RTV forum PL | NewsGroups PL

Inwerter do zasilania dwufazowego silnika indukcyjnego AC z akumulatora 24V

Zasilanie dwufazowego silnika indukcyjnego AC z DC

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Inwerter do zasilania dwufazowego silnika indukcyjnego AC z akumulatora 24V

Jacek Radzikowski
Guest

Fri Mar 13, 2015 12:14 am   



Witam,

Mam silnik indukcyjny AC, który chciałbym napędzać z akumulatora
samochodowego. Silnik nominalnie jest zasilany z 24V/60Hz, ma dwa
symetryczne uzwojenia do pracy rewersyjnej, z kondensatorem pomiędzy nimi.
Podłączone to jest w ten sposób że jedno z uzwojeń jest podłączone
bezpośrednio do źródła zasilania, podczas gdy drugie przez kondensator
przesuwający fazę. Chciałbym zrobić do niego prosty inwerter zasilany z
przetwornicy 12/24V.
Szukając informacji na sieci znalazłem notę aplikacyjną AN1160 od
Michrochipa, w której zaproponowali sterowanie takiego silnika z trzech
półmostków. Sama zasada jest dość prosta, ale po przeczytaniu noty w dalszym
ciągu mam kilka pytań.

Pierwsze z nich dotyczy przesunięcia pomiędzy fazami: podczas gdy w pracy z
zasilaniem AC jedno z uzwojeń jest zasilane pełnym napięciem, a drugie z
przesunięciem o 90 stopni (czyli 180 i 90 stopni względem wspólnego końca
uzwojeń), Microchip proponuje zasilanie z przesunięciami o +/-90 stopni, z
wazą 0 na zacisku wspólnym.
Wspomnieli co prawda o tym że takie sterowanie może ograniczyć dostępną moc
do 70% mocy nominalnej i że można temu zaradzić generując odpowiednie
przebiegi, ale nie wytłumaczyli jak to osiągnąć. Czy nie prościej by było
wygenerować napięcia o przesunięciach 180 i 90 stopni? Dlaczego tak
nakombinowali?
O ile dobrze liczę, przy zasilaniu sinusem powinienem napięcie na szynie DC
podnieść do 34V?

Drugie pytanie dotyczy kształtu napięcia podawanego na uzwojenia: Idealnie
powinny to być sinusoidy, ale o wiele prościej będzie wygenerować przebieg
prostokątny. Czy, poza większymi stratami, będzie to miało mocno negatywny
wpływ na pracę silnika? Czy przy zasilaniu prostokątem tez trzeba podnieść
napięcie do 34V, czy wystarczy tania przetworniczka na 24V?

thx,
j.

J.F.
Guest

Fri Mar 13, 2015 11:48 am   



Użytkownik "Jacek Radzikowski" napisał w
Quote:
Mam silnik indukcyjny AC, który chciałbym napędzać z akumulatora
samochodowego. Silnik nominalnie jest zasilany z 24V/60Hz, ma dwa
symetryczne uzwojenia do pracy rewersyjnej, z kondensatorem pomiędzy
nimi.

A gdzie taki wynalazek jest i jakiej to mocy ?
Na pewno na 24V ?

Ja bym go najpierw rozkrecil i zobaczyl czy na pewno uzwojenia sa
przestawione o 90 stopni.
No chyba ze programowo przetestowac rozne katy.

No i czy nie rozpiac biegunow - hm ciekawe - lepsze dwa osobne mostki,
czy kombinowanie na trzech polowkach, jak ponizej.
Te polowki musza miec spora moc bierna, ale to im chyba nie
przeszkadza, a w silniku moc bierna i tak jest spora.

Quote:
Szukając informacji na sieci znalazłem notę aplikacyjną AN1160 od
Michrochipa, w której zaproponowali sterowanie takiego silnika z
trzech
półmostków. Sama zasada jest dość prosta, ale po przeczytaniu noty w
dalszym
ciągu mam kilka pytań.

