Max
Guest
Wed Dec 19, 2007 10:48 pm
Witam Wszystkich Zainteresowanych!
Ostatnio, wymieniając przepaloną żarówkę w swoim samochodzie,
zastanawiałem się, jak w rzeczywistości wygląda przepływ prądu przez żarówkę
w czasie jej eksploatacji, jak wiele czynników wpływa na długożywotność jej
pracy...Ot chociażby zauważywszy ślady rdzy na gnieżdzie dla żarówek typu
Ba15 (te w tylnich światłach mijania), która zapewne powstała wskutek
działania środowiska korozyjnego (zima, sól na drogach, wigloć).
Czy ktoś z szanownych grupowiczów wie, gdzie można znaleźć informacje na
temat pracy połączenia żarówka - gniazdo?
Jak wielki wpływ na pracę i pobór prądu ma korozja gniazda,
zanieczyszczone styki?
Jak można sobie wyobrazić przepływ prądu przez taką żarówkę począwszy od
gniazda i aluminiowej łuski poprzez wolframowy żarnik i z powrotem....
Być może ktoś z szanownych grupowiczów widział kiedys gdzieś taką
symulację, film, prezentacje.....
Pozdrawiam
Max
A. Grodecki
Guest
Thu Dec 20, 2007 10:01 am
Ludzie to mają problemy...
;)
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."
willy
Guest
Thu Dec 20, 2007 10:42 am
On 20 Gru, 10:01, "A. Grodecki" <b...@adresu.com> wrote:
Quote:
Ludzie to mają problemy...
;)
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."
Wydaje mi się że kiepski kontakt może paradoksalnie wpływać na
zwiększenie żywotności żarówki. Spadek napięcia na takim połączeniu
(dołączona szeregowo rezystancja) sprawia że przez samą żarówkę płynie
mniejszy prąd i wolfram mniej się nagrzewa.
Ale szczerze mówiąc nie liczyłbym na naukowe źródła rozwiązania tego
problemu :)
Pozdrawiam
-willy-
Max
Guest
Wed Jan 16, 2008 9:25 pm
Zainteresowanych!
Quote:
Ostatnio, wymieniając przepaloną żarówkę w swoim samochodzie,
zastanawiałem się, jak w rzeczywistości wygląda przepływ prądu przez
żarówkę w czasie jej eksploatacji, jak wiele czynników wpływa na
długożywotność jej pracy...Ot chociażby zauważywszy ślady rdzy na
gnieżdzie dla żarówek typu Ba15 (te w tylnich światłach mijania), która
zapewne powstała wskutek działania środowiska korozyjnego (zima, sól na
drogach, wigloć).
Czy ktoś z szanownych grupowiczów wie, gdzie można znaleźć informacje
na temat pracy połączenia żarówka - gniazdo?
Jak wielki wpływ na pracę i pobór prądu ma korozja gniazda,
zanieczyszczone styki?
Jak można sobie wyobrazić przepływ prądu przez taką żarówkę począwszy
od gniazda i aluminiowej łuski poprzez wolframowy żarnik i z powrotem....
Być może ktoś z szanownych grupowiczów widział kiedys gdzieś taką
symulację, film, prezentacje.....
Pozdrawiam
Max
....
Dzieki wszystkim za cenne wskazówki....
Szperając troche, stwierdzam, iż prawdopodobnie nie istnieje żaden model
matematyczny za pomocą którego mógłbym opisać pracę żarówki samochodowej
(ani żadnej innej)
Szukając trochę, na ten temat w internecie, zorientowałem, iż istnieje
możliwość zbadania tego zagadnienia poprzez pośredni pomiar kamerą
termowizyjną, obawiam się jednak że rozpływ temperatury w trzonku żarówki
będzie tak szybki, że uchwycenie rzeczywistej drogi przepływu będzie
graniczyć z cudem...no ale cóż , spróbować zawsze można, trzeba tylko jakąś
kamere IR znaleźć :)
Istnieje jeszcze taki materiał jak Proszek (wględnie pasta)
ferromagnetyczny, który w skutek przepływającego prądu podobno uporządkowuje
się, na skutem wzbudzanego pola elektromagnetycznego.....Myslę ze
pomalowanie trzonka lakierem bezbarwnym, i posmarowanie w/w pastą
(proszkiem) może dać jakiś obraz przepływu prądu.....Proszek ten jest
używany na szeroką skalę w ośrodkach kryminalistycznych oraz policji i
kosztuje ok 60zł za pojemnik, wiec koszt jest zachęcający :)
Co sądzicie o opisanych metodach, może ktoś z Szanownych Grupowiczów już
kiedyś spotkał się z takimi "środkami technicznymi" jak kamera IR czy
materiał ferromagnetyczny. Jakie są wasze prognozy odnośnie sukcesu
zasymulowania pracy żarówki samochodowej,,,?
Max
PAndy
Guest
Thu Jan 17, 2008 9:57 am
"Max" <dawmax@poczta.fm> wrote in message
news:fmlp90$e1p$1@inews.gazeta.pl...
a jaka jest czestotliwosc pradu plynacego przez zarowke?
Max
Guest
Sat Jan 19, 2008 9:39 am
Quote:
a jaka jest czestotliwosc pradu plynacego przez zarowke?
sęk w tym, że to jest prąd stały (samochód) , ale dla celów wizualizacji
moge wykorzystać zmienny...