RTV forum PL | NewsGroups PL

Traktor z instalacją 12/24 V

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Traktor z instalacją 12/24 V

Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Janusz
Guest

Thu May 02, 2019 12:59 pm   



W dniu 2019-05-01 o 22:27, PeJot pisze:
Quote:
W dniu 2019-05-01 o 21:44, Janusz pisze:

Traktor to Belarus MTZ 952.4 ale wiadomości o nim niewiele, nawet w
instrukcjach obsługi. Po zaprzedaniu danych osobowych dopadłem
instrukcję w lengłydżu a tam stoi że alt jest na 14 V/2 kW. No i:

"24V voltage is charging through voltage converter"

Czyli potrzebuje dużej mocy do rozruchu i rozrusznik jest na 24 a
reszta jest zasilana
z alternatora na 12,  z kolei przetwornica 12 na 24 ładuje tylko aku.

Zamiast kombinować z przetwornicą, nie prościej/taniej/cokolwiek użyć
alternatora 24 V ( na 2kW na pewno się znajdzie od jakiejś ciężarówki )
oraz całego pozostałego osprzętu na to napięcie ?


Mnie pytasz?


Widocznie na białorusi ceny osprzętu 12 a 24 się istotnie różnią że tak
zrobili.

--
Pozdr
Janusz

yabba
Guest

Fri May 03, 2019 10:28 am   



W dniu 02-05-2019 o 11:01, PeJot pisze:
Quote:
W dniu 2019-05-01 o 23:28, Zenek Kapelinder pisze:
Widze ze uruchomiles wsrod talmudystow brandzlotechnike na najwyzszym
poziomie. Urzadzenie nazywa sie przelacznik rozrusznika 12V/24V.

I niczego takiego nie ma w tym traktorze, za to jest przetwornica do
ładowania akumulatorów w trybie 24 V. Co dalej nie rozwiązuje
zagadnienia, dlaczego w urządzeniu za 90.000 nie zastosowano *całego*
osprzętu elektrycznego na 24 V.


Zobacz czy inne ciągniki tego producenta są też 24/12V czy tylko 12V.
Możliwe, że producent chce zachować kompatybilność osprzętu 12V z innymi
modelami ciągników, a tylko model z największym silnikiem ma rozrusznik
na 24V.

yabba

PeJot
Guest

Fri May 03, 2019 10:57 am   



W dniu 2019-05-03 o 12:28, yabba pisze:

Quote:
Możliwe, że producent chce zachować kompatybilność osprzętu 12V z innymi
modelami ciągników, a tylko model z największym silnikiem ma rozrusznik
na 24V.

To zdaje się już jest middle middle class :)

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

yabba
Guest

Fri May 03, 2019 3:47 pm   



W dniu 03-05-2019 o 12:57, PeJot pisze:
Quote:
W dniu 2019-05-03 o 12:28, yabba pisze:

Możliwe, że producent chce zachować kompatybilność osprzętu 12V z
innymi modelami ciągników, a tylko model z największym silnikiem ma
rozrusznik na 24V.

To zdaje się już jest middle middle class :)


Więc może rodzina z lower class jest na tyle liczna, że opłaca się
stosować zunifikowane z nimi komponenty na 12V.
Gdy przedstawiciele middle middle class staną się najliczniejszą grupą w
rodzinie, to cała fabryka przejdzie na montaż komponentów tylko na 24V.

yabba

Zenek Kapelinder
Guest

Fri May 03, 2019 5:51 pm   



Ogladales tylko reklame. Co innego jak bys tutaj schemat instalacji elektrycznej wstawil. Pudelko co z dwoch akumulatorow 12V zrobi 24V tez mozna nazwac przetwornica. Poza tym jakie to ma dla Ciebie znaczenie. Co by nie zrobili ma dzialac.

PeJot
Guest

Sat May 04, 2019 8:37 pm   



W dniu 2019-05-03 o 17:51, Zenek Kapelinder pisze:
Quote:
Poza tym jakie to ma dla Ciebie znaczenie. Co by nie zrobili ma dzialac.

Cieka jestem i tyle, z jakich względów tak zrobili. Niech będzie że
zagregowane maszyny wolą 12 V, chociaż co w takich maszynach rolniczych
jest na prąd - chyba tylko oświetlenie. Napędy mechanizmów momentem od
wałka przekaźnika mocy albo hydraulicznie.

