Goto page 1, 2 Next
Gusioo
Guest
Sat Aug 22, 2009 11:40 am
Witam,
Bawię się trochę AVRami, a dokładnie ATmega8 i mam pewien problem, a
raczej wątpliwość i proszę o pomoc. Otóż konstruuję coś na kształt
termometru do samochodu z pomiarem napięcia i o ile z magistralą 1-
Wire (DS18B20) na mam problemu, o tyle z pomiarem napięcia tak.
Przeczytałem, że przetwornik ADC pracuje z wewnętrznym napięciem
odniesienia 2,56V lub z napięciem podanym na pin AVCC. U mnie napięcie
odniesienia, o ile dobrze rozumiem, to 12V i nie wiem, czy tyle mogę
podać na ten pin. Wymyśliłem więc, że zrobię dzielnik napięcia z dwóch
rezystorów 1K i 2K i dzięki temu będę miał na wyjściu 4V (o ile dobrze
policzyłem):
Uwy = Uwe / (R + R1) = 12V / (1K + 2K) = 12V / 3 = 4V
W związku z tym mam pytanie: czy idę w dobrym kierunku? Jestem dosyć
początkujący, więc pewnie i dzielnik napięcia źle zrobiłem.
Jest może gdzieś w sieci jakich przykładowy schemat pomiaru napięcia
(niekoniecznie 12V).
Dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam,
Gusioo.
Mario
Guest
Sat Aug 22, 2009 11:48 am
Gusioo pisze:
Quote:
Witam,
Bawię się trochę AVRami, a dokładnie ATmega8 i mam pewien problem, a
raczej wątpliwość i proszę o pomoc. Otóż konstruuję coś na kształt
termometru do samochodu z pomiarem napięcia i o ile z magistralą 1-
Wire (DS18B20) na mam problemu, o tyle z pomiarem napięcia tak.
Przeczytałem, że przetwornik ADC pracuje z wewnętrznym napięciem
odniesienia 2,56V lub z napięciem podanym na pin AVCC. U mnie napięcie
odniesienia, o ile dobrze rozumiem, to 12V i nie wiem, czy tyle mogę
podać na ten pin. Wymyśliłem więc, że zrobię dzielnik napięcia z dwóch
rezystorów 1K i 2K i dzięki temu będę miał na wyjściu 4V (o ile dobrze
policzyłem):
Uwy = Uwe / (R + R1) = 12V / (1K + 2K) = 12V / 3 = 4V
W związku z tym mam pytanie: czy idę w dobrym kierunku? Jestem dosyć
początkujący, więc pewnie i dzielnik napięcia źle zrobiłem.
Zacznijmy od tego ze pewnie zasilasz ten procek napięciem 5V i do AVCC
też podłączasz 5V. I na wszystkich wejściach nie możesz przekroczyć
5,5V. Napięcie odniesienia to jest twój dokładny wzorzec napięcia do
którego porównuje się mierzone napięcia. Nie moze to być 12V ponieważ:
1. AREF musi być nie większe niż AVCC.
2. Te twoje 12 voltów to pewnie napięcie w instalacji samochodowej i ono
ma od 12,5 do 14,5 voltów i mnóstwo zakłóceń.
Wbudowane napięcie odniesienia ma niby 2,56 V ale ma duże rozrzuty w
zależności od egzemplarza procka. Podobno od 2,4 do 2,7V. Ale nie jestem
pewien bo sam go nie używam. Jeśli całość układu zasilasz przez
regulator np 7805 to możesz równie dobrze podłączyć AREF i AVCC do tego
samego 5V do którego podłączasz VCC procka. O ile nie przeszkadza ci nie
najlepsza dokładność tego regulatora. Wtedy zakres pomiarowy napięć
wejściowych jest 5V.
Zamiast linowego regulatora możesz dać regulator impulsowy o lepszej
stabilności a dokładność ma i tak lepszą niż te wbudowane źródło

Na
przykład TSR-2450 >
https://www.distrelec.com/ishopWebFront/catalog/product.do/para/keywords/is/Stabilizator_impulsowy_1_A,_styki_78xx,_SIL3/and/language/is/pl/and/shop/is/PL/and/series/is/1/and/id/is/01/and/node/is/35379.html
Zaletą impulsowego jest tez to, że się nie grzeje w przeciwieństwie do
liniowego 7805 ale to już zależy dod tego ile próądu bierze twój układ.
