RTV forum PL | NewsGroups PL

Jakie parametry powinna mieć cewka rozrusznika w Fordzie Escort 1.6V16?

Cewka automatu rozrusznika

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jakie parametry powinna mieć cewka rozrusznika w Fordzie Escort 1.6V16?

Goto page 1, 2, 3  Next

Waldek
Guest

Thu Oct 28, 2010 5:44 pm   



Witam
Escort 1,6V16 - rozrusznik odmowil wspolpracy.
objawy :
- brak odglosu wyrzucania "bendiksa"
pomiar opornosci cewki elektromagnesu do masy ~3,5 ohm
po dolaczeniu plusa na ostro ok. 8-9A pobor pradu - bez reakcji

wstepna diagnoza :
albo cewka ma zwarcie miedzyzwojowe i nie wytwarza odpowiedniej indukcji
albo zatarty/zapieczony mechanizm wysuwania "bendiksa"
Tak czy inaczej raczej nie obejdzie sie bez demontazu
ale moze przy okazji ktoś wie jaka powinna byc opornosc
w/w cewki ew. jaki powinna brac prad w trakcie pracy rozrusznika ?

Pozdrawiam

Desoft
Guest

Thu Oct 28, 2010 5:52 pm   



Quote:
- brak odglosu wyrzucania "bendiksa"
pomiar opornosci cewki elektromagnesu do masy ~3,5 ohm
po dolaczeniu plusa na ostro ok. 8-9A pobor pradu - bez reakcji

wstepna diagnoza :
albo cewka ma zwarcie miedzyzwojowe i nie wytwarza odpowiedniej indukcji
albo zatarty/zapieczony mechanizm wysuwania "bendiksa"
Tak czy inaczej raczej nie obejdzie sie bez demontazu
ale moze przy okazji ktoś wie jaka powinna byc opornosc
w/w cewki ew. jaki powinna brac prad w trakcie pracy rozrusznika ?

Ta cewka powinna być szeregowo z silnikiem rozrusznika, więc prąd zależy od
obrotów silnika. 8-9A to bardzo prawdopodobna wartość.
Tak czy inaczej zacznij od rozebrania rozrusznika.

--
Desoft

wowa
Guest

Thu Oct 28, 2010 6:01 pm   



Użytkownik "Waldek" <spam@nie.cpam> napisał w wiadomości
news:iaccpi$s16$1@news.onet.pl...
Quote:
Witam
Escort 1,6V16 - rozrusznik odmowil wspolpracy.
objawy :
- brak odglosu wyrzucania "bendiksa"
Zewrzyj czymś automat na krótko, te grube zaciski. Jakimś starym, grubym

śrubokrętem, może przypalić Smile Dowiesz się czy rozrusznik jest dobry i
dostaje napięcie, a czasem potrafi się bendiks "odwiesić". Tylko WAJCHĘ DAJ
NA LUZ!
Wojtek

--
Powódź ma też plusy dodatnie,
każdy dostał darmowe oczko
wodne w ogrodzie Smile

Waldek
Guest

Thu Oct 28, 2010 8:26 pm   



Użytkownik "wowa" <wowa3@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:iacdpa$mdn$1@inews.gazeta.pl...
Quote:

Użytkownik "Waldek" <spam@nie.cpam> napisał w wiadomości
news:iaccpi$s16$1@news.onet.pl...
Witam
Escort 1,6V16 - rozrusznik odmowil wspolpracy.
objawy :
- brak odglosu wyrzucania "bendiksa"
Zewrzyj czymś automat na krótko, te grube zaciski. Jakimś starym, grubym
śrubokrętem, może przypalić Smile Dowiesz się czy rozrusznik jest dobry i
dostaje napięcie, a czasem potrafi się bendiks "odwiesić". Tylko WAJCHĘ
DAJ NA LUZ!

Nie bardzo wiem o czym piszesz - moze o innej konstrukcji ?
tutaj ida tylko 2 druty - gruby jak palec do rozrusznika i cienszy do cewki
automatu
/cewke wlaczalem na krotko przez amperomierz 20A - stad znam orientacyjny
pobor/
a o ile sie orientuje styki pradowe sa wewnatrz i dopiero
po "zadzialaniu" automatu zwieraja i daja prad na silnik rozrusznika.

