RTV forum PL | NewsGroups PL

Tworzenie energii elektrycznej w rowerze z neodymowymi magnesami i cewką

generowanie pradu w rowerze ;) inaczej

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Tworzenie energii elektrycznej w rowerze z neodymowymi magnesami i cewką

BartekK
Guest

Wed Jun 14, 2006 4:48 pm   



Zupelnie "dla jaj" zabawilem sie i przyczepilem (same sie przyczepily)
magnesow "neodymanych" do rawki kola roweru. Przyczepilem cewke (w
zasadzie to kawalek transformatorka miniaturoweg 1.5-2cm z usunieta
gorna zwora). Przy malej przerwie miedzy rdzeniem cewki i przechodzacymi
magnesami na wyjsciu calkiem niezle napiecia sie pojawiaja (zaleznie od
predkosci obrotowej kola oczywiscie, wiec wstawilem gretza i kondensator
1000uF, 2 biale ledy polaczone w szereg i opornik - swieci przyjemnie!
Prad mierzylem miernikiem za 9zl bo wiecej w garazu nie mialem, ale z
10mA sobie plynie, przy zwarciu pojawiaja sie szpilki 50-80mA w momencie
przejscia magnesu kolo cewki.
Co prawda musialbym to zmodyfikowac - magnesy nie moga byc przyczepione
do rawki, tylko do szprych, bo hamowac nie idzie, cewka musialaby byc
sensowniej przyczepiona bo narazie jest na plaster do widelek, moze by
wstawic aku zamiast kondensatora...
Ktos z was probowal zrobic taka metoda swiatelko do roweru? Wink Moze jest
juz cos gotowego?
Czasu nie mam chwilowo, ale problemem do rozwiazania jest - im mniejsza
przerwa miedzy magnesem i cewka, tym lepiej, ale kolo wygina sie na boki
(luz na lozyskach, elastycznosc szprych..) a zejscie z magnesami blisko
osi bez sensu, bo tam juz jest mala predkosc liniowa, wiec obroty by
musialy byc duze...

--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Paweł Paroń
Guest

Wed Jun 14, 2006 7:16 pm   



Dnia 14.06.2006 BartekK <sibi@drut.org> napisał/a:

Quote:
Czasu nie mam chwilowo, ale problemem do rozwiazania jest - im mniejsza
przerwa miedzy magnesem i cewka, tym lepiej, ale kolo wygina sie na boki
(luz na lozyskach, elastycznosc szprych..) a zejscie z magnesami blisko
osi bez sensu, bo tam juz jest mala predkosc liniowa, wiec obroty by
musialy byc duze...

Wydaje mi się, że właśnie trzeba to zamontować jak najbliżej osi, bo inaczej
musiałbyś mieć albo dużo magnesów (kłopot z montażem, ciężar i koszty), albo
będą wytwarzane tylko krótkie impulsy. Ciekawy jestem efektów, od dłuższego
czasu chodzi mi po głowie dynamo w piaście, ale to jest drogie i ciężkie.

Paweł

BartekK
Guest

Wed Jun 14, 2006 7:45 pm   



Paweł Paroń napisał(a):
Quote:
Wydaje mi się, że właśnie trzeba to zamontować jak najbliżej osi, bo inaczej
musiałbyś mieć albo dużo magnesów (kłopot z montażem, ciężar i koszty), albo
będą wytwarzane tylko krótkie impulsy. Ciekawy jestem efektów, od dłuższego
czasu chodzi mi po głowie dynamo w piaście, ale to jest drogie i ciężkie.

No ja przyczepilem 10 miniaturowych magnesikow (co 2gi w przeciwna
strone) i dziala, koszt niewielki w sumie (w porownaniu do plastikowego
dynama za 15zl ktore daje duzy opor a niewiele energii), ale pewnie duzo
lepiej by dzialalo przy wiekszej liczbie magnesikow. Magnesy okragle,
wielkosci zegarkowej bateryjki.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

POKREC
Guest

Wed Jun 14, 2006 9:48 pm   



BartekK wrote:

Wywal kondensator, z tylu swiatelko moze byc migajace. Masz to jak
znalazl do zasilania diodek z tylu.
POKREC.

oowan
Guest

Thu Jun 15, 2006 8:46 am   



Quote:
Dnia 14.06.2006 BartekK <sibi@drut.org> napisał/a:

Czasu nie mam chwilowo, ale problemem do rozwiazania jest - im mniejsza
przerwa miedzy magnesem i cewka, tym lepiej, ale kolo wygina sie na boki
(luz na lozyskach, elastycznosc szprych..) a zejscie z magnesami blisko
osi bez sensu, bo tam juz jest mala predkosc liniowa, wiec obroty by
musialy byc duze...

