RTV forum PL | NewsGroups PL

Szczegóły konstrukcji silnika klatkowego: Zwarcie prętów i izolacja blach

Silnik klatkowy

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Szczegóły konstrukcji silnika klatkowego: Zwarcie prętów i izolacja blach

Goto page 1, 2  Next

Robert Wańkowski
Guest

Thu Sep 21, 2023 12:21 pm   



Czy w silniku klatkowym pręty są zwarte na końcach pierścieniami.
A blachy są odizolowane od prętów?

Czy tu też magia jak w rdzeniach z blach transformatorowych, gdzie niby
powinny być od siebie odizolowane a nie są.

Robert

Robert Wańkowski
Guest

Thu Sep 21, 2023 12:29 pm   



W silniku klatkowym pręty są zwarte na końcach pierścieniami.
A blachy są odizolowane od prętów?

Czy tu też magia jak w rdzeniach z blach transformatorowych, gdzie niby
powinny być od siebie odizolowane a nie są.

Robert

J.F
Guest

Thu Sep 21, 2023 12:38 pm   



On Thu, 21 Sep 2023 12:21:27 +0200, Robert Wańkowski wrote:
Quote:
Czy w silniku klatkowym pręty są zwarte na końcach pierścieniami.
A blachy są odizolowane od prętów?

W silniku ma to mniejsze znaczenie - i tak mamy zwarte zwoje w klatce
:-)

Ale IMHO - sa odizolowane.




Quote:
Czy tu też magia jak w rdzeniach z blach transformatorowych, gdzie niby
powinny być od siebie odizolowane a nie są.

W transformatorach powinny byc izolowane i są.
Dokladniej to chodzi o to, zeby w rdzeniu nie mogly płynąc prądy
wirowe - wiec taki spaw z jednej strony rdzenia jak jest w
mikrofalówkach - nie przeszkadza.

J.

Robert Wańkowski
Guest

Thu Sep 21, 2023 1:01 pm   



W dniu 21.09.2023 o 12:38, J.F pisze:
Quote:
On Thu, 21 Sep 2023 12:21:27 +0200, Robert Wańkowski wrote:
Czy w silniku klatkowym pręty są zwarte na końcach pierścieniami.
A blachy są odizolowane od prętów?

W silniku ma to mniejsze znaczenie - i tak mamy zwarte zwoje w klatce
:-)

Ale IMHO - sa odizolowane.
Ciężko będzie sprawdzić,po rozcięciu może się zewrzeć, jeżeli tylko

jakieś tlenki to izolują.
A po co te blachy są? Formują pole magnetyczne? Sama klatka będzie się
kręcić?

Quote:

Czy tu też magia jak w rdzeniach z blach transformatorowych, gdzie niby
powinny być od siebie odizolowane a nie są.

W transformatorach powinny byc izolowane i są.
Dokladniej to chodzi o to, zeby w rdzeniu nie mogly płynąc prądy
wirowe - wiec taki spaw z jednej strony rdzenia jak jest w
mikrofalówkach - nie przeszkadza.

Mam rozebrany statecznik od jakiejś ulicznej lampy, już tu pisałem kiedyś.
Nie ma spawów, i są gołe blachy, spięte metalową obudową. Przewodzi w
poprzek.

Robert

Wiesiaczek
Guest

Thu Sep 21, 2023 1:40 pm   





Wiesiaczek
Guest

Thu Sep 21, 2023 1:42 pm   





J.F
Guest

Thu Sep 21, 2023 5:55 pm   



On Thu, 21 Sep 2023 13:01:56 +0200, Robert Wańkowski wrote:
Quote:
W dniu 21.09.2023 o 12:38, J.F pisze:
On Thu, 21 Sep 2023 12:21:27 +0200, Robert Wańkowski wrote:
Czy w silniku klatkowym pręty są zwarte na końcach pierścieniami.
A blachy są odizolowane od prętów?

