Goto page 1, 2 Next
Mirek
Guest
Fri Nov 11, 2016 2:15 pm
Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany jest
PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów przy
małym współczynniku wypełnienia.
Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego PWM.
A może jest gotowy scalak do takiego rozwiązania a ja próbuję wyważać
otwarte drzwi? Muszę mieć sterowanie prawo. lewo. stop i choćby
dwustopniową regulację prędkości.
--
Mirek.
PaweĹ PawĹowicz
Guest
Fri Nov 11, 2016 4:21 pm
W dniu 2016-11-11 o 14:15, Mirek pisze:
Quote:
Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany jest
PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów przy
małym współczynniku wypełnienia.
Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego PWM.
A może jest gotowy scalak do takiego rozwiązania a ja próbuję wyważać
otwarte drzwi? Muszę mieć sterowanie prawo. lewo. stop i choćby
dwustopniową regulację prędkości.
TPIC2101 Texasa. Ale prawo-lewo będziesz musiał dorzeźbić.
P.P.
Grzegorz Kurczyk
Guest
Fri Nov 11, 2016 4:51 pm
W dniu 11.11.2016 o 14:15, Mirek pisze:
Quote:
Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany jest
PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów przy
małym współczynniku wypełnienia.
Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego PWM.
A może jest gotowy scalak do takiego rozwiązania a ja próbuję wyważać
otwarte drzwi? Muszę mieć sterowanie prawo. lewo. stop i choćby
dwustopniową regulację prędkości.
Witam
Czym sterujesz tego L293D ? Jakimś AVR-em? Sprzętowy PWM to raczej nie
problem, bo zazwyczaj timer używany do PWM ma też możliwość zgłoszenia
przerwania, w którym możesz obsłużyć pobranie próbki przez ADC. Niektóre
uC mają nawet możliwość sprzętowego wyzwalania pomiaru ADC przez timer.
Pomiar najlepiej robić jak najpóźniej od wyłączenia prądu (czyli w sumie
zaraz przed włączeniem), bo zaraz po wyłączeniu indukcyjność uzwojeń
będzie mocno "dzwonić" samoindukcją.
--
Pozdrawiam
Grzegorz
Mirek
Guest
Fri Nov 11, 2016 5:32 pm
W dniu 11.11.2016 o 16:51, Grzegorz Kurczyk pisze:
Quote:
Czym sterujesz tego L293D ? Jakimś AVR-em?
Na razie attiny13. Nie ma nic do roboty oprócz wpisania wartości PWM.
To może mierzyć ciągle i wybrać najniższą wartość?
Jest jeszcze problem z zasilaniem: mam w tej chwili zasilanie z 4-ech
NiCd, attiny przez diodę i 1000 mikro - inaczej mi się resetował przy
starcie silniczka. Do ADC pasowało by zasilanie stabilizowane...
--
Mirek.
janusz_k
Guest
Fri Nov 11, 2016 8:57 pm
W dniu 2016-11-11 o 14:15, Mirek pisze:
Quote:
Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany jest
PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów przy
małym współczynniku wypełnienia.
Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego PWM.
Taki pomiar nadal Ci nic nie mówi na temat obrotów, możesz mierzyć
średni prąd, jak przekroczy jakiś próg znaczy że silnik stoi.
A najlepiej to czujnik na silniku.
--
Pozdr
Janusz_K
janusz_k
Guest
Fri Nov 11, 2016 9:00 pm
W dniu 2016-11-11 o 17:32, Mirek pisze:
Quote:
W dniu 11.11.2016 o 16:51, Grzegorz Kurczyk pisze:
ciach
Quote:
starcie silniczka. Do ADC pasowało by zasilanie stabilizowane...
Po co? Masz przecież w procku nap ref 1,1V do ADC,
wystarczająco stabilne.
--
Pozdr
Janusz_K
Grzegorz Kurczyk
Guest
Fri Nov 11, 2016 10:50 pm
W dniu 11.11.2016 o 20:57, janusz_k pisze:
Quote:
W dniu 2016-11-11 o 14:15, Mirek pisze:
Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany jest
PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów przy
małym współczynniku wypełnienia.
Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego PWM.
Taki pomiar nadal Ci nic nie mówi na temat obrotów, możesz mierzyć
średni prąd, jak przekroczy jakiś próg znaczy że silnik stoi.
A najlepiej to czujnik na silniku.
