Marcin Masłoń
Guest
Sun May 14, 2006 5:29 pm
Witam,
Zmuszony jestem wymienic w motocyklu pradnice, w ktorej oryginalnie
wirnik krecil sie w odwrotna strone, niz w tej na ktora wymieniam.
Szczotka przy ktorej znajduje sie gniazdo D+ odizolowana jest od
stojana i jest podlaczona do cewki wzbudzenia, natomiast druga
szczotka jest polaczona ze stojanem. Czy wystarczy tylko ta druga
szczotke odizolowac od stojana i polaczyc z uzwojeniem wzbudzenia a
pierwsza polaczyc ze stojanem? A moze istnieje jeszcze jakis inny
sposob uruchomienia tej pradnicy?
--
Pozdrawiam,
Marcin Masłoń
Yamaha Maxim 400 `83 & IFA BK 350 `56
KrzysiekPP
Guest
Sun May 14, 2006 5:54 pm
Quote:
pierwsza polaczyc ze stojanem? A moze istnieje jeszcze jakis inny
sposob uruchomienia tej pradnicy?
Jesli odizolowałbys ją od reszty motocykla, to moglbys zastosowac zwykły
mostek Graetza.
--
Krzysiek, Krakow
BartekK
Guest
Sun May 14, 2006 6:43 pm
Marcin Masłoń napisał(a):
Quote:
Witam,
Zmuszony jestem wymienic w motocyklu pradnice, w ktorej oryginalnie
wirnik krecil sie w odwrotna strone, niz w tej na ktora wymieniam.
Szczotka przy ktorej znajduje sie gniazdo D+ odizolowana jest od
stojana i jest podlaczona do cewki wzbudzenia, natomiast druga
szczotka jest polaczona ze stojanem. Czy wystarczy tylko ta druga
szczotke odizolowac od stojana i polaczyc z uzwojeniem wzbudzenia a
pierwsza polaczyc ze stojanem? A moze istnieje jeszcze jakis inny
sposob uruchomienia tej pradnicy?
Nie jest dobrym pomyslem zmienianie kierunku obrotow pradnicy lub
silnika komutatorowego. Jesli ta pradnica ma komutator (czyli jest
prawdziwa pradnica, a nie alternatorem) to musisz pamietac ze moment
komutacji (styku odpowiednich pol na komutatorze ze szczotkami) jest
istotny, i nie wypada wcale w miejscu gdzie pole stojana zmienia
kierunek, tylko jest przesuniecie bieguna magnetycznego i mechanicznego.
Komutacja (przelaczenie + i -) nie bedzie w tym samym miejscu przy
kreceniu w druga strone, wiec silnik/pradnica:
- pradnica bez obciazenia bedzie sie grzala - poniewaz przez czesc
obrotu bedzie komutowana w zla strone
- pod obciazeniem (w pradnicy elektrycznym, w silniku mechanicznym)
bedzie komutator iskrzyl i sie wypalal.
Dlatego tez _dobre_ wiertarki ktore maja przelaczany kierunek obrotow -
maja to robione na komutatorze i przy przelaczeniu obrotow rownoczesnie
szczotkotrzymacz jest przechylany dokladnie w przeciwna strone...
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
KrzysiekPP
Guest
Sun May 14, 2006 6:45 pm
Quote:
Dlatego tez _dobre_ wiertarki ktore maja przelaczany kierunek obrotow -
maja to robione na komutatorze i przy przelaczeniu obrotow rownoczesnie
szczotkotrzymacz jest przechylany dokladnie w przeciwna strone...
Jeszcze takiej wiertarki nie spotkałem ... a pracowałem w serwisie :)
--
Krzysiek, Krakow
BartekK
Guest
Sun May 14, 2006 6:56 pm
KrzysiekPP napisał(a):
Quote:
Dlatego tez _dobre_ wiertarki ktore maja przelaczany kierunek obrotow -
maja to robione na komutatorze i przy przelaczeniu obrotow rownoczesnie
szczotkotrzymacz jest przechylany dokladnie w przeciwna strone...
Jeszcze takiej wiertarki nie spotkałem ... a pracowałem w serwisie
No to zobacz np nastepce boscha gbh2-24, nie pamietam oznaczenia, chyba
gbh2-30, niebieski mlot sds-plus. Podobnie kilka innych profesjonalnych
narzedzi widzialem z takim ustrojstwem, nawet jedna "zwykla wkretarka"
akumulatorowa.
Sprzet taki istnieje, a to ze pracowales w serwisie i go nie widziales
to tylko dowodzi ze jest to dobre rozwiazanie ;)
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Shreek
Guest
Sun May 14, 2006 7:11 pm
KrzysiekPP napisał(a):
Quote:
Jeszcze takiej wiertarki nie spotkałem ... a pracowałem w serwisie
A ja nie pracowałem w serwisie i widziałem.
Mam Boscha, gdzie przełącznik obrotów P/L obraca o pewien kąt pierścień
na którym znajduje się szczotkotrzymacz...
--
M.