Pozdrawiam

Waldek
Guest

Thu Oct 28, 2010 8:30 pm   



Użytkownik "Desoft" <NICK@interia.pl> napisał w wiadomości
news:iacd9a$tl4$1@news.onet.pl...

Quote:
Tak czy inaczej zacznij od rozebrania rozrusznika.

Rozebrac go to pewnie bajka, ale jak juz lezy na stole Wink
no ale Pan konstruktor wykazał się pomysłowością chowając rozrusznik
prawie centralnie ZA blokiem silnika - przewiduje niezła gimnastyke :]

Pozdrawiam

mariusz
Guest

Thu Oct 28, 2010 8:46 pm   



Waldek pisze tak:

Quote:
/cewke wlaczalem na krotko przez amperomierz 20A - stad znam
orientacyjny pobor/

Przez sam amperomierz już może bendix nie stukać. Kablem grubym zewrzyj
blok do klemy - a przewodem (bez amperomierza) + do śrubki cewki.

--
mariusz

Czarek
Guest

Thu Oct 28, 2010 8:58 pm   



W dniu 28-10-2010 22:26, Waldek napisał/a:
Quote:

Użytkownik "wowa" <wowa3@gazeta.pl> napisał w wiadomości

Zewrzyj czymś automat na krótko, te grube zaciski. Jakimś starym,
grubym śrubokrętem, może przypalić Smile Dowiesz się czy rozrusznik jest
dobry i dostaje napięcie, a czasem potrafi się bendiks "odwiesić".
Tylko WAJCHĘ DAJ NA LUZ!

Nie bardzo wiem o czym piszesz - moze o innej konstrukcji ?
tutaj ida tylko 2 druty - gruby jak palec do rozrusznika i cienszy do
cewki automatu

Zewrzyj np. grubym śrubokrętem (tylko nie dotknij nim przy okazji do
masy) te dwie grube śruby (jedną widać, że jest miedziowana) widoczne po
lewo na górze tego zdjęcia:
http://altera.jdm.pl/catalog/images/ALTERA/CS1192/cs1192a.jpg - jeśli
rozrusznik jest sprawny to wirnik zacznie się obracać.

PS. Chyba Twój rozrusznik ma podobnie wyprowadzone zaciski prądowe? ;-)


--
Cz.

Waldek
Guest

Thu Oct 28, 2010 9:09 pm   



Użytkownik "mariusz" <email@wremoncie.pl> napisał w wiadomości
news:iacnef$1h4$1@news.onet.pl...
Quote:
Waldek pisze tak:

/cewke wlaczalem na krotko przez amperomierz 20A - stad znam
orientacyjny pobor/

Przez sam amperomierz już może bendix nie stukać. Kablem grubym zewrzyj
blok do klemy - a przewodem (bez amperomierza) + do śrubki cewki.

Pierwsze to rozpialem tez kostke od stacyjki i po przekreceniu kluczyka
sprawdzilem czy pojawia sie tam 12V

Gruby kabel jest OK.
Cienszy tez raczej jest OK - w sensie przewodnictwa, najpierw zwieralem go
na krotko do aku
a ponieważ "iskrzylo" zmierzylem prad - ok 8-9 A.

Dodatkowo dowiedzialem sie juz ze opornosc miedzy cienkim a grubym
powinna byc ok 1,8 ohma - tego nie sprawdzalem.

Inna wskazowka to : brak zadzialania automatu - uszkodzona/zawieszona
szczotka
ponoc masa na cewke automatu podawana jest przez szczotki ? walic kijem - no
dobra Smile)
- ale jakos mi sie to kupy nie trzyma to skad przeplyw pradu
przez kabel zas. cewke skoro nie byloby masy ?