W silniku ma to mniejsze znaczenie - i tak mamy zwarte zwoje w klatce
:-)

Ale IMHO - sa odizolowane.
Ciężko będzie sprawdzić,po rozcięciu może się zewrzeć, jeżeli tylko
jakieś tlenki to izolują.
A po co te blachy są? Formują pole magnetyczne? Sama klatka będzie się
kręcić?

Powietrze duzy opór polu magnetycznemu stawia.
Jak chcesz silne pole B, to szczeliny powietrzne muszą byc cieniutkie.
A nie grube centymetry, jakby to sama klatka miała byc.

Jest jednak pare odmian:
-stary licznik elektryczny z tarczą - i ewolucja w stronę silnika
tarczowego. Choc to kiepskie silniki, i raczej jakies inne odmiany są
tu np tarcza jest z magnesów trwałych
http://beta.nis.com.pl/userfiles/editor/nauka/122011_n/Glinka_12-2011.pdf

-silnik z wirniniem kubkowym,

-silniki liniowe

Quote:
Czy tu też magia jak w rdzeniach z blach transformatorowych, gdzie niby
powinny być od siebie odizolowane a nie są.

W transformatorach powinny byc izolowane i są.
Dokladniej to chodzi o to, zeby w rdzeniu nie mogly płynąc prądy
wirowe - wiec taki spaw z jednej strony rdzenia jak jest w
mikrofalówkach - nie przeszkadza.

Mam rozebrany statecznik od jakiejś ulicznej lampy, już tu pisałem kiedyś.
Nie ma spawów, i są gołe blachy, spięte metalową obudową. Przewodzi w
poprzek.

No coz:
a) może nie bez powodu trafił na smietnik,
b) moze jednak jest jakas izolacja na tych blachach, chocby nawet
niedoskonała.
c) stal nie jest najlepszym przewodnikiem, a odpowiednia moze miec
jeszcze większą rezystywność ... to potem małe prądy wirowe płyną.

Akurat wydaje się, ze takie prądy wirowe będą w dławiku mocno
przeszkadzać - zmniejszą dławienie :-)


J.

Jacek
Guest

Thu Sep 21, 2023 9:47 pm   



W dniu Thu, 21 Sep 2023 12:21:27 +0200, użytkownik Robert Wańkowski
napisał:

Quote:
Czy w silniku klatkowym pręty są zwarte na końcach pierścieniami.
Tak.
A blachy są odizolowane od prętów?
Nie.

Czy tu też magia jak w rdzeniach z blach transformatorowych, gdzie niby
powinny być od siebie odizolowane a nie są.
Są, są Smile






--
Jacek

Robert Wańkowski
Guest

Thu Sep 21, 2023 10:25 pm   





Jacek
Guest

Fri Sep 22, 2023 9:13 am   



W dniu Thu, 21 Sep 2023 22:25:59 +0200, użytkownik Robert Wańkowski
napisał:

Quote:
Po powierzchni zero z obu strom. Żadna strona nie jest niczym pokryta.
Delikatnie sondy przykładam. Wygląda tak, że cały pakiet jest złożony i
oblany żywicą.


Zmierz se oporność w poprzek pakietu i porównaj z tą wzdłuż blach.


--
Jacek

Robert Wańkowski
Guest

Fri Sep 22, 2023 10:02 am   



W dniu 22.09.2023 o 09:13, Jacek pisze:
Quote:
W dniu Thu, 21 Sep 2023 22:25:59 +0200, użytkownik Robert Wańkowski
napisał:

Po powierzchni zero z obu strom. Żadna strona nie jest niczym pokryta.
Delikatnie sondy przykładam. Wygląda tak, że cały pakiet jest złożony i
oblany żywicą.


Zmierz se oporność w poprzek pakietu i porównaj z tą wzdłuż blach.


No napisałem wzdłuż zero w poprzek 1 om. Dwie blaszki. Poszukam

nierozłupanego większego.


