RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak zaprojektować dwójnik do symulacji prądu rozruchu silnika DC z prostownikiem?

Symulacja prądu rozruchu

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zaprojektować dwójnik do symulacji prądu rozruchu silnika DC z prostownikiem?

PeJot
Guest

Thu Mar 01, 2012 10:39 am   



Czołem.

Silnik DC ( z prostownikiem ) przy rozruchu pobiera z sieci prąd I(t) o
typowym, mierzalnym przebiegu. Dało by się zaprojektować ( i policzyć )
dwójnik który zastąpiłby silnik a symulowałby powtarzalnie ów prąd
rozruchowy ?

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Desoft
Guest

Thu Mar 01, 2012 10:51 am   



Quote:
Silnik DC ( z prostownikiem ) przy rozruchu pobiera z sieci prąd I(t) o
typowym, mierzalnym przebiegu. Dało by się zaprojektować ( i policzyć )
dwójnik który zastąpiłby silnik a symulowałby powtarzalnie ów prąd
rozruchowy ?

Zaprojektować i policzyć da się - wykonać będzie trudniej.
Zależy na ile krzywe: rzeczywista i symulowana mają się pokrywać.

W najprostszym przypadku wystarczy trzy elementy
Kondensator szeregowo z rezystorem - rezystor ustala prąd startowy,
kondensator efekt zmniejszania się tego prądu. Do tego pasowałby rezystor
równolegle: symulacja prądu pracy.
Jeżeli zasilamy to przemiennym, to mostek na wejściu. Kondensator przed
rozruchem należy rozładować.

Duże rezystory, to nieduży problem, ale kondensator mały też nie będzie.
Istnieje taki wynalazek: dołożenie "rownolegle" tranzystora (PNP) "zwiększa"
pojemność beta razy.

--
Desoft

PeJot
Guest

Thu Mar 01, 2012 11:22 am   



W dniu 2012-03-01 10:51, Desoft pisze:
Quote:
Silnik DC ( z prostownikiem ) przy rozruchu pobiera z sieci prąd I(t)
o typowym, mierzalnym przebiegu. Dało by się zaprojektować ( i
policzyć ) dwójnik który zastąpiłby silnik a symulowałby powtarzalnie
ów prąd rozruchowy ?

Zaprojektować i policzyć da się - wykonać będzie trudniej.
Zależy na ile krzywe: rzeczywista i symulowana mają się pokrywać.

W najprostszym przypadku wystarczy trzy elementy
Kondensator szeregowo z rezystorem - rezystor ustala prąd startowy,
kondensator efekt zmniejszania się tego prądu. Do tego pasowałby
rezystor równolegle: symulacja prądu pracy.

Tak właśnie kombinowałem. Regulując pojemność kondensatora da się
"wydłużyć" impuls rozruchowy, ale na czysto eksperymentalnej zasadzie.
Nie wiem ile wnosi rezystancji sam mostek i sieć.

Quote:
Jeżeli zasilamy to przemiennym, to mostek na wejściu. Kondensator przed
rozruchem należy rozładować.

On się rozładuje przez rezystor pracy.
Quote:

Duże rezystory, to nieduży problem,

Choinka sklepowych 10 W ( łatwe "strojenie" ), czy jakoś inaczej ?

Rezystor pracy w tym układzie to jakieś 1.3 oma, ok. 200 W.

Quote:
ale kondensator mały też nie będzie.

Zdaję sobie sprawę. Ale wydaje się to wykonalne.


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Grzegorz Krukowski
Guest

Thu Mar 01, 2012 11:23 am   



On Thu, 1 Mar 2012 10:51:57 +0100, "Desoft" <NICK@interia.pl> wrote:

Ja bym zaproponował rozwiązanie uniwersalne: rezystor + dławik, każdy
z osobnym kluczem, na wyjściu filtr i modulacja tego z wysoką
częstotliwością za zgodnie z oczekiwanym przebiegiem charakterystyki.

--
Grzegorz Krukowski

Desoft
Guest

Thu Mar 01, 2012 12:23 pm   



Quote:
Jeżeli zasilamy to przemiennym, to mostek na wejściu. Kondensator przed
rozruchem należy rozładować.

On się rozładuje przez rezystor pracy.

Zależy od czasów włączenia/postoju.
Jak rozładujesz to Twoja sprawa - ma być rozładowany.

Quote:
Duże rezystory, to nieduży problem,

Choinka sklepowych 10 W ( łatwe "strojenie" ), czy jakoś inaczej ?

Jeżeli rezystor pracy ma 1,3R to rozruchowy może mieć nawet 0,01 - zależy od
konstrukcji silnika.


Quote:
Zdaję sobie sprawę. Ale wydaje się to wykonalne.

Jak robiłem to na symulatorze to dawałem 1-10F.

--
Desoft

PeJot
Guest

Thu Mar 01, 2012 1:19 pm   



W dniu 2012-03-01 12:23, Desoft pisze:

Quote:
Jak robiłem to na symulatorze to dawałem 1-10F.

A o jak duże wartości prądu rozruchowego chodziło ?


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Desoft
Guest

Thu Mar 01, 2012 2:03 pm   



Quote:
Jak robiłem to na symulatorze to dawałem 1-10F.

A o jak duże wartości prądu rozruchowego chodziło ?

Żarówka 60-100W

--
Desoft

BartekK
Guest

Thu Mar 01, 2012 2:16 pm   



W dniu 2012-03-01 11:22, PeJot pisze:
Quote:
Duże rezystory, to nieduży problem,
Choinka sklepowych 10 W ( łatwe "strojenie" ), czy jakoś inaczej ?
Zależy od mocy, czyli napiecia pracy i oczekiwanych rezystancji. Nie

piszesz na jakie napięcie jest ten silnik DC.
Czasem taniej i prościej niż szukać laboratoryjnych rezystorów wielkiej
mocy - dać kilka żarówek halogenowych 230V 500W, które przy pracy przy
niskich napięciach (czyli temperaturach) mają niską rezystancję
(znacznie mniej niż to nominalne 100ohm), a bez problemu znoszą
wielokrotny udar 230v (ograniczając ładnie prąd, przez grzanie się i
zwiększanie swojej rezystancji). W tej cenie bardzo ciężko znaleźć
opornik o takiej wytrzymałości. I jeszcze gratis optyczna sygnalizacja
mocy Wink
Sam używam "ogranicznika prądu rozruchowego i ewentualnego zwarciowego"
w postaci 500W halogenu, podłączony w szereg z L zasilania 230V. Dowolne
urządzenie niewielkiej mocy (np zasilacz ATX) bez problemu startuje i
pracuje przez taki opór, a ewentualne zwarcie w nim (choćby tranzystorów
kluczujących) - nie powoduje eksplozji i wywalenia korków, tylko
zaświecenie się halogenu, którego nie da się nie zauważyć ;)


--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

PeJot
Guest

Thu Mar 01, 2012 2:23 pm   



W dniu 2012-03-01 14:16, BartekK pisze:

Quote:
Czasem taniej i prościej niż szukać laboratoryjnych rezystorów wielkiej
mocy - dać kilka żarówek halogenowych 230V 500W

O, to też pomysł, choć w moim przypadku trochę obawiam się o
powtarzalność i trwałość przy dużej ilości rozruchów.


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zaprojektować dwójnik do symulacji prądu rozruchu silnika DC z prostownikiem?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map