rafał
Guest
Tue May 04, 2004 9:41 pm
witam
gdzie moge znaleźć schemat wysterowania tematowego silnika (jest to taki
silnik jak w pralce lub w wentylatorach)
chodzi o to żeby chodził z określoną predkościa (RPM) wiem ze w pralkach
jest to robione przez układ TDA1085 z triakiem
ale mi NIE zależy na płynnej regulacji tylko na ustawieniu na konkretną
prędkość lub najlepiej skokowe przechodzenie iedzy dwiema prędkościami
pozdrawiam
c.p.
Grzegorz Kurczyk
Guest
Wed May 05, 2004 6:29 am
Użytkownik "rafał" <colka@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:c794jh$br4$1@news.onet.pl...
Quote:
witam
gdzie moge znaleźć schemat wysterowania tematowego silnika (jest to taki
silnik jak w pralce lub w wentylatorach)
chodzi o to żeby chodził z określoną predkościa (RPM) wiem ze w pralkach
jest to robione przez układ TDA1085 z triakiem
ale mi NIE zależy na płynnej regulacji tylko na ustawieniu na konkretną
prędkość lub najlepiej skokowe przechodzenie iedzy dwiema prędkościami
Witam
W silnikach indukcyjnych prędkość obrotowa zależy głównie od częstotliwości.
Silniki, o których piszesz to tzw silniki klatkowe asynchroniczne. Wirnik
takiego silnika kręci się zawsze wolniej od pola magnetycznego i przy stałej
częstotliwości prądu zasilającego obroty są zależne głównie od obciążenia, a
w niewielkim stopniu od napięcia zasilającego. Fakt, że zmniejszając
napięcie zasilające przy stałym momencie obciążenia wału nastąpi zmiana
obrotów, ale wynika ona ze spadku mocy silnika (zwiększy się wówczas
"poślizg" między polem magnetycznym a klatką wirnika). Ustawienie
konkretnych obrotów silnika klatkowego wymagało będzie zainstalowania
jakiegoś czujnika prędkości obrotowej.
Skokowe przejście między dwiema prędkościami obrotowymi realizuje się przez
odpowiednią konstrukcję uzwojeń, ale możliwe to jest tylko w silnikach dwu
lub więcej fazowych. Tak napawdę to jednofazowe silniki indukcyjne nie
istnieją. Te w wentylatorach mają tzw. zwartą fazę pomocniczą.
--
Pozdrawiam
Grzegorz Kurczyk
W adresie e-mail usuń co zbędne
http://www.control.slupsk.pl
ftp://ftp.control.slupsk.pl
GG: 1445218
Janusz W.
Guest
Wed May 05, 2004 8:12 am
Predkosc silnika asynchronicznego mozna regulowac na 3 sposoby, z ktorych
chyba tylko jeden jest przydatny w praktyce.
1. Zmiana czestotliwosci (zmiana predkosci synchronicznej)
2. Zmiana ilosci par biegunow (tego sie raczej nie stosuje i wymagaloby
specjalnej konstrukcji silnika)
3. Zmiana napiecia zasilajacego (tutaj zmiana predkosci jest bardzo mala i
tak jak to zostalo wspomniane wynika ze zwiekszenia poslizgu)
No chyba ze to silnik pierscieniowy. To sa jeszcze inne sposoby regulacji.
--
Janusz W.
Grzegorz Kurczyk
Guest
Wed May 05, 2004 11:25 am
Użytkownik "Janusz W." <hansusz@poczta.onet.spam.pl> napisał w wiadomości
news:c7ab3m$6l2$1@korweta.task.gda.pl...
Quote:
No chyba ze to silnik pierscieniowy. To sa jeszcze inne sposoby regulacji.
Czyli wtrącenie dodatkowej impedancji w obwodzie uzwojenia wirnika, co w
efekcie sprowadza się do spadku prądu w wirniku (będądego pewnego rodzaju
klatką z możliwością regulacji prądu) i... zwiększenia poślizgu.
Ale ta metoda jest bardziej stosowana przy rozruchu silników dużej mocy niż
do regulacji obrotów.
--
Pozdrawiam
Grzegorz Kurczyk
W adresie e-mail usuń co zbędne
http://www.control.slupsk.pl
ftp://ftp.control.slupsk.pl
GG: 1445218
Marek Dzwonnik
Guest
Wed May 05, 2004 11:36 am
Użytkownik "rafał" <colka@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:c794jh$br4$1@news.onet.pl
Quote:
gdzie moge znaleźć schemat wysterowania tematowego silnika (jest to
taki silnik jak w pralce lub w wentylatorach)
chodzi o to żeby chodził z określoną predkościa (RPM) wiem ze w
pralkach jest to robione przez układ TDA1085 z triakiem
Tak się (w ogólnym przypadku) nie da!