Jeśli chcesz mieć dokładniejszy pomiar to do AREF podpinasz np
LM336Z/2,5 zasilany z 5V przez rezystor 1kOhm. Wtedy masz zakres
pomiarowy 2,5V. Wszystkie mierzone napięcia musisz sprowadzić do
wartości nie przekraczającej 2,5 V np przy pomocy dzielników. Możesz też
z 12V uzyskać 9V liniowym regulatorem 7809, wygładzić kondensatorkiem np
220uF i z tego napięcia uzyskać tylko dla AREF stabilne czyste 5V
układem LM336Z/5.0 zasilanym z 9V przez rezystor 2kOhm. Wtedy możesz
mierzyć napięcia od 0 do 5V. No prawie bo do wartości o 4,88mV mniejszej :)
--
Pozdrawiam
MD
Gusioo
Guest
Sat Aug 22, 2009 5:40 pm
On 22 Sie, 12:48, Mario <mar...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Zacznijmy od tego ze pewnie zasilasz ten procek napięciem 5V i do AVCC
też podłączasz 5V. I na wszystkich wejściach nie możesz przekroczyć
5,5V. Napięcie odniesienia to jest twój dokładny wzorzec napięcia do
którego porównuje się mierzone napięcia. Nie moze to być 12V ponieważ:
1. AREF musi być nie większe niż AVCC.
2. Te twoje 12 voltów to pewnie napięcie w instalacji samochodowej i ono
ma od 12,5 do 14,5 voltów i mnóstwo zakłóceń.
Czyli dam spokój napięciu, za dużo kombinowania jak na tak mały
układ ;-)
Dzięki za odpowiedź.
Pozdrawiam,
Gusioo.
Zibias
Guest
Sat Aug 22, 2009 5:58 pm
Quote:
Zacznijmy od tego ze pewnie zasilasz ten procek napięciem 5V i do AVCC
też podłączasz 5V. I na wszystkich wejściach nie możesz przekroczyć
5,5V. Napięcie odniesienia to jest twój dokładny wzorzec napięcia do
którego porównuje się mierzone napięcia. Nie moze to być 12V ponieważ:
1. AREF musi być nie większe niż AVCC.
2. Te twoje 12 voltów to pewnie napięcie w instalacji samochodowej i ono
ma od 12,5 do 14,5 voltów i mnóstwo zakłóceń.
Czyli dam spokój napięciu, za dużo kombinowania jak na tak mały
układ ;-)
Dzięki za odpowiedź.
Pozdrawiam,
Gusioo.
No nie przesadzaj. Nie jest tak trudno, jeśli to nie ma być jakaś kosmiczna
dokładność. Zostaw procka z wewnętrznym napięciem odniesienia, czyli ok 2,5V
Do nogi AREF daj kondensator 100n. Do pomiaru napięcia wstaw dzielnik
oporowy na przykład 100k/20k wtedy dostaniesz dla 12V -> 2V a max 15V->2,5V
To co z dzielnika trzeba jeszcze odfiltrować, najlepiej kondensatorem, ew
plus jeszcze jeden opornik i kondensator.razem to 4 lub 6 elementów.
To niedużo, warto spróbować. Do pomiaru kontrolnego wystarczy, jedynie
trzeba
otrzymany wynik skalibrować, tz przemnożyć przez stałą, żeby plus minus się
zgadzało. Spokojnie dostaniesz wynik z jedną cyfrą po przecinku. Więcej
chyba nie trzeba.
Zbyszek
Mario
Guest
Sat Aug 22, 2009 7:30 pm
Gusioo pisze:
Quote:
On 22 Sie, 12:48, Mario <mar...@poczta.onet.pl> wrote:
Zacznijmy od tego ze pewnie zasilasz ten procek napięciem 5V i do AVCC
też podłączasz 5V. I na wszystkich wejściach nie możesz przekroczyć
5,5V. Napięcie odniesienia to jest twój dokładny wzorzec napięcia do
którego porównuje się mierzone napięcia. Nie moze to być 12V ponieważ:
1. AREF musi być nie większe niż AVCC.
2. Te twoje 12 voltów to pewnie napięcie w instalacji samochodowej i ono
ma od 12,5 do 14,5 voltów i mnóstwo zakłóceń.