BTW, z innych ciekawostek - alternator ma *ręczny* przełącznik
zima/lato. Wot tiochnika :)



--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

yabba
Guest

Mon May 06, 2019 11:44 pm   



W dniu 04-05-2019 o 22:37, PeJot pisze:
Quote:
W dniu 2019-05-03 o 17:51, Zenek Kapelinder pisze:
Poza tym jakie to ma dla Ciebie znaczenie. Co by nie zrobili ma dzialac.

Cieka jestem i tyle, z jakich względów tak zrobili.

Silnik 4700 ccm łatwiej odpalić rozrusznikiem na 24V, jak w przytaczanym
tu przykładzie Stara 28.
Na stronie producenta jest pdf z serwisówką po angielsku i schematem,
ale w słabej rozdzielczości. Wynika z niej, że istnieją też wersje
traktora z rozruchem na 12V.

Quote:
Niech będzie że
zagregowane maszyny wolą 12 V, chociaż co w takich maszynach rolniczych
jest na prąd - chyba tylko oświetlenie. Napędy mechanizmów momentem od
wałka przekaźnika mocy albo hydraulicznie.


Trzeba zapewnić wsteczną kompatybilność interfejsów elektrycznych z
urządzeniami peryferyjnymi posiadanymi przez użytkownika. :)

Quote:
BTW, z innych ciekawostek - alternator ma *ręczny* przełącznik
zima/lato. Wot tiochnika Smile

14V na lato i 14,5V ładowania na zimę? Jeśli jest to rozwiązanie proste,
skuteczne i bardzo niezawodne, to tylko lepiej. Wymaga, co prawda, choć
trochę obeznania z techniką i umiejętności czytania instrukcji obsługi.

Majstersztyk radzieckiej techniki, to masz przy odpalaniu MTZ-50, nawet
akumulator nie jest potrzebny. Smile
https://www.youtube.com/watch?v=cPYPfefQbeE&t

Dla równowagi masz tu opis problemów z nowym ciągnikiem Hi-Tech.
Wyświetlacze, przyciski, automatyka wszystkiego i ciągnik żyje swoim życiem.
https://www.agrofoto.pl/forum/topic/271198-problem-z-nowym-john-deere-5r-5100r/


yabba

nadir
Guest

Tue May 07, 2019 9:19 pm   



W dniu 2019-05-02 o 11:01, PeJot pisze:

Quote:
I niczego takiego nie ma w tym traktorze, za to jest przetwornica do
ładowania akumulatorów w trybie 24 V. Co dalej nie rozwiązuje
zagadnienia, dlaczego w urządzeniu za 90.000 nie zastosowano *całego*
osprzętu elektrycznego na 24 V.

Może chodzi o oświetlenie przyczep i innego sprzętu podłączanego pod
ciągnik? Jak masz kilka ciągników i przyczep, to przecież nie będziesz
przed każdym przepięciem przyczepy do ciągnika zastanawiał się czy masz
tam żarówki na 12V czy 24V i je wymieniał. A tak podłączasz zaczep oraz
wtyczkę i wio.

MiSter
Guest

Thu May 09, 2019 5:37 am   



Z ciągnikiem można z agregować wszelakie maszyny, w szczególności
przyczepy etc. Wszystkie te maszyny od zawsze miały instalację 12V
(światła pozycyjne, stop, kierunkowskazy etc. i dodatkowo w zależności
od maszyny, dodatkowy osprzęt elektryczny na 12V). Dlatego domyślnie
instalacja elektryczna powinna być 12V.

Ktoś wcześniej pisał, że niby Ursusy miały instalację 6V. Ursusy miały
instalację elektryczną 12V, ale zazwyczaj posiadały dwa akumulatory o
napięciu 6V (160Ah) połączone szeregowo. Nie wiem dlaczego tak, ale
domyślam się że ze względów konstrukcyjnych. Akumulatory były
umieszczane symetrycznie pod "błotnikami" kół tylnych, znajdowało się
tam takie naturalne miejsce dla nich.

