RTV forum PL | NewsGroups PL

włączanie silnika przekaźnikiem

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - włączanie silnika przekaźnikiem

Goto page 1, 2  Next

sundayman
Guest

Wed May 13, 2020 11:44 pm   



Muszę włączać silnik DC 24V o prądzie rozruchowym kilkanaście A, a
podczas pracy prąd wynosi około 5A.

Mam do tego przekaźnik RM84-2012-35-1012. On ma dla DC=24V obciążalność
8A. Mam połączone 2 styki równolegle, czyli wychodzi razem 16A. To
powinno chyba wystarczać.

I teraz - co dać na stykach tego przekaźnika, żeby zmniejszyć wypalanie
styków podczas rozłączania ?

Czy wystarczy tylko dioda równolegle do silnika (tak jak np. przy
przekaźniku sterowanym tranzystorem ) ?

Marek
Guest

Thu May 14, 2020 7:35 am   



On Thu, 14 May 2020 01:44:33 +0200, sundayman
<sundayman_at_poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
I teraz - co dać na stykach tego przekaźnika, żeby zmniejszyć
wypalanie
styków podczas rozłączania ?

Zamienić przekaźnik na SSR i zapomnieć o wypalaniu.

--
Marek

Piotr Gałka
Guest

Thu May 14, 2020 8:57 am   



W dniu 2020-05-14 o 01:44, sundayman pisze:
Quote:
Muszę włączać silnik DC 24V o prądzie rozruchowym kilkanaście A, a
podczas pracy prąd wynosi około 5A.

Mam do tego przekaźnik RM84-2012-35-1012. On ma dla DC=24V obciążalność
8A. Mam połączone 2 styki równolegle, czyli wychodzi razem 16A. To
powinno chyba wystarczać.

I teraz - co dać na stykach tego przekaźnika, żeby zmniejszyć wypalanie
styków podczas rozłączania ?

Czy wystarczy tylko dioda równolegle do silnika (tak jak np. przy
przekaźniku sterowanym tranzystorem ) ?


Nie znam się na tym. Ale trochę pozmyślam.
Gdzieś, kiedyś czytałem, że praktycznie aby iskra powstała potrzebne
jest minimum 12V. Jak masz 24 i dasz diodę to w momencie otwierania
styku ona ograniczy napięcie na styku do 25V. Przy obciążeniu
indukcyjnym to napięcie pojawi się chyba bardzo szybko (gdy styki będą
jeszcze bardzo blisko siebie) więc wychodzi na to, że jakaś iskra może
powstać.
Czyli przydałoby się coś do spowolnienia dU/dt - czyli jakiś układ
gasikowy. I o tym to tylko słyszałem.
Standardowo jest to RC. Jak R będzie duże to w momencie otwierania i tak
powstanie duże napięcie na stykach więc R musi być małe. Małe R to w
momencie załączania oprócz prądu silnika popłynie jeszcze duży prąd
ładowania C w RC. Ale może prąd silnika narasta w miarę wolno
(indukcyjność) i da się tak zrobić, aby te impulsy mijały się w czasie.
Problem z R prowadzi do pomysłu, aby dać duże R i równolegle do niego
diodę. Kondensator przez diodę spowolni narastanie napięcia w momencie
wyłączania, a duże R małym prądem przeładuje kondensator po włączeniu.

Tak czy siak, gdybym kiedyś pierwszy raz do czegoś takiego podchodził to
obejrzałbym sobie napięcia i prądy oscyloskopem.
Poza kształtami i na napięciu i na prądzie chyba powinno być widać fazę
iskrzenia więc można znaleźć graniczne wartości RC i dobrać z jakimś
zapasem.
P.G.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu May 14, 2020 10:22 am   



Hello Piotr,

Thursday, May 14, 2020, 10:57:21 AM, you wrote:

Quote:
Muszę włączać silnik DC 24V o prądzie rozruchowym kilkanaście A, a
podczas pracy prąd wynosi około 5A.

Mam do tego przekaźnik RM84-2012-35-1012. On ma dla DC=24V obciążalność
8A. Mam połączone 2 styki równolegle, czyli wychodzi razem 16A. To
powinno chyba wystarczać.

I teraz - co dać na stykach tego przekaźnika, żeby zmniejszyć wypalanie
styków podczas rozłączania ?

Czy wystarczy tylko dioda równolegle do silnika (tak jak np. przy
przekaźniku sterowanym tranzystorem ) ?


