RTV forum PL | NewsGroups PL

bf214

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - bf214

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Jarosław Sokołowski
Guest

Wed Oct 09, 2019 9:45 pm   



Pan Michal Jankowski napisał:

Quote:
W czasach 12-kanałowego VHF w Warszawie jedynka była na kanale 2
(wizja 59,25, fonia 65,75, dzięki czemu fonię odbierały radia UKF)
a dwójka na 11 (215,25/221,75).

Kanału 1 (49,75/56,25) chyba (z naciskiem na chyba) nie używano
a kanały 13-20 w ogóle nie istniały. Smile

Wydawało mi się, że w Łodzi, ale jednak nie, w Bydgoszczy:

http://mmdz.pl/wp-content/uploads/2018/02/instrukcja-obs%C5%82ugi-odbiornika-telewizyjnego-Szecherezada-IV.pdf

Jarek

--
Do Bydgoszczy będę jeździł, a tu nie będę kupował!

J.F.
Guest

Thu Oct 10, 2019 7:14 am   



Dnia Wed, 9 Oct 2019 23:33:02 +0200, Michal Jankowski napisał(a):
Quote:
W dniu 09.10.2019 o 22:49, RoMan Mandziejewicz pisze:
Hello yorgus,
Wednesday, October 9, 2019, 7:37:32 PM, you wrote:
[...]
Mało wiesz - II program TVP ze Ślęzy nadawany na 25 kanale - Ok. 500
MHz. Czesi nadawali na 36 kanale.
[...]

W czasach 12-kanałowego VHF w Warszawie jedynka była na kanale 2
(wizja 59,25, fonia 65,75, dzięki czemu fonię odbierały radia UKF) a
dwójka na 11 (215,25/221,75).

We wroclawiu dwojka byla na 2, na jedynka na 12.

Quote:
Kanału 1 (49,75/56,25) chyba (z naciskiem na chyba) nie używano a kanały
13-20 w ogóle nie istniały. Smile

hm, moj czarno-bialy odbiornik z dziecinstwa, lata 70/80, wysokie
napiecie jeszcze na lampach, a mial juz programator i jesli mnie
skleroza nie myli - trzy zakresy do 60 kanalu.

J.

Jarosław Sokołowski
Guest

Thu Oct 10, 2019 7:27 am   



Pan J.F. napisał:

Quote:
Kanału 1 (49,75/56,25) chyba (z naciskiem na chyba) nie używano
a kanały 13-20 w ogóle nie istniały. :)

hm, moj czarno-bialy odbiornik z dziecinstwa, lata 70/80, wysokie
napiecie jeszcze na lampach, a mial juz programator i jesli mnie
skleroza nie myli - trzy zakresy do 60 kanalu.

Te zakresy to były 2-5, 6-12 i 21-60. Podział wynika stąd, że między
kanałem 5 i 6 jest dziura na ponad 70 MHz. No i wtedy faktycznie nie
było już kanału pierwszego, częstotliwość została zabrana na inne
potrzeby. A przed 12-kanałowymi przełącznikami obrotowymi były też
telewizory fabrycznie nastrojone do odbioru tylko *jednego* kanału.
Wisła produkowana była w wersjach odbieających kanał 1, 2 lub 3.

--
Jarek

J.F.
Guest

Thu Oct 10, 2019 7:33 am   



Dnia Wed, 9 Oct 2019 20:06:33 +0200, Piotrek napisał(a):
Quote:
On 09-Oct-19 18:52, yorgus wrote:
Jak cieli te zrobione transystory na kawalki i montowali do obudoów?

Piłami tarczowymi ;-)

O takimi mniej więcej:
https://www.disco.co.jp/eg/products/dicer/index.html

Nawet kiedyś brałem udział w reanimacji takiego sprzętu (nowa
elektronika i software).

To nie jest do ciecia preta na plasterki ?

Bo po dyfuzji to jakos jak szklarze - rysa diamentem, lekko przegiac i
samo peka.
Przeginalo sie chyba gumowym walkiem - czy nie bylo to w czolowce
sondy ?

Czyzby juz nastaly czasy Zrob to sam
https://www.youtube.com/watch?v=iToyUbUzoQ4

Tak sobie mysle ... zamiast celowac diamencikiem, to bym wytrawil taki
rowek.