MiSter

PeJot
Guest

Thu May 09, 2019 4:41 pm   



W dniu 2019-05-09 o 07:37, MiSter pisze:
Quote:
Z ciągnikiem można z agregować  wszelakie maszyny, w szczególności
przyczepy etc. Wszystkie te maszyny od zawsze miały instalację 12V
(światła pozycyjne, stop,  kierunkowskazy etc. i dodatkowo w zależności
od maszyny, dodatkowy osprzęt elektryczny na 12V). Dlatego domyślnie
instalacja elektryczna powinna być 12V.

Moim zdaniem, zamiast bawić się w alternator 12 V + przetwornicę sporej
mocy do ładowania akumulatorów 24 V, prościej byłoby całą instalację od
alternatora począwszy na elektrozaworach hydraulicznych skończywszy
zrobić na 24 V. Przetwornica mniejszej mocy załatwiła by zasilanie do
gniazda przyczepy. Ale to biało/ruska myśl techniczna.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

yabba
Guest

Thu May 09, 2019 10:34 pm   



W dniu 09-05-2019 o 18:41, PeJot pisze:
Quote:
W dniu 2019-05-09 o 07:37, MiSter pisze:
Z ciągnikiem można z agregować  wszelakie maszyny, w szczególności
przyczepy etc. Wszystkie te maszyny od zawsze miały instalację 12V
(światła pozycyjne, stop,  kierunkowskazy etc. i dodatkowo w
zależności od maszyny, dodatkowy osprzęt elektryczny na 12V). Dlatego
domyślnie instalacja elektryczna powinna być 12V.

Moim zdaniem, zamiast bawić się w alternator 12 V + przetwornicę sporej
mocy do ładowania akumulatorów 24 V, prościej byłoby całą instalację od
alternatora począwszy na elektrozaworach hydraulicznych skończywszy
zrobić na 24 V. Przetwornica mniejszej mocy załatwiła by zasilanie do
gniazda przyczepy. Ale to biało/ruska myśl techniczna.


Przetwornica nie jest wcale dużej mocy, jeśli to ta, to ma 8A.

https://gratka.pl/rolnictwo/przetwornica-napiecia-mtz-oryginal/oi/245678

Prościej jest zrobić jedną przetwornicę dla jednego odbiornika: drugiego
akumulatora, niż kombinować z podwójną instalacją 12/24V w całym pojeździe.


yabba

J.F.
Guest

Fri May 10, 2019 11:38 am   



Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:qb29t3$41j$1_at_node2.news.atman.pl...
W dniu 09-05-2019 o 18:41, PeJot pisze:
Quote:
Moim zdaniem, zamiast bawić się w alternator 12 V + przetwornicę
sporej mocy do ładowania akumulatorów 24 V, prościej byłoby całą
instalację od alternatora począwszy na elektrozaworach
hydraulicznych skończywszy zrobić na 24 V. Przetwornica mniejszej
mocy załatwiła by zasilanie do gniazda przyczepy. Ale to
biało/ruska myśl techniczna.

Przetwornica nie jest wcale dużej mocy, jeśli to ta, to ma 8A.
https://gratka.pl/rolnictwo/przetwornica-napiecia-mtz-oryginal/oi/245678
Prościej jest zrobić jedną przetwornicę dla jednego odbiornika:
drugiego akumulatora, niż kombinować z podwójną instalacją 12/24V w
całym pojeździe.

Zdecydowanie prosciej.

Nawiasem mowiac - czy ta przetwornica wyglada na 220 W ?
a 110W ?

Bo 8A tam imo niepotrzebne.
500A nawet w czasie 30s, to 4Ah ... no, 1A moze byc troche za malo,
gdyby mial czesciej gasic silnik i zawsze tak ciezko zapalac ...

J.

yabba
Guest

Sun May 12, 2019 8:41 pm   



W dniu 10-05-2019 o 13:38, J.F. pisze:
Quote:
Użytkownik "yabba"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:qb29t3$41j$1_at_node2.news.atman.pl...
W dniu 09-05-2019 o 18:41, PeJot pisze:
Moim zdaniem, zamiast bawić się w alternator 12 V + przetwornicę
sporej mocy do ładowania akumulatorów 24 V, prościej byłoby całą
instalację od alternatora począwszy na elektrozaworach hydraulicznych
skończywszy zrobić na 24 V. Przetwornica mniejszej mocy załatwiła by
zasilanie do gniazda przyczepy. Ale to biało/ruska myśl techniczna.