Czyli dam spokój napięciu, za dużo kombinowania jak na tak mały
układ
Jak chcesz sobie poćwiczyć to nie ma co sie zrażać tym że trudno
Możesz wszystko spiąć razem do 5V czyli AREV,AVCC i VCC, lub jak pisał
kolega włączyć wewnętrzne napięcie odniesienia. Do pomiaru napięcia z
instalacji 12V wystarczy. Tylko przed wyświetlaniem musiałbyś przepuścić
przez filtr cyfrowy żeby za bardzo wskazania nie skakały. Pomiar
temperatury zrobić na DS1621 czy DS1821.
W sumie to zabawa po to żeby się czegoś nauczyć i mieć satysfakcję, że
sam zrobiłeś bo raczej nie będzie to tańsze niż kupiony termometr
samochodowy.
--
Pozdrawiam
MD
Sebastian Biały
Guest
Sun Aug 23, 2009 7:30 am
Gusioo wrote:
Quote:
a dokładnie ATmega8 i mam pewien problem, a
raczej wątpliwość i proszę o pomoc. Otóż konstruuję coś na kształt
termometru do samochodu z pomiarem napięcia
Więc uważaj, ATMega8 moze być złym wyborem.
http://tinyurl.com/kp86bd
Nie wiem na ile to aktualne z nowymi ATMega8.
PcmOL
Guest
Sun Aug 23, 2009 7:36 am
Quote:
"Mario" <mardyb@poczta.onet.pl> wrote in message
news:h6pdgg$dnq$1@news.onet.pl...
....
Jak chcesz sobie poćwiczyć to nie ma co sie zrażać tym że trudno

Możesz
wszystko spiąć razem do 5V czyli AREV,AVCC i VCC, lub jak pisał kolega
włączyć wewnętrzne napięcie odniesienia. Do pomiaru napięcia z instalacji
12V wystarczy. Tylko przed wyświetlaniem musiałbyś przepuścić przez filtr
cyfrowy żeby za bardzo wskazania nie skakały. Pomiar temperatury zrobić na
DS1621 czy DS1821.
W sumie to zabawa po to żeby się czegoś nauczyć i mieć satysfakcję, że sam
zrobiłeś bo raczej nie będzie to tańsze niż kupiony termometr samochodowy.
AREF to się chyba fizycznie nie dopina do AVCC i VCC.
Zdaje mi się, że odniesiesie przełącza się programowo.
PP
Guest
Sun Aug 23, 2009 8:40 am
Witam
W AVT masz gotowy zestaw który Cię chyba zadowoli, ATMEGA8, DS, pomiary
napięcia, temperatury i prądu w zakresie napięć samochodowych.
Co do stabilności pomiarów napięcia Atmegą nie byłbym aż tak krytyczny,
dokładność jaką potrzebujesz zapewni Ci wewnętrzne źródło odniesienia z
dużym zapasem, tylko mam kilka uwag:
- filtruj mierzone napięcie filtrem RC
- zalecane jest by rezystancja źródła nie była większa niż 10K
- uśredniaj wynik z kilkudziesięciu pomiarów, 64 to taka dobra liczba, nie
dzielisz tylko przesuwasz wynik
- nie przejmuję się wewnętrznym opornikiem do AVCC, daję zalecany dławik i
kondensator, mam jakieś przeczucie że pozbawienie układu tego dławika
mogłoby ubić wewnętrzny opornik i nie tylko ....
- dobrze przemyśl gdzie się z miernikiem podepniesz, nawet najdokładniejszy
sprzęt nie zastąpi dbałości o zasadę pomiaru, masa byle gdzie i zasilanie
byle skąd da zupełnie przypadkowe odczyty.
