Marek Woldanski
Guest
Thu May 05, 2005 1:40 pm
Witam
Mam silnik jednofazowy "SEKf71-2A" o następujących parametrach:
zasialanie 220V
moc 0,35 kW
cos "fi" 0,97
Pobór prądu 2,59 A
2830 obr/min
+ kondensator 10 "micro" F
Jedno uzwojenie silnika ma ok. 250 om (prawdopodobnie wzbudne) a drugie
(robocze) ok 125 om.
Problem polega na tym, że na osi jest koło o średnicy około 120 mm i
silnik rusza i ładnie się kręci ale pod jakimkolwiek obciążeniem (np.
wystarczy to koło przytrzymać ręką) to nie ma siły aby ruszyć. Czy to
normalne przy tych parametrach?? Czy może być uszkodzony kondensator
(nie wiem jak go można sprawdzić). Uzwojenia raczej nie są spalone bo
mają rozsądne wartości. Z góry dzięki za wszelkie sugestie.
Pozdrawiam Marek
Amino
Guest
Thu May 05, 2005 2:02 pm
Quote:
Jedno uzwojenie silnika ma ok. 250 om (prawdopodobnie wzbudne) a drugie
(robocze) ok 125 om.
Akurat powinno być odwrotnie. Uzwojenie wzbudne ma mniejszy opór. Masz
wogóle dobrze połączony ten silniki? Powinno być tak:
Uzwojenie robocze do zasilania, uzwojenie wzbudzenia połączone szeregowo z
kondensatorem rozruchowym i też do zasilania.
Marcin
Marek Woldanski
Guest
Thu May 05, 2005 2:12 pm
Amino napisał(a):
Quote:
Jedno uzwojenie silnika ma ok. 250 om (prawdopodobnie wzbudne) a drugie
(robocze) ok 125 om.
Akurat powinno być odwrotnie. Uzwojenie wzbudne ma mniejszy opór. Masz
wogóle dobrze połączony ten silniki? Powinno być tak:
Możliwe, że masz rację bo sam to sobie tak wydedukowałem :-)
Quote:
Uzwojenie robocze do zasilania, uzwojenie wzbudzenia połączone szeregowo z
kondensatorem rozruchowym i też do zasilania.
Pod pokrywką jest schemat jak podłączyć napięcie, na 100 % podłaczam OK.
Przy innym połączeniu w/g załączonego schematu silnik powinien zmienić
kierunek obrotów ale nie podłączałem inaczej bo nie potrzebuję obrotów w
drugą stronę
Pozdro Marek
KILu
Guest
Thu May 05, 2005 2:55 pm
Marek Woldanski wrote:
Quote:
silnik rusza i ładnie się kręci ale pod jakimkolwiek obciążeniem (np.
wystarczy to koło przytrzymać ręką) to nie ma siły aby ruszyć. Czy
to normalne przy tych parametrach??
Podejrzewam, że to normalne. Miałem kiedyś silnik jednofazowy z wirówki do
prania - ważył jakieś 3 kg (nie pamiętam, jaką miał moc), a spokojnie dało
się zatrzymać jego trzpień ręką.
k,
Marek Woldanski
Guest
Thu May 05, 2005 4:45 pm
KILu napisał(a):
Quote:
Marek Woldanski wrote:
silnik rusza i ładnie się kręci ale pod jakimkolwiek obciążeniem (np.
wystarczy to koło przytrzymać ręką) to nie ma siły aby ruszyć. Czy
to normalne przy tych parametrach??
Podejrzewam, że to normalne. Miałem kiedyś silnik jednofazowy z wirówki do
prania - ważył jakieś 3 kg (nie pamiętam, jaką miał moc), a spokojnie dało
się zatrzymać jego trzpień ręką.
k,
To chyba tylko na wentylator można go tylko zastosować

A miałem
ochotę zrobić z niego fajną szlifierkę
Pozdro Marek
Amino
Guest
Thu May 05, 2005 6:42 pm
Quote:
To chyba tylko na wentylator można go tylko zastosować

A miałem
ochotę zrobić z niego fajną szlifierkę
0,35kW to nie taka mała moc. Nie powinieneś zatrzymać tego silnika ręką.
Sprawdź czy napewno te uzwojenia są dobrze podłączone. Sprawdz także czy
kondensator rozruchowy jest napewno sprawny.
Podłączenie uzwojeń powinno wyglądać następująco:
|--------uzw. robocze--------|
| |
|----C---uzw. rozruch.-------|
| |
|-------230V 50Hz----------|
C - kondensator. Pamiętaj - uzwojenie rozruchowe ma mniejszą rezystancję.
Powodzenia!
Marcin
Marek Woldanski
Guest
Thu May 05, 2005 7:31 pm
Amino napisał(a):
Quote:
To chyba tylko na wentylator można go tylko zastosować

A miałem
ochotę zrobić z niego fajną szlifierkę
0,35kW to nie taka mała moc. Nie powinieneś zatrzymać tego silnika ręką.
Sprawdź czy napewno te uzwojenia są dobrze podłączone. Sprawdz także czy
kondensator rozruchowy jest napewno sprawny.
Podłączenie uzwojeń powinno wyglądać następująco:
|--------uzw. robocze--------|
| |
|----C---uzw. rozruch.-------|
| |
|-------230V 50Hz----------|
C - kondensator. Pamiętaj - uzwojenie rozruchowe ma mniejszą rezystancję.
Powodzenia!
Marcin
Ok, sprawdzę jeszcze te połączenia ale jak sprawdzić czy kondensator
jest w pełni sprawny ??
Pozdro Marek
AK
Guest
Fri May 06, 2005 12:51 pm
Użytkownik "Marek Woldanski" <woldanski@wp.pl> napisał w wiadomości
news:d5dbj0$7or$1@nemesis.news.tpi.pl...
Quote:
Witam
Mam silnik jednofazowy "SEKf71-2A" o następujących parametrach:
zasialanie 220V
moc 0,35 kW
cos "fi" 0,97
Pobór prądu 2,59 A
2830 obr/min
+ kondensator 10 "micro" F
Jedno uzwojenie silnika ma ok. 250 om (prawdopodobnie wzbudne) a drugie
(robocze) ok 125 om.
Drobna dygresja - 125 om x 2,59A (uproszczenie końskie) to napewno nie jest
220V. A gdzie indukcyjność.
Z moich wyliczeń wynika że Twój silnik ma jakieś 1,18Nm momemtu na wale ,co
przy promieniu kółka 60mm pozwala mu podnieść ciężar ok. 2 kg (20N). Podane
wartości rezystancji sugerują że jest uszkodzony (spalony).
Pozdrawiam
Marek Woldanski
Guest
Sun May 08, 2005 11:00 am
AK napisał(a):
Quote:
Drobna dygresja - 125 om x 2,59A (uproszczenie końskie) to napewno nie jest
220V. A gdzie indukcyjność.
Z moich wyliczeń wynika że Twój silnik ma jakieś 1,18Nm momemtu na wale ,co
przy promieniu kółka 60mm pozwala mu podnieść ciężar ok. 2 kg (20N). Podane
wartości rezystancji sugerują że jest uszkodzony (spalony).
Pozdrawiam
Ok,ale tam sa dwa uzwojenia polaczone rownolegle i to juz nie jest wtedy
125om