Goto page 1, 2 Next
Andrzej_P
Guest
Wed Mar 17, 2004 9:24 pm
Witam,
Tyrystor do zastosowania w motocyklowym regulatorze napiecia ale mniejsza o
to.
Najwazniejsze to: powinien sobie radzic z wyzszymi czestotliwosciami rzedu
10kHz?
i pradem okolo 30A. Napiecie okolo100V
Mile widziana jak najmniejsza obudowa.
Czy mam szanse na kupno elementu ktory spelnial by takie wymagania?
Ostatecznie moze byc triak, ale on mi troche skomplikuje uklad.
------ Z pewnoscia walnalem jakas gafe w opisie, ale mam nadzieje ze mozna
sie zorientowac o co chodzi.
Prosze o wyrozumialosc.
Andrzej P
SP9LWH
Guest
Wed Mar 17, 2004 9:36 pm
Użytkownik "Andrzej_P" <andrzejparzuchowski@poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:c39jhq$ijb$1@news.onet.pl...
Upewnij się, że chcesz tyrystor. Może Tobie potrzebny tranzystor ????
Andrzej_P
Guest
Wed Mar 17, 2004 10:50 pm
Witam,
Quote:
Upewnij się, że chcesz tyrystor. Może Tobie potrzebny tranzystor ????
Potrzebny jest tyrystor ostatecznie triak, a dokladnie 3 sztuki. (Alternator
jest trojfazowy jak chyba wiekszosc z nich).
Pozdrawiam
Andrzej P.
Waldus
Guest
Wed Mar 17, 2004 11:17 pm
Quote:
Potrzebny jest tyrystor ostatecznie triak, a dokladnie 3 sztuki.
(Alternator
jest trojfazowy jak chyba wiekszosc z nich).
Nie wiem jak w tym motorze (może to jakiś wynalazek), ale przeważnie
napięcie reguluje się przez zmianę prądu wzbudzenia (to co idzie na
szczotki) i to tranzystorem a nie tyrystorem.
Lukasz Spychalski
Guest
Wed Mar 17, 2004 11:43 pm
On Wed, 17 Mar 2004 14:36:53 +0100, SP9LWH wrote:
Quote:
Upewnij się, że chcesz tyrystor. Może Tobie potrzebny tranzystor ????
Oczywiscie, ze _tyrystor_.
Andrzeju: nie przesadzasz z ta czestotliwoscia i pradem

?
Silnik kreci sie z czestotliwoscia max okolo 250-300 Hz. Jesli nawet jest
12 par biegunow na kole magnesowym, to jest to 3600 Hz. A gdyby
alternator byl w stanie dac 30A z kazdej fazy, to wyszedlby z tego kilowat

.
W moim regulatorze do GSX400E w pierwszej, awaryjnej wersji (przy
dzialajacej jedynie 1 fazie) poszedlem na latwizne

i dalem triaki
BTA16/600B, w wersji kolejnej na wyrost BTA26/600B. Wlasnie czekam
na wyniki testow przy wysokich obrotach (gdy robilem regler - moto stalo
rozebrane i nie bylo jak sie przymierzyc). Jesli triaki beda sie same
zalaczaly - rzeczywiscie trzeba bedzie poszukac szybszych.
--
Pozdrawiam,
Lukasz Spychalski,
***"Nasze spoleczenstwo jest doskonale zarzadzane.
Kazdy zostaje w koncu wykolowany." (Philip K. Dick)***
Andrzej_P
Guest
Thu Mar 18, 2004 12:07 am
Witam,
Quote:
Nie wiem jak w tym motorze (może to jakiś wynalazek),
Wiekszosc z tych "wynalazkow" ma alternator na magnesach trwalych i ... to
chyba rozwiazuje problem tego co nastepuje ponizej. Fakt nie wspomnialem o
tym wczesniej-moje niedopatrzenie.
Quote:
ale przeważnie
napięcie reguluje się przez zmianę prądu wzbudzenia (to co idzie na
szczotki) i to tranzystorem a nie tyrystorem.
Pozdrawiam
Andrzej P.
Andrzej_P
Guest
Thu Mar 18, 2004 12:21 am
Witam Kolege,
jak widac PRM siega daleko :)
Quote:
Andrzeju: nie przesadzasz z ta czestotliwoscia i pradem

?
Silnik kreci sie z czestotliwoscia max okolo 250-300 Hz. Jesli nawet jest
12 par biegunow na kole magnesowym, to jest to 3600 Hz. A gdyby
alternator byl w stanie dac 30A z kazdej fazy, to wyszedlby z tego
kilowat

