RTV forum PL | NewsGroups PL

Bezpieczne zwieranie dynamo rowerowego 6V - opinie i doświadczenia użytkowników

Zwieranie prądnicy.

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Bezpieczne zwieranie dynamo rowerowego 6V - opinie i doświadczenia użytkowników

Andrzej W.
Guest

Wed Sep 23, 2009 12:27 pm   



Witam,

Staram się zrobić elektronikę współpracującą z dynamem rowerowym czyli
prądnicą synchroniczną wzbudzaną magnesami trwałymi.
W jednej z dyskusji pojawił się układ zwierający nieużywane dynamo z
komentarzem, że takie dynamo stawia nawet mniejszy opór niż nieobciążone
(prądy wirowe).
Z pomiarów dynam z którymi się zetknąłem w sieci, wynika, że dynama mają
swoją maksymalną wydajność prądową, której nie przekraczają a zmiana
obciążenia wpływa jedynie na napięcie wyjściowe.
Przy takim założeniu w czasie zwarciu moc tracona jest znikoma w
porównaniu z mocą znamionową.

Czy ktoś mający styczność z prądnicami mógłby się wypowiedzieć w temacie?

Jeśli takie zwieranie jest dla dynama nieszkodliwe to znacznie uprościło
by mi to układ. W przypadku pozostawienia rozwartego dynama muszę
projektować układ na blisko 100V, jeśli będę je zwierał to 16V wystarczy.

Dla zainteresowanych skąd to 100V w dynamie na 6V poniżej
charakterystyka nieobciążonego dynama (AC):
http://www.bpa.com.pl/pub/Dynamo%20DH-3D71.pdf


--
Pozdrawiam,
Andrzej

J.F.
Guest

Wed Sep 23, 2009 12:39 pm   



Użytkownik "Andrzej W." <awa_wp.a_to_wytnij.@wp.pl> napisał w
wiadomości news:h9d0np$tru$1@mx1.internetia.pl...
Quote:
W jednej z dyskusji pojawił się układ zwierający nieużywane
dynamo z komentarzem, że takie dynamo stawia nawet mniejszy opór
niż nieobciążone (prądy wirowe).

Bujdy jakies, co akurat stosunkowo latwo sprawdzic - niech ten co
tak pisze zewrze sobie i zademonstruje na dystansie 10 km Smile
Moze tez zademonstrowac na induktorze telefonicznym, o ile gdzies
znajdzie.

Quote:
Z pomiarów dynam z którymi się zetknąłem w sieci, wynika, że
dynama mają swoją maksymalną wydajność prądową, której nie
przekraczają a zmiana obciążenia wpływa jedynie na napięcie
wyjściowe.

Tak to jakos wychodzi. Im wieksze obroty tym wyzsze napiecie, ale
tez i czestotliwosc i impedancja uzwojen.

Quote:
Przy takim założeniu w czasie zwarciu moc tracona jest znikoma w
porównaniu z mocą znamionową.

No, w sumie ciekawa uwaga. faktycznie straty nie powinny byc duze.
A sa..

J.

Bartosz Zaborowski
Guest

Wed Sep 23, 2009 3:40 pm   



On Wed, 23 Sep 2009 13:39:31 +0200, J.F. wrote:

Quote:
Użytkownik "Andrzej W." <awa_wp.a_to_wytnij.@wp.pl> napisał w wiadomości
news:h9d0np$tru$1@mx1.internetia.pl...
W jednej z dyskusji pojawił się układ zwierający nieużywane dynamo z
komentarzem, że takie dynamo stawia nawet mniejszy opór niż
nieobciążone (prądy wirowe).

Bujdy jakies, co akurat stosunkowo latwo sprawdzic - niech ten co tak
pisze zewrze sobie i zademonstruje na dystansie 10 km Smile Moze tez
zademonstrowac na induktorze telefonicznym, o ile gdzies znajdzie.

Z pomiarów dynam z którymi się zetknąłem w sieci, wynika, że dynama
mają swoją maksymalną wydajność prądową, której nie przekraczają a
zmiana obciążenia wpływa jedynie na napięcie wyjściowe.

