowych jest stosowany kondensator pomiędzy
stroną pierwotną a wtórną transformatora - pomaga to podobno w EMC.
Ale u mnie na impulsowym dzialalo. Zreszta na zwyklym tez dzialalo. A
teraz mam
izolacje miedzy komputerem wiec nic sie na pewno nie zamyka przez
komputer.
Jak nie mialem to tez dzialalo. Nic nie zmienialem i nagle cos padlo a
potem juz
wielka katastrofa.
Jak "Twoja" uważać.

Może dobrze by było narysować schemat takiego systemu w całości i dać na
grupę. Jak się rozmawia teoretycznie o czymś czego nie widać to trochę
trudno.

Szukam kogoś kto nie będzie rozmawiał teoretycznie tylko na podstawie
własnych
doświadczeń. Napisałem jak wygląda zasilacz (już wiem, że do przerobienia),
schemat sterownika podałem, na lpt jest optoizolacja i nie ma zadnego
elektrycznego
polaczenia. Wszystko w tym systemie jest w najbardziej typowym ukladzie.
Jestem juz prawie pewny, ze te uklady byly wadliwe. Jak tylko bede w domu
to montuje nowe uklady i jestem pewny, ze bedzie ok.



Układy same z siebie się nie palą. Palą się z przebicia , przegrzania ,

za dużego prądu lub urazów mechanicznych oraz w najróżniejszych
kombinacjach w/w.


Adam

William Bonawentura
Guest

Thu Apr 01, 2010 1:34 pm   



Użytkownik "Piotr Gałka" <piotr.galka@CUTTHISmicromade.pl> napisał w
wiadomości news:4bb47da8$1@news.home.net.pl...
Quote:

Miałem taki problem z 7805 (tylko od Motoroli, z innymi nie), że
zciągnięcie dolnej końcówki z 20V do 0V powodowało że na wyjściu zamiast z
25V zrobić się 5V robił się max możłiwy czyli 30V i tak zostawało (scalak
nie uszkadzał się).

Jeśli na wyjściu miałeś o 25V więcej niż na "dolnej" końcówce to nic
dziwnego że scalak się zatrzasnął. Jest to opisane w dataschetach i trzeba
się zabezpieczać przed tym diodami lub zastosować odpowiedni układ (np.
LM317).

Piotr Gałka
Guest

Thu Apr 01, 2010 2:06 pm   



Użytkownik "William Bonawentura" <news@ipartners.pl> napisał w wiadomości
news:hp27d5$1p4m$1@news2.ipartners.pl...
Quote:

Miałem taki problem z 7805 (tylko od Motoroli, z innymi nie), że
zciągnięcie dolnej końcówki z 20V do 0V powodowało że na wyjściu zamiast
z 25V zrobić się 5V robił się max możłiwy czyli 30V i tak zostawało
(scalak nie uszkadzał się).

Jeśli na wyjściu miałeś o 25V więcej niż na "dolnej" końcówce to nic
dziwnego że scalak się zatrzasnął. Jest to opisane w dataschetach i trzeba
się zabezpieczać przed tym diodami lub zastosować odpowiedni układ (np.
LM317).
To było 20 lat temu. Dostęp do dataschetów utrudniony (a może wtedy jeszcze

nie było to opisane), a i praktyki mniej. Wcześniej było LM317, ale rozrzuty
prowadziły do mierzenia wszystkich egzemplarzy i dobierania oporników, co
nam się sprzykszyło, a 7805 nie wymagał tego.
Prototypy miały 7805 dwu innych producentów i było OK. Potem kolejna partia
i nagle problemy - okazało się, że wszystkie 7805 jakie mieliśmy (2 lub 3
firmy) działają OK z wyjątkiem tych od Motoroli. W pierwszym podejściu po
prostu tych nie montowaliśmy, a potem przy najbliższej okazji wstawiliśmy na
płytkę odpowiednio diodę 5V6 i było już gdzie upłynnić te zalegające
Motorole.
P.G.

bagno
Guest

Sat Apr 03, 2010 7:22 pm   



Użytkownik "Roman" <romantek@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:hp1i60$3aa$1@news.onet.pl...
Quote:
Użytkownik "bagno" <bagno@o2.pl> napisał w wiadomości
news:hp1fci$s46$1@inews.gazeta.pl...

