RTV forum PL | NewsGroups PL

bf214

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - bf214

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

JaNus
Guest

Fri Oct 11, 2019 2:38 pm   





Włodzimierz Wojtiuk
Guest

Fri Oct 11, 2019 2:48 pm   



On 2019-10-11 16:38, JaNus wrote:
(ciap)
Quote:
Oooo, diabli nadali! Dla tych-co-nie-klikają chciałem dołączyć fotkę, w
innej grupie fotki wchodzą, a w tej serwer mi odrzuca, czemuż taki on
wredny?

(ciap)


Trzyma się starych dobrych zasad.
Serwer - konserwatysta!


Włodek

RoMan Mandziejewicz
Guest

Fri Oct 11, 2019 3:41 pm   



Hello J.F.,

Thursday, October 10, 2019, 3:03:25 PM, you wrote:

[...]

Quote:
A dlaczego nadajniki radiowe UKF w paśmie OIRT miały częstotliwości
od czapy, a nie trzymały się żadnego rastra? Może takie dziwne
cyferki wyglądały bardziej uczenie, i było uzasadnienie dla pracy
całego sztabu ludzi przy ich wymyślaniu?
Nie mialy rastra 100kHz ?

Radio Opole - 72.89 MHz

Nawet dawno temu mieli numer telefonu 7289, potem 37289 itd.

[...]

--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

J.F.
Guest

Sat Oct 12, 2019 1:14 pm   



Dnia Fri, 11 Oct 2019 16:38:32 +0200, JaNus napisał(a):
Quote:
W dniu 11.10.2019 o 16:06, J.F. pisze:

Cos mi chodzi po glowie, ze byl tez dysk z dwoma zestawami glowic.

No niby był:
https://hardforum.com/threads/multi-head-hard-drives.1446355/#post-1040938048

Oooo, diabli nadali! Dla tych-co-nie-klikają chciałem dołączyć fotkę, w
innej grupie fotki wchodzą, a w tej serwer mi odrzuca, czemuż taki on
wredny?

Admin wredny :-)

To mi wyglada na fotomontaz, ale chodzi mi po glowie, ze o takie dyski
jednak byly. Albo nadinterpretacja instrukcji ...

J.

J.F.
Guest

Sat Oct 12, 2019 8:56 pm   



Dnia Wed, 9 Oct 2019 23:45:42 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
Quote:
Pan Michal Jankowski napisał:
W czasach 12-kanałowego VHF w Warszawie jedynka była na kanale 2
(wizja 59,25, fonia 65,75, dzięki czemu fonię odbierały radia UKF)
a dwójka na 11 (215,25/221,75).

Kanału 1 (49,75/56,25) chyba (z naciskiem na chyba) nie używano
a kanały 13-20 w ogóle nie istniały. :)

Wydawało mi się, że w Łodzi, ale jednak nie, w Bydgoszczy:

http://mmdz.pl/wp-content/uploads/2018/02/instrukcja-obs%C5%82ugi-odbiornika-telewizyjnego-Szecherezada-IV.pdf

Ha - a w tym odbiorniku to juz UHF bylo! (opcjonalnie ?)

strojone pokretlem ... czyzby na warikapie ?

I gniazdo zdalnej regulacji ... kanalow sie chyba nie dalo zmieniac ?

J.

Jarosław Sokołowski
Guest

Sat Oct 12, 2019 9:05 pm   



Pan J.F. napisał:

Quote:
Kanału 1 (49,75/56,25) chyba (z naciskiem na chyba) nie używano
a kanały 13-20 w ogóle nie istniały. :)

Wydawało mi się, że w Łodzi, ale jednak nie, w Bydgoszczy:

http://mmdz.pl/wp-content/uploads/2018/02/instrukcja-obs%C5%82ugi-odbiornika-telewizyjnego-Szecherezada-IV.pdf

Ha - a w tym odbiorniku to juz UHF bylo! (opcjonalnie ?)

Opcjonalnie. To znaczy przewidziano, ale potem nikt nigdy głowicy UHF
do tego odbiornika nie widział.

Quote:
strojone pokretlem ... czyzby na warikapie ?

Nie, nie na warikapie. Indukcyjnie, zdaje się. Tak były strojone lampowe
głowice UHF, króre były.

Quote:
I gniazdo zdalnej regulacji ... kanalow sie chyba nie dalo zmieniac ?