Pozdrawiam

BartekK
Guest

Thu Oct 28, 2010 9:16 pm   



W dniu 2010-10-28 19:44, Waldek pisze:
Quote:
Witam
Escort 1,6V16 - rozrusznik odmowil wspolpracy.
objawy :
- brak odglosu wyrzucania "bendiksa"
pomiar opornosci cewki elektromagnesu do masy ~3,5 ohm
po dolaczeniu plusa na ostro ok. 8-9A pobor pradu - bez reakcji

wstepna diagnoza :
albo cewka ma zwarcie miedzyzwojowe i nie wytwarza odpowiedniej indukcji
albo zatarty/zapieczony mechanizm wysuwania "bendiksa"
Tak czy inaczej raczej nie obejdzie sie bez demontazu
ale moze przy okazji ktoś wie jaka powinna byc opornosc
w/w cewki ew. jaki powinna brac prad w trakcie pracy rozrusznika ?

Najpierw trzeba by wiedzieć jak taki bendix jest zrobiony.
Przeważnie to nie jest 1 cewka, a dwie, połączone tak, że jedna (cieńkim
drutem, dużo zwojów, prawdopodobnie te twoje 3.5ohm) idzie od
+sterowania (twoje przyłącze sterujące bendixa cieńszym kabelkiem) do
masy (obudowy rozrusznika) oraz drugie uzwojenie, dużo grubsze, idące od
+sterowania do +rozrusznika (za stykami).
Działa to tak, że:
- po przekręceniu stacyjki rozrusznik stoi, jego rezystancja prawie
zero, więc znaczny prąd (1) płynie od +sterowania przez grube uzwojenie,
przez stojący rozrusznik do masy (oraz niewielki prąd przez drugie
uzwojenie cieńkie do masy). Elektromagnes wytwarza dużą siłę, która
przyciąga kotwicę/rdzeń.
- gdy rdzeń już się ruszy na swoje miejsce, zewrze styki, zasili
rozrusznik, to prąd potrzebny do utrzymania rdzenia wewnątrz
elektromagnesu jest niewielki, więc płynie tylko prąd (2) od +sterowania
do masy, bo grube uzwojenie jest zwarte drugim końcem do +aku

Brak stukania to brak prądu tego dużego uzwojenia (przeważnie).
Przyczyny mogą być trzy - przerwane uzwojenie to grube, brak połączenia
wyjścia bendixa (drugiego styku, tego którego nie widzisz
prawdopodobnie) z samym rozrusznikiem, lub brak przewodzenia przez sam
rozrusznik do masy (np upierdzielona szczotka, przepalone uzwojenie
któreś itp).

--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Waldek
Guest

Thu Oct 28, 2010 9:27 pm   



Użytkownik "Czarek" <czarek1@nospampoczta.fm> napisał w wiadomości
news:iaco96$2a50$1@news.mm.pl...

Quote:
Zewrzyj np. grubym śrubokrętem (tylko nie dotknij nim przy okazji do masy)
te dwie grube śruby (jedną widać, że jest miedziowana) widoczne po lewo na
górze tego zdjęcia:
http://altera.jdm.pl/catalog/images/ALTERA/CS1192/cs1192a.jpg - jeśli
rozrusznik jest sprawny to wirnik zacznie się obracać.

PS. Chyba Twój rozrusznik ma podobnie wyprowadzone zaciski prądowe? Wink

Moj wyglada mniej wiecej tak - ups.. chwile mi zeszlo szukanie odpowiedniego
zdjecia

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/26534b170b7cf485.html

Pozdrawiam

Czarek
Guest

Thu Oct 28, 2010 9:31 pm   



W dniu 28-10-2010 23:27, Waldek napisał/a:
Quote:
Moj wyglada mniej wiecej tak - ups.. chwile mi zeszlo szukanie
odpowiedniego zdjecia

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/26534b170b7cf485.html

Te same grube śruby też są (po lewo, ale tym razem na dole, przy cewce)

--
Cz.

Waldek
Guest

Thu Oct 28, 2010 9:34 pm   



Użytkownik "Waldek" <spam@nie.cpam> napisał w wiadomości
news:iacps7$93m$1@news.onet.pl...
Quote:

Użytkownik "Czarek" <czarek1@nospampoczta.fm> napisał w wiadomości
news:iaco96$2a50$1@news.mm.pl...

