RTV forum PL | NewsGroups PL

Wykrywanie zapalenia arówki 12V 5W w systemie PWM: jak zbudować układ?

jak wykry zapalenie arówki?

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Wykrywanie zapalenia arówki 12V 5W w systemie PWM: jak zbudować układ?

PiteR
Guest

Wed Dec 17, 2025 8:13 pm   



jak poprawnie wykry w samochodzie
zapalenie arówki przyciemnianej PWM?

jest dostpne w kablu

1. +12v obecne zawsze
2. sterowanie w masie
3. masa

arówka 12v 5W

100% jasnoci przekanik ON

przychodzi mi do gowy schemat tranzystora NPN
rezystor z 10k do arówki i z 47k do plusa.

Ukad miaby zadziaa pewnie, niezalenie
czy arówka sprawna czy spalona.

Nie wiem jak odfiltrowa te kHz PWM eby nie
brzecza przekanik w stanach przejciowych
kiedy samochód przyciemnia powoli wiato.

co w tym stylu


https://ibb.co/d48xVFT0

Janusz
Guest

Wed Dec 17, 2025 9:20 pm   



W dniu 17.12.2025 o 19:13, PiteR pisze:
Quote:
jak poprawnie wykryć w samochodzie
zapalenie żarówki przyciemnianej PWM?

jest dostępne w kablu

1. +12v obecne zawsze
2. sterowanie w masie
3. masa

żarówka 12v 5W

100% jasności przekaźnik ON

przychodzi mi do głowy schemat tranzystora NPN
rezystor z 10k do żarówki i z 47k do plusa.
Myślisz o NPN a narysowałeś PNP Smile


Quote:

Układ miałby zadziałać pewnie, niezależnie
czy żarówka sprawna czy spalona.

Nie wiem jak odfiltrować te kHz PWM żeby nie
brzeczał przekaźnik w stanach przejściowych
kiedy samochód przyciemnia powoli światło.
Daj 100uF kondensator ale między + a bazę bo inaczej po włączeniu będzie ci

cykał przekaźnik, chyba że tak ma być to zostaw, a oporniki odwrotnie.

--
Janusz

PiteR
Guest

Wed Dec 17, 2025 9:32 pm   



w <news:10huvpe$pm9$1@news.chmurka.net>
dnia Wed, 17 Dec 2025 19:20:14 GMT user Janusz pisze tak:

Quote:
przychodzi mi do gowy schemat tranzystora NPN rezystor z 10k do
arówki i z 47k do plusa.
Mylisz o NPN a narysowae PNP Smile

sory pomyka

miao by

"przychodzi mi do gowy schemat tranzystora PNP
rezystor z 10k do arówki i z 47k do plusa"


--
nie uwaam nic

Zbynek Ltd.
Guest

Thu Dec 18, 2025 5:20 pm   



On 2025-12-17 19:13, PiteR wrote:
Quote:
jak poprawnie wykry w samochodzie
zapalenie arówki przyciemnianej PWM?


- mamo, choinka si pali
- nie mówi si pali, tylko wieci
- mamo, firanka, meble i ksiki te si wiec

MSPANC :-)

--
Pozdrawiam
Zbyszek
PGP key: 0xDCEF4E65

PiteR
Guest

Thu Dec 18, 2025 5:53 pm   



w <news:10i163f$9mc$1@news.chmurka.net>
dnia Thu, 18 Dec 2025 15:20:26 GMT user Zbynek Ltd. pisze tak:

Quote:
On 2025-12-17 19:13, PiteR wrote:
jak poprawnie wykry w samochodzie zapalenie arówki przyciemnianej
PWM?


- mamo, choinka si pali
- nie mówi si pali, tylko wieci
- mamo, firanka, meble i ksiki te si wiec

MSPANC :-)


i sobie debilu stont :)

--
nie uwaam nic

Waldek Hebisch
Guest

Thu Dec 18, 2025 7:18 pm   



PiteR <PiS@buce.chamy.prostaki.pl> wrote:
Quote:
jak poprawnie wykryć w samochodzie
zapalenie żarówki przyciemnianej PWM?

jest dostępne w kablu

1. +12v obecne zawsze
2. sterowanie w masie
3. masa

żarówka 12v 5W

100% jasności przekaźnik ON

przychodzi mi do głowy schemat tranzystora NPN
rezystor z 10k do żarówki i z 47k do plusa.

Układ miałby zadziałać pewnie, niezależnie
czy żarówka sprawna czy spalona.

Nie wiem jak odfiltrować te kHz PWM żeby nie
brzeczał przekaźnik w stanach przejściowych
kiedy samochód przyciemnia powoli światło.

https://ibb.co/d48xVFT0


Zanim zaczniesz rysować schemat dobrze by było utalić co układ
ma robić. Tzn. jak żarówka spalona to nie będzie świecić.
Checesz wykryć czy świeci, czy wykryć czy jest napięcie sterujące?

Jeśli to drugie to wypadałoby by ustalić czy np. 0.1% mocy to
żarówka wysterowana żeby świecić czy jeszcze nie.