Dało sie głównie *wyłączyć*. Bo włączyć już nie. Jeszcze głośność
i jasność.

--
Jarek

J.F.
Guest

Sun Oct 13, 2019 2:32 pm   



Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:slrnqq4g08.o2q.jaros_at_falcon.lasek.waw.pl...
Pan J.F. napisał:
Quote:
Kanału 1 (49,75/56,25) chyba (z naciskiem na chyba) nie używano
a kanały 13-20 w ogóle nie istniały. :)

Wydawało mi się, że w Łodzi, ale jednak nie, w Bydgoszczy:
http://mmdz.pl/wp-content/uploads/2018/02/instrukcja-obs%C5%82ugi-odbiornika-telewizyjnego-Szecherezada-IV.pdf

Ha - a w tym odbiorniku to juz UHF bylo! (opcjonalnie ?)

Opcjonalnie. To znaczy przewidziano, ale potem nikt nigdy głowicy UHF
do tego odbiornika nie widział.

instrukcja z 67, we Wrocku UHF wprowadzili w 72 ... troeche klientow
wyrolowali, czy wcale nie, bo stare kanaly przeciez dzialaly jeszcze
dlugo ?

Quote:
strojone pokretlem ... czyzby na warikapie ?

Nie, nie na warikapie. Indukcyjnie, zdaje się. Tak były strojone
lampowe
głowice UHF, króre były.

Chodzi mi po glowie, ze cewki na UHF to juz takie symboliczne - np
jeden kawalek drutu.
Ale moze na lampach inaczej.
Typowe kondensatory zmienne tez chyba za duze.

ha,
http://www.forum-trioda.pl/viewtopic.php?t=12944&start=30
tamze plik 05_Oszillator_270MHz.pdf
http://www.forum-trioda.pl/download/file.php?id=18869

i na 6 stronie widac te cewki i strojenie :-)

Quote:
I gniazdo zdalnej regulacji ... kanalow sie chyba nie dalo zmieniac
?

Dało sie głównie *wyłączyć*. Bo włączyć już nie. Jeszcze głośność
i jasność.

A faktycznie - pamietam z pozniejszych modeli.
Elektromagnes na isostacie i wylaczyc sie dalo ...

J.

Jarosław Sokołowski
Guest

Sun Oct 13, 2019 4:03 pm   



Pan J.F. napisał:

Quote:
Ha - a w tym odbiorniku to juz UHF bylo! (opcjonalnie ?)
Opcjonalnie. To znaczy przewidziano, ale potem nikt nigdy głowicy
UHF do tego odbiornika nie widział.

instrukcja z 67, we Wrocku UHF wprowadzili w 72 ... troeche klientow
wyrolowali, czy wcale nie, bo stare kanaly przeciez dzialaly jeszcze
dlugo ?

Nie wiem czy w ogóle był w sprzedaży jakiś lampowy odbiornik z lampową
głowicą UHF. Rubin odbieral UHF, ale to co innego.

Quote:
strojone pokretlem ... czyzby na warikapie ?
Nie, nie na warikapie. Indukcyjnie, zdaje się. Tak były strojone
lampowe głowice UHF, króre były.

Chodzi mi po glowie, ze cewki na UHF to juz takie symboliczne - np
jeden kawalek drutu. Ale moze na lampach inaczej.
Typowe kondensatory zmienne tez chyba za duze.

ha,
http://www.forum-trioda.pl/viewtopic.php?t=12944&start=30
tamze plik 05_Oszillator_270MHz.pdf
http://www.forum-trioda.pl/download/file.php?id=18869

i na 6 stronie widac te cewki i strojenie Smile

Indukcyjne też bywało. Lampowe radio z lat pięćdziesiątych, jakie
mieliśmy w domu, miało głowicę UKF (88-108MHz) strojoną indukcyjnie.

--
Jarek

Waldemar
Guest

Mon Oct 14, 2019 9:28 am   



Am 11.10.2019 um 16:06 schrieb J.F.:

Quote:
Ja pamiętam inną rzecz: Były modemy 2400. Potem pojawiły się 9600.
Niebawem za dużą kasę można było kupić Couriera 19200. Mój model zdaje
się, że mógł jeszcze szybciej, ale tylko z podobnym kumplem. Tu by
pewnie pomógł RoMan - często do niego zaglądałem. Modemem, nie osobiście.
Gdzieś w tym okresie miałem techniczną książkę, opisującą techniki i
rodzaje transmisji modemowej. Było tam, że skoro są możliwe dwie
wartości bita, to prędkość graniczna jest - nie pamiętam - 14400 albo
19200.