Pralki z płynną regulacją RPM mają silniki komutatorowe. Odnośnie sterowania
silników indukcyjnych możesz zobaczyć np:
http://ise.pl/info/index.php?pid=93
Quote:
ale mi NIE zależy na płynnej regulacji tylko na ustawieniu na
konkretną prędkość lub najlepiej skokowe przechodzenie iedzy dwiema
prędkościami
W szczególnym przypadku można zmieniać prędkość obrotową silnika
indukcyjnego przełączając układ uzwojeń tzn. zmieniając liczbę par biegunów.
Ten sposób wykorzystuje się w starszych pralkach (Polar PS663, Wiatka...)
--
Marek Dzwonnik, GG: #2061027 (zwykle jako 'niewidoczny')
"pl.misc.elektronika" podlega zasadom usenetu i Netykiety:
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
Nie zmieniaj tematu. CYTUJ (ale OSZCZĘDNIE). Pisz POD cytatem!
Janusz W.
Guest
Wed May 05, 2004 4:08 pm
Quote:
No chyba ze to silnik pierscieniowy. To sa jeszcze inne sposoby
regulacji.
Czyli wtrącenie dodatkowej impedancji w obwodzie uzwojenia wirnika,
co w efekcie sprowadza się do spadku prądu w wirniku (będądego
pewnego rodzaju klatką z możliwością regulacji prądu) i...
zwiększenia poślizgu.
Ale ta metoda jest bardziej stosowana przy rozruchu silników dużej
mocy niż do regulacji obrotów.
Skoro juz ciagniemy ten temat to:
mozna jeszcze wlaczyc dodatkowe napiecie w obwod wirnika. I teraz pozostaje
kwestia regulacji tego napiecia.
--
Janusz W.
SP9LWH
Guest
Wed May 05, 2004 4:49 pm
Użytkownik "rafał" <colka@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:c794jh$br4$1@news.onet.pl...
Quote:
gdzie moge znaleźć schemat wysterowania tematowego silnika (jest to taki
silnik jak w pralce lub w wentylatorach)
O jaki silnik ci chodzi ?
O dwufazowy ? w którym drugą fazę uzyskano z pierwszej kondensatorem ?
Grzegorz Kurczyk
Guest
Wed May 05, 2004 5:27 pm
Użytkownik "Janusz W." <hansusz@poczta.onet.spam.pl> napisał w wiadomości
news:c7b70m$arq$1@korweta.task.gda.pl...
Witam ponownie
Quote:
Skoro juz ciagniemy ten temat to:
mozna jeszcze wlaczyc dodatkowe napiecie w obwod wirnika. I teraz
pozostaje
kwestia regulacji tego napiecia.
Ale jaki wpływ miałoby to napięcie na prędkość obrotową ?
Tak naprawdę silnik klatkowy niewiele różni się zasadą działania od silnika
pierścieniowego.
Po zwarciu pierścieni dostajemy właściwie silnik klatkowy.
Różnica jest tylko w rozruchu. Przy silnikach klatkowych duzych mocy w
momencie gdy włączamy zasilanie i klatka (wirnik) jest jeszcze nieruchoma,
pole magnetyczne porusza się z maksymalną prędkością względem miedzianych
prętów klatki indukując w nich maksymalną SEM co pociąga za sobą przepływ
b.dużego prądu klatkowego. W takim stanie silnik zachowuje się jak
transformator w stanie zwarcia uzwojenia wtórnego. W silniku pierścieniowym
niejako "końce prętów klatki" nie są zwarte tylko wyprowadzone na trzy
pierścienie ze szczotkami. Podczas rozruchu istniej możliwośc włączenia w
obwód uzwojenia wirnika dodatkowej rezystancji, co zmniejsza prąd rozruchowy
(w tym stanie silnik zachowuje się jak obciążony transformator, ale nie
zwarty). Po rozkręceniu wirnika pierścienie te się zwiera i silnik działa
dalej jak klasyczny klatkowiec. Regulując tę dodatkową rezystancję możemy
zmianiać prąd płynący w obwodzie wirnika, co przy określonym momencie
obciążenia mechanicznego na wale będzie miało wpływ na poślizg (czyli
równiez obroty). Teoretycznie po rozkręceniu wirnika możnaby przepuscić
przez uzwojenie wirnika prąd stały i spróbować doprowadzić silnik do
synchronizmu. Regulując wartość tego prądu moglibyśmy tylko zmieniać zakres
trzymania synchronizmu.