Tak to jakos wychodzi. Im wieksze obroty tym wyzsze napiecie, ale tez i
czestotliwosc i impedancja uzwojen.

Przy takim założeniu w czasie zwarciu moc tracona jest znikoma w
porównaniu z mocą znamionową.

No, w sumie ciekawa uwaga. faktycznie straty nie powinny byc duze. A
sa..

J.

jestem tym, ktory tak twierdzi. Stosuje zwieranie dynama i dziala to dobrze.
W praktyce, w trakcie jazdy rowerem poprawe odczuwam minimalnie,
nie dysponuje odpowiednimi urzadzeniami pomiarowymi zeby zmierzyc
precyzyjnie moc mechaniczna pobierana przez dynamo, natomiast przy
pomiarach wydajnosci dynama napedzanego wiertarka zwarcie dynama pozwalalo
osiagac wiertarce nieco wyzsze obroty (zauwazalnie golym uchem;) ).

Wszystko dotyczy mocy mechanicznej pobieranej przy obrotach, samo ruszenie
dynama z miejsca i bardzo niskie obroty w oczywisty sposob ucierpia na tym
(obroty na tyle niskie, ze dynamo nie bedzie przeciazone, w rowerze predkosc <= 5 km/h)

Induktor telefoniczny ktory znalazlem w domu ma chyba nieco lepszy rdzen,
takie zjawisko w nim nie jest zauwazalne. Albo nie mam dynamometru w łapie;)

PS. pare lat temu natknalem sie na niemiecki artykul, w ktorym porownywano
moc mechaniczna pobierana przez tansze i drozsze dynama, sprawnosc, wydajnosci:

http://fahrradzukunft.de/fz-0601/0601-01.htm

chyba ostatni wykres przedstawia zwarte dynama. Nie pamietam, czy to tam napisali
bezposrednio ze oplaca sie zwieranie, czy na stronie, ktora linkowala do tego artykulu ktos
zasugerowal - nie umiem tego teraz sprawdzic, bo nie znam niemieckiego;)

Tak czy siak, skoro wydajnosc spada wraz ze wzrostem predkosci obrotowej, to gdzies ta (spora)
moc sie wydziela i nie podejrzewalbym tu lozysk;)

--
pozdr
bart

Schweinchen
Guest

Wed Sep 23, 2009 4:39 pm   



"Bartosz Zaborowski" <bzaborow@t.l.e.n.pl>
Quote:

chyba ostatni wykres przedstawia zwarte dynama. Nie pamietam, czy to tam
napisali
bezposrednio ze oplaca sie zwieranie, czy na stronie, ktora linkowala do
tego artykulu ktos
zasugerowal - nie umiem tego teraz sprawdzic, bo nie znam niemieckiego;)

Tak czy siak, skoro wydajnosc spada wraz ze wzrostem predkosci obrotowej,
to gdzies ta (spora)
moc sie wydziela i nie podejrzewalbym tu lozysk;)

--
pozdr
bart

Konkretnie napisali, ze w przypadku dwoch dynam, ktore powodowaly najwieksze
opory toczne, WSKAZANE jest w ciagu dnia zwierac je na krotko, aby
zmniejszyc opory toczne.

EM
Guest

Wed Sep 23, 2009 4:57 pm   



Quote:
Przy takim założeniu w czasie zwarciu moc tracona jest znikoma w
porównaniu z mocą znamionową.
No, w sumie ciekawa uwaga. faktycznie straty nie powinny byc duze. A
sa..

J.

jestem tym, ktory tak twierdzi. Stosuje zwieranie dynama i dziala to dobrze.

