Goto page 1, 2 Next
Marek
Guest
Sun Dec 04, 2022 3:45 pm
Mam pytanie do specjalistów od ładowania samochodów elektrycznych.
Skoro złącze "Type 2" jest złączem posiadającym na stykach 230/400V
to do czego służy urządzenie na kablu do ładowania pomiędzy wtyczką
230V a wtykiem do auta?
Ogranicza moc ładowania? Nie ma żadnych przycisków wyboru mocy
ładowania, tylko dioda sygnalizująca stan zasilanie/ładowanie.
Co by się stało podłączając bezpośrednio Type 2 do gniazda 3f? Auto
nie ma w środku kontrolera ładowania i musi mieć "pośrednika"??
--
Marek
Tomasz Gorbaczuk
Guest
Sun Dec 04, 2022 8:57 pm
W dniu .12.2022 o 14:45 Marek <fake@fakeemail.com> pisze:
Quote:
Mam pytanie do specjalistów od ładowania samochodów elektrycznych. Skoro
złącze "Type 2" jest złączem posiadającym na stykach 230/400V to do
czego służy urządzenie na kablu do ładowania pomiędzy wtyczką 230V a
wtykiem do auta?
Ogranicza moc ładowania? Nie ma żadnych przycisków wyboru mocy
ładowania, tylko dioda sygnalizująca stan zasilanie/ładowanie. Co by się
stało podłączając bezpośrednio Type 2 do gniazda 3f? Auto nie ma w
środku kontrolera ładowania i musi mieć "pośrednika"??
Ładowarka AC jest w aucie.
To "pudełko" przestaje podawać napięcie gdy np. otworzę drzwi.
Ono jest po to aby nie było napięcia na wtyczce gdy auto o nie nie poprosi
- ładowanie wg harmonogramu z auta, apki itp.
No i wersji "wyższej" steruje mocą - ogranicza prąd.
Tutaj masz przykład aplikacji:
http://www.pspower.pl/PSPEvsePL.html
TG
Marek
Guest
Sun Dec 04, 2022 11:31 pm
On Sun, 04 Dec 2022 19:57:23 +0100, "Tomasz Gorbaczuk"
<gorbi@adres.pl> wrote:
Quote:
Ono jest po to aby nie było napięcia na wtyczce gdy auto o nie
nie poprosi
No brzmi to sensownie, ale przecież mamy już opracowane bezpieczne
wtyki i gniazda 230/400V które można podłączać pod napięciem, więc
właściwe po co wymyślanie koła od nowa i to z pewnym regresem
technologicznym?
Wtyk można było zaprojektować by był tak samo bezpieczny jak gniazdo
"siłowe" (uniemożliwienie włożenia paluchów). Jedyne co było
potrzebne to pasywne przejściówki (w formie przedłużaczy) między
standardami wtyków w danych krajach.
Quote:
- ładowanie wg harmonogramu z auta, apki itp.
No i wersji "wyższej" steruje mocą - ogranicza prąd.
Te funkcje spokojnie mógłby realizować układ ładowarki w aucie. Nie
widzę potrzeby wynoszenia tego do zewnętrznego urządzenia skoro na
gnieździe ładowania auta i tak jest 230/400V.
--
Marek
J.F
Guest
Mon Dec 05, 2022 10:58 am
On Sun, 04 Dec 2022 14:45:21 +0100, Marek wrote:
Quote:
Mam pytanie do specjalistów od ładowania samochodów elektrycznych.
Skoro złącze "Type 2" jest złączem posiadającym na stykach 230/400V
to do czego służy urządzenie na kablu do ładowania pomiędzy wtyczką
230V a wtykiem do auta?
Ogranicza moc ładowania? Nie ma żadnych przycisków wyboru mocy
ładowania, tylko dioda sygnalizująca stan zasilanie/ładowanie.
Co by się stało podłączając bezpośrednio Type 2 do gniazda 3f? Auto
nie ma w środku kontrolera ładowania i musi mieć "pośrednika"??
Moge sie mylic, ale jakies z tych pudełek zawiera:
-sygnalizacje mocy ładowania,
-uklady włączające napiecie dopiero po podłaczeniu auta i negocjacji
-oraz alternatywnie - ładowanie DC
https://en.wikipedia.org/wiki/Type_2_connector
Bez tego ... pewnie jakas mala moc, 16A na fazę?
J.
Cezar
Guest
Mon Dec 05, 2022 11:00 am
On 04/12/2022 21:31, Marek wrote:
Quote:
On Sun, 04 Dec 2022 19:57:23 +0100, "Tomasz Gorbaczuk" <gorbi@adres.pl
wrote:
Ono jest po to aby nie było napięcia na wtyczce gdy auto o nie
nie poprosi
No brzmi to sensownie, ale przecież mamy już opracowane bezpieczne wtyki
i gniazda 230/400V które można podłączać pod napięciem, więc właściwe po
co wymyślanie koła od nowa i to z pewnym regresem technologicznym?
