Arek
Guest
Wed Sep 17, 2008 6:10 am
1. W jakim "trybie" pracuje akumulator w UPS-ach?
Czy ten któy producenci określają jako cycle use - ładowanie
i rozładowanie - chyba nie? Czy też standby cały czas pod napięciem?
(a jak jest w samochodach?).
2. Ładowanie takiego: czy można taki akumulator pozostawić na
"zawsze" pod stałym napięciem np. 13,6V?
Próbowałem z małym akumulatorkiem 1,2Ah, ale prąd nie chciał
spaść poniżej ok. 10mA (samorozładowanie jest raczej mniejsze...)
napięcie już chyba nie rosło... Lub zabrakło mi cierpliwości.
3. Czy ładowanie do niższego napięcia w standby niż cycle use
oznacza, że akumulator znajduje się w stanie permanentnego
niedoładowania?
Arek
KK
Guest
Wed Sep 17, 2008 5:54 pm
Quote:
-dluzsze ladowanie .. ale co tam, klient i tak zadowolony ze UPS
zadzialal.
Ale to lepsze niż przekonanie się przy pierwszym zaniku prądu że po
dwóch latach akumulatory w ogóle nie trzymają..
Arek
Guest
Wed Sep 24, 2008 7:08 am
EM napisał(a) w wiadomości: ...
Quote:
1. W jakim "trybie" pracuje akumulator w UPS-ach?
W takich zastosowaniach stosuje się pracę buforową. Producent podaje
bezpieczny sposób ladowania. Np. 2,25-2,30V/celę, czyli 13,8V max i prąd
początkowy max 0.1C
Pytałem też o ładowanie aku w samochodzie. Na akumulator.pl zalecają
14-14,6. Ale jak to jest naprawdę? Przecież w czasie jazdy odpowiada to
mniej więcej UPSowi. Ale gdy nie jest używany np. przez 2-3 miesiące
dobrze byłoby pozostawić go w pełni naładowanym.
Quote:
2. Ładowanie takiego: czy można taki akumulator pozostawić na
"zawsze" pod stałym napięciem np. 13,6V?
Próbowałem z małym akumulatorkiem 1,2Ah, ale prąd nie chciał
spaść poniżej ok. 10mA (samorozładowanie jest raczej mniejsze...)
napięcie już chyba nie rosło... Lub zabrakło mi cierpliwości.
Można, a kto powiedział, że prąd spadnie blisko zeru. C/120 to całkiem
bezpieczny prąd

.
Trochę się pomyliłem, jakieś 50mA, ale to chyba nie tragedia?
Quote:
3. Czy ładowanie do niższego napięcia w standby niż cycle use
oznacza, że akumulator znajduje się w stanie permanentnego
niedoładowania?
Raczej tak, aczkolwiek nie wiem czy to ma jakiekolwiek znaczenie. Jeśli
chesz maksymalnie wydłużyc czas pracy akumulatora, to przede wszystkim
zadbaj o niską temperaturę jego pracy, a po drugie wybierz odpowiedni typ.
Typ niestety wybrany...

Trwałość 2 lata wystarczy.
Tylko dylemacik: czy w urządzeniu, które przypomina w eksploatacji
rzadko i dorywczo używany samochód (np kilka-kilkanaście godz. dziennie
przez tydzień a potem 3 mies. bez włączania) ładować aku jak w UPS czy
"cycle use"?
Jak wygląda sprawa szeregowego podłączenie dwóch akumulatorów. Prawie
nigdy nie będą się równo ładować. Na początku napięcia w miarę równo
rozną ale potem jeden (zależy od indywidualnego rozładowania) szybuje
w górę kosztem drugiego, na którym napięcie nawet minimalnie maleje.
Arek
Desoft
Guest
Wed Sep 24, 2008 10:19 am
Quote:
Pytałem też o ładowanie aku w samochodzie. Na akumulator.pl zalecają
14-14,6. Ale jak to jest naprawdę? Przecież w czasie jazdy odpowiada to
mniej więcej UPSowi. Ale gdy nie jest używany np. przez 2-3 miesiące
dobrze byłoby pozostawić go w pełni naładowanym.
Typ niestety wybrany...

Trwałość 2 lata wystarczy.
Tylko dylemacik: czy w urządzeniu, które przypomina w eksploatacji
rzadko i dorywczo używany samochód (np kilka-kilkanaście godz. dziennie
przez tydzień a potem 3 mies. bez włączania) ładować aku jak w UPS czy
"cycle use"?
Tak jak w centralkach alarmowych, jest nawet dedykowny trafo takiego
ładowania.
Quote:
Jak wygląda sprawa szeregowego podłączenie dwóch akumulatorów.
A gdzie Ty widziałeś niepołączone szeregowo akumulatory?
12V to z połaczenia równoległego?
--
Desoft
http://217.96.144.226/desoft
Arek
Guest
Thu Sep 25, 2008 6:00 am
Desoft napisał(a) w wiadomości: ...
Quote:
Jak wygląda sprawa szeregowego podłączenie dwóch akumulatorów.
A gdzie Ty widziałeś niepołączone szeregowo akumulatory?
12V to z połaczenia równoległego?
Cele są szeregowo. Tylko, że wykonane w jednym serii, są niemal
identyczne - ładowane i rozładowane tym samym prądem.
Dwa odzielne akmulalotory to już nie wypada tak dobrze, nawet gdy
są tego samego typu.
A tu będą żelowe - zdaje się nieco mniej odporne na przeładowanie.
Arek
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Sep 25, 2008 10:44 am
Hello Arek,
Thursday, September 25, 2008, 7:00:07 AM, you wrote:
Quote:
Jak wygląda sprawa szeregowego podłączenie dwóch akumulatorów.
A gdzie Ty widziałeś niepołączone szeregowo akumulatory?
12V to z połaczenia równoległego?
Cele są szeregowo. Tylko, że wykonane w jednym serii, są niemal
identyczne - ładowane i rozładowane tym samym prądem.
Dwa odzielne akmulalotory to już nie wypada tak dobrze, nawet gdy
są tego samego typu.
A tu będą żelowe - zdaje się nieco mniej odporne na przeładowanie.
Głupi producenci UPSów o tym nie wiedzą. Musisz ich koniecznie
uświadomić.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam:
http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack
Desoft
Guest
Thu Sep 25, 2008 11:02 am
Quote:
A gdzie Ty widziałeś niepołączone szeregowo akumulatory?
12V to z połaczenia równoległego?
Cele są szeregowo. Tylko, że wykonane w jednym serii, są niemal
identyczne - ładowane i rozładowane tym samym prądem.
Dwa odzielne akmulalotory to już nie wypada tak dobrze, nawet gdy
są tego samego typu.
A tu będą żelowe - zdaje się nieco mniej odporne na przeładowanie.
Jakoś w UPSach nie przejmują się tym problemem.
Jedynie co można zalecić to akulumatory od tego samego producenta i ten sam
typ.
I to też nie jest bardzo istotne, bo objawy wystąpią dopiero przy całkowitym
rozładowaniu akumulatora.
A jak to ma wytrzymać tylko dwa lata to po prostu włączyć i zapomnieć.
--
Desoft
http://217.96.144.226/desoft