Pierwsze z nich dotyczy przesunięcia pomiędzy fazami: podczas gdy w
pracy z
zasilaniem AC jedno z uzwojeń jest zasilane pełnym napięciem, a
drugie z
przesunięciem o 90 stopni (czyli 180 i 90 stopni względem wspólnego
końca
uzwojeń), Microchip proponuje zasilanie z przesunięciami o +/-90
stopni, z
wazą 0 na zacisku wspólnym.
Wspomnieli co prawda o tym że takie sterowanie może ograniczyć
dostępną moc
do 70% mocy nominalnej i że można temu zaradzić generując odpowiednie
przebiegi, ale nie wytłumaczyli jak to osiągnąć. Czy nie prościej by
było
wygenerować napięcia o przesunięciach 180 i 90 stopni? Dlaczego tak
nakombinowali?

A link od noty gdzie ?

Jesli sie dobrze domyslam, to:
a) gdybys mial pojedyncze napiecie zasilania i dwa polmostki, to nie
ma gdzie podlaczyc wspolnego konca silnika.
b) trzecim polmostkiem mozna zrobic polowe napiecia zasilania, ale
wtedy tracisz sporo napiecia.
c) jak sobie rozrysujesz wektory, to mozna dobrac inny punkt "srodka
obrotu" i podawac na wspolny zacisk trzecia sinusoide o odpowiednich
parametrach.
chyba proponuja na obie cewki sinusoidy przeciwne (180), a na
wspolny przesunieta o 90. Czy jak kto woli - na wspolny zacisk
sinusoide, a na pojedyncze sinusoidy przesuniete o +90 i -90

d) sztuczka znana z trojfazowych - w czasie gdy jedna faza ma
maksimum, to dwie pozostale nie maja maksimum.
wiec przesuwajac "wspolne zero", z danego napiecia DC mozna
wygenerowac wieksze napiecie AC.
Ale przy 90 stopniach ta sztuczka nie zadziala.

Quote:
O ile dobrze liczę, przy zasilaniu sinusem powinienem napięcie na
szynie DC podnieść do 34V?

Jesli maja byc zachowane napiecia, to tak.

Quote:
Drugie pytanie dotyczy kształtu napięcia podawanego na uzwojenia:
Idealnie
powinny to być sinusoidy, ale o wiele prościej będzie wygenerować
przebieg
prostokątny. Czy, poza większymi stratami, będzie to miało mocno
negatywny
wpływ na pracę silnika?

Domyslam sie ze moc mala ... wiec raczej nie.

Quote:
Czy przy zasilaniu prostokątem tez trzeba podnieść
napięcie do 34V, czy wystarczy tania przetworniczka na 24V?

prostokat, a prad jednak trapezowy.
Pelna moc bedzie raczej wymagala wyzszego napiecia.


J.

Jacek Radzikowski
Guest

Fri Mar 13, 2015 2:34 pm   



J.F. wrote:

Quote:
Użytkownik "Jacek Radzikowski" napisał w
Mam silnik indukcyjny AC, który chciałbym napędzać z akumulatora
samochodowego. Silnik nominalnie jest zasilany z 24V/60Hz, ma dwa
symetryczne uzwojenia do pracy rewersyjnej, z kondensatorem pomiędzy
nimi.

A gdzie taki wynalazek jest i jakiej to mocy ?
Na pewno na 24V ?

Pan-tilt od kamery, 24V na 100%: http://tinyurl.com/lgpts4r
(http://www.accentalarms.com/specsheets/pelco/pelco_pt570p_pt570-24p_series_medium_duty_pan_tilt_manual.pdf)

Sam silnik moc ma niezbyt wielką, w specyfikacji podają że podczas startu
może pobierać 33VA, za to przekładnia jest dość konkretna. Głowicą kręci
tylko 3(tilt) albo 6(pan) stopni na sekundę.


Quote:
Ja bym go najpierw rozkrecil i zobaczyl czy na pewno uzwojenia sa
przestawione o 90 stopni.
No chyba ze programowo przetestowac rozne katy.

No i czy nie rozpiac biegunow - hm ciekawe - lepsze dwa osobne mostki,
czy kombinowanie na trzech polowkach, jak ponizej.
Te polowki musza miec spora moc bierna, ale to im chyba nie
przeszkadza, a w silniku moc bierna i tak jest spora.