Wtyk można było zaprojektować by był tak samo bezpieczny jak gniazdo
"siłowe" (uniemożliwienie włożenia paluchów). Jedyne co było potrzebne
to pasywne przejściówki (w formie przedłużaczy) między standardami
wtyków w danych krajach.
- ładowanie wg harmonogramu z auta, apki itp.
No i wersji "wyższej" steruje mocą - ogranicza prąd.
Te funkcje spokojnie mógłby realizować układ ładowarki w aucie. Nie
widzę potrzeby wynoszenia tego do zewnętrznego urządzenia skoro na
gnieździe ładowania auta i tak jest 230/400V.
tylko że samochód nie wie ile można "pociągnąć". To jest uwarunkowane
twoim przyłączem energetycznym, kablem itp o czym samochód nie ma pojęcia.
Dodatkowo, nie możnaby sterować zewnętrznie mocą ładowania (np w
systemach połączonych z fotowoltaniką, kiedy chcesz ładować mocą nie
większą niż dostarczaną przez panele.
Sama ładowarka nie ogranicza mocy ładowania bezpośrednio bo było by to
zbyt skomplikowane. Ładowarka wysyła PWM do samochodu, który ustala prąd
ładowania.
Jeszcze chyba pełni jakieś funkcje ochrone związane z uzemieniem itp.
c.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Mon Dec 05, 2022 11:02 am
Hello J.F,
Monday, December 5, 2022, 9:58:32 AM, you wrote:
Quote:
Mam pytanie do specjalistów od ładowania samochodów elektrycznych.
Skoro złącze "Type 2" jest złączem posiadającym na stykach 230/400V
to do czego służy urządzenie na kablu do ładowania pomiędzy wtyczką
230V a wtykiem do auta?
Ogranicza moc ładowania? Nie ma żadnych przycisków wyboru mocy
ładowania, tylko dioda sygnalizująca stan zasilanie/ładowanie.
Co by się stało podłączając bezpośrednio Type 2 do gniazda 3f? Auto
nie ma w środku kontrolera ładowania i musi mieć "pośrednika"??
Moge sie mylic, ale jakies z tych pudełek zawiera:
-sygnalizacje mocy ładowania,
-uklady włączające napiecie dopiero po podłaczeniu auta i negocjacji
-oraz alternatywnie - ładowanie DC
https://en.wikipedia.org/wiki/Type_2_connector
Bez tego ... pewnie jakas mala moc, 16A na fazę?
Mniej - zwykłe gniazdko to 10A. 16A wymaga gniazda wzmocnionego.
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Cezar
Guest
Mon Dec 05, 2022 11:05 am
On 05/12/2022 08:58, J.F wrote:
Quote:
On Sun, 04 Dec 2022 14:45:21 +0100, Marek wrote:
Mam pytanie do specjalistów od ładowania samochodów elektrycznych.
Skoro złącze "Type 2" jest złączem posiadającym na stykach 230/400V
to do czego służy urządzenie na kablu do ładowania pomiędzy wtyczką
230V a wtykiem do auta?
Ogranicza moc ładowania? Nie ma żadnych przycisków wyboru mocy
ładowania, tylko dioda sygnalizująca stan zasilanie/ładowanie.
Co by się stało podłączając bezpośrednio Type 2 do gniazda 3f? Auto
nie ma w środku kontrolera ładowania i musi mieć "pośrednika"??
Moge sie mylic, ale jakies z tych pudełek zawiera:
-sygnalizacje mocy ładowania,
-uklady włączające napiecie dopiero po podłaczeniu auta i negocjacji
Jeszcze dodatkowo w samym złączu jest rezystor, który określa prąd,
który można "wyciągnąć" z samochodu. Nie wiem czy wszystkie samochody
ale niektóre umożliwiają używanie go jako źródła AC
Quote:
J.F
Guest
Mon Dec 05, 2022 3:23 pm
On Mon, 5 Dec 2022 09:00:21 +0000, Cezar wrote:
Quote:
On 04/12/2022 21:31, Marek wrote:
On Sun, 04 Dec 2022 19:57:23 +0100, "Tomasz Gorbaczuk" <gorbi@adres.pl
wrote:
Ono jest po to aby nie było napięcia na wtyczce gdy auto o nie
nie poprosi
No brzmi to sensownie, ale przecież mamy już opracowane bezpieczne wtyki
i gniazda 230/400V które można podłączać pod napięciem, więc właściwe po
co wymyślanie koła od nowa i to z pewnym regresem technologicznym?
