RTV forum PL | NewsGroups PL

Zastosowanie potencjometrów logarytmicznych w nadajniku Lama v5 R/C - jak to rozwiązać?

Potencjometr w nadajniku śmigłowca R/C

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Zastosowanie potencjometrów logarytmicznych w nadajniku Lama v5 R/C - jak to rozwiązać?

Goto page Previous  1, 2

Grzegorz Kurczyk
Guest

Sun Jan 27, 2008 8:00 pm   



Użytkownik Zbig T. napisał:
Quote:

Nie mam już pojęcia co z tym fantem zrobić, docenię każdą wskazówkę.
Chociażby stwierdzającą, że użycie pot. logarytmicznego w tym
zastosowaniu jest prawdopodobne - bez tego nie chce mi się znowu
zjeżdżać pół miasta w poszukiwaniu tego elementu :-)


Witam
W aparaturach RC były z reguły potencjometry o skróconej ścieżce
oporowej (lepszej klasy starsze aparatury miały "potencjometry"
drutowe). Wyglądało to tak, że na "podkówce" ze ścieżką oporową były
długie odcinki metalizacji i tylko środkowa niewielka część stanowiła
ścieżkę oporową. Dzięki temu uzyskiwano pełne zmiany rezystancji przy ok
90st obrotu osi. Z tego co widzę na zdjęciach ten potencjometr jest
rozbieralny. Rozegnij delikatnie te cztery "łapki" i zajrzyj do środka.
Jeśli problemem jest wytarta ścieżka oporowa, to można lekko podgiąć
ramię ślizgacza tak, aby ślizgacz jeździł po innym promieniu. Kiedyś
ratowałem aparaturę w ten sposób, że ścieżkę tradycyjnego potencjometru
liniowego preparowałem lakierem do naprawy ogrzewania szyb samochodowych.

Pozdrawiam
Grzegorz

http://www.rc.control.slupsk.pl/

Zbig T.
Guest

Sun Jan 27, 2008 9:18 pm   



Grzegorz Kurczyk pisze:
Quote:
Użytkownik Zbig T. napisał:
W aparaturach RC były z reguły potencjometry o skróconej ścieżce
oporowej (lepszej klasy starsze aparatury miały "potencjometry"
drutowe). Wyglądało to tak, że na "podkówce" ze ścieżką oporową były
długie odcinki metalizacji i tylko środkowa niewielka część stanowiła
ścieżkę oporową. Dzięki temu uzyskiwano pełne zmiany rezystancji przy ok
90st obrotu osi.Z tego co widzę na zdjęciach ten potencjometr jest
rozbieralny. Rozegnij delikatnie te cztery "łapki" i zajrzyj do środka.
Jeśli problemem jest wytarta ścieżka oporowa, to można lekko podgiąć
ramię ślizgacza tak, aby ślizgacz jeździł po innym promieniu. Kiedyś
ratowałem aparaturę w ten sposób, że ścieżkę tradycyjnego potencjometru
liniowego preparowałem lakierem do naprawy ogrzewania szyb samochodowych.

Witam

Potencjometr był już rozbierany. Wszystko wskazuje na to, że jest to
jednak klasyczny potencjometr o dużym kącie obrotu przy czym cały obszar
jest "aktywny". Widać, że warstwa oporowa jest napylona na całej
długości ścieżki i na to samo wskazują pomiary. To jest budżetowa
aparatura klasy "lepsza zabawka", więc podejrzewam, że projektujący ją
Chińczycy zastosowali powszechnie dostępne elementy, co akurat może mi
wyjść na dobre. Uszkodzenie powstało pod wpływem manipulowania
przylutowaną do potencjometru płytką podczas próby jej odlutowania, co
spowodowało odkształcenie ślizgacza (czemu mam przeczucie, że przy
rodzimym Telpodzie nic takiego by się nie stało?). Niestety ślizgacz
jest zamocowany pod spodem plastikowego krążka, który uniemożliwia
dostęp i manipulowanie nim a który to krążek jest zamocowany na ośce w
sposób uniemożliwiający jego niedestrukcyjny demontaż. Mimo to
próbowałem podgiąć ślizgacz, co zakończyło się jego pogięciem. Tak czy
inaczej, oryginalny potencjometr należy uznać już za stracony. Niemniej
zapamiętam sobie patent z lakierem - kto wie kiedy się przyda :-)

--
Pozdrawiam
Zbig T.

