RTV forum PL | NewsGroups PL

Jakie minimum sprzętowe i RAM potrzebne do obsługi wyświetlaczy RGB?

Wyświetlacze RGB - jakim procem popędza ć?

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jakie minimum sprzętowe i RAM potrzebne do obsługi wyświetlaczy RGB?

Konop
Guest

Mon Oct 11, 2010 6:12 pm   



Witam

Pytanie (nieco dziwne) wynika z tego, że nie mam doświadczenia z tego
typu wyświetlaczami. Chodzi o proste, statyczne obrazy i wyświetlacze
bez zaawansowanych sterowników (wejścia RGB, pixel clock i synchr.) . Na
czym (minimum) udało się je Wam "pogonić"? Czy wypada mieć tyle RAMu,
żeby cały obraz zmieścić?? Czy są jakieś sztuczki, żeby to ładnie
obejść? W ogóle się nigdy tym nie zajmowałem... Teraz chcę coś zrobić,
ma to być prymitywnie proste ale ładnie wyglądać. Cena - do pewnego
pułapu nie gra roli... No i nie wiem, czy wybrać wyświetlacz
monochromatyczny czy kolorowy? Cenowo wychodzą podobnie, ale obawiam
się, że sterowanie takim kolorowym LCD będzie dużo bardziej
skomplikowane (czytaj droższe). Ze względu na "efekt" lepiej jednak dać
kolorowy Smile. No i próbuję się zorientować gdzie leży to "minimum"
sprzętowe...


--
Pozdrawiam
Konop

Michoo
Guest

Mon Oct 11, 2010 6:41 pm   



W dniu 11.10.2010 20:12, Konop pisze:
Quote:
Witam

Pytanie (nieco dziwne) wynika z tego, że nie mam doświadczenia z tego
typu wyświetlaczami. Chodzi o proste, statyczne obrazy i wyświetlacze
bez zaawansowanych sterowników (wejścia RGB, pixel clock i synchr.) .
Nie robiłem - skończyło się na rozeznaniu w technologii, policzeniu

wydatków i odłożyłem projekt 'na później".

Quote:
Na
czym (minimum) udało się je Wam "pogonić"? Czy wypada mieć tyle RAMu,
żeby cały obraz zmieścić?? Czy są jakieś sztuczki, żeby to ładnie
obejść? W ogóle się nigdy tym nie zajmowałem... Teraz chcę coś zrobić,
ma to być prymitywnie proste ale ładnie wyglądać. Cena - do pewnego
pułapu nie gra roli... No i nie wiem, czy wybrać wyświetlacz
monochromatyczny czy kolorowy? Cenowo wychodzą podobnie, ale obawiam
się, że sterowanie takim kolorowym LCD będzie dużo bardziej
skomplikowane (czytaj droższe). Ze względu na "efekt" lepiej jednak dać
kolorowy Smile.
Poza czasami to różnicy wielkiej nie ma - na czarno białym podajesz

odcienie szarości (1..4..6 bitów) i tykasz raz zegarem na piksel. Na
kolorowych podajesz 6..8..16 bitów i tykasz zegarem 1..2..3 razy na
piksel, zależnie od sterownika.

Jeżeli zrobisz dithering to można zredukować bez znaczącego pogorszenia
jakości rozmiar obrazu np 4 razy.

Quote:
No i próbuję się zorientować gdzie leży to "minimum"
sprzętowe...
Za jakieś 60..70 złotych dostaniesz ARMa z wbudowanym sterownikiem. Do

tego dojdzie kostka ramu.

Jeżeli chcesz rzeźbić to:
Dla wyświetlacza 320*240*16bit (np do palmtopów ACER są relatywnie tanie):
- 320*240*2=153600 bajtów ram na FB.
- 320*240*2*60 = 9 MHz pixel clock
- dla zewnętrznej pamięci: 320*240*2*60 = 9 MB/sec (czyli ~80Mb/s, a SPI
zazwyczaj działa na zegarze systemowym/4, więc zostają tylko pamięci
równoległe)

Wyszło mi, że tanie CPLD + 2 kostki ramu 16 bitowego powinny dać radę -
do jednej zapisuje się nową ramkę, z drugiej CPLD wysyła dane do
wyświetlacza - klasyczne podwójne buforowanie. Zaleta jest taka, że
procesor widzi wtedy wyświetlacz jak zwykłą pamięć. No i nie przejmuje
się specjalnie czasami, bo o to dba cpld.

--
Pozdrawiam
Michoo

Andrzej W.
Guest

Mon Oct 11, 2010 7:48 pm   



W moich projektach GUI jest statyczne, nie mam żadnych animacji i
realizuje to "sprzętowo" właściwie bez użycia procesora dzięki czemu
jego wydajność nie ma większego znaczenia.
Jeśli mam wyświetlacz z wejściem SPI, to podłączam go bezpośrednio pod
szeregową pamięć Flash, jeśli wyświetlacz ma wejście równoległe to
podłączam go do pamięci poprzez rejestr przesuwający.
Potem tylko adresuję pamięć do odczytu i sprzętowo w procesorze zliczam
ilość wyświetlonych pikseli, a jak już się wyświetli ile trzeba to
blokuje zegar.
Wymaga to trochę pamięci Flash, ale jeśli się przemyśli GUI i sposób
wyświetlania to można całkiem dużo zmieścić w dostępnych pamięciach.

Najsłabszy procesor jaki do tego użyłem to TUSB3410 (8052) z wyświetlacz
132x176 16-bit.
Bardzo ładne efekty uzyskuję na MSP430F2274 i wyświetlaczu 320x240
16-bit. Przy tej konfiguracji udaje się osiągnąć 10 FSP przy
zastosowaniu dość powolnych rejestrów przesuwających.


--
Pozdrawiam,
Andrzej

KK
Guest

Tue Oct 12, 2010 7:47 pm   



Użytkownik "Konop" <konoppo@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:i8vk1g$3b5$1@inews.gazeta.pl...
Quote:
Witam

kolorowy Smile. No i próbuję się zorientować gdzie leży to "minimum"
sprzętowe...

minimum sprzętowe to jakaś atmega+zewnętrzna pamięć np. atmega16
można z tym uruchomić każdy wyświetlacz do tft 800x600 włącznie



__________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusow 5525 (20101012) __________

Wiadomosc zostala sprawdzona przez program ESET NOD32 Antivirus.

http://www.eset.pl lub http://www.eset.com

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jakie minimum sprzętowe i RAM potrzebne do obsługi wyświetlaczy RGB?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map