.
Zapewne masz racje, nie wiem dokladnie jak zbudowany jest ten altek, ja
przyjalem ze ma 3 uzwojenia - a te 10kHz to szczerze mowiac tak troche "na
pale" napisalem.
Quote:
BTA16/600B, w wersji kolejnej na wyrost BTA26/600B.
mam triaki BTA41/600B i wedlug mnie to pasuja one bardziej do zastosowan
w ukladach zasilanych z sieci miejskiej. 230/50Hz i stad moje poszukiwania i
rozterki.
Quote:
Wlasnie czekam
na wyniki testow przy wysokich obrotach
Kiedy bedzie mozna liczyc na sprawozdanie

??
Quote:
Jesli triaki beda sie same
zalaczaly - rzeczywiscie trzeba bedzie poszukac szybszych.
Czy maz juz jakowes wytypowane??
Pozdrawiam
Andrzej P
J.F.
Guest
Thu Mar 18, 2004 1:54 am
On Wed, 17 Mar 2004 16:17:59 +0100, Waldus wrote:
Quote:
Potrzebny jest tyrystor ostatecznie triak, a dokladnie 3 sztuki.
(Alternator
jest trojfazowy jak chyba wiekszosc z nich).
Nie wiem jak w tym motorze (może to jakiś wynalazek), ale przeważnie
napięcie reguluje się przez zmianę prądu wzbudzenia (to co idzie na
szczotki) i to tranzystorem a nie tyrystorem.
W motorach jest wynalazek.
http://66.27.55.198/gs-classic/download/recreg_d.pdf
J.
J.F.
Guest
Thu Mar 18, 2004 1:54 am
On Wed, 17 Mar 2004 16:43:18 +0100, Lukasz Spychalski wrote:
Quote:
Andrzeju: nie przesadzasz z ta czestotliwoscia i pradem

?
Silnik kreci sie z czestotliwoscia max okolo 250-300 Hz. Jesli nawet jest
12 par biegunow na kole magnesowym, to jest to 3600 Hz. A gdyby
tyle ze do regulacji to dobrzebyloby miec zapas czestotliwosci -
10k moze byc w sam raz.
300Hz .. hm 18krpm.
Quote:
alternator byl w stanie dac 30A z kazdej fazy, to wyszedlby z tego kilowat

.
Pradu zwarcia ... kto wie.
J.
Lukasz Spychalski
Guest
Thu Mar 18, 2004 2:41 am
On Wed, 17 Mar 2004 18:54:49 +0100, J.F wrote:
Quote:
tyle ze do regulacji to dobrzebyloby miec zapas czestotliwosci -
10k moze byc w sam raz.
Az trzykrotny? Choc wlasciwie czemu nie

.
Quote:
300Hz .. hm 18krpm.
16krpm nie jest niczym niezwyklym. Dalem maly zapas

.
Quote:
(30A)
Pradu zwarcia ... kto wie.
Raczej niemozliwe. Takie alternatory maja zazwyczaj dosc mocno opadajaca
charakterystyke - bez obciazenia potrafia dac nawet powyzej 100V. W
moto, do ktorego dorabialem regulator w oryginale byly nawet tylko
dwa tyrystory - trzecia faza dolaczana w momencie wlaczenia swiatel
pracuje co drugi polokres w ogole bez regulacji.
Triak 16A w zupelnosci wystarcza - nie wystarcza
natomiast przy testach na trafie bezpieczenstwa 24V/100W ;DDD...
--
Pozdrawiam,
Lukasz Spychalski,
***"Nasze spoleczenstwo jest doskonale zarzadzane.
Kazdy zostaje w koncu wykolowany." (Philip K. Dick)***
Lukasz Spychalski
Guest
Thu Mar 18, 2004 3:58 am
On Wed, 17 Mar 2004 18:54:49 +0100, J.F wrote:
Quote:
Zalezy od punktu widzenia/siedzenia - raczej w samochodach sa dziwne
wynalazki - jakies szczotki, paski klinowe, o jedno uzwojenie za
duzo ...

))
Prawdziwe wynalazki sa za to w niektorych skuterach - z jednego uzwojenia
zasilany jest obwod AC (oswietlenie) oraz DC. I na obydwu obwodach wisza
regulatory na tyrystorach - zeby bylo zabawniej, jeden jest rownolegly, a
drugi szeregowy