Wtyk można było zaprojektować by był tak samo bezpieczny jak gniazdo
"siłowe" (uniemożliwienie włożenia paluchów). Jedyne co było potrzebne
to pasywne przejściówki (w formie przedłużaczy) między standardami
wtyków w danych krajach.
Moze nie maja ochoty miec problemow jak dziecko srubokret wlozy,
albo sprawdzają przebicia - auto z natury nieuziemione.
Quote:
- ładowanie wg harmonogramu z auta, apki itp.
No i wersji "wyższej" steruje mocą - ogranicza prąd.
Te funkcje spokojnie mógłby realizować układ ładowarki w aucie. Nie
widzę potrzeby wynoszenia tego do zewnętrznego urządzenia skoro na
gnieździe ładowania auta i tak jest 230/400V.
tylko że samochód nie wie ile można "pociągnąć". To jest uwarunkowane
twoim przyłączem energetycznym, kablem itp o czym samochód nie ma pojęcia.
Dodatkowo, nie możnaby sterować zewnętrznie mocą ładowania (np w
systemach połączonych z fotowoltaniką, kiedy chcesz ładować mocą nie
większą niż dostarczaną przez panele.
Ale przydalaby sie w samochodzie funkcja "naladuj sie do godziny 6".
Tak, zeby samodzielnie ograniczyl moc ladowania, i nie przeciązyl
trafa blokowego/osiedlowego.
Bo jak wszystkie samochody sie o 22:00 wlączą na pełną moc, to
siec tego nie wytrzyma :-)
J.
Marek
Guest
Mon Dec 05, 2022 5:30 pm
On Mon, 5 Dec 2022 14:23:46 +0100, "J.F"
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Ale przydalaby sie w samochodzie funkcja "naladuj sie do godziny 6".
Tak, zeby samodzielnie ograniczyl moc ladowania, i nie przeciązyl
trafa blokowego/osiedlowego.
Skoro ma do 6 się naładować (czyt. zdąrzyć naładować do pełna) to
wystartować musi na pełnej ... więc też wystąpi efekt, że wszyscy o
22:00 zaczynają z dużą mocą.
W harmonogramie elektryków natomiast jest opcja "ładuj do pełna",
czyli mimo zakresu godzin 22->6 ignoruj wyłączenie o 6 i kontynuuj do
pełna.
--
Marek
J.F
Guest
Mon Dec 05, 2022 5:34 pm
On Mon, 05 Dec 2022 16:30:29 +0100, Marek wrote:
Quote:
On Mon, 5 Dec 2022 14:23:46 +0100, "J.F"
jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Ale przydalaby sie w samochodzie funkcja "naladuj sie do godziny 6".
Tak, zeby samodzielnie ograniczyl moc ladowania, i nie przeciązyl
trafa blokowego/osiedlowego.
Skoro ma do 6 się naładować (czyt. zdąrzyć naładować do pełna) to
wystartować musi na pełnej ... więc też wystąpi efekt, że wszyscy o
22:00 zaczynają z dużą mocą.
Nie - nie musisz miec w pelni rozladowanej baterii.
Przejechales powiedzmy 50km, potrzeba Ci ok 10kWh,
i teraz fajnie by bylo, jakby samochod bral tylko 1.5kW, bo ma czas od
22 do 6 ..
Quote:
W harmonogramie elektryków natomiast jest opcja "ładuj do pełna",
czyli mimo zakresu godzin 22->6 ignoruj wyłączenie o 6 i kontynuuj do
pełna.
Jak siec slaba, to moze nie starczyc czasu :-)
J.
Cezar
Guest
Mon Dec 05, 2022 7:32 pm
On 05/12/2022 15:34, J.F wrote:
Quote:
On Mon, 05 Dec 2022 16:30:29 +0100, Marek wrote:
On Mon, 5 Dec 2022 14:23:46 +0100, "J.F"
jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Ale przydalaby sie w samochodzie funkcja "naladuj sie do godziny 6".
Tak, zeby samodzielnie ograniczyl moc ladowania, i nie przeciązyl
trafa blokowego/osiedlowego.
Skoro ma do 6 się naładować (czyt. zdąrzyć naładować do pełna) to
wystartować musi na pełnej ... więc też wystąpi efekt, że wszyscy o
22:00 zaczynają z dużą mocą.
Nie - nie musisz miec w pelni rozladowanej baterii.
Przejechales powiedzmy 50km, potrzeba Ci ok 10kWh,
i teraz fajnie by bylo, jakby samochod bral tylko 1.5kW, bo ma czas od
22 do 6 ..
samochód może płynnie regulować pobieraną moc (do maksymalnej mocy
ustawionej i dozwolonej przez EVSE).