Co do twojego układu: 10k i kondensator uśrednia, biorąc pod
uwagę małe napięcie złącza BE to może jako tako działać jak
stany są wyraźne. Zwykle w takich układach chce się histerezę,
wtedy trzeba by dodać dodatnie sprzężenie zwrotne, czyli
dodatkowy element aktywny. Skoro chcesz wykryć impulsy to
naturalna byłaby dioda w szereg z tym 10k. Wtedy kondenstator
i drugi opór powinny być tak dobrane by napięcie spadło poniżej
progu gdy wypełnienie jest zbyt niskie (ewentualnie opór
równolegle do 10k + dioda).

--
Waldek Hebisch

PiteR
Guest

Thu Dec 18, 2025 8:27 pm   



w <news:10i1d0b$377vn$1@paganini.bofh.team>
dnia Thu, 18 Dec 2025 17:18:05 GMT user Waldek Hebisch pisze tak:

Quote:
Zanim zaczniesz rysowa schemat dobrze by byo utali co ukad
ma robi.

Ukad ma pewnie wysterowa przekanik cewka 12v 40mA na przynajmniej
5 sekund. Stabilnie bez oscylacji przekanika. Pewny stabilny
prostokt. W kadym przypadku: krótki rozbysk 100%, rozjanianie od
zera do 100%, przyciemnianie od 100% do zera.

Samochód zapodaje kluczowan mas na arówk (chatgpt twierdzi e tam
mosfet kluczuje PWM mas w tym aucie). Napicie +12v jest stale obecne
na drugim kocu arówki.

Quote:
Tzn. jak arówka spalona to nie bdzie wieci.
Checesz wykry czy wieci, czy wykry czy jest napicie sterujce?

Cokolwiek wykry. Mas sterujc podczonn przez samochód. Myl
teraz, e powinienem te doda wasny rezystor ze 100 omów równolegle
do arówki eby samochód zawsze "myla" e arówka jest sprawna bo
jeszcze postanowi jej nie zapala i nie poda masy tylko wyse ikon
spalonej arówki na zegary a mój ukad nic nie wykryje.


Quote:
Co do twojego ukadu: 10k i kondensator urednia, biorc pod
uwag mae napicie zcza BE to moe jako tako dziaa jak
stany s wyrane. Zwykle w takich ukadach chce si histerez,
wtedy trzeba by doda dodatnie sprzenie zwrotne, czyli
dodatkowy element aktywny. Skoro chcesz wykry impulsy to
naturalna byaby dioda w szereg z tym 10k. Wtedy kondenstator
i drugi opór powinny by tak dobrane by napicie spado poniej
progu gdy wypenienie jest zbyt niskie (ewentualnie opór
równolegle do 10k + dioda).

Jak najprostszy ukad. Pierwsze zakluczowanie mosfeta do masy z
zamiarem zapalenia arówki. Skoro PWM to tam jest na tym przewodzie
+12v lub masa szybko kluczowane.

Dobrze gdyby ukad nie reagowa kiedy samochód próbkuje czy arówka nie
jest spalona. Jak to sprawdza nie wiem.

Jednak scenariusz spalenia si tej arówki jest dla mnie maym ryzykiem
w porównaniu do korzyci wykrycia jej wysterowania.


--
nie uwaam nic
https://www.youtube.com/watch?v=LvHkNBYyiq4

Paweł Pawłowicz
Guest

Thu Dec 18, 2025 8:44 pm   



W dniu 17.12.2025 o 19:13, PiteR pisze:
Quote:
jak poprawnie wykryć w samochodzie
zapalenie żarówki przyciemnianej PWM?

jest dostępne w kablu

1. +12v obecne zawsze
2. sterowanie w masie
3. masa

żarówka 12v 5W

100% jasności przekaźnik ON

przychodzi mi do głowy schemat tranzystora NPN
rezystor z 10k do żarówki i z 47k do plusa.

Układ miałby zadziałać pewnie, niezależnie
czy żarówka sprawna czy spalona.

Może CD4538?

P.P.

PiteR
Guest

Fri Dec 19, 2025 7:37 pm   



w <news:10i1i32$r4f$1@news.chmurka.net>
dnia Thu, 18 Dec 2025 18:44:49 GMT user Pawe Pawowicz pisze tak:

Quote:
Moe CD4538?

Te bd musia go uy. Mój ulubiony CMOS.
Nie wiem gdzie go kupi w tym kraju.

Wczoraj zrezygnowaem z przekanika mechanicznego z powodu przepi i
brzczenia. Boj si uwali samochód. Niby jest dioda 1N4007 ale
strzyonego pan book strzye.

Na zomie w pracy wykopaem transoptor przekanik LH1546. Dziaa jak
zoto. Rezystor LEDa 4.7k i przy 1.8 mA stabilnie zacza. Daem te
100uF jako C w RC.

https://www.snapeda.com/parts/LH1546/Vishay%20Semiconductor/datasheet/

CD4538 bd musia niestety uy bo chc mono impuls
zawsze tyle samo dugi powedzmy 3 sekundy.

W praniu wyszo, e wredni inynierowie VW Audi zdecydowali e po
zamkniciu si centralnym zamkiem nie mona wczy wiata w kabinie
bo zanika napicie 12v. Czyli moemy albo zamkn si do spania z
guzika bez alarmu ale ze wiatem albo z pilota z alarmem ale bez
wiata :)

--
nie uwaam nic
https://www.youtube.com/watch?v=LvHkNBYyiq4

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Wykrywanie zapalenia arówki 12V 5W w systemie PWM: jak zbudować układ?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map