Nie znam się na tym. Ale trochę pozmyślam.
Gdzieś, kiedyś czytałem, że praktycznie aby iskra powstała potrzebne
jest minimum 12V. Jak masz 24 i dasz diodę to w momencie otwierania
styku ona ograniczy napięcie na styku do 25V. Przy obciążeniu
indukcyjnym to napięcie pojawi się chyba bardzo szybko (gdy styki będą
jeszcze bardzo blisko siebie) więc wychodzi na to, że jakaś iskra może
powstać.
Czyli przydałoby się coś do spowolnienia dU/dt - czyli jakiś układ
gasikowy. I o tym to tylko słyszałem.
Standardowo jest to RC. Jak R będzie duże to w momencie otwierania i tak
powstanie duże napięcie na stykach więc R musi być małe. Małe R to w
momencie załączania oprócz prądu silnika popłynie jeszcze duży prąd
ładowania C w RC. Ale może prąd silnika narasta w miarę wolno
(indukcyjność) i da się tak zrobić, aby te impulsy mijały się w czasie.
Problem z R prowadzi do pomysłu, aby dać duże R i równolegle do niego
diodę. Kondensator przez diodę spowolni narastanie napięcia w momencie
wyłączania, a duże R małym prądem przeładuje kondensator po włączeniu.

Tak czy siak, gdybym kiedyś pierwszy raz do czegoś takiego podchodził to
obejrzałbym sobie napięcia i prądy oscyloskopem.
Poza kształtami i na napięciu i na prądzie chyba powinno być widać fazę
iskrzenia więc można znaleźć graniczne wartości RC i dobrać z jakimś
zapasem.

Można dać gasik RCD. Dioda podczas wyłączania klucza zwiera R, R
ogranicza prąd rozładowania C podczas włączania klucza.


--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Paweł Pawłowicz
Guest

Thu May 14, 2020 12:16 pm   



W dniu 14.05.2020 o 10:57, Piotr Gałka pisze:
Quote:
W dniu 2020-05-14 o 01:44, sundayman pisze:
Muszę włączać silnik DC 24V o prądzie rozruchowym kilkanaście A, a
podczas pracy prąd wynosi około 5A.

Mam do tego przekaźnik RM84-2012-35-1012. On ma dla DC=24V
obciążalność 8A. Mam połączone 2 styki równolegle, czyli wychodzi
razem 16A. To powinno chyba wystarczać.

I teraz - co dać na stykach tego przekaźnika, żeby zmniejszyć
wypalanie styków podczas rozłączania ?

Czy wystarczy tylko dioda równolegle do silnika (tak jak np. przy
przekaźniku sterowanym tranzystorem ) ?


Nie znam się na tym. Ale trochę pozmyślam.
Gdzieś, kiedyś czytałem, że praktycznie aby iskra powstała potrzebne
jest minimum 12V. Jak masz 24 i dasz diodę to w momencie otwierania
styku ona ograniczy napięcie na styku do 25V.

Czyli przydałoby się coś do spowolnienia dU/dt - czyli jakiś układ
gasikowy. [...]

Policzenie gasika dla podanych parametrów daje abstrakcyjne wartości.
Mam podobny silnik, 17V 7A. Dałem diodę i jest OK. Kilkanaście lat.

Paweł

Pcimol
Guest

Thu May 14, 2020 8:19 pm   



On 2020-05-14 01:44, sundayman wrote:
Quote:
Muszę włączać silnik DC 24V o prądzie rozruchowym kilkanaście A, a
podczas pracy prąd wynosi około 5A.

Mam do tego przekaźnik RM84-2012-35-1012. On ma dla DC=24V obciążalność
8A. Mam połączone 2 styki równolegle, czyli wychodzi razem 16A. To
powinno chyba wystarczać.

I teraz - co dać na stykach tego przekaźnika, żeby zmniejszyć wypalanie
styków podczas rozłączania ?

Czy wystarczy tylko dioda równolegle do silnika (tak jak np. przy
przekaźniku sterowanym tranzystorem ) ?

Dwa oddzielne zagadnienia: włączanie i wyłączanie.
ad. 1. równoległe styki jakiś sensowny czas powinny działać.
ad. 2. dioda wystarczy.

Irek.N.
Guest

Thu May 14, 2020 9:25 pm   



Quote:
Dwa oddzielne zagadnienia: włączanie i wyłączanie.
ad. 1. równoległe styki jakiś sensowny czas powinny działać.

No właśnie niekoniecznie. Styki nie przełączają się jednakowo. Na
dodatek RM84 mają paskudną cechę sklejania styków. Zrobiłem na tym
kiedyś sterowanie w budynku i wszystkie szybciutko wymieniałem na
Findery. Kleiły się sterując oświetleniem ledowym. Pojedynczy panel
wystarczał do sklejania. Za to w automatyce przemysłowej-sterowniczej są
wieczne.