(Trzy dolary w temacie sprawią, że email dojdzie)

Krzysztof Tabaczynski
Guest

Sun Jan 27, 2008 9:53 pm   



Użytkownik "Zbig T." <zbig_t@zbyszek.net> napisał w wiadomości
news:479ce729@news.home.net.pl...
Quote:
Grzegorz Kurczyk pisze:
Użytkownik Zbig T. napisał:
W aparaturach RC były z reguły potencjometry o skróconej ścieżce oporowej
(lepszej klasy starsze aparatury miały "potencjometry" drutowe).
Wyglądało to tak, że na "podkówce" ze ścieżką oporową były długie odcinki
metalizacji i tylko środkowa niewielka część stanowiła ścieżkę oporową.
Dzięki temu uzyskiwano pełne zmiany rezystancji przy ok 90st obrotu osi.Z
tego co widzę na zdjęciach ten potencjometr jest rozbieralny. Rozegnij
delikatnie te cztery "łapki" i zajrzyj do środka. Jeśli problemem jest
wytarta ścieżka oporowa, to można lekko podgiąć ramię ślizgacza tak, aby
ślizgacz jeździł po innym promieniu. Kiedyś ratowałem aparaturę w ten
sposób, że ścieżkę tradycyjnego potencjometru liniowego preparowałem
lakierem do naprawy ogrzewania szyb samochodowych.

Witam

Potencjometr był już rozbierany. Wszystko wskazuje na to, że jest to
jednak klasyczny potencjometr o dużym kącie obrotu przy czym cały obszar
jest "aktywny". Widać, że warstwa oporowa jest napylona na całej długości
ścieżki i na to samo wskazują pomiary. To jest budżetowa aparatura klasy
"lepsza zabawka", więc podejrzewam, że projektujący ją Chińczycy
zastosowali powszechnie dostępne elementy, co akurat może mi wyjść na
dobre. Uszkodzenie powstało pod wpływem manipulowania przylutowaną do
potencjometru płytką podczas próby jej odlutowania, co spowodowało
odkształcenie ślizgacza (czemu mam przeczucie, że przy rodzimym Telpodzie
nic takiego by się nie stało?). Niestety ślizgacz jest zamocowany pod
spodem plastikowego krążka, który uniemożliwia dostęp i manipulowanie nim
a który to krążek jest zamocowany na ośce w sposób uniemożliwiający jego
niedestrukcyjny demontaż. Mimo to próbowałem podgiąć ślizgacz, co
zakończyło się jego pogięciem. Tak czy inaczej, oryginalny potencjometr
należy uznać już za stracony. Niemniej zapamiętam sobie patent z
lakierem - kto wie kiedy się przyda Smile

No i nie zapominaj, że istnieją także potencjometry
o charakterystyce wykładniczej...

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Zbig T.
Guest

Sun Jan 27, 2008 10:07 pm   



Zbig T. pisze:
Quote:
Grzegorz Kurczyk pisze:
W aparaturach RC były z reguły potencjometry o skróconej ścieżce
oporowej (lepszej klasy starsze aparatury miały "potencjometry"
drutowe). Wyglądało to tak, że na "podkówce" ze ścieżką oporową były
długie odcinki metalizacji i tylko środkowa niewielka część stanowiła
ścieżkę oporową. Dzięki temu uzyskiwano pełne zmiany rezystancji przy
ok 90st obrotu osi.Z tego co widzę na zdjęciach ten potencjometr jest
rozbieralny. Rozegnij delikatnie te cztery "łapki" i zajrzyj do
środka. Jeśli problemem jest wytarta ścieżka oporowa, to można lekko
podgiąć ramię ślizgacza tak, aby ślizgacz jeździł po innym promieniu.
Kiedyś ratowałem aparaturę w ten sposób, że ścieżkę tradycyjnego
potencjometru liniowego preparowałem lakierem do naprawy ogrzewania
szyb samochodowych.

Nie wiem jak ja to mierzyłem poprzednio, ale Ty oraz J.F. mieliście
rację - efektywny zakres pracy potencjometru to jakieś 80 stopni (stąd
oznaczenie przy ścieżce?). Z braku innych pomysłów chyba jednak będę
reanimował... A może jest szansa na kupienie takiego wynalazku?