Też mogę potwierdzić taki fakt.
Układ zabezpieczenia np. z tyrystorem wyzwalanym diodą Zenera powinien
wystarczająco zabezpieczyć przed napięciowym 'rozbiegnięciem' się dynama.
--
Pozdr
EM

PcmOL
Guest

Wed Sep 23, 2009 6:20 pm   



...
Quote:
jestem tym, ktory tak twierdzi. Stosuje zwieranie dynama i dziala to
dobrze.
W praktyce, w trakcie jazdy rowerem poprawe odczuwam minimalnie,
nie dysponuje odpowiednimi urzadzeniami pomiarowymi zeby zmierzyc
precyzyjnie moc mechaniczna pobierana przez dynamo, natomiast przy
pomiarach wydajnosci dynama napedzanego wiertarka zwarcie dynama pozwalalo
osiagac wiertarce nieco wyzsze obroty (zauwazalnie golym uchem;) ).

Znaczy, że zwarte dynamo pozwala osiągnąć wiertarce większe obroty, niż
rozwarte?
Jaki silnik ma wiertarka?

Andrzej W.
Guest

Wed Sep 23, 2009 8:33 pm   



Bartosz Zaborowski pisze:

Quote:
PS. pare lat temu natknalem sie na niemiecki artykul, w ktorym porownywano
moc mechaniczna pobierana przez tansze i drozsze dynama, sprawnosc, wydajnosci:

http://fahrradzukunft.de/fz-0601/0601-01.htm

chyba ostatni wykres przedstawia zwarte dynama. Nie pamietam, czy to tam napisali
bezposrednio ze oplaca sie zwieranie, czy na stronie, ktora linkowala do tego artykulu ktos
zasugerowal - nie umiem tego teraz sprawdzic, bo nie znam niemieckiego;)


Z tego wykresu wynika, że zwarcie zwiększa obciążenie dla dobrych dynam
a zmniejsza dla tych gorszych.
Niestety, zwieranie dynama nie jest uniwersalnym sposobem na jego
"wyłączenie".

--
Pozdrawiam,
Andrzej

Bartosz Zaborowski
Guest

Thu Sep 24, 2009 9:40 am   



On Wed, 23 Sep 2009 21:33:02 +0200, Andrzej W. wrote:

Quote:
Z tego wykresu wynika, że zwarcie zwiększa obciążenie dla dobrych dynam
a zmniejsza dla tych gorszych.
Niestety, zwieranie dynama nie jest uniwersalnym sposobem na jego
"wyłączenie".

tak, oczywiscie chodzilo mi o te tansze dynama.

Marek Lewandowski
Guest

Thu Sep 24, 2009 9:40 am   



On Sep 23, 4:03 pm, Bartosz Zaborowski <bzabo...@t.l.e.n.pl> wrote:

Quote:
Tak czy siak, skoro wydajnosc spada wraz ze wzrostem predkosci
obrotowej, to gdzies ta (spora) moc sie wydziela i nie podejrzewalbym
tu lozysk;)

Podstawy elektroniki, powtórz sobie szeregowe połączenie indukcyjności
i rezystora przy założeniu, że jL >> R. Potem zastanów się, gdzie
wydziela się moc bierna i dlaczego nie da się nią grzać....

A co do zwierania dynama na krótko: mocno zależy od jego konstrukcji,
zwłaszcza od wielkości szczeliny powietrznej i "siły" magnesów.
Poprawnie skonstruowane klasyczne dynamo jest magnetycznie
stabilizowanym źródłem prądowym, odpornym na zwarcie, o maksymalnym
napięciu bez obciążenia zależnym od obrotów. Pracując na rezystywne
obciążenie daje to stałą moc oddawaną niezależnie od obrotów. Przy
zwarciu płynący prąd uzwojeń prowadzi do osłabienia pola magnetycznego
wirnika przez co opory ruchu mogą spaść. Czy spadną to zależy od
proporcji między rezystancją uzwojeń i ich indukcyjnością
rozproszenia, grubością blach stojana oraz stosunkiem Ld do Lq dla
tego generatora.

Marek

J.F.
Guest

Thu Sep 24, 2009 10:31 am   



Użytkownik "Andrzej W." <awa_wp.a_to_wytnij.@wp.pl> napisał w
wiadomości news:h9dt67$qad$1@mx1.internetia.pl...
Quote:
http://fahrradzukunft.de/fz-0601/0601-01.htm
chyba ostatni wykres przedstawia zwarte dynama. Nie pamietam,
czy to tam napisali bezposrednio ze oplaca sie zwieranie, czy na
stronie, ktora linkowala do tego artykulu ktos zasugerowal - nie
umiem tego teraz sprawdzic, bo nie znam niemieckiego;)

Z tego wykresu wynika, że zwarcie zwiększa obciążenie dla dobrych
dynam a zmniejsza dla tych gorszych.
Niestety, zwieranie dynama nie jest uniwersalnym sposobem na jego
"wyłączenie".