O,
https://youtu.be/6eWwPNspDy0?t=173

czesc 1
https://www.youtube.com/watch?v=L0kyJEMfOcM

J.

J.F.
Guest

Thu Oct 10, 2019 7:41 am   



Dnia 09 Oct 2019 17:37:32 GMT, yorgus napisał(a):
Quote:
Dnia Wed, 9 Oct 2019 18:57:46 +0200, J.F. <jfox_xnospamx_at_poczta.onet.pl> napisal:
Użytkownik "yorgus" napisał w wiadomości grup

Zupełnie nie wiem po co mu była ta 4 końcówka (btw BF181 tezk chyba
je miał).

Jedna koncowka to byla obudowa, a druga kolektor.

Wiec w srodku musial byc krzem do innego kawalka metalu niz obudowa
przymocowany.

W sumie racja. Ciekawe ze mesfety, chociazby mgf1302 ekranu na grubych
GHz nie potrzebowaly, a taki badziew jak bf214 potrzebowal.

Moze na GHz niepotrzebne, a moze obudowa inna - ceramiczna ?

Quote:
No tak sie to robilo, nie podoba mi sie, ale widac dzialalo.
Tylko MESA polega na wytrawieniu zbednych obszarow ...

A po co jest to trawienie w mesie?

Tak jak pisza - pojemnosci zmniejszaja.
Tylko mam watpliwosci na ile to istotne ...

Quote:
W MESA tez jest taka dyfuzja, wiec gdzie tu zysk ?
Pisza o pojemnosci B-C .. istotnie - nieco mniejsza. A przeciez
baze
trzeba jakos podlaczyc, wiec pad powinien byc, i to duzy ... czy
oszczednosc istotnie taka duza ?

Zdaje sie domieszkowano naraz n i p ale jedne dyfundowaly szybciej i tworzyły baze.
W takim ukladzie grubosc i rozciaglosc tej bazy byla kiepsko kontrolowalna.

Hm, to moze i faktycznie byl sens brzegi obciac ...

J.

J.F.
Guest

Thu Oct 10, 2019 7:57 am   



Dnia Wed, 9 Oct 2019 23:45:42 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
Quote:
Pan Michal Jankowski napisał:
Kanału 1 (49,75/56,25) chyba (z naciskiem na chyba) nie używano
a kanały 13-20 w ogóle nie istniały. :)

Wydawało mi się, że w Łodzi, ale jednak nie, w Bydgoszczy:

http://mmdz.pl/wp-content/uploads/2018/02/instrukcja-obs%C5%82ugi-odbiornika-telewizyjnego-Szecherezada-IV.pdf

To z czasow, gdy byl tylko jeden program ?
Potem musieli gdzies drugi wcisnac - moze wlasnie w Lodzi na kanal 1.

Lodz co prawda od Bygoszczy niezbyt daleko - moze lepiej bylo nie ?

No i wraca moje inne pytanie - dlaczego akurat takie czestotliwosci ?
8MHz odstepu ... ale czemu nie 176, 184, 192.
I jeszcze te cwiartki ... tak lepiej, jakies harmoniczne sie nie
zaklocaja?

Choc to byla jednowstegowa transmisja - to moze chcieli sie jakos na
srodku kanalu ustawic, a kanal bardziej okragly ?
Ale srednia z wizji i fonii to mi 178.5 wychodzi, tez dziwnie :-)

J.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Oct 10, 2019 8:05 am   



Hello J.F.,

Thursday, October 10, 2019, 9:14:29 AM, you wrote:

Quote:
[...]
Mało wiesz - II program TVP ze Ślęzy nadawany na 25 kanale - Ok. 500
MHz. Czesi nadawali na 36 kanale.
[...]
W czasach 12-kanałowego VHF w Warszawie jedynka była na kanale 2
(wizja 59,25, fonia 65,75, dzięki czemu fonię odbierały radia UKF) a
dwójka na 11 (215,25/221,75).
We wroclawiu dwojka byla na 2,

Na początku, potem na 25.