To juz wtedy wysiadalo - telefon obcinal pasmo do ok 4kHz, wiec jak
naiwnie liczyc, to jakies
7kbit/s

Ale później ktoś "wynalazł" kodowanie kwadratowe albo ósemkowe i
prędkości doszły do k56.

To juz na centralach cyfrowych, gdzie kanal mial 64kbit/s, czy jak kto
woli 8bit*8kbaud

OIDP to prędkość krokowa transmisji >2400bps to 1536 bodów. najszybsze
"analogowe" to 56kbps. "Analogowe", bo transmisja już była właściwie
cyfrowa.

Waldek

Waldemar
Guest

Mon Oct 14, 2019 9:37 am   



Am 10.10.2019 um 22:15 schrieb Włodzimierz Wojtiuk:
Quote:
On 2019-10-09 23:33, Michal Jankowski wrote:


Kanału 1 (49,75/56,25) chyba (z naciskiem na chyba) nie używano


Łosice-Chotycze

pr.1 kan. 1
polaryzacja _PIONOWA_
było wesoło Smile

Kanał 1 kolidował z łącznością taktyczną wojska. Nadajniki czołgowe
pracowały gdzieś w okolicach 40-50MHz. GOPR też działał w tych okolicach.

Kanały niskie (1-5) mają problemy z zakłóceniami pochodzącymi od
dalekich stacji (propagacje Tropo, Sporadic-E). Pod koniec lat 60-tych i
70tych oglądaliśmy w Opolu transmisje walki byków na kanale 2 lub 3.
Bezpośrednio z Hiszpanii, ale bez dźwięku, Hiszpania nadawała w CCIR Wink
Działało po parę godzin przez kilkanaście dni.

Waldek

J.F.
Guest

Mon Oct 14, 2019 10:54 am   



Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:h0itv8Fm6oU1_at_mid.uni-berlin.de...
Am 10.10.2019 um 22:15 schrieb Włodzimierz Wojtiuk:
Quote:
On 2019-10-09 23:33, Michal Jankowski wrote:
Kanału 1 (49,75/56,25) chyba (z naciskiem na chyba) nie używano

Łosice-Chotycze

pr.1 kan. 1
polaryzacja _PIONOWA_
było wesoło :-)

Kanał 1 kolidował z łącznością taktyczną wojska. Nadajniki czołgowe
pracowały gdzieś w okolicach 40-50MHz.

I wsadzili im telewizje ?

Quote:
GOPR też działał w tych okolicach.

A nie na jakis tukanach 27MHz ?

Quote:
Kanały niskie (1-5) mają problemy z zakłóceniami pochodzącymi od
dalekich stacji (propagacje Tropo, Sporadic-E). Pod koniec lat
60-tych i 70tych oglądaliśmy w Opolu transmisje walki byków na kanale
2 lub 3. Bezpośrednio z Hiszpanii, ale bez dźwięku, Hiszpania
nadawała w CCIR Wink
Działało po parę godzin przez kilkanaście dni.

Hm, ale ten kanal 2 to ~65MHz, a 3 sporo wiecej ... czy moga sie takie
cuda zdarzac ?

Slyszalem raz w Karpaczu Wlochow na CB ... ale to 27MHz ... no i moze
jakas wycieczka :-)

J.

Michał Jankowski
Guest

Mon Oct 14, 2019 11:13 am   



W dniu 14.10.2019 o 12:54, J.F. pisze:

Quote:

Kanały niskie (1-5) mają problemy z zakłóceniami pochodzącymi od
dalekich stacji (propagacje Tropo, Sporadic-E). Pod koniec lat 60-tych
i 70tych oglądaliśmy w Opolu transmisje walki byków na kanale 2 lub 3.
Bezpośrednio z Hiszpanii, ale bez dźwięku, Hiszpania nadawała w CCIR Wink
Działało po parę godzin przez kilkanaście dni.

Hm, ale ten kanal 2 to ~65MHz, a 3 sporo wiecej ... czy moga sie takie
cuda zdarzac ?



OK. 1980 odbierałem chwilami w okolicy Siedlec coś francuskiego (plansze
po francusku dawało się czasem rozpoznać). Kanału nie pamiętam. Tylko
musiała być przerwa w nadawaniu krajowym na tym kanale, a najlepiej jak
jeszcze prąd we wsi wysiadł (telewizor miał akumulator).

