RTV forum PL | NewsGroups PL

Skoda Fabia z brzęczącymi głośnikami - jak zlikwidować rezonanse w drzwiach?

Car audio - brzęczące głośniki drzwiowe

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Skoda Fabia z brzęczącymi głośnikami - jak zlikwidować rezonanse w drzwiach?

Jarek P.
Guest

Wed Jun 09, 2010 8:18 pm   



Jest tak: samochód Skoda Fabia, niezbyt znanej historii (tylko zapewnienia
sprzedawcy, że bezwypadkowa Wink ), ale na pewno miał robioną blacharke na
przynajmniej jednym boku, możliwe, że na obu. Radio fabryczne, skodowe
("Harmony", czy jakoś tak), głośniki w drzwiach też fabryczne.
I teraz, jeśli radio gra choć trochę głośniej niż cicho, drzwi zaczynają
brzęczeć. Nie są to żadne objawy ocierania cewek w głośnikach, tomechaniczne
rezonanse w samych drzwiach, brzęczą np. szparagały w drzwiowej kieszeni,
plastiki itp.

Co z tym mozna zrobić? Pomijając wyjścia trywialne typu zmiana samochodu?
Czy taki objaw może być spowodowany usuniętą w czasie napraw jakąś warstwą
głuszącą z drzwi? Czy też jest to tylko kwestia jakości głośników?

J.

Konop
Guest

Wed Jun 09, 2010 8:58 pm   



Quote:
Jest tak: samochód Skoda Fabia, niezbyt znanej historii (tylko
zapewnienia sprzedawcy, że bezwypadkowa Wink ), ale na pewno miał robioną
blacharke na przynajmniej jednym boku, możliwe, że na obu. Radio
fabryczne, skodowe ("Harmony", czy jakoś tak), głośniki w drzwiach też
fabryczne.
I teraz, jeśli radio gra choć trochę głośniej niż cicho, drzwi zaczynają
brzęczeć. Nie są to żadne objawy ocierania cewek w głośnikach,
tomechaniczne rezonanse w samych drzwiach, brzęczą np. szparagały w
drzwiowej kieszeni, plastiki itp.
Co z tym mozna zrobić? Pomijając wyjścia trywialne typu zmiana
samochodu? Czy taki objaw może być spowodowany usuniętą w czasie napraw
jakąś warstwą głuszącą z drzwi? Czy też jest to tylko kwestia jakości
głośników?

W Skodzie Felicii (wiem, że to nie Fabia Wink) tapicerka drzwi trzyma się
na takich zatrzaskach, które się fajnie wyłamują przy zdejmowaniu. Nie
wiem, pewnie da się je zdjąć bezboleśnie, ale niewykluczone, że na
skutek jakiegoś grzebania w drzwiach u Ciebie tapicerka jest słabiej
przytwierdzona i to może powodować drgania.
Wyjść jest mnóstwo... Zacząć należy od tego, czy ten model tak ma, czy
to tylko ten egzemplarz?? Jak radio fabryczne, to głośniki też, nie?

--
Pozdrawiam
Konop

PeJot
Guest

Thu Jun 10, 2010 5:19 am   



Konop pisze:
Quote:
Jest tak: samochód Skoda Fabia, niezbyt znanej historii (tylko
zapewnienia sprzedawcy, że bezwypadkowa Wink ), ale na pewno miał
robioną blacharke na przynajmniej jednym boku, możliwe, że na obu.
Radio fabryczne, skodowe ("Harmony", czy jakoś tak), głośniki w
drzwiach też fabryczne.
I teraz, jeśli radio gra choć trochę głośniej niż cicho, drzwi
zaczynają brzęczeć. Nie są to żadne objawy ocierania cewek w
głośnikach, tomechaniczne rezonanse w samych drzwiach, brzęczą np.
szparagały w drzwiowej kieszeni, plastiki itp.
Co z tym mozna zrobić? Pomijając wyjścia trywialne typu zmiana
samochodu? Czy taki objaw może być spowodowany usuniętą w czasie
napraw jakąś warstwą głuszącą z drzwi? Czy też jest to tylko kwestia
jakości głośników?

W Skodzie Felicii (wiem, że to nie Fabia Wink) tapicerka drzwi trzyma się
na takich zatrzaskach, które się fajnie wyłamują przy zdejmowaniu. Nie
wiem, pewnie da się je zdjąć bezboleśnie, ale niewykluczone, że na
skutek jakiegoś grzebania w drzwiach u Ciebie tapicerka jest słabiej
przytwierdzona i to może powodować drgania.