Ale czemu ciężko ? Te układy są znane z tego, że padają. Na pewno jest
jakieś konkretne źródło powstawania takich uszkodzeń i jakieś sposoby
ograniczania tego typu efektów.

Witam,

miałem podobne "przeboje" - wg informacji o L298 zabójczy dla niego może
być
brak zasilania logiki 5V przy obecności zasilania mocy +40V. Dochodzi
wtedy
do jednoczesnego przewodzenia dolnego i górnego tranzystora w mostku ....
i
trach.
Przy braku sterowania prądowego (L297 ENABLE) i b. dużych kondensatorach
na
+40V napięcie to może się utrzymywać dość długo. W tym czasie zanika Ci
napięcie 5V z tego małego zasilacza i .... czapa.

Przejrzalem datasheeta od l298 i nic takiego wprost nie napisali. Jest tylko
informacja
zeby przy wlaczeniu zasilania silnikow wejscie enable bylo w stanie niskim.
A mi sie wydaje, ze
jezeli nie bedzie zasilania silnikow a co za tym idzie prad nigdy nie
przekroczy ustawionego
na sterowniku to tam caly czas bedzie 1. I jak ja to mam niby wlaczyc ?
Zaraz bede chyba ten
zasilacz uklad budowal na jakims procesorze ktory zalaczy zasilania logiki,
enable ustawi na 0, potem
wlaczy zasilanie na 1 i enable na 1.

Quote:
Lekarstwo? - trzeba robić 5V z tych 40V, wtedy masz pewność, że dopóki
jest
w L298 napięcie na mostku to jest też na jego logice. Ja to zrobiłem max.
prymitywnie, ale niezawodnie (żadne tam LM7805) - po prostu z +40V opornik
470Ohm/5W i dioda zenera 5V1 do masy. Hula niezawodnie.
Prąd pobierany z +5V przez L298 to ok. 80mA

Testowałem to rozwiązanie i średnio działa. Nie dość, że przy diodzie 5,1 na
wyjściu
jest o 0,7 mniej to jeszcze przy niewielkim obciazeniu spada o polowe.
Zmniejszenie
wartosci rezystora powoduje jest grzanie sie. Musialbym dac 100 om na 10
albo 15 wat.

Mysle zeby raczej napieciem 5V zalaczac jakis przekaznik ktory uruchomi te
36V. Ale teraz
znowu nie wiem czy to dobre rozwiazanie.

bagno
Guest

Sat Apr 03, 2010 8:17 pm   



Quote:
Użytkownik "bagno" <bagno@o2.pl> napisał w wiadomości
news:hp1fci$s46$1@inews.gazeta.pl...

Ale czemu ciężko ? Te układy są znane z tego, że padają. Na pewno jest
jakieś konkretne źródło powstawania takich uszkodzeń i jakieś sposoby
ograniczania tego typu efektów.

Witam,

miałem podobne "przeboje" - wg informacji o L298 zabójczy dla niego może
być
brak zasilania logiki 5V przy obecności zasilania mocy +40V. Dochodzi
wtedy
do jednoczesnego przewodzenia dolnego i górnego tranzystora w mostku ....
i
trach.

No to przeprowadziłem próbe: na zasilaniu silników bezpiecznik 1,25A. Prąd
ustawiam
na minimum (jakieś 200 - 250mA).

Włączam zasilanie części logicznej. Sygnał enable na 0 (sprawdzone i na
wszystkich wejściach
enable jest 0). Włączam zasilanie silników, potem enable na 1. Nie wiem czy
bezpiecznik spalił
się od razu po włączeniu zasilania czy dopiero potem po enable. W każdym
razie nie żyje.

Mam już tego gówna dość. Zaraz wszystko pójdzie do utylizacji.

Wczoraj testowałem przy napięciu 15V i wszystko było w porządku. Maksymalny
prąd jaki
ustawiałem to 1A.

bagno
Guest

Sun Apr 04, 2010 9:42 am   



Użytkownik "bagno" <bagno@o2.pl> napisał w wiadomości
news:hp87tm$33p$1@atlantis.news.neostrada.pl...
Quote:

Użytkownik "bagno" <bagno@o2.pl> napisał w wiadomości
news:hp1fci$s46$1@inews.gazeta.pl...

Ale czemu ciężko ? Te układy są znane z tego, że padają. Na pewno jest
jakieś konkretne źródło powstawania takich uszkodzeń i jakieś sposoby
ograniczania tego typu efektów.