Nie wiem jak często będziesz przełączał, więc nie doradzę, ale dał bym
raczej stycznik i nie przejmował się niczym, taki ABB ESB20 na ten
przykład. Bardzo trwałe, ale jednak klocek.

Miłego.
Irek.N.

sundayman
Guest

Fri May 15, 2020 1:32 am   



Quote:
Zamienić przekaźnik na SSR i zapomnieć o wypalaniu.

Genialna porada. Ale nie bez powodu podałem konkretny przekaźnik. Taki
jest i taki musi zostać.

sundayman
Guest

Fri May 15, 2020 1:37 am   



Quote:
Nie wiem jak często będziesz przełączał, więc nie doradzę, ale dał bym
raczej stycznik i nie przejmował się niczym, taki ABB ESB20 na ten
przykład. Bardzo trwałe, ale jednak klocek.

Nie da rady nic zmienić. Urządzenie musi zostać jakie jest.
Gdyby było inaczej to dałbym albo jakiś jebitny przekaźnik albo SSR albo
coś innego.

Tutaj mogę tylko dać jakieś elementy na samym silniku.

Załączanie jest raz na kilkanaście minut albo rzadziej.
Głównie w ciągu dnia, nocą rzadziej albo wcale.
Czyli taka raczej permanentna praca.

No dobrze, zobaczę jak to się zachowuje z jakąś solidną diodą.

Uzytkownik
Guest

Fri May 15, 2020 6:03 am   



W dniu 2020-05-15 o 03:32, sundayman pisze:
Quote:

Zamienić przekaźnik na SSR i zapomnieć o wypalaniu.

Genialna porada. Ale nie bez powodu podałem konkretny przekaźnik. Taki
jest i taki musi zostać.

Genialne podejście Smile


Skoro ten konkretny przekaźnik już tam jest i taki musi być to i są tam
już konkretne zabezpieczenia, które muszą pozostać. Pomijając fakt, że
projektant tego układu dał dupy stosując w tym układzie przekaźniki,
które akurat do tego celu się nie nadają. Łączenie równoległe styków
przekaźnika to tak jakby leczyć syfa pudrem, ponieważ nie ma szans, aby
styki łączyły i rozłączały idealnie w tym samym czasie. Ludzie prace
naukowe piszą o drżeniu styków podczas załączania styków przekaźników
oraz czasie wygaszania tych drgań, mierzą rezystancję styków, budują
stanowiska do badania styków przekaźników. Tak się składa, że ja nawet
miałem okazję projektować do pracy dyplomowej takie urządzenie w oparciu
o mikroprocesory. Tylko po co? Księgowi, którzy obecnie projektują
urządzenia techniczne i tak sięgną po najtańsze rozwiązania, a za ich
niewiedzę zapłaci klient lub pracownik obsługujący urządzenie.

Jeżeli się upierasz to dioda w kierunku zaporowym być musi i to nie
tylko przy przekaźniku, ale też przy silniku. Trzeba ją dobrać do danej
indukcyjności silnika.

Dodatkowo może być układ gasikowy oraz/lub warystory na 35V.

Pozostaje jeszcze kwestia bezpieczeństwa urządzenia, ponieważ urządzenia
wykonujące ruch czy obrót podlegają dyrektywom maszynowym i szczególnym
wymaganiom jeżeli chodzi o możliwość niekontrolowanego załączenia lub
brak możliwości wyłączenia. Wszelka ingerencja w aktualny układ
powoduje, że odpowiedzialność za powstałe wypadki przechodzi z
producenta na ingerenta.

Marek
Guest

Fri May 15, 2020 7:48 am   



On Fri, 15 May 2020 08:03:20 +0200, Uzytkownik <adres_at_serwer.pl>
wrote:
Quote:
Skoro ten konkretny przekaźnik już tam jest i taki musi być to i są
tam
już konkretne zabezpieczenia, które muszą pozostać. Pomijając fakt,
że
projektant tego układu dał dupy stosując w tym układzie
przekaźniki,
które akurat do tego celu się nie nadają. Łączenie równoległe
styków
przekaźnika to tak jakby leczyć syfa pudrem, ponieważ nie ma szans,
aby
styki łączyły i rozłączały idealnie w tym samym czasie. Ludzie
prace
naukowe piszą o drżeniu styków podczas załączania styków
przekaźników
oraz czasie wygaszania tych drgań, mierzą rezystancję styków,
budują
stanowiska do badania styków przekaźników. Tak się składa, że ja
nawet
miałem okazję projektować do pracy dyplomowej takie urządzenie w
oparciu
o mikroprocesory. Tylko po co?