W Fabii jest *chyba* inaczej, tam głośnik przykręcony jest do blachy,
chociaż ZTCW system mocowania tapicerki jest taki sam ( plastikowe
zatrzaski ). U mnie w FII pod tymi zatrzaskami są jeszcze gumowe
podkładki. Rozebrać i sprawdzić. Zatrzaski da sie dokupić luzem.
Głośniki, jeśli przykręcone do tapicerki ( jak w Felicji ) wypadało by
przykręcić do blach - ja dorobiłem do tego stalowe dystanse. No i kłania
się wygłuszenie drzwi - w Felicji jakieś tam było fabryczne, ale ja
położyłem swoje i nagle drzwi przestały grać.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Jarek P.
Guest

Thu Jun 10, 2010 5:59 am   



Użytkownik "PeJot" <Pejot@o2.pl> napisał w wiadomości
news:hupslv$15p$1@news.onet.pl...

Quote:
No i kłania się wygłuszenie drzwi - w Felicji jakieś tam było fabryczne,
ale ja położyłem swoje i nagle drzwi przestały grać.

A z czego zrobiłeś to swoje, nieudane?
I (jeśli wiesz), z czego powinno być dobre? Oryginalne, to o ile dobrze
pamiętam, taka szara włóknina, trochę kosystencją przypominająca klasyczne
szare ściery do podłogi, może kilka takichś ścier załatwi sprawę? :-)

J.

Miłosz Skowyra
Guest

Thu Jun 10, 2010 7:21 am   



W dniu 2010-06-10 06:59, Jarek P. pisze:
Quote:

Użytkownik "PeJot" <Pejot@o2.pl> napisał w wiadomości
news:hupslv$15p$1@news.onet.pl...

No i kłania się wygłuszenie drzwi - w Felicji jakieś tam było
fabryczne, ale ja położyłem swoje i nagle drzwi przestały grać.

A z czego zrobiłeś to swoje, nieudane?
I (jeśli wiesz), z czego powinno być dobre? Oryginalne, to o ile dobrze
pamiętam, taka szara włóknina, trochę kosystencją przypominająca
klasyczne szare ściery do podłogi, może kilka takichś ścier załatwi
sprawę? Smile

W sklepie zajmującym się blacharstwem i lakiernictwem samochodowym, bez
problemu powinieneś kupić maty wygłuszające.
Polecam takie z bitumitem, wystarczy podgrzać bitumit i przykleić do
blachy a z drugiej strony masz około 15-20 mm włókniny.

Pozdrawiam Miłosz.

PeJot
Guest

Thu Jun 10, 2010 8:42 am   



Miłosz Skowyra pisze:
Quote:
W dniu 2010-06-10 06:59, Jarek P. pisze:

Użytkownik "PeJot" <Pejot@o2.pl> napisał w wiadomości
news:hupslv$15p$1@news.onet.pl...

No i kłania się wygłuszenie drzwi - w Felicji jakieś tam było
fabryczne, ale ja położyłem swoje i nagle drzwi przestały grać.

A z czego zrobiłeś to swoje, nieudane?

Źle się wyraziłem. Po założeniu dodatkowych mat przestały grać drzwi, a
zaczęły głośniki.

Quote:
I (jeśli wiesz), z czego powinno być dobre? Oryginalne, to o ile dobrze
pamiętam, taka szara włóknina, trochę kosystencją przypominająca
klasyczne szare ściery do podłogi, może kilka takichś ścier załatwi
sprawę? Smile

Pamiętam firmę: Theroson (?). Mata bitumiczna, gruba i ciężka. W ofercie
mieli fajne rzeczy, którymi chciałem wyciszyć kocioł CO ( w kuchni ),
ale mi się sample skończyły :)

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

PeJot
Guest

Thu Jun 10, 2010 9:19 am   



Jarek P. pisze:
Quote:
On 10 Cze, 10:42, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

Źle się wyraziłem. Po założeniu dodatkowych mat przestały grać drzwi, a
zaczęły głośniki.

OK, jasne Smile
Jeszcze jedno pytanie: do czego i jak kleiłeś tą matę? Do blachy
drzwi,

Bezpośrednio do blachy, tak jak i oryginalne fabryczne wytłumienie. Maty
były bez kleju, nie pamiętam czego użyłem do klejenia; było wyciskane z
tuby i z tych co to " pod ręką ". A, przypominam sobie - był to
uszczelniacz dekarski, którym wcześniej udało mi się uszczelnić
uszczelkę przedniej szyby, bo jak w każdej Felicji lubiła cieknąć po
deszczu.

Quote:
czy do plastiku?