Taki pomiar jak najbardziej mówi o obrotach silnika. W momencie gdy PWM
ma "przerwę" silnik nie jest zasilany ale nadal się kręci zamieniając
się w prądnicę, której napięcie wyjściowe jest zależne od obrotów.
Pomiar prądu bardziej mówi o momencie obrotowym.
--
Pozdrawiam
Grzegorz
Grzegorz Kurczyk
Guest
Fri Nov 11, 2016 11:06 pm
W dniu 11.11.2016 o 17:32, Mirek pisze:
Quote:
W dniu 11.11.2016 o 16:51, Grzegorz Kurczyk pisze:
Czym sterujesz tego L293D ? Jakimś AVR-em?
Na razie attiny13. Nie ma nic do roboty oprócz wpisania wartości PWM.
To może mierzyć ciągle i wybrać najniższą wartość?
Jest jeszcze problem z zasilaniem: mam w tej chwili zasilanie z 4-ech
NiCd, attiny przez diodę i 1000 mikro - inaczej mi się resetował przy
starcie silniczka. Do ADC pasowało by zasilanie stabilizowane...
Z tego co pamiętam w attiny13 TIMER0 ma dwa rejestry COMPARE OCR0A i
OCR0B. Jednym generujesz PWM, a drugim ustawiasz moment przerwania
uruchamiającego pomiar ADC. Do regulacji obrotów będziesz musiał
zaprogramować jakiś prosty regulator PID (choć w tym przypadku wystarczy
PI lub nawet sam człon proporcjonalny).
--
Pozdrawiam
Grzegorz
Grzegorz Kurczyk
Guest
Fri Nov 11, 2016 11:11 pm
P.S. Zerknąłem do dokumentacji attin13 i on ma nawet sprzętowe
wyzwalanie ADC przez rejestry OCR0A lub OCR0B czyli wystarczy obsłużyć
przerwanie zakończenia przetwarzania przez ADC
--
Pozdrawiam
Grzegorz
PaweĹ PawĹowicz
Guest
Fri Nov 11, 2016 11:39 pm
W dniu 2016-11-11 o 20:57, janusz_k pisze:
Quote:
W dniu 2016-11-11 o 14:15, Mirek pisze:
Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany jest
PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów przy
małym współczynniku wypełnienia.
Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego PWM.
Taki pomiar nadal Ci nic nie mówi na temat obrotów, możesz mierzyć
średni prąd, jak przekroczy jakiś próg znaczy że silnik stoi.
A najlepiej to czujnik na silniku.
National Semiconductor Application Note 292, jest tam sterownik silnika
w oparciu o pomiar "pomiędzy impulsami PWM".
P.P.
janusz_k
Guest
Sat Nov 12, 2016 10:44 pm
W dniu 2016-11-11 o 22:50, Grzegorz Kurczyk pisze:
Quote:
W dniu 11.11.2016 o 20:57, janusz_k pisze:
W dniu 2016-11-11 o 14:15, Mirek pisze:
Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany jest
PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów przy
małym współczynniku wypełnienia.
Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego
PWM.
Taki pomiar nadal Ci nic nie mówi na temat obrotów, możesz mierzyć
średni prąd, jak przekroczy jakiś próg znaczy że silnik stoi.
A najlepiej to czujnik na silniku.
Taki pomiar jak najbardziej mówi o obrotach silnika. W momencie gdy PWM
ma "przerwę" silnik nie jest zasilany ale nadal się kręci zamieniając
się w prądnicę, której napięcie wyjściowe jest zależne od obrotów.
Pomiar prądu bardziej mówi o momencie obrotowym.
Wiem o tym, tyle że ze względu na przepięcia pomiar nadal nie jest
trywialny, a On szukam prostych rozwiązań.
--
Pozdr
Janusz_K
janusz_k
Guest
Sat Nov 12, 2016 10:44 pm
W dniu 2016-11-11 o 23:39, Paweł Pawłowicz pisze:
Quote:
W dniu 2016-11-11 o 20:57, janusz_k pisze:
W dniu 2016-11-11 o 14:15, Mirek pisze:
Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany jest
PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów przy
małym współczynniku wypełnienia.
Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego
PWM.
Taki pomiar nadal Ci nic nie mówi na temat obrotów, możesz mierzyć
średni prąd, jak przekroczy jakiś próg znaczy że silnik stoi.
A najlepiej to czujnik na silniku.