Wydaje mi się, że właśnie trzeba to zamontować jak najbliżej osi, bo inaczej
musiałbyś mieć albo dużo magnesów

Indukowana w cewce SEM jest odwrotnie proporcjonalna do czasu zmian pola
magnerycznego. Jeśli więc magnesy będą biżej osi, to zmniejszy się ich prędkość
obwodowa, a więc SEM też będzie mniejsza.


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

nuclear
Guest

Thu Jun 15, 2006 10:15 am   



Użytkownik "oowan" <inkaustWYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:42bd.0000002e.44911e47@newsgate.onet.pl...
Quote:
Dnia 14.06.2006 BartekK <sibi@drut.org> napisał/a:

Czasu nie mam chwilowo, ale problemem do rozwiazania jest - im mniejsza
przerwa miedzy magnesem i cewka, tym lepiej, ale kolo wygina sie na
boki
(luz na lozyskach, elastycznosc szprych..) a zejscie z magnesami blisko
osi bez sensu, bo tam juz jest mala predkosc liniowa, wiec obroty by
musialy byc duze...

Wydaje mi się, że właśnie trzeba to zamontować jak najbliżej osi, bo
inaczej
musiałbyś mieć albo dużo magnesów

Indukowana w cewce SEM jest odwrotnie proporcjonalna do czasu zmian pola
magnerycznego. Jeśli więc magnesy będą biżej osi, to zmniejszy się ich
prędkość
obwodowa, a więc SEM też będzie mniejsza.
ale przy tej samej ilosci magnedów, zostanie zachowana częstotliwosc zmian

pola.... ułożyć w kółko magnesy o przeciwnej polaryzacji, i powinnno być git
Wink

J.F.
Guest

Thu Jun 15, 2006 10:33 am   



On 15 Jun 2006 10:46:00 +0200, oowan wrote:
Quote:
Wydaje mi się, że właśnie trzeba to zamontować jak najbliżej osi, bo inaczej
musiałbyś mieć albo dużo magnesów

Indukowana w cewce SEM jest odwrotnie proporcjonalna do czasu zmian pola
magnerycznego. Jeśli więc magnesy będą biżej osi, to zmniejszy się ich prędkość
obwodowa, a więc SEM też będzie mniejsza.

Nie do konca, bo czas obrotu kola jest jeden.
Zysk bedziesz mial jesli:
- na obwodzie zmiescisz np 100 magnesow, a przy piascie 30,
- na obwodzie beda magnesy duze, a przy piascie male [czas ten sam,
ale strumien mniejszy]

A w ogole krytyczna tu bedzie chyba szczelina miedzy stojanem a
rotorem. Sugerowalbym konstrukcje typu: tarcza ala hamulcowa,
stalowa, przymocowac do niej magnesy, na widelcu rdzen typu C
z uzwojeniem.
Od biedy mozna magnesy przykleic na koncach rdzenia, a w tarczy
nawiercic otwory. Czyli niejako modulowac szczeline w obwodzie
magnetycznym. W wersji mini mozna zamiast tarczy wykorzystac szprychy,
ale to duzo mocy nie da.

Mozna tez przykleic magnesy po wewnetrznej stronie obreczy stalowej
[tzn od strony osi] i odpowiednio ustawic rdzen stojana.
Tylko bicie obreczy trzeba do minimum ustawic.


J.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Jun 15, 2006 12:00 pm   



Hello J,

Thursday, June 15, 2006, 12:33:45 PM, you wrote:

[...]

Quote:
A w ogole krytyczna tu bedzie chyba szczelina miedzy stojanem a
rotorem. Sugerowalbym konstrukcje typu: tarcza ala hamulcowa,
stalowa, przymocowac do niej magnesy,

Podsłuchujesz moje mysli?

Quote:
na widelcu rdzen typu C z uzwojeniem.