Do plastiku nie ma sensu,w Felicji trzyma się on poszycia na kilku
spinkach. Pamiętam, że przykręcając głośniki do blachy za pośrednictwem
dystansów, udało mi się jeszcze "złapać" samą tapicerkę, tzn. chcąc
zdjąć tapicerkę trzeba było zdemontować głośnik. Przynajmniej tapicerka
przestała drgać.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

DJ
Guest

Thu Jun 10, 2010 9:41 am   



On 2010-06-10 07:59:05 +0200, "Jarek P." <jarekprzybyl@gmail.com> said:

Quote:
I (jeśli wiesz), z czego powinno być dobre?

Do wygłuszania drgań blachy są 3 rodzaje - filcowe takie jak widziałeś,
bitumiczne, i korkowe. Można nabyć w sklepach ze sprzętem dla
lakierników. No i chyba na allegro.

Quote:
Oryginalne, to o ile dobrze pamiętam, taka szara włóknina, trochę
kosystencją przypominająca klasyczne szare ściery do podłogi, może
kilka takichś ścier załatwi sprawę? Smile

A potem w drzwiach Ci nasiąkną wodą? Wink))

--
DJ

PS. przy odpisywaniu na priv usun antyspamowy wpis z adresu

Jarek P.
Guest

Thu Jun 10, 2010 11:02 am   



On 10 Cze, 10:42, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

Quote:
Źle się wyraziłem. Po założeniu dodatkowych mat przestały grać drzwi, a
zaczęły głośniki.

OK, jasne Smile
Jeszcze jedno pytanie: do czego i jak kleiłeś tą matę? Do blachy
drzwi, czy do plastiku? Czy może do niczego, po prostu ją wcisnąłeś
pomiędzy?

J.

Irek N.
Guest

Thu Jun 10, 2010 9:14 pm   



Quote:
W sklepie zajmującym się blacharstwem i lakiernictwem samochodowym, bez
problemu powinieneś kupić maty wygłuszające.
Polecam takie z bitumitem, wystarczy podgrzać bitumit i przykleić do
blachy a z drugiej strony masz około 15-20 mm włókniny.


Dokładnie tak, ale nie włochatą, gdyż drzwi nie są szczelne (mają
odwodnienia w podłodze dolnej i MA się w środku lać woda.)
Na ciepło (ale nie gorąco) wkleić w drzwi od środka po uprzednim
odtłuszczeniu blachy (lakieru). Na tych wytłumieniach (mata Kellera?)
czasami jest naklejona folia, osobiście ją zrywałem i po takiej
odsłoniętej bitumicznej masie jeszcze konserwacją jechałem. Pamiętam
też, że zalecane było nie naklejanie całego brytu, tylko dużego paska i
lekko niesymetrycznie - choć to już chyba woodoo (stojące w poszyciu
drzwi? hmm...).
Teraz dalej, warto pod głośniki podłożyć coś ciężkiego. Ja toczyłem
stalowy gruby pierścień i przez niego przykręcałem głośnik (trzeba
sprawdzić czy nie będzie przeszkadzał). Wypada też zwrócić uwagę na
cięgna - mogą grać. Zazwyczaj pomaga spięcie ich do czegokolwiek czymś
elastycznym (napiąć - lekko wyginając nawet, o ile nie jest to cięgno
pchające). Lekko posmarować czymkolwiek dosłownie - nawet masłem Wink
Na koniec całość zamknąć, ale.... na nowych zatrzaskach i sprawdzając
wcześniej czy folia uszczelniająca drzwi (nie znam rozwiązania w fabii)
nie jest przypadkiem twarda i szeleszcząca. Jeśli jest, to kiszka...
zazwyczaj pozgrzewać takiej z czegoś lepszego się nie udaje - choć można
próbować rzeźby. Takie drzwi się nawet inaczej zamykają Smile
Chyba tyle...
Ach - jeszcze jedno. Bywa że głośnik ma swoją komorę - czasami otwartą
od dołu (taka 90% owiewka), czasami szczelną. Jak jest twarda (plastik,
tłoczona blacha) to fanie jest wkleić dosłownie kawałek koca do środka -
naprzeciw głośnika. Ale to już jak ktoś ma chęci się bawić...

Miłosz - miło Cię widzieć znowu. Wszystko OK?

Miłego.
Irek.N.

Miłosz Skowyra
Guest

Thu Jun 10, 2010 11:24 pm   



W dniu 2010-06-10 22:14, Irek N. pisze:
Quote:
W sklepie zajmującym się blacharstwem i lakiernictwem samochodowym,
bez problemu powinieneś kupić maty wygłuszające.
Polecam takie z bitumitem, wystarczy podgrzać bitumit i przykleić do
blachy a z drugiej strony masz około 15-20 mm włókniny.

Dokładnie tak, ale nie włochatą, gdyż drzwi nie są szczelne (mają
odwodnienia w podłodze dolnej i MA się w środku lać woda.)