National Semiconductor Application Note 292, jest tam sterownik silnika
w oparciu o pomiar "pomiędzy impulsami PWM".
Powodzenia.
--
Pozdr
Janusz_K
PaweĹ PawĹowicz
Guest
Sat Nov 12, 2016 10:51 pm
W dniu 2016-11-12 o 22:44, janusz_k pisze:
Quote:
W dniu 2016-11-11 o 23:39, Paweł Pawłowicz pisze:
W dniu 2016-11-11 o 20:57, janusz_k pisze:
W dniu 2016-11-11 o 14:15, Mirek pisze:
Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany jest
PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów
przy
małym współczynniku wypełnienia.
Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego
PWM.
Taki pomiar nadal Ci nic nie mówi na temat obrotów, możesz mierzyć
średni prąd, jak przekroczy jakiś próg znaczy że silnik stoi.
A najlepiej to czujnik na silniku.
National Semiconductor Application Note 292, jest tam sterownik silnika
w oparciu o pomiar "pomiędzy impulsami PWM".
Powodzenia.
Spóźniłeś się
Zrobiłem to jakieś 20 lat temu. Z małym silniczkiem z przekładnią
działało fajnie, z wiertarką do PCB już nie za bardzo. Wtedy znalazłem
TPIC2101, używam do dziś :-)
P.P.
janusz_k
Guest
Sun Nov 13, 2016 5:13 pm
W dniu 2016-11-12 o 22:51, Paweł Pawłowicz pisze:
Quote:
W dniu 2016-11-12 o 22:44, janusz_k pisze:
W dniu 2016-11-11 o 23:39, Paweł Pawłowicz pisze:
W dniu 2016-11-11 o 20:57, janusz_k pisze:
W dniu 2016-11-11 o 14:15, Mirek pisze:
Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany
jest
PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów
przy
małym współczynniku wypełnienia.
Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego
PWM.
Taki pomiar nadal Ci nic nie mówi na temat obrotów, możesz mierzyć
średni prąd, jak przekroczy jakiś próg znaczy że silnik stoi.
A najlepiej to czujnik na silniku.
National Semiconductor Application Note 292, jest tam sterownik silnika
w oparciu o pomiar "pomiędzy impulsami PWM".
Powodzenia.
Spóźniłeś się
Zrobiłem to jakieś 20 lat temu. Z małym silniczkiem z przekładnią
działało fajnie, z wiertarką do PCB już nie za bardzo. Wtedy znalazłem
TPIC2101, używam do dziś
No właśnie

wszystko zależy od silnika i wymaganej dokładności
regulacji, dla byle jakiej działa.
--
Pozdr
Janusz_K
PaweĹ PawĹowicz
Guest
Sun Nov 13, 2016 5:32 pm
W dniu 2016-11-13 o 17:13, janusz_k pisze:
Quote:
W dniu 2016-11-12 o 22:51, Paweł Pawłowicz pisze:
W dniu 2016-11-12 o 22:44, janusz_k pisze:
W dniu 2016-11-11 o 23:39, Paweł Pawłowicz pisze:
W dniu 2016-11-11 o 20:57, janusz_k pisze:
W dniu 2016-11-11 o 14:15, Mirek pisze:
Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany
jest
PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów
przy
małym współczynniku wypełnienia.
Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego
PWM.
Taki pomiar nadal Ci nic nie mówi na temat obrotów, możesz mierzyć
średni prąd, jak przekroczy jakiś próg znaczy że silnik stoi.
A najlepiej to czujnik na silniku.
National Semiconductor Application Note 292, jest tam sterownik silnika
w oparciu o pomiar "pomiędzy impulsami PWM".
Powodzenia.
Spóźniłeś się
Zrobiłem to jakieś 20 lat temu. Z małym silniczkiem z przekładnią
działało fajnie, z wiertarką do PCB już nie za bardzo. Wtedy znalazłem
TPIC2101, używam do dziś
No właśnie

wszystko zależy od silnika i wymaganej dokładności
regulacji, dla byle jakiej działa.
A w tej kwestii wątkotwórca bardzo dba o to, aby nie udzielić
jakiejkolwiek informacji

Nie wiemy jaki silnik, na jakie napięcie,
jakie będą prądy, jaka jest indukcyjność uzwojeń, jakie obroty, jaki
charakter obciążenia...
P.P.
Goto page 1, 2 Next