Gusioo
Guest
Sun Aug 23, 2009 8:40 am
On 22 Sie, 20:30, Mario <mar...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
W sumie to zabawa po to żeby się czegoś nauczyć i mieć satysfakcję, że
sam zrobiłeś bo raczej nie będzie to tańsze niż kupiony termometr
samochodowy.
Bo to ma być zabawa edukacyjna, do tej pory bawiłem się 89C2051, ale
stwierdziłem, że cena jest zbliżona do ATmegi i zapragnąłem poznać coś
nowszego.
Nie mam zamiaru tym handlować, jedynie zrobić dla siebie, sprawdzić,
czy działa i włożyć do szuflady ;-)
Pokombinuję z większym dzielnikiem, aż tak dokładnie być nie musi..
Dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam,
Gusioo.
Mario
Guest
Sun Aug 23, 2009 9:38 am
PcmOL pisze:
Quote:
"Mario" <mardyb@poczta.onet.pl> wrote in message
news:h6pdgg$dnq$1@news.onet.pl...
....
Jak chcesz sobie poćwiczyć to nie ma co sie zrażać tym że trudno
Możesz wszystko spiąć razem do 5V czyli AREV,AVCC i VCC, lub jak pisał
kolega włączyć wewnętrzne napięcie odniesienia. Do pomiaru napięcia z
instalacji 12V wystarczy. Tylko przed wyświetlaniem musiałbyś
przepuścić przez filtr cyfrowy żeby za bardzo wskazania nie skakały.
Pomiar temperatury zrobić na DS1621 czy DS1821.
W sumie to zabawa po to żeby się czegoś nauczyć i mieć satysfakcję, że
sam zrobiłeś bo raczej nie będzie to tańsze niż kupiony termometr
samochodowy.
AREF to się chyba fizycznie nie dopina do AVCC i VCC.
Zdaje mi się, że odniesiesie przełącza się programowo.
Jak się włączy programowo to masz 2,56V (teoretycznie). Jak podłączysz
do 5V razem, z AVCC i VCC to masz referencję 5V. Tak mi się w każdym
razie wydaje :)
--
Pozdrawiam
MD
Konop
Guest
Sun Aug 23, 2009 1:09 pm
Quote:
AREF to się chyba fizycznie nie dopina do AVCC i VCC.
Zdaje mi się, że odniesiesie przełącza się programowo.
Programowo się przełącza w sensie takim, że wybierasz czy ma być
napięcie wewnętrzne 2,56V, czy to, co podasz z zewnątrz. Jak wybierzesz
zewnętrzne, to podajesz coś na nogę VREF, może być to samo co AVCC

...
Nie da się programowo włączyć VREF=AVCC bez zwierania tych nóżek...
Pozdrawiam
Konop
Paweł Pawłowicz
Guest
Sun Aug 23, 2009 5:28 pm
On Sun, 23 Aug 2009 09:43:27 +0200, "PP" <piotrpitucha@poczta.onet.pl>
wrote:
Quote:
Witam
W AVT masz gotowy zestaw który Cię chyba zadowoli, ATMEGA8, DS, pomiary
napięcia, temperatury i prądu w zakresie napięć samochodowych.
Ale Autorowi wątku nie chodziło o kupno zestawu, a o to, aby się
pobawić :-)
Quote:
Co do stabilności pomiarów napięcia Atmegą nie byłbym aż tak krytyczny,
dokładność jaką potrzebujesz zapewni Ci wewnętrzne źródło odniesienia z
dużym zapasem, tylko mam kilka uwag:
- filtruj mierzone napięcie filtrem RC
- zalecane jest by rezystancja źródła nie była większa niż 10K
Tak jest w datashicie. Dodaj kondensator jakieś 100pF blisko wejścia
układu. Bez niego przetwornik głupieje, zwłaszcza, jeśli indukcyjność
ścieżek do źróła sygnału jest spora. I tego w datashicie nie ma.
Quote:
- uśredniaj wynik z kilkudziesięciu pomiarów, 64 to taka dobra liczba, nie
dzielisz tylko przesuwasz wynik
- nie przejmuję się wewnętrznym opornikiem do AVCC, daję zalecany dławik i
kondensator, mam jakieś przeczucie że pozbawienie układu tego dławika
mogłoby ubić wewnętrzny opornik i nie tylko ....