Racja, zapomniałem lekko, aczkolwiek wykładzina o której piszę, była
jakby natłuszczona. Woda na pewno w nią nie wnikała. Owa wykładzina
kupiona w sklepie blacharskim za jakieś 20-30 pln za metr kwadrat.

Quote:
Na ciepło (ale nie gorąco) wkleić w drzwi od środka po uprzednim
odtłuszczeniu blachy (lakieru). Na tych wytłumieniach (mata Kellera?)
czasami jest naklejona folia, osobiście ją zrywałem i po takiej
odsłoniętej bitumicznej masie jeszcze konserwacją jechałem.

Na mojej nie było folii ale był żółty papier chyba woskowany.
A że powierzchnie odtłuścić czymś więcej niż tylko rękawem to jasne ;)

Quote:
Pamiętam
też, że zalecane było nie naklejanie całego brytu, tylko dużego paska i
lekko niesymetrycznie - choć to już chyba woodoo (stojące w poszyciu
drzwi? hmm...).

Jakiegoś Audiofila musiałeś chyba podsłuchać Wink
Coś jak z tym maluszkiem napędzanym werwą perkusisty ;)

Quote:
Teraz dalej, warto pod głośniki podłożyć coś ciężkiego. Ja toczyłem
stalowy gruby pierścień i przez niego przykręcałem głośnik (trzeba
sprawdzić czy nie będzie przeszkadzał).

Na pewno słuchałeś audiofila Wink
Przy bocznym zderzeniu... nie wiem jak chcesz ochronić okolice łydek i
kolan przed zaobręczowieniem owym stalowym pierścieniem.
Lepszy rezulatat przyniesie usztywnienie blachy zew. i wew. drzwi.

Quote:
Wypada też zwrócić uwagę na
cięgna - mogą grać. Zazwyczaj pomaga spięcie ich do czegokolwiek czymś
elastycznym (napiąć - lekko wyginając nawet, o ile nie jest to cięgno
pchające). Lekko posmarować czymkolwiek dosłownie - nawet masłem Wink

Nie wiem jak w skodzie, ale rozbierałem drzwi w 6 typach samochodów i
tam cięgna, zawsze były prowadzone przez plastikowe prowadnice i jako
takie nie miały szans grać. Ja wolałbym raczej cięgien nie ruszać,
wredne potrafią być. Wink Ewentualnie kupić gąbkę i przebić cięgno przez
gąbkę zapartą o blachę.

Quote:
Na koniec całość zamknąć, ale.... na nowych zatrzaskach i sprawdzając
wcześniej czy folia uszczelniająca drzwi (nie znam rozwiązania w fabii)
nie jest przypadkiem twarda i szeleszcząca. Jeśli jest, to kiszka...
zazwyczaj pozgrzewać takiej z czegoś lepszego się nie udaje - choć można
próbować rzeźby. Takie drzwi się nawet inaczej zamykają Smile

Nowe zatrzaski to podstawa. Co do folii to jak w poprzednim przypadku,
folia była wklejona na powierzchnię drzwi, więc póki nie jest rozdarta,
powinna spełnić swoje zadanie.

Quote:
Chyba tyle...
Ach - jeszcze jedno. Bywa że głośnik ma swoją komorę - czasami otwartą
od dołu (taka 90% owiewka), czasami szczelną. Jak jest twarda (plastik,
tłoczona blacha) to fanie jest wkleić dosłownie kawałek koca do środka -
naprzeciw głośnika. Ale to już jak ktoś ma chęci się bawić...

Prawdę powiadasz... ale podsumujmy:
Głośniki w drzwiach powinny przenosić dolny środek i środek czyli pasmo
rzędu 120 (150) Hz do 3-6 kHz. Górę powinny zapewnić gwizdałki w
okolicach dołu przedniej szyby. No chyba że ktoś woli jak rozsadza mu
bagażnik 1kW od 30 Hz.


Quote:
Miłosz - miło Cię widzieć znowu. Wszystko OK?

Tia... wróciłem do pisania na grupie. A co do OK to zadzwonię do Cię... Wink
Choć zastanawiam się nad aplikowaniem na stanowisko z Twojego ogłoszenia Wink
Jak chcesz to mam sprawdzone rozwiązanie bezprzewodne, transmisja
PC->Ftdi>Nordic<-------tu anteny---->Nordic->avr z czasem odpowiedzi ok
40ms, dla 32 bajtów danych, 4 bajtowego adresu i rozsądnego zestawu
dostępnych częstotliwości od 433 do 868 a chyba nawet 905 MHz.
Zastosowane do bezprzewodowego JOG-a do maszyny CNC.

Pozdrawiam Miłosz.

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Skoda Fabia z brzęczącymi głośnikami - jak zlikwidować rezonanse w drzwiach?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map