Jeśli możesz to rozwiń problem tego napięcia doprowadzonego do wirnika bo
może faktycznie czegoś nie wiem.
Zakładam, że chodzi Ci o regulacje wartości prądu / napięcia / przesunięcia
fazowego , a nie częstotliwości.
--
Pozdrawiam
Grzegorz Kurczyk
W adresie e-mail usuń co zbędne
http://www.control.slupsk.pl
ftp://ftp.control.slupsk.pl
GG: 1445218
Janusz W.
Guest
Wed May 05, 2004 6:35 pm
Rzeczywscie tak jak piszesz zwarcie pierscieni sprowadza silnik
pierscioniowy przypadku takiego jakim jest silnik klatkowy.
Wprowadzenie dodatkowej rezystancji w obwod wirnika powoduje ze
charakterystyka momentu od predkosci staje sie bardziej ustepliwa. Taka
czynnosc z reguly wykonuje sie podczas rozruchu. Chociaz w teorii jest to
sposob na regulacje predkosci.
Wracajac do przypadku z przylaczaniem napiecia do wirnika. Uklad taki nosi
nazwe maszyny dwustronnie zasilanej. Stojan podpina sie bezposrednio do
sieci (stala czestotliwosc), natomiast wirnik maszyny zasila sie poprzez
przeksztaltnik. Moze to byc przeksztaltnik tyrystorowy. Wowczas predkosc
silnika reguluje sie poprzez zmiane kata wysterowania tyrystorow. Mozna tu
dodatkowo wyroznic uklady umozliwiajace jedno- i dwukierunkowy przeplyw
energii.
Kolejnym przypadkiem jest zasilanie wirnika przez bezposredni przemiennik
czestotliwosci.
Tak wiec mozliwe jest sterowanie poprzez zmiane napiecia, jak rowniez
poprzez zmiane czestotliwosci.
Tego typu urzadzenia moga pracowac w szerokim zakresie predkosci, mozliwe sa
zarowno predkosci podsynchroniczne jak i nadsynchroniczne. Uzywa sie tego
rowniez do wytwarzania energii przy zmiennej predkosci obrotowej. A to jest
ostatnio modny i szczegolnie rozwijany temat.
--
Janusz W.
Dariusz K. Ladziak
Guest
Wed May 05, 2004 11:44 pm
On Wed, 5 May 2004 21:35:22 +0200, "Janusz W."
<hansusz@poczta.onet.spam.pl> wrote:
Quote:
Rzeczywscie tak jak piszesz zwarcie pierscieni sprowadza silnik
pierscioniowy przypadku takiego jakim jest silnik klatkowy.
Wprowadzenie dodatkowej rezystancji w obwod wirnika powoduje ze
charakterystyka momentu od predkosci staje sie bardziej ustepliwa. Taka
czynnosc z reguly wykonuje sie podczas rozruchu. Chociaz w teorii jest to
sposob na regulacje predkosci.
Ale tylko w teorii - bo sprawnosc silnika idzie uprawiac czynnosci
rozrodcze...
--
Darek
Dariusz K. Ladziak
Guest
Wed May 05, 2004 11:44 pm
On Wed, 5 May 2004 19:49:08 +0200, "SP9LWH" <spam@autorom.pl> wrote:
Quote:
Użytkownik "rafał" <colka@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:c794jh$br4$1@news.onet.pl...
gdzie moge znaleźć schemat wysterowania tematowego silnika (jest to taki
silnik jak w pralce lub w wentylatorach)
O jaki silnik ci chodzi ?
O dwufazowy ? w którym drugą fazę uzyskano z pierwszej kondensatorem ?
Pewnie jeszcze gorzej - o jednofazowy z dodatkowa faza na zwoju
zwartym... O ile faze pomocnicza uzyskiwana z kondensatora mozna jakas
specyficzna dla danego typu silnika konstrukcja falownika dorobic w
sporym zakresie czestotliwosci to silniki elektrycznie jednofazowe (bo
zgadzamy sie chyba ze magnetycznie jednofazowych nie ma - przynajmniej
takich ktore same z miejsca rusza...) ze zwojem zwartym juz calkiem
marnie daja sie regulowac czestotliwosciowo - zwarty zwoj daje raczej
stale czasowo opoznienie pola a nie stale katowo...
--
Darek