Do głowicy zaglądałem i tam siedzą dwa konkretnie wyglądające kondensatory
60u/200V. Samego silnika wolał bym nie rozkręcać, z pobieżnych oględzin
wygląda na dość dobrze zintegrowany z przekładnią.


Quote:
Szukając informacji na sieci znalazłem notę aplikacyjną AN1160 od
Michrochipa, w której zaproponowali sterowanie takiego silnika z
trzech
półmostków. Sama zasada jest dość prosta, ale po przeczytaniu noty w
dalszym
ciągu mam kilka pytań.

Pierwsze z nich dotyczy przesunięcia pomiędzy fazami: podczas gdy w
pracy z
zasilaniem AC jedno z uzwojeń jest zasilane pełnym napięciem, a
drugie z
przesunięciem o 90 stopni (czyli 180 i 90 stopni względem wspólnego
końca
uzwojeń), Microchip proponuje zasilanie z przesunięciami o +/-90
stopni, z
wazą 0 na zacisku wspólnym.
Wspomnieli co prawda o tym że takie sterowanie może ograniczyć
dostępną moc
do 70% mocy nominalnej i że można temu zaradzić generując odpowiednie
przebiegi, ale nie wytłumaczyli jak to osiągnąć. Czy nie prościej by
było
wygenerować napięcia o przesunięciach 180 i 90 stopni? Dlaczego tak
nakombinowali?

A link od noty gdzie ?

Poprawka: miało być AN1660, a nie 1160. Proszę link:
http://tinyurl.com/ps9bxve
(http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00001660B.pdf).


Quote:
Jesli sie dobrze domyslam, to:
a) gdybys mial pojedyncze napiecie zasilania i dwa polmostki, to nie
ma gdzie podlaczyc wspolnego konca silnika.

Dwa mostki i symetryczne zasilanie to był mój pierwszy pomysł, dopóki nie
znalazłem noty Microchipa. Trzeci mostek by mi zaoszczędził dodatkową
przetwornicę.


Quote:
b) trzecim polmostkiem mozna zrobic polowe napiecia zasilania, ale
wtedy tracisz sporo napiecia.
c) jak sobie rozrysujesz wektory, to mozna dobrac inny punkt "srodka
obrotu" i podawac na wspolny zacisk trzecia sinusoide o odpowiednich
parametrach.
chyba proponuja na obie cewki sinusoidy przeciwne (180), a na
wspolny przesunieta o 90. Czy jak kto woli - na wspolny zacisk
sinusoide, a na pojedyncze sinusoidy przesuniete o +90 i -90

Właśnie tak proponują. Przyglądałem się przez dłuższy czas wykresowi napięć
w nocie (fig4) i nijak nie chciało mi wyjść pełne napięcie międzyszczytowe
na zaciskach cewki.


Quote:
d) sztuczka znana z trojfazowych - w czasie gdy jedna faza ma
maksimum, to dwie pozostale nie maja maksimum.
wiec przesuwajac "wspolne zero", z danego napiecia DC mozna
wygenerowac wieksze napiecie AC.
Ale przy 90 stopniach ta sztuczka nie zadziala.

Piszą coś o trójfazowych, ale nie znalazłem wyjaśnienia jak to się ma do
silnika dwufazowego.


Quote:
O ile dobrze liczę, przy zasilaniu sinusem powinienem napięcie na
szynie DC podnieść do 34V?

Jesli maja byc zachowane napiecia, to tak.

Drugie pytanie dotyczy kształtu napięcia podawanego na uzwojenia:
Idealnie
powinny to być sinusoidy, ale o wiele prościej będzie wygenerować
przebieg
prostokątny. Czy, poza większymi stratami, będzie to miało mocno
negatywny
wpływ na pracę silnika?

Domyslam sie ze moc mala ... wiec raczej nie.

Czy przy zasilaniu prostokątem tez trzeba podnieść
napięcie do 34V, czy wystarczy tania przetworniczka na 24V?

prostokat, a prad jednak trapezowy.
Pelna moc bedzie raczej wymagala wyzszego napiecia.