--
Pozdrawiam
Zbig T.

(Trzy dolary w temacie sprawią, że email dojdzie)

Zbig T.
Guest

Sun Jan 27, 2008 10:11 pm   



J.F. pisze:
Quote:
Jesli jest.
A jesli np aparatura jest wrazliwa na napiecie [ma trzy kable],
kolega zmierzyl na skrajnych zaciskach 4.7k, wstawil taki
potencjometr, uzywa tylko 70stopni zakresu czyli ma zmiany
rzedu 20%, a fabryczny potencjometr ma sciezke skrocona
do 100 stopni ..

Rzeczywiście tak właśnie jest - efektywny zakres potencjometru to jakieś
40 stopni w jedną i w dugą stronę od położenia środkowego...

--
Pozdrawiam
Zbig T.

(Trzy dolary w temacie sprawią, że email dojdzie)

Marek Lewandowski
Guest

Sun Jan 27, 2008 10:44 pm   



On Jan 27, 10:07 pm, "Zbig T." <zbi...@zbyszek.net> wrote:

Quote:
Nie wiem jak ja to mierzyłem poprzednio, ale Ty oraz J.F. mieliście
rację - efektywny zakres pracy potencjometru to jakieś 80 stopni (stąd
oznaczenie przy ścieżce?). Z braku innych pomysłów chyba jednak będę
reanimował... A może jest szansa na kupienie takiego wynalazku?

80 stopni to ca. 1/3 z ca. 270 stopni. Ile tam bylo tej sciezki?
5kOhm?
To kup potencjometr 15kOhm, lakier przewodzacy i pomaluj z obu stron
po 1/3 dlugosci sciezki. Zostanie te ca. 5kOhm na srodku...

--
Marek LEwandowski

Andrzej
Guest

Mon Jan 28, 2008 12:23 am   



Zbig T. pisze:
Quote:
J.F. pisze:
Jesli jest. A jesli np aparatura jest wrazliwa na napiecie [ma trzy
kable],
kolega zmierzyl na skrajnych zaciskach 4.7k, wstawil taki
potencjometr, uzywa tylko 70stopni zakresu czyli ma zmiany
rzedu 20%, a fabryczny potencjometr ma sciezke skrocona do 100 stopni ..

Rzeczywiście tak właśnie jest - efektywny zakres potencjometru to jakieś
40 stopni w jedną i w dugą stronę od położenia środkowego...

Możesz kupić symulator "E-SKY EK2-0905A-2 Symulator lotu do komputera (

Nadajnik na USB )" . Koszt ok. 75 zł. Zostanie Ci jeszcze trochę
potencjometrów na zapas.

Pozdrowienia
Andrzej

Piotr Pitucha
Guest

Mon Jan 28, 2008 9:57 am   



Użytkownik "Zbig T." <zbig_t@zbyszek.net> napisał w wiadomości
news:479c9d6b$1@news.home.net.pl...

Quote:
Teraz pełne skrajne wychylenia drążka odpowiadają zakresowi pierwotnie
uzyskiwanemu za pomocą trymera lub nawet mniejszemu.

Zważywszy na ceny potencjometrów to poeksperymentowałbym na Twoim miejscu,

kup potencjometr rzędu 25k, zobacz w jakich granicach porusza się suwak w
aparaturze , dodaj do tego lekkie marginesy a na resztę ścieżki nanieś
lakier przewodzący lub klej przewodzący, powinno zadziałać.
Piotr

ajt
Guest

Mon Jan 28, 2008 11:17 pm   



Zbig T. pisze:
Quote:
Nie wiem jak ja to mierzyłem poprzednio, ale Ty oraz J.F. mieliście
rację - efektywny zakres pracy potencjometru to jakieś 80 stopni (stąd
oznaczenie przy ścieżce?). Z braku innych pomysłów chyba jednak będę
reanimował... A może jest szansa na kupienie takiego wynalazku?

Jakby się kupić nie dało, to może 22k i lakierem przewodzącym pokryć

początek i koniec ścieżki, zostawiając tylko wolny środkowy fragment. W
ten sposób może wyjść co koło 4k7 i odpowiednim kącie...
--
Pozdrawiam
Andrzej
www.album.radom.pl

Goto page Previous  1, 2

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Zastosowanie potencjometrów logarytmicznych w nadajniku Lama v5 R/C - jak to rozwiązać?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map