Może być nawet połówka rdzenia EE lub małego ETD...

[...]

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

nuclear
Guest

Thu Jun 15, 2006 12:34 pm   



]
Quote:

A w ogole krytyczna tu bedzie chyba szczelina miedzy stojanem a
rotorem. Sugerowalbym konstrukcje typu: tarcza ala hamulcowa,
stalowa, przymocowac do niej magnesy, na widelcu rdzen typu C
z uzwojeniem.

ja bym to zrobil tak, ze magnesy "pastylki" powpychac w nawiercone otworry w
takiej tarczy - tak zeby wsumie tarcza wyszła gładka ;-)wtedy nawet jak
rdzeń cewki styknie sioe czasem z tarcza to niczego nie urwie;-)

J.F.
Guest

Thu Jun 15, 2006 4:18 pm   



On Thu, 15 Jun 2006 14:34:16 +0200, nuclear wrote:
Quote:
Sugerowalbym konstrukcje typu: tarcza ala hamulcowa,
stalowa, przymocowac do niej magnesy, na widelcu rdzen typu C
z uzwojeniem.

ja bym to zrobil tak, ze magnesy "pastylki" powpychac w nawiercone otworry w
takiej tarczy - tak zeby wsumie tarcza wyszła gładka ;-)wtedy nawet jak
rdzeń cewki styknie sioe czasem z tarcza to niczego nie urwie;-)

Kierunek bardzo dobry, ale stalowe otoczenie zbocznikuje pole.
Raczej aluminiowe, a od tylu zwory.
Albo magnesy na stalowej tarczy i zalac epidianem.

J.

Paweł Paroń
Guest

Thu Jun 15, 2006 4:41 pm   



A może kilka cewek zamiast jednej, np. tyle, ile magnesów? małe cewki,
rozmieszczone na podobnej tarczy jak magnesy i połączone tak, żeby uzyskać
odpowiednie napięcie. Wyjdzie prawie to samo co dynamo, tylko w innej
postaci, bez oporów tarcia.

Paweł

Przemek
Guest

Thu Jun 15, 2006 8:23 pm   



Użytkownik "Paweł Paroń" <pawelpBEZSPAMU@freeland.lublin.pl> napisał w
wiadomości news:slrne92t1q.mus.pawelpBEZSPAMU@90-mo5-2.acn.waw.pl...
Quote:

A może kilka cewek zamiast jednej, np. tyle, ile magnesów? małe cewki,
rozmieszczone na podobnej tarczy jak magnesy i połączone tak, żeby uzyskać
odpowiednie napięcie. Wyjdzie prawie to samo co dynamo, tylko w innej
postaci, bez oporów tarcia.
moznaby chyba wykorzystac do takiej samorobki silnik napedowy ze starej

stacji 5.25

pzdr

oowan
Guest

Fri Jun 16, 2006 3:54 am   



On Thu, 15 Jun 2006 12:33:45 +0200, J.F wrote:

Quote:
On 15 Jun 2006 10:46:00 +0200, oowan wrote:
Wydaje mi się, że właśnie trzeba to zamontować jak najbliżej osi, bo inaczej
musiałbyś mieć albo dużo magnesów

Indukowana w cewce SEM jest odwrotnie proporcjonalna do czasu zmian pola
magnerycznego. Jeśli więc magnesy będą biżej osi, to zmniejszy się ich prędkość
obwodowa, a więc SEM też będzie mniejsza.

Nie do konca, bo czas obrotu kola jest jeden.

Czas obrotu kola jest ten sam, ale prędkość liniowa punktu leżącego
na obwodzie koła będzie inna dla różnych średnic koła. To można
prosto wyliczyć ze wzoru na obwód okręgu.

--
Pozdrawiam
Jacek Kluczniok, inkaust@poczta.onet.pl
>>>Okna są po to, żeby je zamykać<<<

JR
Guest

Mon Jun 19, 2006 7:45 am   



Użytkownik "J.F." :
Quote:

A w ogole krytyczna tu bedzie chyba szczelina miedzy stojanem a
rotorem. Sugerowalbym konstrukcje typu: tarcza ala hamulcowa,
stalowa, przymocowac do niej magnesy, na widelcu rdzen typu C
z uzwojeniem.
Od biedy mozna magnesy przykleic na koncach rdzenia, a w tarczy
nawiercic otwory. Czyli niejako modulowac szczeline w obwodzie
magnetycznym. W wersji mini mozna zamiast tarczy wykorzystac szprychy,
ale to duzo mocy nie da.