Pełna moc w stanie ustalonym raczej nie będzie mi potrzebna, a przy starcie
myślałem żeby ruszyć z mniejszą częstotliwością, przez co mógłbym pchnąć
więcej prądu w uzwojenia. Myślisz że coś takiego miało by sens?


pzdr,
j.

J.F.
Guest

Fri Mar 13, 2015 5:11 pm   



Użytkownik "Jacek Radzikowski" napisał w wiadomości
J.F. wrote:
Quote:
Mam silnik indukcyjny AC, który chciałbym napędzać z akumulatora
samochodowego. Silnik nominalnie jest zasilany z 24V/60Hz, ma dwa
symetryczne uzwojenia do pracy rewersyjnej, z kondensatorem
pomiędzy
nimi.

A gdzie taki wynalazek jest i jakiej to mocy ?
Na pewno na 24V ?

Pan-tilt od kamery, 24V na 100%: http://tinyurl.com/lgpts4r
(http://www.accentalarms.com/specsheets/pelco/pelco_pt570p_pt570-24p_series_medium_duty_pan_tilt_manual.pdf)

Sam silnik moc ma niezbyt wielką, w specyfikacji podają że podczas
startu
może pobierać 33VA, za to przekładnia jest dość konkretna. Głowicą
kręci
tylko 3(tilt) albo 6(pan) stopni na sekundę.

Do głowicy zaglądałem i tam siedzą dwa konkretnie wyglądające
kondensatory
60u/200V.

Tak sobie wlasnie licze, ze przy tych 33VA powinno byc ze 60uF.
Miniaturyzacja dosiegla juz i te kondensatory ?

Quote:
Poprawka: miało być AN1660, a nie 1160. Proszę link:
http://tinyurl.com/ps9bxve
(http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00001660B.pdf).

c) jak sobie rozrysujesz wektory, to mozna dobrac inny punkt
"srodka
obrotu" i podawac na wspolny zacisk trzecia sinusoide o
odpowiednich
parametrach.
chyba proponuja na obie cewki sinusoidy przeciwne (180), a na
wspolny przesunieta o 90. Czy jak kto woli - na wspolny zacisk
sinusoide, a na pojedyncze sinusoidy przesuniete o +90 i -90

Właśnie tak proponują. Przyglądałem się przez dłuższy czas wykresowi
napięć
w nocie (fig4) i nijak nie chciało mi wyjść pełne napięcie
międzyszczytowe
na zaciskach cewki.

No i nie wychodzi. Sami o tym pisza na nastepnej stronie.

Quote:
d) sztuczka znana z trojfazowych - w czasie gdy jedna faza ma
maksimum, to dwie pozostale nie maja maksimum.
wiec przesuwajac "wspolne zero", z danego napiecia DC mozna
wygenerowac wieksze napiecie AC.
Ale przy 90 stopniach ta sztuczka nie zadziala.

Piszą coś o trójfazowych, ale nie znalazłem wyjaśnienia jak to się ma
do
silnika dwufazowego.

w pierwszej czesci to co pisza pokrywa sie z moja wiedza: "this
strategy only works for 3-phase motors"

Potem jakies odeslanie do AN955, ale IMO - nieuzasadnione.

Quote:
O ile dobrze liczę, przy zasilaniu sinusem powinienem napięcie na
szynie DC podnieść do 34V?
Jesli maja byc zachowane napiecia, to tak.

W zaistnialej sytuacji to nawet wiecej.

Jesli chcesz napiecie fazowe 24V skuteczne, to napiecie miedzyfazowe
dla tych 90 deg przesuniecia wynosi 1.4*24 - nadal skuteczne.
Wiec miedzyszczytowe z tego, to kolejne 1.4*1.4*24=48 V.
Ale to moze i lepiej - bardziej typowe, skoro chcesz gotowa
przetwornice uzyc.

Quote:
Czy przy zasilaniu prostokątem tez trzeba podnieść
napięcie do 34V, czy wystarczy tania przetworniczka na 24V?

prostokat, a prad jednak trapezowy.
Pelna moc bedzie raczej wymagala wyzszego napiecia.

