RTV forum PL | NewsGroups PL

Sterowanie silnikiem krokowym 39SH-29BAG z LPT jak podłączyć wyprowadzenia?

Silnik krokowy i LPT

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Sterowanie silnikiem krokowym 39SH-29BAG z LPT jak podłączyć wyprowadzenia?

Keeller
Guest

Thu Apr 08, 2004 9:32 pm   



Witam

Mam zamiar sterować silnikiem krokowym, przy użyciu portu
LTP. Nie zamierzam używać żadnych dodatkowych układów poza
wzmocnieniem sygnałów z LPT na tranzystorach, więc całe sterowanie
silnikiem i jego uzwojeniami odbywać się ma za pomocą programu.
Portem LPT potrafię się już posługiwać, ale nie wiem jak sterować
za jego pomocą silnikiem tzn. kiedy na które wyprowadzenia podawać
napięcie.

Silnik krokowy posiada 6 wyprowadzeń. Został wyjęty ze stacji FDD
5.25. Jego oznaczenie to: 39SH-29BAG. 12V, 75 Ohm, 1,8 st. na krok, 0.16A.
Nie mam pojęcia, do czego służą konkretne wyprowadzenia (tzn. które
są połaczone z którymi cewkami).

Kolory wyprowadzeń i rezystancje między nimi zamieściłem tutaj:
http://www.reciptor.webpark.pl/krokowy.jpg

W jakiej kolejności i na które wyprowadzenia należy podawać napięcie,
aby silnik pracował ?

Pozdrawiam i z góry dzięki za pomoc.

szogun
Guest

Fri Apr 09, 2004 4:33 am   



Quote:
Silnik krokowy posiada 6 wyprowadzeń. Został wyjęty ze stacji FDD
5.25. Jego oznaczenie to: 39SH-29BAG. 12V, 75 Ohm, 1,8 st. na krok, 0.16A.

Witam
smignij sobie do czytelni oblukac archiwalne numery edw - i to te w okolicy
'96, '97 w okolicach czerwca nie pamiętam dokładnie, ale był w nich opis
raabowozu właśnie na dwóch silnikach wcyiągniętych ze stacji 5,25

pozdrawiam
szogun

Keeller
Guest

Fri Apr 09, 2004 9:12 am   



Spróbowałęm na innym silniku. Posiada on 5 wyprowadzeń,
do jednego podłączyłem masę (do tego, który z innymi posiadał rezystancję
75 Ohm - reszta przewodów ma między sobą 150 Ohm). A na resztę podawałem
impulsy w róznych sekwencjach i znalazłem sekwencję, na której silnik
pracuje prawidłowo (trochę dziwnie, bo 0001-0010-0001-0100). Jednak na
pewnym odcinku silnik przestaje się obracać i jedynie drga. Problem tkwi
w wysterowaniu silnika, czy jest on zepsuty ? Próbowałem też kombinacje
z użyciem pozycji 0011, 0110, 1100, 1001 między tymi głównymi, ale nie
pomogło.

Keeller
Guest

Fri Apr 09, 2004 9:17 am   



Męczyłem się z tym pare godzin, ale teraz po napisaniu postu mnie olśniło:

0001 - 0010 - 1000 - 0100

więc należy go wysterować tak:

0001 - 0011 - 0010 - 1010 - 1000 - 1100 - 0100 - 0101

teraz wszystko działa dobrze

Marcin Sommer
Guest

Fri Apr 09, 2004 9:56 am   



Quote:
Męczyłem się z tym pare godzin, ale teraz po napisaniu postu mnie olśniło:

0001 - 0010 - 1000 - 0100

więc należy go wysterować tak:

0001 - 0011 - 0010 - 1010 - 1000 - 1100 - 0100 - 0101

teraz wszystko działa dobrze


A właśnie. To teraz zamień w głowie końcówkę pierwszą od lewej z drugą od
lewej i będziesz miał standardowe półkrokowe sterowanie. Może producent
wyprowadził końcówki nie w kolejności.

pozdr
Marcin

J.F.
Guest

Fri Apr 09, 2004 11:38 am   



On Fri, 9 Apr 2004 12:17:45 +0200, Keeller wrote:
Quote:
Męczyłem się z tym pare godzin, ale teraz po napisaniu postu mnie olśniło:
0001 - 0010 - 1000 - 0100
więc należy go wysterować tak:
0001 - 0011 - 0010 - 1010 - 1000 - 1100 - 0100 - 0101
teraz wszystko działa dobrze

Masz najwyrazniej druty zamienione .. choc to w sumie kwestia
konwencji.