Marek
Guest
Mon Dec 05, 2022 7:50 pm
On Mon, 5 Dec 2022 17:32:18 +0000, Cezar <cezar91@tlen.pl.invalid>
wrote:
Quote:
samochód może płynnie regulować pobieraną moc (do maksymalnej mocy
ustawionej i dozwolonej przez EVSE).
A który daje taką możliwość użytkownikowi (wybór krzywej albo wręcz
określenie tej krzywej)?
--
Marek
Tomasz Gorbaczuk
Guest
Mon Dec 05, 2022 8:09 pm
W dniu .12.2022 o 09:58 J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> pisze:
Quote:
Moge sie mylic, ale jakies z tych pudełek zawiera:
-sygnalizacje mocy ładowania,
-uklady włączające napiecie dopiero po podłaczeniu auta i negocjacji
-oraz alternatywnie - ładowanie DC
https://en.wikipedia.org/wiki/Type_2_connector
Bez tego ... pewnie jakas mala moc, 16A na fazę?
W autach są zazwyczaj ładowarki AC o mocach 7,4 11 lub 22kW.
Przy 3 fazach i 16A na fazę masz 11kW AC - ładowanie w tempie około 70km/h.
Jak jadę do Teściów - a tam kostka z lat 70'tych i słabe przyłącze (za
licznikiem 3x20A) to sobie ustawiam w "pudełku" max 12A i nie ma ryzyka,
że coś przeciążę.
Jak jestem w dzień w domu i mam ładować auto to ustawiam sobie na
"pudełku" max 6A - wtedy zużywam na bieżąco własną produkcję z PV i
praktycznie nic nie dobieram z sieci.
Bardziej awansowane "pudełka" mogą ładować auto np. tylko wtedy gdy w domu
jest nadwyżka produkcji z PV.
TG
J.F
Guest
Mon Dec 05, 2022 8:43 pm
On Mon, 5 Dec 2022 17:32:18 +0000, Cezar wrote:
Quote:
On 05/12/2022 15:34, J.F wrote:
On Mon, 05 Dec 2022 16:30:29 +0100, Marek wrote:
On Mon, 5 Dec 2022 14:23:46 +0100, "J.F"
jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Ale przydalaby sie w samochodzie funkcja "naladuj sie do godziny 6".
Tak, zeby samodzielnie ograniczyl moc ladowania, i nie przeciązyl
trafa blokowego/osiedlowego.
Skoro ma do 6 się naładować (czyt. zdąrzyć naładować do pełna) to
wystartować musi na pełnej ... więc też wystąpi efekt, że wszyscy o
22:00 zaczynają z dużą mocą.
Nie - nie musisz miec w pelni rozladowanej baterii.
Przejechales powiedzmy 50km, potrzeba Ci ok 10kWh,
i teraz fajnie by bylo, jakby samochod bral tylko 1.5kW, bo ma czas od
22 do 6 ..
samochód może płynnie regulować pobieraną moc (do maksymalnej mocy
ustawionej i dozwolonej przez EVSE).
Moze, tylko na razie chyba zaden nie ma takiej funkcji.
Wiec poczeka do 22:00, wezmie maksymalną moc, np 22kW ... i spali sie
bezpiecznik wiekszego obszaru, bo wspolczynniki jednoczesnosci niskie.
Tzn od jednego samochodu sie nie spali, ale jak bedzie ich w
sasiedztwie wiecej, to przeciazenie grozi.
J.
Marek
Guest
Mon Dec 05, 2022 8:47 pm
On Mon, 05 Dec 2022 19:09:35 +0100, "Tomasz Gorbaczuk"
<gorbi@adres.pl> wrote:
Quote:
W autach są zazwyczaj ładowarki AC o mocach 7,4 11 lub 22kW.
Przy 3 fazach i 16A na fazę masz 11kW AC - ładowanie w tempie
licznikiem 3x20A) to sobie ustawiam w "pudełku" max 12A i nie ma ry
A tak BTW, inne złącze o nazwie chademo jest dwukierunkowe, czyli
można pobierać z auta energię. Są auta z systemem V2H (Vehicle to
Home np. Mitsubishi Outlander lub Eclipse Cross), które mogą działać
jako generator domowy (mają 70kW generator napędzany silnikiem) +
13kWh bufor w postaci baterii.
Ktoś z Was używa auta jako awaryjne zasilanie domu lub bufor do PV
jak na poniższym filmie?
https://youtu.be/FRQjDi5aXTg?t=6m
--
Marek
Goto page 1, 2 Next