Goto page Previous 1, 2, 3
LordBluzg®🇵🇱
Guest
Tue Apr 23, 2024 10:15 pm
LordBluzg®🇵🇱
Guest
Tue Apr 23, 2024 11:19 pm
J.F
Guest
Wed Apr 24, 2024 5:39 pm
On Tue, 23 Apr 2024 15:45:25 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:
Quote:
J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Ja pamietam, ze induktor telefoniczny (taki na korbkê) rêkê chcia³
z³amaæ po zwarciu, ale moze te dynama piastowe maj± inne zasady?
Tam indukcyjno¶æ spora, bo musi pr±d stabilizowaæ.
Ale hamowanie regeneracyjne te¿ dzia³a.
No w³a¶nie o to chodzi - jest odbiór energii, czy rezystor,
to hamuje. A zwarcie mocy nie poch³ania.
Indukcyjno¶æ te¿ nie.
Natomiast rezystancja uzwojen poch³ania ...
Quote:
Z drugiej strony, normaln± metod± regulacji napiêcia w motocyklach jest
zwieranie faz tyrystorem.
I jako¶ o¶ka siê nie ³amie, drut nie przegrzewa itp :-)
J.
J.F
Guest
Wed Apr 24, 2024 6:30 pm
On Tue, 23 Apr 2024 23:19:35 +0200, LordBluzgÂ®í ¼í·µí ¼í·± wrote:
Quote:
W dniu 23.04.2024 o 22:15, LordBluzgÂ®í ¼í·µí ¼í·± pisze:
Ja pamietam, ze induktor telefoniczny (taki na korbkę) rękę chciał
złamać po zwarciu, ale moze te dynama piastowe mają inne zasady?
Tam indukcyjność spora, bo musi prąd stabilizować.
Nie rozmawiamy o dynamach piastowych, których opór jest na poziomie 3W
Możesz sobie policzyć ile to njutonów :)
Dopiszę, że dynama w piaście (standardowe) są wyliczane na 70V AC (bez
obciążenia) przy obrotach ok 300rpm...po obciążeniu wzrasta prąd a
maleje napięcie. Sumarycznie mają wydajność 3-5W...czyli LED zaświeci
ale musi mieć stabilizację bo się upali.
Zależy jaki LED.
Sam piszesz - moze 5W da, to jest około 1A przy małym napięciu.
Odpowiednio duży LED/zestaw, ten 1A przeżywa.
Quote:
Tak wysokie napięcie jest
potrzebne, żeby przy małych obrotach wykonać pracę.
StabilizacjÄ…
najczęściej jest mały akumulatorek i dioda zenera.
A przydałoby się chyba cos w rodzaju MPPT ..
Quote:
W kołach od roweru
elektrycznego wygląda to zupełnie inaczej. Przy obrotach ok 200rpm,
można mieć napięcie 20V i prąd 10A co daje 200W a to megaskala w
stosunku do "piastowych".
No ale w sumie zasada jest ta sama - zwarcie nie pochłania energii :-)
J.
LordBluzg®🇵🇱
Guest
Thu Apr 25, 2024 2:51 am
J.F
Guest
Thu Apr 25, 2024 10:21 am
On Thu, 25 Apr 2024 02:51:32 +0200, LordBluzgÂ®í ¼í·µí ¼í·± wrote:
Quote:
W dniu 24.04.2024 o 18:30, J.F pisze:
[...]
Dopiszę, że dynama w piaście (standardowe) są wyliczane na 70V AC (bez
obciążenia) przy obrotach ok 300rpm...po obciążeniu wzrasta prąd a
maleje napięcie. Sumarycznie mają wydajność 3-5W...czyli LED zaświeci
ale musi mieć stabilizację bo się upali.
Zależy jaki LED.
Sam piszesz - moze 5W da, to jest około 1A przy małym napięciu.
Odpowiednio duży LED/zestaw, ten 1A przeżywa.
A kiedy się rozświetli skutecznie?
A to masz dwa kryteria:
-napięcie musi być na tyle wysokie, aby LED czy przetwornica ruszyły.
-prąd/moc muszą być na tyle duże, abyś uznał za "skuteczne" :-)
Quote:
Tak wysokie napięcie jest
potrzebne, żeby przy małych obrotach wykonać pracę.
StabilizacjÄ…
najczęściej jest mały akumulatorek i dioda zenera.
A przydałoby się chyba cos w rodzaju MPPT ..
Bredzisz.
Ale to normalnie, czyli z żarówką, działa tak, że napięcie na otwartym
dynamie może być wysokie, ale indukcyjność uzwojeń ogranicza prąd do
ok 0.5A. No i żarówka coś tam świeci przy wolnej jeździe, i nie
przepala siÄ™ przy szybkiej.
Ale LED i elektronika daje nowe możliwości - można wyciągnąc więcej
mocy niż zarówka ... o ile komuś na prądzie zależy bardziej niż na
oporach, można zmienic parametry obciążenia - np będzie wysokie
napięcie z dynama i mały prąd.
Zenerka to akurat taki sobie pomysł - zenerka się grzeje, ty się
grzejesz :-)
Quote:
W kołach od roweru
elektrycznego wygląda to zupełnie inaczej. Przy obrotach ok 200rpm,
można mieć napięcie 20V i prąd 10A co daje 200W a to megaskala w
stosunku do "piastowych".
No ale w sumie zasada jest ta sama - zwarcie nie pochłania energii :-)
Przemienia ją na ciepło