Przetwornica nie jest wcale dużej mocy, jeśli to ta, to ma 8A.
https://gratka.pl/rolnictwo/przetwornica-napiecia-mtz-oryginal/oi/245678
Prościej jest zrobić jedną przetwornicę dla jednego odbiornika:
drugiego akumulatora, niż kombinować z podwójną instalacją 12/24V w
całym pojeździe.

Zdecydowanie prosciej.

Nawiasem mowiac - czy ta przetwornica wyglada na 220 W ?
a 110W ?


Porównując wymiary bezpiecznika do przetwornicy 24V/12V, którą kiedyś
stosowałem, to ta wygląda na maks. 50W. Chociaż dla porównania tu jest
przetwornica 12V/24V 15A i wygląda na jeszcze mniejszą.
https://allegro.pl/oferta/przetwornica-12v-11-16v-do-24v-15a-step-up-7907689279?fromVariant=7907687367

Czytając na szybko posty na forach rolniczych o ciągnikach Belarus MTZ,
to są problemy z tymi przetwornicami. Niektórzy nawet wymieniają
rozruszniki na 12V, żeby uchronić się przed częstymi awariami przetwornicy.

Ciekawe dlaczego nie zastosowali prostszego systemu przełączania
akumulatorów szeregowo do zapalania i równolegle do ładowania, tylko
poszli w nowoczesne (i jak widać awaryjne) przetwornice?

Quote:
Bo 8A tam imo niepotrzebne.
500A nawet w czasie 30s, to 4Ah ... no, 1A moze byc troche za malo,
gdyby mial czesciej gasic silnik i zawsze tak ciezko zapalac ...


Czytam te fora agro i niektórzy mają po kilka ciągników, każdy kupiony
specjalnie pod jakieś maszyny/przyczepy. Więc taki ciągnik może stać
nieruszany i kilka tygodni tygodnie zanim przyjdzie potrzeba jego
użycia. Wtedy byłoby fajnie mieć sensownie krótki czas doładowania
akumulatora.

yabba

Jarosław Sokołowski
Guest

Sun May 12, 2019 9:09 pm   



yabba pisze:

Quote:
Czytam te fora agro i niektórzy mają po kilka ciągników, każdy kupiony
specjalnie pod jakieś maszyny/przyczepy. Więc taki ciągnik może stać
nieruszany i kilka tygodni tygodnie zanim przyjdzie potrzeba jego
użycia. Wtedy byłoby fajnie mieć sensownie krótki czas doładowania
akumulatora.

W latach osiemdziesiątych pewien rolnik pokazał mi swój sposób na pewne
i niezawodne odpalanie ciągnika w sensownie krótkim czasie. Zbudował na
gumnie pochylnię, na którą wjeżdżał tyłem po ukończeniu pracy w polu.
Mógł się obejść całkiem bez akumulatora, którego nie szło wtedy kupić
w żadnym okolicznym giesie.

Jarek

--
-- Towaru nie będzie, traktor się zepsuł
-- Nie traktor się zepsuł, tylko koło się zepsuło.
-- Jak koło jest zepsute, to cały traktor jest...
-- Bolek, przestań szerzyć defektyzm. Ile traktor ma kół?

Mateusz Viste
Guest

Mon May 13, 2019 7:06 am   



On Sun, 12 May 2019 23:09:48 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
Quote:
W latach osiemdziesiątych pewien rolnik pokazał mi swój sposób na pewne
i niezawodne odpalanie ciągnika w sensownie krótkim czasie. Zbudował na
gumnie pochylnię, na którą wjeżdżał tyłem po ukończeniu pracy w polu.
Mógł się obejść całkiem bez akumulatora, którego nie szło wtedy kupić w
żadnym okolicznym giesie.

O, to ja przez kilka miesięcy w identyczny sposób odpalałem swojego
malucha bez aku Smile Gorzej było, jak musiałem poza domem zaparkować
samochód - nie zawsze dało się znaleźć topologiczną kompatybilność w
zasięgu wzroku.

Mateusz

Goto page Previous  1, 2, 3  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Traktor z instalacją 12/24 V

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map