Quote:
na jedynka na 12.
Kanału 1 (49,75/56,25) chyba (z naciskiem na chyba) nie używano a kanały
13-20 w ogóle nie istniały. Smile
hm, moj czarno-bialy odbiornik z dziecinstwa, lata 70/80, wysokie
napiecie jeszcze na lampach, a mial juz programator i jesli mnie
skleroza nie myli - trzy zakresy do 60 kanalu.

Końcówka lat 70-tych - wszystkie telewizory miały programator. Poza
Rubinem ale on miał przełącznik VHF/UHF co wystarczało w miejscach,
gdzie odbiór I/II programu był na różnych pasmach.

--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Piotrek
Guest

Thu Oct 10, 2019 8:24 am   



On 10-Oct-19 09:33, J.F. wrote:
Quote:

To nie jest do ciecia preta na plasterki ?

Raczej nie. Przynajmniej te maszyny z linku. Zauważ, że ostrze ma
stosunkowo małą średnicę (58mm). Obszar roboczy był jeszcze mniejszy bo
samo ostrze miało grubość dosłownie włosa (rzez na poziomie
kilkudziesięciu mikrometrów).

Tak więc niewiele dałoby się przeciąć takim maleństwem.

Dodatkowo mocowanie materiału na czas cięcia jest realizowane przy
pomocy stolika próżniowego (o ile nic się nie zmieniło). Bryły o
kształcie walca raczej słabo by się trzymały.

Quote:

Bo po dyfuzji to jakos jak szklarze - rysa diamentem, lekko przegiac i
samo peka.
Przeginalo sie chyba gumowym walkiem - czy nie bylo to w czolowce
sondy ?


Pewnie są różne metody. Moje doświadczenia i wiedza związana z tymi
piłami jest tak mnie więcej sprzed 30 lat Wink
Sporo się mogło pozmieniać ...

Te piły były zresztą używane do cięcia rozmaitych materiałów. W tym
jakichś drobiazgów ceramicznych naklejanych na czas cięcia na dodatkowy
nośnik. "Twoją" metodą raczej nie do zrealizowania.

Piotrek

Michał Jankowski
Guest

Thu Oct 10, 2019 9:44 am   



W dniu 10.10.2019 o 09:27, Jarosław Sokołowski pisze:

Quote:
Te zakresy to były 2-5, 6-12 i 21-60. Podział wynika stąd, że między
kanałem 5 i 6 jest dziura na ponad 70 MHz. No i wtedy faktycznie nie
było już kanału pierwszego, częstotliwość została zabrana na inne
potrzeby.

A więc jednak. :)

MJ

Jarosław Sokołowski
Guest

Thu Oct 10, 2019 10:43 am   



Pan Michał Jankowski napisał:

Quote:
Te zakresy to były 2-5, 6-12 i 21-60. Podział wynika stąd, że między
kanałem 5 i 6 jest dziura na ponad 70 MHz. No i wtedy faktycznie nie
było już kanału pierwszego, częstotliwość została zabrana na inne
potrzeby.

A więc jednak. Smile

Jednak *zabrali*, ale później. Na samym początku telewizji w Polsce,
w czasach telewiozorów "Wisła", nadawano tylko na trzech kanałach:
drugim, pierwszym i trzecim (kolejność alfabetyczna).


Jarek

--
Ne lejem, ne lejem, ne lejem, ne lejem,
Zabrali nam pisuar.
Zbrali nam wszystkie koła,
Teraz będzie dziura goła,,
Zabrali nam pisuar.

Jarosław Sokołowski
Guest

Thu Oct 10, 2019 10:51 am   



Pan J.F. napisał:

Quote:
Kanału 1 (49,75/56,25) chyba (z naciskiem na chyba) nie używano
a kanały 13-20 w ogóle nie istniały. :)

Wydawało mi się, że w Łodzi, ale jednak nie, w Bydgoszczy:

http://mmdz.pl/wp-content/uploads/2018/02/instrukcja-obs%C5%82ugi-odbiornika-telewizyjnego-Szecherezada-IV.pdf

To z czasow, gdy byl tylko jeden program ?
Potem musieli gdzies drugi wcisnac - moze wlasnie w Lodzi na kanal 1.