Witam,

miałem podobne "przeboje" - wg informacji o L298 zabójczy dla niego może
być
brak zasilania logiki 5V przy obecności zasilania mocy +40V. Dochodzi
wtedy
do jednoczesnego przewodzenia dolnego i górnego tranzystora w mostku ....
i
trach.

No to przeprowadziłem próbe: na zasilaniu silników bezpiecznik 1,25A. Prąd
ustawiam
na minimum (jakieś 200 - 250mA).

Włączam zasilanie części logicznej. Sygnał enable na 0 (sprawdzone i na
wszystkich wejściach
enable jest 0). Włączam zasilanie silników, potem enable na 1. Nie wiem
czy bezpiecznik spalił
się od razu po włączeniu zasilania czy dopiero potem po enable. W każdym
razie nie żyje.

Mam już tego gówna dość. Zaraz wszystko pójdzie do utylizacji.

Wczoraj testowałem przy napięciu 15V i wszystko było w porządku.
Maksymalny prąd jaki
ustawiałem to 1A.

Zastanawiam się czy bezpiecznik się nie pali w momencie ładowania
kondensatorów
filtrujących. W zasilaczu mam 20000uF na 50V a potem za bezpiecznikiem w
sterowniku
jeszcze 3700uF na 63V. W sumie to nie tak dużo chyba.

Robie testy na zasilaczu impulsowym i wszystko dziala ale zasilacz wyraźnie
się męczy
podczas podłączania napięcia do silników (wyłącza się na ułamek sekundy bo
słychać, że
wentylator zwalnia).

Na samym początku testowałem ten nowy zasilacz transformatorowy na drugim
sterowniku gdzie
są jeszcze większe kondensatory (4700uF na 50V) ale bez żadnych
bezpieczników (tylko te
między transformatorem a zasilaczem) i wszystko dzialalo dobrze.

Wylutowałem te kondensatory ze sterownika i zasilacz impulsowy przestał
zwalniać przy włączaniu.

Roman
Guest

Sun Apr 04, 2010 8:58 pm   



Użytkownik "bagno" <bagno@o2.pl> napisał w wiadomości
news:hp87tm$33p$1@atlantis.news.neostrada.pl...
Quote:
No to przeprowadziłem próbe: na zasilaniu silników bezpiecznik 1,25A. Prąd
ustawiam
na minimum (jakieś 200 - 250mA).

Włączam zasilanie części logicznej. Sygnał enable na 0 (sprawdzone i na
wszystkich wejściach
enable jest 0). Włączam zasilanie silników, potem enable na 1. Nie wiem
czy
bezpiecznik spalił
się od razu po włączeniu zasilania czy dopiero potem po enable. W każdym
razie nie żyje.

Mam już tego gówna dość. Zaraz wszystko pójdzie do utylizacji.


Spokojnie kolego, ten mój "patent" z zasilaniem 5V1 z opornika 470Ohm
pracuje bezbłędnie w warunkach przemysłowych w płytce:

http://www.akcesoria.cnc.info.pl/sterownik_silnika_krokowego_sskb02.htm

Wesołych i Spokojnych (bez spalania L298) Świąt

Roman

bagno
Guest

Tue Apr 06, 2010 6:55 am   



Użytkownik "Roman" <romantek@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:hpaumg$2oe$1@news.onet.pl...

Quote:
Włączam zasilanie części logicznej. Sygnał enable na 0 (sprawdzone i na
wszystkich wejściach
enable jest 0). Włączam zasilanie silników, potem enable na 1. Nie wiem
czy
bezpiecznik spalił
się od razu po włączeniu zasilania czy dopiero potem po enable. W każdym
razie nie żyje.

Mam już tego gówna dość. Zaraz wszystko pójdzie do utylizacji.


Spokojnie kolego, ten mój "patent" z zasilaniem 5V1 z opornika 470Ohm
pracuje bezbłędnie w warunkach przemysłowych w płytce:

http://www.akcesoria.cnc.info.pl/sterownik_silnika_krokowego_sskb02.htm

A można jakieś konkrety ? Obciążenie to tylko 80mA ? I jakie jest napięcie ?

Jak u mnie spada do 1V to dużo tym nie zasile.

Goto page Previous  1, 2

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak skutecznie zabezpieczyć sterowniki L298 przed uszkodzeniami i zwarciami?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map