ROTFL, piękny przykład dzielnej walki z problemami,które nieistniejąi
w innych rozwiązaniach. Tylko wydrukować i powiesić w ramce nad
kom...^D silnikiem.

--
Marek

J.F.
Guest

Fri May 15, 2020 8:30 am   



Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:almarsoft.7792954553679599917_at_news.neostrada.pl...
On Fri, 15 May 2020 08:03:20 +0200, Uzytkownik <adres_at_serwer.pl>
wrote:
Quote:
Skoro ten konkretny przekaźnik już tam jest i taki musi być to i są
tam już konkretne zabezpieczenia, które muszą pozostać. Pomijając
fakt, że projektant tego układu dał dupy stosując w tym układzie
przekaźniki, które akurat do tego celu się nie nadają. Łączenie
równoległe styków przekaźnika to tak jakby leczyć syfa pudrem,
ponieważ nie ma szans, aby styki łączyły i rozłączały idealnie w
tym samym czasie. Ludzie prace naukowe piszą o drżeniu styków
podczas załączania styków przekaźników oraz czasie wygaszania tych
drgań, mierzą rezystancję styków, budują stanowiska do badania
styków przekaźników.

Dla silnikow czy szybszych rozwiazan ?

Quote:
ROTFL, piękny przykład dzielnej walki z problemami,które nieistniejąi
w innych rozwiązaniach. Tylko wydrukować i powiesić w ramce nad
kom...^D silnikiem.

Pijesz do SSR ? One maja inne wady ... czy w praktyce nie maja ?

Swoja droga to patrzylem kiedys na sterownik w zmywarce.
Drobnica zasilana triakami, nawet nie opto.
Ale grzalka i pompa przekaznikami.
Przekazniki malutkie. Chyba mniejsze niz radiator do triaka na 10A ..

J.

J.F.
Guest

Fri May 15, 2020 8:36 am   



Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:r9krfj$91ho$1_at_portraits.wsisiz.edu.pl...
Quote:
Zamienić przekaźnik na SSR i zapomnieć o wypalaniu.

Genialna porada. Ale nie bez powodu podałem konkretny przekaźnik.
Taki jest i taki musi zostać.

Jesli sie styki wypalaja, to wrecz nie moze zostac.

Ale dioda moze duzo pomoc. Lub kondensator.

J.

t-1
Guest

Fri May 15, 2020 9:33 am   



W dniu 2020-05-14 o 01:44, sundayman pisze:
Quote:
Muszę włączać silnik DC 24V o prądzie rozruchowym kilkanaście A, a
podczas pracy prąd wynosi około 5A.

Mam do tego przekaźnik RM84-2012-35-1012. On ma dla DC=24V obciążalność
8A. Mam połączone 2 styki równolegle, czyli wychodzi razem 16A. To
powinno chyba wystarczać.

I teraz - co dać na stykach tego przekaźnika, żeby zmniejszyć wypalanie
styków podczas rozłączania ?

Czy wystarczy tylko dioda równolegle do silnika (tak jak np. przy
przekaźniku sterowanym tranzystorem ) ?







Może tzw. wieczny przekaźnik z modyfikacją mosfet zamiast triaka?
Jest to opisane w artykule:
https://elportal.pl/pdf/k07/19_12g.pdf

viktorius
Guest

Fri May 15, 2020 9:49 am   



W dniu 2020-05-15 o 10:30, J.F. pisze:

Quote:

Swoja droga to patrzylem kiedys na sterownik w zmywarce.
Drobnica zasilana triakami, nawet nie opto.
Ale grzalka i pompa przekaznikami.
Przekazniki malutkie. Chyba mniejsze niz radiator do triaka na 10A ..



Przerabiałem wybuchnięte triaki BT131 w sterowniku pralki.
Po wymianie nadal nie było poprawnego działa, ten sam błąd klapy.
Po pomierzeniu okazało się, że triak dematerializujac się, przepuścił
chyba 230V na nóżkę procesora, bo żaden wygnał logiczny na tym pinie się
nie pojawiał.
Daliby opto, może by procek przeżył, a tak to pralka niestety poszła na
żyletki.

Co ciekawe, pralka zdechła będąc w standby. Wywaliła esa 16A na
wydzielonym tylko dla niej obwodzie. Ostanie pranie było 2 dni
wcześniej, czyli nie od kondensacji.

--
viktorius

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - włączanie silnika przekaźnikiem

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map