MJ

J.F.
Guest

Mon Oct 14, 2019 11:25 am   



Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:slrnqq6ilo.at2.jaros_at_falcon.lasek.waw.pl...
Pan J.F. napisał:
Quote:
Ha - a w tym odbiorniku to juz UHF bylo! (opcjonalnie ?)
Opcjonalnie. To znaczy przewidziano, ale potem nikt nigdy głowicy
UHF do tego odbiornika nie widział.

instrukcja z 67, we Wrocku UHF wprowadzili w 72 ... troeche
klientow
wyrolowali, czy wcale nie, bo stare kanaly przeciez dzialaly
jeszcze
dlugo ?

Nie wiem czy w ogóle był w sprzedaży jakiś lampowy odbiornik z
lampową
głowicą UHF. Rubin odbieral UHF, ale to co innego.

Potem jednak tv odbieraly ... juz tranzystorowo lampowe ?
Ale tu prawdziwe w.cz. i tranzystory nie siegala :-)

Quote:
strojone pokretlem ... czyzby na warikapie ?
Nie, nie na warikapie. Indukcyjnie, zdaje się. Tak były strojone
lampowe głowice UHF, króre były.

Chodzi mi po glowie, ze cewki na UHF to juz takie symboliczne - np
jeden kawalek drutu. Ale moze na lampach inaczej.
Typowe kondensatory zmienne tez chyba za duze.

ha,
http://www.forum-trioda.pl/viewtopic.php?t=12944&start=30
tamze plik 05_Oszillator_270MHz.pdf
http://www.forum-trioda.pl/download/file.php?id=18869

i na 6 stronie widac te cewki i strojenie :-)

Indukcyjne też bywało. Lampowe radio z lat pięćdziesiątych, jakie
mieliśmy w domu, miało głowicę UKF (88-108MHz) strojoną indukcyjnie.

Pamietam opisy radia samochodowego .. Wiraż ?
Strojenie indukcyjne, programator mechaniczny ...

Ale UHF to jednak sporo wiecej i juz cewka nie ma kilku zwojow drutu
Smile
Co prawda jakims slizgaczem mozna by i ten jeden kawalek regulowac.

J.

J.F.
Guest

Mon Oct 14, 2019 12:52 pm   



Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5da45862$0$559$65785112_at_news.neostrada.pl...
W dniu 14.10.2019 o 12:54, J.F. pisze:
Quote:
Kanały niskie (1-5) mają problemy z zakłóceniami pochodzącymi od
dalekich stacji (propagacje Tropo, Sporadic-E). Pod koniec lat
60-tych i 70tych oglądaliśmy w Opolu transmisje walki byków na
kanale 2 lub 3. Bezpośrednio z Hiszpanii, ale bez dźwięku,
Hiszpania nadawała w CCIR Wink
Działało po parę godzin przez kilkanaście dni.

Hm, ale ten kanal 2 to ~65MHz, a 3 sporo wiecej ... czy moga sie
takie cuda zdarzac ?


OK. 1980 odbierałem chwilami w okolicy Siedlec coś francuskiego
(plansze po francusku dawało się czasem rozpoznać). Kanału nie
pamiętam. Tylko musiała być przerwa w nadawaniu krajowym na tym
kanale, a najlepiej jak jeszcze prąd we wsi wysiadł (telewizor miał
akumulator).

No tak, ja mialem antene skierowana na południe, to moglem Czechy
zobaczyc ... juz nie pamietam - chyba byly stacje, ale bardzo slabe.

Chociaz ... z Warszawy do Paryza to samolot lecial nad Pragą ... ale
to jednak bardziej na zachod :-)

J.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Mon Oct 14, 2019 2:20 pm   



Hello Waldemar,

Monday, October 14, 2019, 11:28:09 AM, you wrote:

[...]

Quote:
To juz na centralach cyfrowych, gdzie kanal mial 64kbit/s, czy jak kto
woli 8bit*8kbaud
OIDP to prędkość krokowa transmisji >2400bps to 1536 bodów.

Oj, chyba jednak więcej - weź pod uwagę, że analogowe doszły do 33600
bps. Czyżby QAM64?

Quote:
najszybsze "analogowe" to 56kbps. "Analogowe", bo transmisja już
była właściwie cyfrowa.

Uplink był analogowy.

--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - bf214

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map