RTV forum PL | NewsGroups PL

Szukam analogowego regulatora pr±du 0-2A do elektromagnesu (24V)

regulacja pr±du ?

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Szukam analogowego regulatora pr±du 0-2A do elektromagnesu (24V)

Goto page Previous  1, 2, 3

LordBluzg®🇵🇱
Guest

Tue Apr 23, 2024 10:15 pm   





LordBluzg®🇵🇱
Guest

Tue Apr 23, 2024 11:19 pm   





J.F
Guest

Wed Apr 24, 2024 5:39 pm   



On Tue, 23 Apr 2024 15:45:25 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:
Quote:
J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Ja pamietam, ze induktor telefoniczny (taki na korbkê) rêkê chcia³
z³amaæ po zwarciu, ale moze te dynama piastowe maj± inne zasady?
Tam indukcyjno¶æ spora, bo musi pr±d stabilizowaæ.

Ale hamowanie regeneracyjne te¿ dzia³a.

No w³a¶nie o to chodzi - jest odbiór energii, czy rezystor,
to hamuje. A zwarcie mocy nie poch³ania.
Indukcyjno¶æ te¿ nie.
Natomiast rezystancja uzwojen poch³ania ...

Quote:
Z drugiej strony, normaln± metod± regulacji napiêcia w motocyklach jest
zwieranie faz tyrystorem.

I jako¶ o¶ka siê nie ³amie, drut nie przegrzewa itp :-)

J.

J.F
Guest

Wed Apr 24, 2024 6:30 pm   



On Tue, 23 Apr 2024 23:19:35 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:
Quote:
W dniu 23.04.2024 o 22:15, LordBluzg®🇵🇱 pisze:
Ja pamietam, ze induktor telefoniczny (taki na korbkę) rękę chciał
złamać po zwarciu, ale moze te dynama piastowe mają inne zasady?
Tam indukcyjność spora, bo musi prąd stabilizować.


Nie rozmawiamy o dynamach piastowych, których opór jest na poziomie 3W Smile
Możesz sobie policzyć ile to njutonów :)

Dopiszę, że dynama w piaście (standardowe) są wyliczane na 70V AC (bez
obciążenia) przy obrotach ok 300rpm...po obciążeniu wzrasta prąd a
maleje napięcie. Sumarycznie mają wydajność 3-5W...czyli LED zaświeci
ale musi mieć stabilizację bo się upali.

Zależy jaki LED.
Sam piszesz - moze 5W da, to jest około 1A przy małym napięciu.
Odpowiednio duży LED/zestaw, ten 1A przeżywa.

Quote:
Tak wysokie napięcie jest
potrzebne, żeby przy małych obrotach wykonać pracę.
StabilizacjÄ…
najczęściej jest mały akumulatorek i dioda zenera.

A przydałoby się chyba cos w rodzaju MPPT ..

Quote:
W kołach od roweru
elektrycznego wygląda to zupełnie inaczej. Przy obrotach ok 200rpm,
można mieć napięcie 20V i prąd 10A co daje 200W a to megaskala w
stosunku do "piastowych".

No ale w sumie zasada jest ta sama - zwarcie nie pochłania energii :-)

J.

LordBluzg®🇵🇱
Guest

Thu Apr 25, 2024 2:51 am   





J.F
Guest

Thu Apr 25, 2024 10:21 am   



On Thu, 25 Apr 2024 02:51:32 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:
Quote:
W dniu 24.04.2024 o 18:30, J.F pisze:
[...]
Dopiszę, że dynama w piaście (standardowe) są wyliczane na 70V AC (bez
obciążenia) przy obrotach ok 300rpm...po obciążeniu wzrasta prąd a
maleje napięcie. Sumarycznie mają wydajność 3-5W...czyli LED zaświeci
ale musi mieć stabilizację bo się upali.

Zależy jaki LED.
Sam piszesz - moze 5W da, to jest około 1A przy małym napięciu.
Odpowiednio duży LED/zestaw, ten 1A przeżywa.

A kiedy się rozświetli skutecznie?

A to masz dwa kryteria:
-napięcie musi być na tyle wysokie, aby LED czy przetwornica ruszyły.
-prąd/moc muszą być na tyle duże, abyś uznał za "skuteczne" :-)

Quote:
Tak wysokie napięcie jest
potrzebne, żeby przy małych obrotach wykonać pracę.
StabilizacjÄ…
najczęściej jest mały akumulatorek i dioda zenera.

A przydałoby się chyba cos w rodzaju MPPT ..
Bredzisz.

Ale to normalnie, czyli z żarówką, działa tak, że napięcie na otwartym
dynamie może być wysokie, ale indukcyjność uzwojeń ogranicza prąd do
ok 0.5A. No i żarówka coś tam świeci przy wolnej jeździe, i nie
przepala siÄ™ przy szybkiej.