.
http://www.fuse-network.com/fuse/demonstration/ 31/24586/24586.pdf - slabo
widac, ale idea jest czytelna.
--
pozdrawiam,
Lukasz Spychalski
Lukasz Spychalski
Guest
Thu Mar 18, 2004 4:14 am
On Wed, 17 Mar 2004 17:21:15 +0100, Andrzej_P wrote:
Quote:
jak widac PRM siega daleko
:)
Quote:
mam triaki BTA41/600B i wedlug mnie to pasuja one bardziej do zastosowan
w ukladach zasilanych z sieci miejskiej. 230/50Hz i stad moje poszukiwania i
rozterki.
Niemiec z linka JF'a zrobil regulator na tyrystorach 2n6507. Nie mam ich
danych, ale dla podobnego TYN625 (600V, 25A) dV/dt wynosi 1000V/us.
BTA16/600B maja 400V/us, BTA25/600B - 500 V/us. Wersja
"snubberless" BTAxx/xxxBW ma 1000V/us, ale mnie nie udalo sie ich znalezc.
Twoje BTA41/600B maja 500V/us i nie maja wersji szybszej. Jesli moje BTA25
beda dzialaly poprawnie, to BTA41 rowniez.
Quote:
Kiedy bedzie mozna liczyc na sprawozdanie

??
Wiosna juz blisko

.
--
Pozdrawiam,
Lukasz Spychalski
J.F.
Guest
Thu Mar 18, 2004 7:43 am
On Wed, 17 Mar 2004 19:41:04 +0100, Lukasz Spychalski wrote:
Quote:
On Wed, 17 Mar 2004 18:54:49 +0100, J.F wrote:
tyle ze do regulacji to dobrzebyloby miec zapas czestotliwosci -
10k moze byc w sam raz.
Az trzykrotny? Choc wlasciwie czemu nie

.
Praca impulsowa, trzy to absolutne minimum ..
Quote:
300Hz .. hm 18krpm.
16krpm nie jest niczym niezwyklym. Dalem maly zapas

.
A zestawow biegunow jest rzeczywiscie 12 ? moze rozdzielona na 3 fazy,
to da tylko 1200 Hz :-)
Quote:
(30A)
Pradu zwarcia ... kto wie.
Raczej niemozliwe. Takie alternatory maja zazwyczaj dosc mocno opadajaca
charakterystyke - bez obciazenia potrafia dac nawet powyzej 100V.
I one te 100W zwieraja ... to ciekawe ile plynie, bo drut pewnie
gruby..
J.
J.F.
Guest
Thu Mar 18, 2004 7:43 am
On Wed, 17 Mar 2004 20:58:44 +0100, Lukasz Spychalski wrote:
Quote:
On Wed, 17 Mar 2004 18:54:49 +0100, J.F wrote:
W motorach jest wynalazek.
http://66.27.55.198/gs-classic/download/recreg_d.pdf
Zalezy od punktu widzenia/siedzenia - raczej w samochodach sa dziwne
wynalazki - jakies szczotki, paski klinowe, o jedno uzwojenie za duzo ...

))
Moze i za duzo, ale zrobione jest klasycznie - duza elektrownia w
miniaturze.
Natomiast to ... kto to wymyslil - regulowanie przez zwieranie ?
To jest grzejnik a nie regulator :-)
Quote:
Prawdziwe wynalazki sa za to w niektorych skuterach - z jednego uzwojenia
zasilany jest obwod AC (oswietlenie) oraz DC. I na obydwu obwodach wisza
regulatory na tyrystorach - zeby bylo zabawniej, jeden jest rownolegly, a
drugi szeregowy

.
http://www.fuse-network.com/fuse/demonstration/31/24586/24586.pdf - slabo
widac, ale idea jest czytelna.
Ja nie potrafie odczytac
Ale przynajmniej polowa [szeregowa] jest prawidlowa ..
J.
Lukasz Spychalski
Guest
Thu Mar 18, 2004 6:47 pm
On Thu, 18 Mar 2004 00:43:30 +0100, J.F wrote:
Quote:
Az trzykrotny? Choc wlasciwie czemu nie

.
Praca impulsowa, trzy to absolutne minimum ..
No dopsz... piszi jemu trzy ;)
Quote:
A zestawow biegunow jest rzeczywiscie 12 ? moze rozdzielona na 3 fazy,
to da tylko 1200 Hz
Czort wie, ile tam jest biegunow. U mnie na jeden obrot walu przypadaja
3 okresy i mam max 250 Hz

. Nie mam pojecia, jak nawiniete sa uzwojenia
u Andrzeja.
Quote:
I one te 100W zwieraja ... to ciekawe ile plynie, bo drut pewnie gruby..
Triak 16A na faze wystarcza. Sadzac po przekroju polaczen w tym, co
pozostalo niewydymione w reglerze, ktory naprawialem - nie jest to
piec indukcyjny

. Zreszta prad ogranicza odpowiednio dobrany przekroj
i wlasciwosci rdzenia.
--
Pozdrawiam,
Lukasz Spychalski,
***"Nasze spoleczenstwo jest doskonale zarzadzane.
Kazdy zostaje w koncu wykolowany." (Philip K. Dick)***
Goto page 1, 2 Next