Ale tak mowiac szczerze to jestem troche zdziwiony - zmniejszenie
strat w pradach wirowych poprzez zwarcie uzwojenia ? Czyli przez
jeszcze wieksze prady wirowe ?
Zdziwienie narasta, czy moze raczej - powstalo i nie chce oslabnac,
jak sobie przypominam induktor telefoniczny na korbke - palec mozna
bylo zlamac jak ktos go zwarl w czasie krecenia.
Podobnie pare innych silnikow, czy chocby ostatnio wrzucane magnesu
do miedzianej lub aluminiowej rurki.

Z drugiej strony .. uzwojenie idealnym przewodnikiem faktycznie nie
generuje strat. Czyzby wiec w obecnosci duzej indukcyjnosci
rozproszenia prady w zwartym uzwojeniu tak sie przesuwaly w fazie,
ze nie stanowia oporu ?
Oj, chyba wyciagne dynamo, ale mam tylko stare polskie :-)

P.S. Powyzej jest wykres dla 50km/h, czy przy mniejszych
predkosciach jest podobnie ?

J.

Andrzej W.
Guest

Thu Sep 24, 2009 6:28 pm   



Marek Lewandowski pisze:

Quote:
......


Pięknie dziękuję za tę wypowiedz, rozjaśniło mi to odrobinę w głowie.

--
Pozdrawiam,
Andrzej

Tomasz WĂłjtowicz
Guest

Sat Sep 26, 2009 2:13 pm   



Marek Lewandowski pisze:
Quote:
On Sep 23, 4:03 pm, Bartosz Zaborowski <bzabo...@t.l.e.n.pl> wrote:

Tak czy siak, skoro wydajnosc spada wraz ze wzrostem predkosci
obrotowej, to gdzies ta (spora) moc sie wydziela i nie podejrzewalbym
tu lozysk;)

Podstawy elektroniki, powtórz sobie szeregowe połączenie indukcyjności
i rezystora przy założeniu, że jL >> R. Potem zastanów się, gdzie
wydziela się moc bierna i dlaczego nie da się nią grzać...

Tyle, że to jest błąd - jL to jest liczba urojona, R rzeczywista. Nie
możesz porównywać jednej z drugą, bo to nie ma sensu. Tak jak np. 3+2j
oraz 2+3j - która jest większa? Jeśli już, to można te liczby porównywać
na moduł, co sprowadza się do L >> R - tak jest dobrze.

Marek Lewandowski
Guest

Mon Sep 28, 2009 6:52 am   



On Sep 26, 3:13 pm, Tomasz Wójtowicz <SO...@TOO.MUCH.SPAM.com> wrote:

Quote:
Tyle, że to jest błąd - jL to jest liczba urojona, R rzeczywista. Nie
możesz porównywać jednej z drugą, bo to nie ma sensu. Tak jak np. 3+2j
oraz 2+3j - która jest większa? Jeśli już, to można te liczby porównywać
na moduł, co sprowadza się do L >> R - tak jest dobrze.

no i patrz, jak mnie pouczyłeś, ale wygląda n to, że zainteresowani
zrozumieli. Może należałoby też zauważyć, że jeśli skróty myślowe
weryfikować matematyką, to relacja ">>" jest w najlepszym wypadku
mgliście zdefiniowana i raczej należałoby napisać np. L > 10R?

ale oczywiście, masz rację. Poprawnie powinno być

|jL| >> R

Upieram się przy notacji |jL| żeby nie wprowadzać podejrzenia, że coś
tam jest rzeczywiste.

Marek

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Bezpieczne zwieranie dynamo rowerowego 6V - opinie i doświadczenia użytkowników

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map