Goto page 1, 2 Next
Robert Wańkowski
Guest
Thu Sep 21, 2023 12:21 pm
Czy w silniku klatkowym pręty są zwarte na końcach pierścieniami.
A blachy są odizolowane od prętów?
Czy tu też magia jak w rdzeniach z blach transformatorowych, gdzie niby
powinny być od siebie odizolowane a nie są.
Robert
Robert Wańkowski
Guest
Thu Sep 21, 2023 12:29 pm
W silniku klatkowym pręty są zwarte na końcach pierścieniami.
A blachy są odizolowane od prętów?
Czy tu też magia jak w rdzeniach z blach transformatorowych, gdzie niby
powinny być od siebie odizolowane a nie są.
Robert
J.F
Guest
Thu Sep 21, 2023 12:38 pm
On Thu, 21 Sep 2023 12:21:27 +0200, Robert Wańkowski wrote:
Quote:
Czy w silniku klatkowym pręty są zwarte na końcach pierścieniami.
A blachy są odizolowane od prętów?
W silniku ma to mniejsze znaczenie - i tak mamy zwarte zwoje w klatce
:-)
Ale IMHO - sa odizolowane.
Quote:
Czy tu też magia jak w rdzeniach z blach transformatorowych, gdzie niby
powinny być od siebie odizolowane a nie są.
W transformatorach powinny byc izolowane i są.
Dokladniej to chodzi o to, zeby w rdzeniu nie mogly płynąc prądy
wirowe - wiec taki spaw z jednej strony rdzenia jak jest w
mikrofalówkach - nie przeszkadza.
J.
Robert Wańkowski
Guest
Thu Sep 21, 2023 1:01 pm
W dniu 21.09.2023 o 12:38, J.F pisze:
Quote:
On Thu, 21 Sep 2023 12:21:27 +0200, Robert Wańkowski wrote:
Czy w silniku klatkowym pręty są zwarte na końcach pierścieniami.
A blachy są odizolowane od prętów?
W silniku ma to mniejsze znaczenie - i tak mamy zwarte zwoje w klatce
:-)
Ale IMHO - sa odizolowane.
Ciężko będzie sprawdzić,po rozcięciu może się zewrzeć, jeżeli tylko
jakieś tlenki to izolują.
A po co te blachy są? Formują pole magnetyczne? Sama klatka będzie się
kręcić?
Quote:
Czy tu też magia jak w rdzeniach z blach transformatorowych, gdzie niby
powinny być od siebie odizolowane a nie są.
W transformatorach powinny byc izolowane i są.
Dokladniej to chodzi o to, zeby w rdzeniu nie mogly płynąc prądy
wirowe - wiec taki spaw z jednej strony rdzenia jak jest w
mikrofalówkach - nie przeszkadza.
Mam rozebrany statecznik od jakiejś ulicznej lampy, już tu pisałem kiedyś.
Nie ma spawów, i są gołe blachy, spięte metalową obudową. Przewodzi w
poprzek.
Robert
Wiesiaczek
Guest
Thu Sep 21, 2023 1:40 pm
Wiesiaczek
Guest
Thu Sep 21, 2023 1:42 pm
J.F
Guest
Thu Sep 21, 2023 5:55 pm
On Thu, 21 Sep 2023 13:01:56 +0200, Robert Wańkowski wrote:
Quote:
W dniu 21.09.2023 o 12:38, J.F pisze:
On Thu, 21 Sep 2023 12:21:27 +0200, Robert Wańkowski wrote:
Czy w silniku klatkowym pręty są zwarte na końcach pierścieniami.
A blachy są odizolowane od prętów?
W silniku ma to mniejsze znaczenie - i tak mamy zwarte zwoje w klatce
:-)
Ale IMHO - sa odizolowane.
Ciężko będzie sprawdzić,po rozcięciu może się zewrzeć, jeżeli tylko
jakieś tlenki to izolują.
A po co te blachy są? Formują pole magnetyczne? Sama klatka będzie się
kręcić?
Powietrze duzy opór polu magnetycznemu stawia.
Jak chcesz silne pole B, to szczeliny powietrzne muszą byc cieniutkie.
A nie grube centymetry, jakby to sama klatka miała byc.
Jest jednak pare odmian:
-stary licznik elektryczny z tarczą - i ewolucja w stronę silnika
tarczowego. Choc to kiepskie silniki, i raczej jakies inne odmiany są
tu np tarcza jest z magnesów trwałych
http://beta.nis.com.pl/userfiles/editor/nauka/122011_n/Glinka_12-2011.pdf
-silnik z wirniniem kubkowym,
-silniki liniowe
Quote:
Czy tu też magia jak w rdzeniach z blach transformatorowych, gdzie niby
powinny być od siebie odizolowane a nie są.
W transformatorach powinny byc izolowane i są.
Dokladniej to chodzi o to, zeby w rdzeniu nie mogly płynąc prądy
wirowe - wiec taki spaw z jednej strony rdzenia jak jest w
mikrofalówkach - nie przeszkadza.
Mam rozebrany statecznik od jakiejś ulicznej lampy, już tu pisałem kiedyś.
Nie ma spawów, i są gołe blachy, spięte metalową obudową. Przewodzi w
poprzek.
No coz:
a) może nie bez powodu trafił na smietnik,
b) moze jednak jest jakas izolacja na tych blachach, chocby nawet
niedoskonała.
c) stal nie jest najlepszym przewodnikiem, a odpowiednia moze miec
jeszcze większą rezystywność ... to potem małe prądy wirowe płyną.
Akurat wydaje się, ze takie prądy wirowe będą w dławiku mocno
przeszkadzać - zmniejszą dławienie :-)
J.