Ale LED i elektronika daje nowe możliwości - można wyciągnąc więcej
mocy niż zarówka ... o ile komuś na prądzie zależy bardziej niż na
oporach, można zmienic parametry obciążenia - np będzie wysokie
napięcie z dynama i mały prąd.

Zenerka to akurat taki sobie pomysł - zenerka się grzeje, ty się
grzejesz :-)

Quote:
W kołach od roweru
elektrycznego wygląda to zupełnie inaczej. Przy obrotach ok 200rpm,
można mieć napięcie 20V i prąd 10A co daje 200W a to megaskala w
stosunku do "piastowych".

No ale w sumie zasada jest ta sama - zwarcie nie pochłania energii :-)

Przemienia ją na ciepło Smile + opór wytworzenia Smile

Ale przy ograniczonym prÄ…dzie zwarcie siÄ™ nie grzeje.
Grzeją się natomiast uzwojenia, które swój opór rzeczywisty mają :-)

J.

LordBluzg®🇵🇱
Guest

Thu Apr 25, 2024 10:35 pm   





J.F
Guest

Fri Apr 26, 2024 4:07 pm   



On Thu, 25 Apr 2024 22:35:36 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:
Quote:
W dniu 25.04.2024 o 10:21, J.F pisze:
[...]
Zależy jaki LED.
Sam piszesz - moze 5W da, to jest około 1A przy małym napięciu.
Odpowiednio duży LED/zestaw, ten 1A przeżywa.

A kiedy się rozświetli skutecznie?

Jak osiągniesz prędkość światła :)

A to masz dwa kryteria:
-napięcie musi być na tyle wysokie, aby LED czy przetwornica ruszyły.
-prąd/moc muszą być na tyle duże, abyś uznał za "skuteczne" :-)

Nachuj mi te brednie?

Ale jakie brednie?

Przy wolnej jedzie:
-napięcie jest za małe, aby cokolwiek zaświecic,
-moc osiągalna z dynama jest mała, więc nawet jak się uda zaswiecic,
to światła będzie mało ...

Quote:
A przydałoby się chyba cos w rodzaju MPPT ..
Bredzisz.

Ale to normalnie, czyli z żarówką, działa tak, że napięcie na otwartym
dynamie może być wysokie, ale indukcyjność uzwojeń ogranicza prąd do
ok 0.5A. No i żarówka coś tam świeci przy wolnej jeździe, i nie
przepala siÄ™ przy szybkiej.

Brednia. Nie stosuje się żarówek, które wymagają mocy Smile Stosuje się LED.

Dynamo projektowano na żarówkę. Dawno temu.
Cwana konstrukcja, która nie pali żarówki przy szybkiej jeździe,
mimo, ze żarowka 6V, a dynamo jak sam piszesz potrafi dac 70V.
Bez obciążenia.

Nawiasem mówiąc - podobne zasady są w alternatorze samochodowym,
oraz w generatorach w elektrowni.

Quote:
Ale LED i elektronika daje nowe możliwości - można wyciągnąc więcej
mocy niż zarówka ... o ile komuś na prądzie zależy bardziej niż na
oporach, można zmienic parametry obciążenia - np będzie wysokie
napięcie z dynama i mały prąd.

I tak jest. Dlaczego bredzisz o żarówkach?

Zenerka to akurat taki sobie pomysł - zenerka się grzeje, ty się
grzejesz :-)

Pierdolisz, nic się nie grzeje w tym układzie Smile
Nie rozumiesz akumulacji i wytworzenia mocy podczas jazdy + konsumpcji
na postoju Smile

Oczywiscie że rozumiem, tylko akumulator się kiedyś naładuje.
Zabezpieczasz zenerką, to ta zenerka będzie się grzała ... jak będzie
naprawdę zabezpieczała.

Quote:
W kołach od roweru
elektrycznego wygląda to zupełnie inaczej. Przy obrotach ok 200rpm,
można mieć napięcie 20V i prąd 10A co daje 200W a to megaskala w
stosunku do "piastowych".

No ale w sumie zasada jest ta sama - zwarcie nie pochłania energii :-)

Przemienia ją na ciepło Smile + opór wytworzenia :)

Ale przy ograniczonym prÄ…dzie zwarcie siÄ™ nie grzeje.
Grzeją się natomiast uzwojenia, które swój opór rzeczywisty mają :-)

Czyli grzeje. CBDU.

Oczywiscie.
Ale kwestia proporcji. Duży spadek napięcia jest tam na indukcyjności,
a indukcyjność się nie grzeje.

No ale skoro taki silnik BLDC zwarty dobrze hamuje, to znaczy,
że się grzeje :-)

Ciekawe, co trzeba by zrobić, żeby teorię przekuć w praktykę ...
rozpędzic do większej predkosci ?

J.

Goto page Previous  1, 2, 3

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Szukam analogowego regulatora pr±du 0-2A do elektromagnesu (24V)

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map