Pełna moc w stanie ustalonym raczej nie będzie mi potrzebna, a przy
starcie
myślałem żeby ruszyć z mniejszą częstotliwością, przez co mógłbym
pchnąć
więcej prądu w uzwojenia. Myślisz że coś takiego miało by sens?

Kto nie sprawdzi, ten sie nie dowie.

Mysle ze one rusza nawet przy nominalnej czestotliwosci - moze troche
niemrawo, moze i nie w trudnych warunkach pogodowych nie zawsze, ale
beda sie staraly.
Zasilic dla testow z transformatora 12V ?


J.

PcmOl
Guest

Sun Mar 15, 2015 9:04 am   



"Jacek Radzikowski" <jacek@spam.die.die.die.net> wrote in message
news:mdt6ji$pf0$1@dont-email.me...
Quote:
Witam,

Mam silnik indukcyjny AC, który chciałbym napędzać z akumulatora
samochodowego. Silnik nominalnie jest zasilany z 24V/60Hz, ma dwa
symetryczne uzwojenia do pracy rewersyjnej, z kondensatorem pomiędzy nimi.
Podłączone to jest w ten sposób że jedno z uzwojeń jest podłączone
bezpośrednio do źródła zasilania, podczas gdy drugie przez kondensator
przesuwający fazę. Chciałbym zrobić do niego prosty inwerter zasilany z
przetwornicy 12/24V.

To jest najprawdopodobniej silnik synchroniczny.
Popędzam obrotnicę kamery z jednego pełnego mostka, kierunki przełączając
przekaźnikiem.
Dodatkowo popędzam te silniki częstotliwością 16Hz, bo mi za szybko było przy 50
Hz.
Przy zasilaniu mostka z 12V silniki nie działają pewnie, ale moje przy 16Hz już
od 15V zasilania mostka śmigają ok.
Stąd pewnie dla 50-60Hz wystarczy na zasilaniu jeden step-up DC 12V -> 2xV i po
problemie.

Mirek
Guest

Sun Mar 15, 2015 12:21 pm   



W dniu 15.03.2015 o 09:04, PcmOl pisze:
Quote:


To jest najprawdopodobniej silnik synchroniczny.

Łatwo się przekonać, bo przy zwiększeniu obciążenia zatrzymuje się
nagle. Miałem taką obrotnicę w rękach, ale nie pamiętam, bo to stare
dzieje. Pamiętam tylko, że przebijało mi triaki jeśli krańcówki były w
szereg z silnikami. Przepiąłem je na obwód bramek i było OK.

--
Mirek.

J.F.
Guest

Mon Mar 16, 2015 12:45 pm   



Użytkownik "PcmOl" napisał w wiadomości
"Jacek Radzikowski" <jacek@spam.die.die.die.net> wrote in message
Quote:
Mam silnik indukcyjny AC, który chciałbym napędzać z akumulatora
samochodowego. Silnik nominalnie jest zasilany z 24V/60Hz, ma dwa
symetryczne uzwojenia do pracy rewersyjnej, z kondensatorem
pomiędzy nimi.

To jest najprawdopodobniej silnik synchroniczny.

Pisza "induction motor", ale kto wie.

Synchroniczny nie mialby problemu ze startem przy 60Hz ?

J.

PcmOl
Guest

Tue Mar 17, 2015 7:52 am   



"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:5506c259$0$19691$65785112@news.neostrada.pl...
Quote:
Użytkownik "PcmOl" napisał w wiadomości
"Jacek Radzikowski" <jacek@spam.die.die.die.net> wrote in message
Mam silnik indukcyjny AC, który chciałbym napędzać z akumulatora
samochodowego. Silnik nominalnie jest zasilany z 24V/60Hz, ma dwa
symetryczne uzwojenia do pracy rewersyjnej, z kondensatorem pomiędzy nimi.

To jest najprawdopodobniej silnik synchroniczny.

Pisza "induction motor", ale kto wie.

Synchroniczny nie mialby problemu ze startem przy 60Hz ?


Te nie mają:
http://www.tradeindia.com/fp1972993/CCTV-Outdoor-Pan-Tilt-Scanner-HT-91MC-Waterproof-.html

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Inwerter do zasilania dwufazowego silnika indukcyjnego AC z akumulatora 24V

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map