Robert

J.F
Guest

Fri Sep 22, 2023 10:28 am   



On Fri, 22 Sep 2023 10:02:32 +0200, Robert Wańkowski wrote:
Quote:
W dniu 22.09.2023 o 09:13, Jacek pisze:
W dniu Thu, 21 Sep 2023 22:25:59 +0200, użytkownik Robert Wańkowski
napisał:
Po powierzchni zero z obu strom. Żadna strona nie jest niczym pokryta.
Delikatnie sondy przykładam. Wygląda tak, że cały pakiet jest złożony i
oblany żywicą.
Zmierz se oporność w poprzek pakietu i porównaj z tą wzdłuż blach.

No napisałem wzdłuż zero w poprzek 1 om. Dwie blaszki.

1 om na granicy miedzy blaszkami, to calkiem sporo.
Jak tych blaszek bedzie powiedzmy 30, to w obiegu bedzie juz 60 om.
A napiecie w jednym zwoju nieduze.

Tym niemniej zrobic pokrycie, zeby dawało 1 om to jest duza sztuka.

Hm
http://toroid-unicore.pl/rdzenie-zwijane/blacha-transformatorowa/

Malowana/izolowana ta blacha, czy to jest zadanie nabywcy?

W silnik klatkowym to jak pisałem - wydaje sie, ze prądy wirowe w
rdzeniu nie są duzym problemem. Natomiast korozja blach jest duzym :-)




J.

Robert Wańkowski
Guest

Tue Sep 26, 2023 4:55 pm   



W dniu 21.09.2023 o 21:47, Jacek pisze:
Quote:
W dniu Thu, 21 Sep 2023 12:21:27 +0200, użytkownik Robert Wańkowski
napisał:

Czy w silniku klatkowym pręty są zwarte na końcach pierścieniami.
Tak.
A blachy są odizolowane od prętów?
Nie.

Czy tu też magia jak w rdzeniach z blach transformatorowych, gdzie niby
powinny być od siebie odizolowane a nie są.
Są, są :)



Jest tak jak piszesz. Zapytałem w firmie, która produkuje silniki.
Blachy lakierują z jednej strony, a pręty nie są izolowane. Zalewają
otwory w blachach aluminium.

Blacha wirnika ma jakąś znaczącą rezystancję, że nie zwiera prętów?

Robert

J.F
Guest

Tue Sep 26, 2023 5:39 pm   



On Tue, 26 Sep 2023 16:55:29 +0200, Robert Wańkowski wrote:
Quote:
W dniu 21.09.2023 o 21:47, Jacek pisze:
W dniu Thu, 21 Sep 2023 12:21:27 +0200, użytkownik Robert Wańkowski
napisał:

Czy w silniku klatkowym pręty są zwarte na końcach pierścieniami.
Tak.
A blachy są odizolowane od prętów?
Nie.

Czy tu też magia jak w rdzeniach z blach transformatorowych, gdzie niby
powinny być od siebie odizolowane a nie są.
Są, są :)


Jest tak jak piszesz. Zapytałem w firmie, która produkuje silniki.
Blachy lakierują z jednej strony,

Z jednej wystarczy ... ale ...

Quote:
a pręty nie są izolowane. Zalewają
otwory w blachach aluminium.

Blacha wirnika ma jakąś znaczącą rezystancję, że nie zwiera prętów?

Stal ma znacznie wyzszą rezystywnosc niz aluminium, a magnetyczne
stale jeszcze wyzszą, ale to jest kilkanascie razy, może
kilkadziesiąt. Dalekie od "nie zwiera".
Widac to zwieranie nie przeszkadza - prądy wirowe w rdzeniu też kręcą.
A napiecie tam malutkie, bo częstotliwosc efektywna w czasie normalnej
pracy tez bardzo mała.

Ale to zalewanie aluminium ... i lakier to wytrzymuje?
Przeciez tam ponad 600C jest ...

J.

Wiesiaczek
Guest

Tue Sep 26, 2023 5:46 pm   





Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Szczegóły konstrukcji silnika klatkowego: Zwarcie prętów i izolacja blach

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map