+ opór wytworzenia
Ale przy ograniczonym prÄ…dzie zwarcie siÄ™ nie grzeje.
Grzeją się natomiast uzwojenia, które swój opór rzeczywisty mają :-)
J.
LordBluzg®🇵🇱
Guest
Thu Apr 25, 2024 10:35 pm
J.F
Guest
Fri Apr 26, 2024 4:07 pm
On Thu, 25 Apr 2024 22:35:36 +0200, LordBluzgÂ®í ¼í·µí ¼í·± wrote:
Quote:
W dniu 25.04.2024 o 10:21, J.F pisze:
[...]
Zależy jaki LED.
Sam piszesz - moze 5W da, to jest około 1A przy małym napięciu.
Odpowiednio duży LED/zestaw, ten 1A przeżywa.
A kiedy się rozświetli skutecznie?
Jak osiągniesz prędkość światła :)
A to masz dwa kryteria:
-napięcie musi być na tyle wysokie, aby LED czy przetwornica ruszyły.
-prąd/moc muszą być na tyle duże, abyś uznał za "skuteczne" :-)
Nachuj mi te brednie?
Ale jakie brednie?
Przy wolnej jedzie:
-napięcie jest za małe, aby cokolwiek zaświecic,
-moc osiągalna z dynama jest mała, więc nawet jak się uda zaswiecic,
to światła będzie mało ...
Quote:
A przydałoby się chyba cos w rodzaju MPPT ..
Bredzisz.
Ale to normalnie, czyli z żarówką, działa tak, że napięcie na otwartym
dynamie może być wysokie, ale indukcyjność uzwojeń ogranicza prąd do
ok 0.5A. No i żarówka coś tam świeci przy wolnej jeździe, i nie
przepala siÄ™ przy szybkiej.
Brednia. Nie stosuje się żarówek, które wymagają mocy

Stosuje siÄ™ LED.
Dynamo projektowano na żarówkę. Dawno temu.
Cwana konstrukcja, która nie pali żarówki przy szybkiej jeździe,
mimo, ze żarowka 6V, a dynamo jak sam piszesz potrafi dac 70V.
Bez obciążenia.
Nawiasem mówiąc - podobne zasady są w alternatorze samochodowym,
oraz w generatorach w elektrowni.
Quote:
Ale LED i elektronika daje nowe możliwości - można wyciągnąc więcej
mocy niż zarówka ... o ile komuś na prądzie zależy bardziej niż na
oporach, można zmienic parametry obciążenia - np będzie wysokie
napięcie z dynama i mały prąd.
I tak jest. Dlaczego bredzisz o żarówkach?
Zenerka to akurat taki sobie pomysł - zenerka się grzeje, ty się
grzejesz :-)
Pierdolisz, nic się nie grzeje w tym układzie
Nie rozumiesz akumulacji i wytworzenia mocy podczas jazdy + konsumpcji
na postoju
Oczywiscie że rozumiem, tylko akumulator się kiedyś naładuje.
Zabezpieczasz zenerką, to ta zenerka będzie się grzała ... jak będzie
naprawdę zabezpieczała.
Quote:
W kołach od roweru
elektrycznego wygląda to zupełnie inaczej. Przy obrotach ok 200rpm,
można mieć napięcie 20V i prąd 10A co daje 200W a to megaskala w
stosunku do "piastowych".
No ale w sumie zasada jest ta sama - zwarcie nie pochłania energii :-)
Przemienia ją na ciepło

+ opór wytworzenia :)
Ale przy ograniczonym prÄ…dzie zwarcie siÄ™ nie grzeje.
Grzeją się natomiast uzwojenia, które swój opór rzeczywisty mają :-)
Czyli grzeje. CBDU.
Oczywiscie.
Ale kwestia proporcji. Duży spadek napięcia jest tam na indukcyjności,
a indukcyjność się nie grzeje.
No ale skoro taki silnik BLDC zwarty dobrze hamuje, to znaczy,
że się grzeje :-)
Ciekawe, co trzeba by zrobić, żeby teorię przekuć w praktykę ...
rozpędzic do większej predkosci ?
J.
Goto page Previous 1, 2, 3