Krzysztof S
Guest
Fri Nov 04, 2005 3:48 pm
Czy możliwe jest zastosowanie alternatora 3 fazowego od samochodu do napędu
pojazdu elektryvznego np takiego jak rower? Czy istnieją układy przetwornic
mogących znaleść tu zastosowanie?
bad_skipper
Guest
Fri Nov 04, 2005 7:46 pm
"Krzysztof S" <swic@poczta.fm> wrote in message
news:dkg1ql$gd5$1@nemesis.news.tpi.pl...
Quote:
Czy możliwe jest zastosowanie alternatora 3 fazowego od samochodu do
napędu
pojazdu elektryvznego np takiego jak rower?
Mozna, mozna...
http://images.google.pl/images?q=bike+motor+brushless&svnum=10&hl=pl&lr=
Quote:
Czy istnieją układy przetwornic
mogących znaleść tu zastosowanie?
istnieja...
http://www.toshiba.com/taec/applications/induction_motor_3phase1.shtml
a w ogole to:
http://images.google.pl/images?svnum=10&hl=pl&lr=&q=motor+phase
http://images.google.pl/images?svnum=10&hl=pl&lr=&q=motor+igbt
--
---
Greg(G.Kasprowicz)
Guest
Sat Nov 05, 2005 10:00 am
Quote:
w przypadku alternatora nei trzeba uzywac falownika z sinusem - mozna go
spokojnei sterowac jako BLDC
wykrozystujac chociazby naped ze starej dyskietki + zewna driver na MOSach
wtedy silnik jest odpowiednikiem silnika DC , z tym ze komutator jest
przelaczany elekronicznie
wada jest potrzeba podawania odpoiwiedneigo pradu na uzwojenie wzbudzenia
Ale za to moce sa imponujace - przy odpowiednim chlodzeniu mozna z takeigo
ciezarowego alternatora wyciagnac te kilka KW mocy przy stosunkowo
niewielkim rozmiarze
zeby taki alternator przystosowac musisz wywalic z niego cala elektronike,
czyli usuwasz diody (chyba ze chcesz go wykrozystywac do hamowania i odzysku
energii), usuwasz regulator napiecia, zamaist niego pdoajesz na wzbudzenie
dobrane napiecie z AKU (np przez PWM coby strat nei bylo) , lub zastepujesz
wirnik magnesami stalymi (tutaj trzeba troche przeliczyc ile ma byc
biegunow)
wyciagasz stary sterowni kze stacji dyskietek, taki z hallotronami, musi sie
zgadzac ilosc biegunow stojana w alternatorze i tym napedzie.
Usuwasz lub odlaczasz uzwojenai od tego napedu
Sprzegasz oba wirniki, by hallotrony byly sterowane przez wal alternatora
pod wyjscia drivera doczepiasz odpowiedniej mocy MOSy i jazda..
jest troche w sieci not aplikacyjnych
m.in. Atmel, Microchip, Infineon, Freescale
szukaj hasla "BLDC motor"