I tu jest problem. Atmel spieprzył robotę i w Mega8 piny zasilania
cyfrowego i analogowego są po prostu zwarte. Sprawdź to miernikiem
Najlepiej je zewrzeć na płytce, indukcyjność pogarsza sprawę,
prawdopodobnie przez łapanie zakłóceń. Pamiętaj o kondensatorach
blokujących zasilanie! Powinny być przy każdym pinie do którego
podłączone jest Vcc, i to blisko pinów.
Quote:
- dobrze przemyśl gdzie się z miernikiem podepniesz, nawet najdokładniejszy
sprzęt nie zastąpi dbałości o zasadę pomiaru, masa byle gdzie i zasilanie
byle skąd da zupełnie przypadkowe odczyty.
Zgoda, zgoda, zgoda
I na koniec: w dzielniku napięcia stosuj rezystory 1%. Zwykłe węglowe
są cholernie niestabilne.
Pozdrawiam,
PP
Gusioo
Guest
Sun Aug 23, 2009 5:40 pm
On 23 Sie, 09:43, "PP" <piotrpitu...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Witam
W AVT masz gotowy zestaw który Cię chyba zadowoli, ATMEGA8, DS, pomiary
napięcia, temperatury i prądu w zakresie napięć samochodowych.
Nie chcę gotowca, lutować potrafię, a złożenie kita do tego się
sprawdza ;-)
Dokładność mi nie jest potrzebna, wystarczy jak pokaże "całości".
Pozdrawiam,
Gusioo.
Grzegorz Kurczyk
Guest
Sun Aug 23, 2009 7:26 pm
Użytkownik Konop napisał:
Quote:
AREF to się chyba fizycznie nie dopina do AVCC i VCC.
Zdaje mi się, że odniesiesie przełącza się programowo.
Programowo się przełącza w sensie takim, że wybierasz czy ma być
napięcie wewnętrzne 2,56V, czy to, co podasz z zewnątrz. Jak wybierzesz
zewnętrzne, to podajesz coś na nogę VREF, może być to samo co AVCC

...
Nie da się programowo włączyć VREF=AVCC bez zwierania tych nóżek...
Proszę spojrzeć na schemat blokowy przetwornika ADC na str. 193 pdf-a.
Bit REFS1 w rejestrze ADMUX odpowiada za wybór pomiędzy wewnętrznym
źródłem 2.56V a napięciem AVCC. Łączenie nogi AREF do +5V mogłoby być
nieprzyjemne dla wewnętrznego źródła przy omyłkowym ustawieniu rejestru
ADMUX na b11xxxxxx.
Pozdrawiam
Grzegorz
Mario
Guest
Sun Aug 23, 2009 9:34 pm
Grzegorz Kurczyk pisze:
Quote:
Użytkownik Konop napisał:
AREF to się chyba fizycznie nie dopina do AVCC i VCC.
Zdaje mi się, że odniesiesie przełącza się programowo.
Programowo się przełącza w sensie takim, że wybierasz czy ma być
napięcie wewnętrzne 2,56V, czy to, co podasz z zewnątrz. Jak
wybierzesz zewnętrzne, to podajesz coś na nogę VREF, może być to samo
co AVCC

... Nie da się programowo włączyć VREF=AVCC bez zwierania
tych nóżek...
Proszę spojrzeć na schemat blokowy przetwornika ADC na str. 193 pdf-a.
Bit REFS1 w rejestrze ADMUX odpowiada za wybór pomiędzy wewnętrznym
źródłem 2.56V a napięciem AVCC. Łączenie nogi AREF do +5V mogłoby być
nieprzyjemne dla wewnętrznego źródła przy omyłkowym ustawieniu rejestru
ADMUX na b11xxxxxx.
W takim razie łączenie nogi AREF do dowolnego innego niż 2,56 napięcia
mogłoby być nieprzyjemne dla wewnętrznego źródła. Ja na przykład używam
4,096V.
--
Pozdrawiam
MD
Goto page 1, 2 Next