Chyba tak. W Łodzi bywałem rzadko, ale kojarzy mi się widok ogromnych
dipoli poprzyczepianych do balkonów w blokach.

Quote:
Lodz co prawda od Bygoszczy niezbyt daleko - moze lepiej bylo nie ?

No i wraca moje inne pytanie - dlaczego akurat takie czestotliwosci ?
8MHz odstepu ... ale czemu nie 176, 184, 192.
I jeszcze te cwiartki ... tak lepiej, jakies harmoniczne sie nie
zaklocaja?

Choc to byla jednowstegowa transmisja - to moze chcieli sie jakos na
srodku kanalu ustawic, a kanal bardziej okragly ?
Ale srednia z wizji i fonii to mi 178.5 wychodzi, tez dziwnie Smile

A dlaczego nadajniki radiowe UKF w paśmie OIRT miały częstotliwości
od czapy, a nie trzymały się żadnego rastra? Może takie dziwne cyferki
wyglądały bardziej uczenie, i było uzasadnienie dla pracy całego sztabu
ludzi przy ich wymyślaniu?

--
Jarek

Andrzej W.
Guest

Thu Oct 10, 2019 10:55 am   



W dniu 2019-10-09 o 18:46, yorgus pisze:
Quote:
chyba tak, po prostu sie nanosi to co ma być. Tu jest inne
ciekawe pytanie, co w latach 70 i 80 u nas powodowało
ze nie dalo się zrobić tranzystorów o wiekszej ft. Przeciez
żeby mieć ciensza baze, to wystarczy krócej prowadzic epitaksje,
w czym problem.

Może na powtarzalności parametrów jaką się udało u nas uzyskać?
Cieńsze warstwy dało się zapewne robić bez problemu ale po co skoro
rozrzut wychodził 30% albo więcej i do niczego się to nie nadawało.

--
AWa.

Michał Jankowski
Guest

Thu Oct 10, 2019 10:56 am   



W dniu 10.10.2019 o 12:43, Jarosław Sokołowski pisze:
Quote:
Pan Michał Jankowski napisał:

Te zakresy to były 2-5, 6-12 i 21-60. Podział wynika stąd, że między
kanałem 5 i 6 jest dziura na ponad 70 MHz. No i wtedy faktycznie nie
było już kanału pierwszego, częstotliwość została zabrana na inne
potrzeby.

A więc jednak. :)

Jednak *zabrali*, ale później. Na samym początku telewizji w Polsce,
w czasach telewiozorów "Wisła", nadawano tylko na trzech kanałach:
drugim, pierwszym i trzecim (kolejność alfabetyczna).

Wisły nie miałem. Pierwsze wspomnienie to są telewizory z pokrętłem na
12 pozycji.

MJ

Jarosław Sokołowski
Guest

Thu Oct 10, 2019 11:53 am   



Pan Michał Jankowski napisał:

Quote:
Te zakresy to były 2-5, 6-12 i 21-60. Podział wynika stąd, że między
kanałem 5 i 6 jest dziura na ponad 70 MHz. No i wtedy faktycznie nie
było już kanału pierwszego, częstotliwość została zabrana na inne
potrzeby.

A więc jednak. :)

Jednak *zabrali*, ale później. Na samym początku telewizji w Polsce,
w czasach telewiozorów "Wisła", nadawano tylko na trzech kanałach:
drugim, pierwszym i trzecim (kolejność alfabetyczna).

Wisły nie miałem. Pierwsze wspomnienie to są telewizory z pokrętłem na
12 pozycji.

Ta Siekierezada, której instrukcja obsługi była linkowana, miała właśnie
taki przełącznik. A w instrukcji tabela ze wszystkimi nadajnikami TV,
w tym taki, co nadawał na kanale pierwszym.

--
Jarek

Michał Jankowski
Guest

Thu Oct 10, 2019 12:17 pm   



W dniu 10.10.2019 o 13:53, Jarosław Sokołowski pisze:

Quote:
Ta Siekierezada, której instrukcja obsługi była linkowana, miała właśnie
taki przełącznik. A w instrukcji tabela ze wszystkimi nadajnikami TV,
w tym taki, co nadawał na kanale pierwszym.


Czy ja mówię, że nie?

MJ

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - bf214

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map