BearBag
Guest
Mon Oct 29, 2007 8:51 pm
Witam
Problem prosty i chodzi mi o jak najprostsze rozwiazanie.
Otoz silniczek otwierania szyby w aucie pracuje tak ze ma dwa bieguny
A i B, gdy na A podamy 12v a na B mase to sie otwiera szyba, gdy na A
podamy mase a na B 12v to sie zamyka. JAk to mozna podpiac pod
zasilanie i jeden trojpozycyjny przelacznik zeby to dzialalo ? Nie
chcialbym stosowac jakis przerzutnikow i zbednej elektroniki. Moze cos
na tranzystorze mocy? a moze da sie to jakos zrobic na jakims
udziwnionym przelaczniku zmieniajacych biegunowosc w zaleznosci od
polozenia? (o ile takie przelaczniki sa ogolnodostepne)
Adam Dybkowski
Guest
Mon Oct 29, 2007 9:40 pm
BearBag pisze:
Quote:
Otoz silniczek otwierania szyby w aucie pracuje tak ze ma dwa bieguny
A i B, gdy na A podamy 12v a na B mase to sie otwiera szyba, gdy na A
podamy mase a na B 12v to sie zamyka. JAk to mozna podpiac pod
zasilanie i jeden trojpozycyjny przelacznik zeby to dzialalo ? Nie
chcialbym stosowac jakis przerzutnikow i zbednej elektroniki.
Wystarczy przełącznik 3-pozycyjny, 2-sekcyjny (8-stykowy):
===
A B C D
E F G H
===
W normalnej pozycji zwarte są pary B,C oraz F,G. Naciskasz w lewo -
zwierane są zamiast tego styki A,B oraz E,F. Naciskasz w prawo - styki
C,D oraz G,H.
Do połączonych ze sobą styków B,C podłączasz jeden biegun silnika a do
połączonej pary F,G drugi biegun. Do zacisków A i H podłączasz masę auta
a do E i D podłączasz +12V. I już.
Oczywiście w praktyce nikt tak nie robi bo po drodze między
przełącznikiem a silnikiem jest dodatkowy scalak kontrolujący prąd
silnika (wykrywa przycięcie szyby oraz koniec domykania) oraz
realizujący dodatkowe funkcje: automatyczne domykanie szyb na żądanie z
zewnątrz (np. przy załączeniu alarmu) czy otwieranie/zamykanie szyby do
oporu po naciśnięciu klawisza "głębiej" (zwarciu dodatkowego styku).
--
Adam Dybkowski
http://www.amwaw.edu.pl/~adybkows/
Uwaga: przed wysłaniem do mnie maila usuń cyfry z adresu.
Marek Lewandowski
Guest
Tue Oct 30, 2007 12:08 am
On Oct 29, 9:40 pm, Adam Dybkowski <adybkow...@45wp.pl> wrote:
Quote:
Wystarczy prze cznik 3-pozycyjny, 2-sekcyjny (8-stykowy):
wystarczy 3-poz. 2-sekc. 6-stykowy, typowe sa, odpwiadaja Twojemu ze
zwartymi BC i FG.
Quote:
Oczywi cie w praktyce nikt tak nie robi bo po drodze mi dzy
prze cznikiem a silnikiem jest dodatkowy scalak kontroluj cy pr d
srututututu, malo to samochodow ma tak zrobione?
Miedzy silnikiem a winda jest tylko sprzeglo poslizgowe, coby po
zamknieciu okna silnika nie blokowalo na amen.
Normalnie konstrukcja elektryki jest troche bardziej zamacona, bo
prawe okno moze byc sterowane i od kierowcy i od pasazera, ale da sie
to zrobic bez jednej sztuki scalaka.
Oczywiscie, nowe konstrukcje maja tam co najmniej komputer, ale nie
zmienia to faktu, ze proste rozwiazanie ze sprzeglem jest np. w prawie
wszystkich samochodach Fiata/Lancii z przelomu 90/00
--
Marek Lewandowski
Psychik
Guest
Tue Oct 30, 2007 11:41 pm
Adam Dybkowski pisze:
Quote:
Oczywiście w praktyce nikt tak nie robi
w nowych nie - w starych i owszem. :)
--
Psychik
Psychik
Guest
Tue Oct 30, 2007 11:43 pm
BearBag pisze:
Quote:
Problem prosty i chodzi mi o jak najprostsze rozwiazanie.
idy do wiekszego sklepu elektronicznego i kup uniwersalny przycisk
do podnoszenia-opuszczania szyb - najtaniej i najprosciej...
zwroc uwage, aby byl to przycisk pradowy, a nie tylko sygnalowy, bo
sie spoli raz-dwa ;)
--
Psychik
BearBag
Guest
Wed Oct 31, 2007 10:30 pm
Quote:
idy do wiekszego sklepu elektronicznego i kup uniwersalny przycisk
do podnoszenia-opuszczania szyb - najtaniej i najprosciej...
zwroc uwage, aby byl to przycisk pradowy, a nie tylko sygnalowy, bo
sie spoli raz-dwa
tak tez zrobilem bo nie mieli innych
wprawdzie ma tylko 5 wyprowadzen ale oczywiscie jest to tak
zrealizowane ze da sie to podpiac odpowiednio.