Zewrzyj np. grubym śrubokrętem (tylko nie dotknij nim przy okazji do
masy) te dwie grube śruby (jedną widać, że jest miedziowana) widoczne po
lewo na górze tego zdjęcia:
http://altera.jdm.pl/catalog/images/ALTERA/CS1192/cs1192a.jpg - jeśli
rozrusznik jest sprawny to wirnik zacznie się obracać.

PS. Chyba Twój rozrusznik ma podobnie wyprowadzone zaciski prądowe? ;-)

Moj wyglada mniej wiecej tak - ups.. chwile mi zeszlo szukanie
odpowiedniego zdjecia

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/26534b170b7cf485.html


Ok - teraz chyba zatrybilem, ten czerwony gruby jest przykrecony do
"chwytaka" z klema
od dupnej strony sruba. A na moim zdjeciu ten drugi obciety kawalątek kabla
(z drugiej strony)
to jak sie nie myle idzie prosto do alternatora razem z cienkim niebieskim
ktory jest "przelotowo" na tym uchwycie ponad grubym czerwonym

Waldek
Guest

Thu Oct 28, 2010 9:42 pm   



Użytkownik "Czarek" <czarek1@nospampoczta.fm> napisał w wiadomości
news:iacq6q$2a50$2@news.mm.pl...
Quote:
W dniu 28-10-2010 23:27, Waldek napisał/a:
Moj wyglada mniej wiecej tak - ups.. chwile mi zeszlo szukanie
odpowiedniego zdjecia

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/26534b170b7cf485.html

Te same grube śruby też są (po lewo, ale tym razem na dole, przy cewce)


Zakumalem - dzieki Smile On jest w takim miejscu ze ciezko tam bylo dokladniej
cos ogladnac
Tylko wlasciwie co mi to da, nawet jesli silnik rozrusznika zakreci
skoro "bendiks" sie nie wysuwa po podaniu napiecia na cewke ?
- zadnych odglosow

Czarek
Guest

Thu Oct 28, 2010 9:51 pm   



W dniu 28-10-2010 23:34, Waldek napisał/a:

Quote:

Ok - teraz chyba zatrybilem, ten czerwony gruby jest przykrecony do
"chwytaka" z klema
od dupnej strony sruba. A na moim zdjeciu ten drugi obciety kawalątek
kabla (z drugiej strony)
to jak sie nie myle idzie prosto do alternatora razem z cienkim niebieskim
ktory jest "przelotowo" na tym uchwycie ponad grubym czerwonym


Dla uzupełnienia - cewka ma dwa zadania:

- wysuwa bendix w celu zazębienia z zębatką koła zamachowego

następnie

- zwiera od wewnątrz miedzianą (czasami ze srebrnymi stykami) płytką te
dwie grube śruby, które masz zewrzeć śrubokrętem.

-----
Po zwarciu śrub śrubokrętem, wirnik zacznie się obracać i chociaż cewka
nie przesunie zębatki, to może się ona samoczynnie przesunąć pod wpływem
obrotów i poruszyć wałem silnika - dlatego wymagany jest "bieg jałowy"
Przyczyną Twoich problemów może być blokada bendixa spowodowana
zapieczeniem i ta zabawa ze śrubokrętem może go rozruszać.
Ale jak się domyślasz to jest "zabawa" bardzo doraźna i tymczasowa.




--
Cz.

Czarek
Guest

Thu Oct 28, 2010 9:55 pm   



W dniu 28-10-2010 23:42, Waldek napisał/a:

Quote:

Zakumalem - dzieki Smile On jest w takim miejscu ze ciezko tam bylo
dokladniej cos ogladnac
Tylko wlasciwie co mi to da, nawet jesli silnik rozrusznika zakreci
skoro "bendiks" sie nie wysuwa po podaniu napiecia na cewke ?
- zadnych odglosow


Zwarcia nie ma ale prąd pobiera czyli cewka tak jakby była sprawna.
Jedno z możliwych wyjaśnień w moim innym poście(możliwe np. zapieczenie
bendixa)



--
Cz.

Goto page 1, 2, 3  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jakie parametry powinna mieć cewka rozrusznika w Fordzie Escort 1.6V16?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map