Natomiast - silnika nie podlacza sie prosto do portu LPT, bo ten ma
za mala wydajnosc i moze sie spalic od przepiec. Nalezy uzyc 4
tranzystorow, 4 diody, i najlepiej zewnetrzne zasilanie..


J.

Keeller
Guest

Fri Apr 09, 2004 12:11 pm   



Użytkownik "J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:qs2d70lgojsgkp2chgniq726fror59ssp6@4ax.com...

Quote:
Natomiast - silnika nie podlacza sie prosto do portu LPT, bo ten ma
za mala wydajnosc i moze sie spalic od przepiec. Nalezy uzyc 4
tranzystorow, 4 diody, i najlepiej zewnetrzne zasilanie..

Tak zrobiłem (bez diód), ale niestety tranzysotry nie chcą mi się do końca
wysterować,
nawet jak zasilam z 20V to na silniku mam max. 3-4 V (układ OE). Myśle,
że te tranzystory wymagają dużego prądu bramki skoro tak jest.
Chociaż wzmocnienie wynosi 300 (a myślę, że silnik nie bierze więcej niż
160mA),
więc nie wiem do końca czemu tak się dzieje.
Są połączone przez rezystory 300 Ohm, ale jak podłącze przez 10 Ohm to i tak
nic prawie się nie zmienia. Najwyżej sprobóje zastosować darlingtony.

Tawez
Guest

Fri Apr 09, 2004 1:21 pm   



Użytkownik "Keeller" <manaker@NOSPAMwp.pl> napisał w wiadomości
news:c567fo$dba$1@atlantis.news.tpi.pl...
Quote:

Użytkownik "J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:qs2d70lgojsgkp2chgniq726fror59ssp6@4ax.com...

Natomiast - silnika nie podlacza sie prosto do portu LPT, bo ten ma
za mala wydajnosc i moze sie spalic od przepiec. Nalezy uzyc 4
tranzystorow, 4 diody, i najlepiej zewnetrzne zasilanie..

Tak zrobiłem (bez diód), ale niestety tranzysotry nie chcą mi się do końca
wysterować,
nawet jak zasilam z 20V to na silniku mam max. 3-4 V (układ OE). Myśle,
że te tranzystory wymagają dużego prądu bramki skoro tak jest.
Chociaż wzmocnienie wynosi 300 (a myślę, że silnik nie bierze więcej niż
160mA),
więc nie wiem do końca czemu tak się dzieje.
Są połączone przez rezystory 300 Ohm, ale jak podłącze przez 10 Ohm to i
tak
nic prawie się nie zmienia. Najwyżej sprobóje zastosować darlingtony.

swego czasu sterowałem krokowcem z LPTa.
mój układ był prosty, zawierał ULN2803
którego wejścia były podłączne do LPT przez bufory
w postaci bramek AND


--
pzdr.
Tawez

J.F.
Guest

Fri Apr 09, 2004 1:25 pm   



On Fri, 9 Apr 2004 15:11:53 +0200, Keeller wrote:
Quote:
Użytkownik "J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
Natomiast - silnika nie podlacza sie prosto do portu LPT, bo ten ma
za mala wydajnosc i moze sie spalic od przepiec. Nalezy uzyc 4
tranzystorow, 4 diody, i najlepiej zewnetrzne zasilanie..

Tak zrobiłem (bez diód), ale niestety tranzysotry nie chcą mi się do końca
wysterować,
nawet jak zasilam z 20V to na silniku mam max. 3-4 V (układ OE). Myśle,
że te tranzystory wymagają dużego prądu bramki skoro tak jest.
Chociaż wzmocnienie wynosi 300 (a myślę, że silnik nie bierze więcej niż
160mA),więc nie wiem do końca czemu tak się dzieje.

A nie zamieniles kolektora z emiterem ? Jakie to tranzystory ?
Prad wyjsciowy LPT nie jest duzy [kilkanascie mA] ale powinny smigac
ze az milo ..

Quote:
Są połączone przez rezystory 300 Ohm, ale jak podłącze przez 10 Ohm to i tak
nic prawie się nie zmienia. Najwyżej sprobóje zastosować darlingtony.

300 Ohm to troche duzo. Mozesz sie spodziewac na porcie 2.5V,
na bazie 0.7V - zostaje 1.8V .. 6 mA. przy beta=300 powinno niby
wystarczyc z nadmiarem..

J.

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Sterowanie silnikiem krokowym 39SH-29BAG z LPT jak podłączyć wyprowadzenia?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map