Mozna tez przykleic magnesy po wewnetrznej stronie obreczy stalowej
[tzn od strony osi] i odpowiednio ustawic rdzen stojana.
Tylko bicie obreczy trzeba do minimum ustawic.



też od jakiegoś czasu chodzi mi taki coś takiego po głowie;
praktycznie może to wyglądać tak -- mam w swoim rowerze dwie obręcze Vuelty
z piastami przystosowanymi do mocowania hamulców tarczowych;
przednie koło jest wyposażone w hamulec tarczowy,
ale tylne ma zwykły V-Brake a miejsce do mocowania tarczy przy piaście
jest wolne! jest to aluminiowa, gruba (8mm) tarcza-'ring' o średnicy ok. 5
cm;
pomiędzy nią a aluminiowym widelcem jest ok. 14mm wolnej przestrzeni;
w tarczy można nawiercić kilka, kilkanaście otworów i wkleić tam neodymowe
magnesy pastylkowe; w wolnej przestrzeni między tą magnetyczną mini-tarczą
a widelcem można zamocować zespół cewek w kształcie 'oringu';

zakładam, że takie dynamo służyłoby jako ciągła "ładowarka" zespołu kilku
ogniw
litowo-jonowych zasilających "sieć pokładową";

pozostaje jeszcze rozwiązanie konstrukcji ładowarki impulsowej, która
będzie działać optymalnie w szerokim zakresie zmieniającej się SEM
takiego dynama (?);
jest tez kwestia optymalnej konstrukcji zespołu cewek współpracujących
z prostownikami na diodach Schottky'ego (?)

--
pzdr.
JR

JR
Guest

Mon Jun 19, 2006 7:48 am   



Użytkownik "J.F." :
Quote:

A w ogole krytyczna tu bedzie chyba szczelina miedzy stojanem a
rotorem. Sugerowalbym konstrukcje typu: tarcza ala hamulcowa,
stalowa, przymocowac do niej magnesy, na widelcu rdzen typu C
z uzwojeniem.
Od biedy mozna magnesy przykleic na koncach rdzenia, a w tarczy
nawiercic otwory. Czyli niejako modulowac szczeline w obwodzie
magnetycznym. W wersji mini mozna zamiast tarczy wykorzystac szprychy,
ale to duzo mocy nie da.

Mozna tez przykleic magnesy po wewnetrznej stronie obreczy stalowej
[tzn od strony osi] i odpowiednio ustawic rdzen stojana.
Tylko bicie obreczy trzeba do minimum ustawic.



też od jakiegoś czasu chodzi mi coś takiego po głowie;
praktycznie może to wyglądać tak -- mam w swoim rowerze dwie obręcze Vuelty
z piastami przystosowanymi do mocowania hamulców tarczowych;
przednie koło jest wyposażone w hamulec tarczowy,
ale tylne ma zwykły V-Brake a miejsce do mocowania tarczy przy piaście
jest wolne! jest to aluminiowa, gruba (8mm) tarcza-'ring' o średnicy ok. 5
cm;
pomiędzy nią a aluminiowym widelcem jest ok. 14mm wolnej przestrzeni;
w tarczy można nawiercić kilka, kilkanaście otworów i wkleić tam neodymowe
magnesy pastylkowe; w wolnej przestrzeni między tą magnetyczną mini-tarczą
a widelcem można zamocować zespół cewek w kształcie 'oringu';

zakładam, że takie dynamo służyłoby jako ciągła "ładowarka" zespołu kilku
ogniw
litowo-jonowych zasilających "sieć pokładową";

pozostaje jeszcze rozwiązanie konstrukcji ładowarki impulsowej, która
będzie działać optymalnie w szerokim zakresie zmieniającej się SEM
takiego dynama (?);
jest tez kwestia optymalnej konstrukcji zespołu cewek współpracujących
z prostownikami na diodach Schottky'ego (?)

--
pzdr.
JR

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Tworzenie energii elektrycznej w rowerze z neodymowymi magnesami i cewką

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map