Jacek
Guest
Thu Sep 21, 2023 9:47 pm
W dniu Thu, 21 Sep 2023 12:21:27 +0200, użytkownik Robert Wańkowski
napisał:
Quote:
Czy w silniku klatkowym pręty są zwarte na końcach pierścieniami.
Tak.
A blachy są odizolowane od prętów?
Nie.
Czy tu też magia jak w rdzeniach z blach transformatorowych, gdzie niby
powinny być od siebie odizolowane a nie są.
Są, są
--
Jacek
Robert Wańkowski
Guest
Thu Sep 21, 2023 10:25 pm
Jacek
Guest
Fri Sep 22, 2023 9:13 am
W dniu Thu, 21 Sep 2023 22:25:59 +0200, użytkownik Robert Wańkowski
napisał:
Quote:
Po powierzchni zero z obu strom. Żadna strona nie jest niczym pokryta.
Delikatnie sondy przykładam. Wygląda tak, że cały pakiet jest złożony i
oblany żywicą.
Zmierz se oporność w poprzek pakietu i porównaj z tą wzdłuż blach.
--
Jacek
Robert Wańkowski
Guest
Fri Sep 22, 2023 10:02 am
W dniu 22.09.2023 o 09:13, Jacek pisze:
Quote:
W dniu Thu, 21 Sep 2023 22:25:59 +0200, użytkownik Robert Wańkowski
napisał:
Po powierzchni zero z obu strom. Żadna strona nie jest niczym pokryta.
Delikatnie sondy przykładam. Wygląda tak, że cały pakiet jest złożony i
oblany żywicą.
Zmierz se oporność w poprzek pakietu i porównaj z tą wzdłuż blach.
No napisałem wzdłuż zero w poprzek 1 om. Dwie blaszki. Poszukam
nierozłupanego większego.
Robert
J.F
Guest
Fri Sep 22, 2023 10:28 am
On Fri, 22 Sep 2023 10:02:32 +0200, Robert Wańkowski wrote:
Quote:
W dniu 22.09.2023 o 09:13, Jacek pisze:
W dniu Thu, 21 Sep 2023 22:25:59 +0200, użytkownik Robert Wańkowski
napisał:
Po powierzchni zero z obu strom. Żadna strona nie jest niczym pokryta.
Delikatnie sondy przykładam. Wygląda tak, że cały pakiet jest złożony i
oblany żywicą.
Zmierz se oporność w poprzek pakietu i porównaj z tą wzdłuż blach.
No napisałem wzdłuż zero w poprzek 1 om. Dwie blaszki.
1 om na granicy miedzy blaszkami, to calkiem sporo.
Jak tych blaszek bedzie powiedzmy 30, to w obiegu bedzie juz 60 om.
A napiecie w jednym zwoju nieduze.
Tym niemniej zrobic pokrycie, zeby dawało 1 om to jest duza sztuka.
Hm
http://toroid-unicore.pl/rdzenie-zwijane/blacha-transformatorowa/
Malowana/izolowana ta blacha, czy to jest zadanie nabywcy?
W silnik klatkowym to jak pisałem - wydaje sie, ze prądy wirowe w
rdzeniu nie są duzym problemem. Natomiast korozja blach jest duzym :-)
J.
Robert Wańkowski
Guest
Tue Sep 26, 2023 4:55 pm
W dniu 21.09.2023 o 21:47, Jacek pisze:
Quote:
W dniu Thu, 21 Sep 2023 12:21:27 +0200, użytkownik Robert Wańkowski
napisał:
Czy w silniku klatkowym pręty są zwarte na końcach pierścieniami.
Tak.
A blachy są odizolowane od prętów?
Nie.
Czy tu też magia jak w rdzeniach z blach transformatorowych, gdzie niby
powinny być od siebie odizolowane a nie są.
Są, są :)
Jest tak jak piszesz. Zapytałem w firmie, która produkuje silniki.
Blachy lakierują z jednej strony, a pręty nie są izolowane. Zalewają
otwory w blachach aluminium.
Blacha wirnika ma jakąś znaczącą rezystancję, że nie zwiera prętów?
Robert
J.F
Guest
Tue Sep 26, 2023 5:39 pm
On Tue, 26 Sep 2023 16:55:29 +0200, Robert Wańkowski wrote:
Quote:
W dniu 21.09.2023 o 21:47, Jacek pisze:
W dniu Thu, 21 Sep 2023 12:21:27 +0200, użytkownik Robert Wańkowski
napisał:
Czy w silniku klatkowym pręty są zwarte na końcach pierścieniami.
Tak.
A blachy są odizolowane od prętów?
Nie.
Czy tu też magia jak w rdzeniach z blach transformatorowych, gdzie niby
powinny być od siebie odizolowane a nie są.
Są, są :)
Jest tak jak piszesz. Zapytałem w firmie, która produkuje silniki.
Blachy lakierują z jednej strony,
Z jednej wystarczy ... ale ...
Quote:
a pręty nie są izolowane. Zalewają
otwory w blachach aluminium.
Blacha wirnika ma jakąś znaczącą rezystancję, że nie zwiera prętów?
Stal ma znacznie wyzszą rezystywnosc niz aluminium, a magnetyczne
stale jeszcze wyzszą, ale to jest kilkanascie razy, może
kilkadziesiąt. Dalekie od "nie zwiera".
Widac to zwieranie nie przeszkadza - prądy wirowe w rdzeniu też kręcą.
A napiecie tam malutkie, bo częstotliwosc efektywna w czasie normalnej
pracy tez bardzo mała.
Ale to zalewanie aluminium ... i lakier to wytrzymuje?
Przeciez tam ponad 600C jest ...
J.
Wiesiaczek
Guest
Tue Sep 26, 2023 5:46 pm
Goto page 1, 2 Next