GG 1119311
KrzysiekPP
Guest
Sun May 14, 2006 7:16 pm
Quote:
Sprzet taki istnieje, a to ze pracowales w serwisie i go nie widziales
to tylko dowodzi ze jest to dobre rozwiazanie
Ale pracowalem w nim 13 lat temu

:D
--
Krzysiek, Krakow
bad_skipper
Guest
Sun May 14, 2006 7:34 pm
"KrzysiekPP" <jimi@_FALSE_.ceti.pl> wrote in message
news:MPG.1ed1994eaa7cc86a98a94e@news.tpi.pl...
Quote:
Dlatego tez _dobre_ wiertarki ktore maja przelaczany kierunek obrotow -
maja to robione na komutatorze i przy przelaczeniu obrotow rownoczesnie
szczotkotrzymacz jest przechylany dokladnie w przeciwna strone...
Jeszcze takiej wiertarki nie spotkałem ... a pracowałem w serwisie :)
Dodac nalezy, ze wynika to ze wspoldzialania pola stojana i pola wirnika...
http://www.ieee-kc.org/images/motors/whatisadrive/Figure%203%20-%20Rotor%20and%20Stator.jpg
Poza tym, uzwojenie wirnika moze miec wyprowadzenia podlaczone do komutatora
z pewnym staly przesunieciem katowym, wlasnie w celu kompensacji tego
efektu.
--
---
Greg(G.Kasprowicz)
Guest
Sun May 14, 2006 9:43 pm
....
Quote:
Jeszcze takiej wiertarki nie spotkałem ... a pracowałem w serwisie :)
ja za to spotkalem wielokrotnie..mimo ze w serwisie wiertarek nie
pracowalem:)
Greg(G.Kasprowicz)
Guest
Sun May 14, 2006 9:47 pm
Quote:
Nie jest dobrym pomyslem zmienianie kierunku obrotow pradnicy lub silnika
komutatorowego. Jesli ta pradnica ma komutator (czyli jest prawdziwa
pradnica, a nie alternatorem) to musisz pamietac ze moment komutacji
(styku odpowiednich pol na komutatorze ze szczotkami) jest istotny, i nie
wypada wcale w miejscu gdzie pole stojana zmienia kierunek, tylko jest
przesuniecie bieguna magnetycznego i mechanicznego. Komutacja
(przelaczenie + i -) nie bedzie w tym samym miejscu przy kreceniu w druga
strone, wiec silnik/pradnica:
- pradnica bez obciazenia bedzie sie grzala - poniewaz przez czesc obrotu
bedzie komutowana w zla strone
- pod obciazeniem (w pradnicy elektrycznym, w silniku mechanicznym) bedzie
komutator iskrzyl i sie wypalal.
a jak to sie robi w silnikach DC np. w serwomechanizmach?
na to wyglada ze posiadaja one przesuniecie bedace kompromisem, czy to
oznacza ze taki silnik nie posiada optymalnej konstrukcji w sensie trwalosci
komutatora lub sprawnosci?
BartekK
Guest
Mon May 15, 2006 1:27 am
Greg(G.Kasprowicz) napisał(a):
Quote:
a jak to sie robi w silnikach DC np. w serwomechanizmach?
na to wyglada ze posiadaja one przesuniecie bedace kompromisem, czy to
oznacza ze taki silnik nie posiada optymalnej konstrukcji w sensie trwalosci
komutatora lub sprawnosci?
niestety, zawsze powstaje przesuniecie pola magnetycznego wzgledem
biegunow fizycznych, i albo robimy silnik ktory jest optymalny ale
przewidziany do krecenia sie w jedna strone - i ma przesuniety
szczotkotrzymacz o jakistam kat, albo robimy silnik uniwersalny, ktory
ma szczotki zgodnie w pozycji zerowej, przy obrotach w oba kierunki
bedzie powstawal problem ale mniejszy niz przy obrotach 'odwrotnych' w
silniku optymalizowanym.
Oczywiscie problemy mozna zminimalizowac - stosujac odpowiednio szerokie
pola i szczotki, by w momencie komutacji prady nie plynely przez maly
fragment szczotki/pola, nie przeginamy z pradami/mocami (zjawisko
"obracania" idealnego momentu komutacji zalezy rowniez od pradu w
uzwojeniach), albo robi sie odpowiedni ksztalt stojana - by pole zamiast
sinusoidalnie zmiennego bylo jak najdluzej "plaskie" w miejsach
przejscia przez zero - dzieki temu nawet przy przesunieciu od komutacji
idealnej prady sa niewielkie (bo indukcja niewielka) i problemu nie ma
(ale za to sprawnosc spada...)
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
KrzysiekPP
Guest
Mon May 15, 2006 7:51 am
Quote:
ja za to spotkalem wielokrotnie..mimo ze w serwisie wiertarek nie
pracowalem:)
Coz ... u nas rolnicy kupowali tanie wiertarki

A jak juz ktos kupił cos
wiekszego, to był to "import" z Ukrainy ... :D
--
Krzysiek, Kraków,
http://www.kszysiek.prv.pl