alojzy nieborak
Guest
Wed Dec 24, 2025 10:44 pm
Coś cicho o nowych accu Al-Ion. A tu już nowe fabryki budują.
https://www.youtube.com/watch?v=CJeBMzWdots
cyt
teoretyczny potencjał gęstości energii akumulatorów
aluminiowo-jonowych wynosi 1060 Wh/kg w porównaniu z limitem
litowo-jonowym wynoszącym 406 Wh/kg
https://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium-ion_battery
x
Guest
Wed Dec 24, 2025 10:56 pm
W dniu 24.12.2025 o 21:44, alojzy nieborak pisze:
Quote:
Coś cicho o nowych accu Al-Ion. A tu już nowe fabryki budują.
To niech wybudują. Od kilku lat budują inne, nawet zasadowe. Dokąd nie
będzie ich w masowej sprzedaży to nie musisz siać niepokojów
--
Pixel
Albo PiS albo Polska
Janusz
Guest
Wed Dec 24, 2025 11:30 pm
W dniu 24.12.2025 o 21:44, alojzy nieborak pisze:
Quote:
sensownej cenie, ja jak na razie kupiłem sobie pod choinkę 16szt LiFeP04
314Ah, do tego falownik deye za 7kzł i osprzęt czyli bms 200A za 364zł.
I robię sobie elektrownie w domu, mam PV a na wiosnę jeszcze dokupię po
15 szt na wschód i zachód do tego falownika deye.
--
Janusz
alojzy nieborak
Guest
Thu Dec 25, 2025 12:02 am
W dniu 2025-12-24 o 22:30, Janusz pisze:
Quote:
Owszem, ale do poprzednich technologii fabryk nie budowano.
Quote:
zobaczymy za kilka lat czy da się kupić je w
sensownej cenie
Jakoś tak w 2026-2028 mają wybudować fabrykę.
Quote:
ja jak na razie kupiłem sobie pod choinkę 16szt LiFeP04
314Ah
30 lat temu miałeś inny ryneczek, wtedy wysoka pojemność przydała się w
prod. typu laptop. Chyba nikt nie myślał o samochodach elektrycznych.
Quote:
do tego falownik deye za 7kzł i osprzęt czyli bms 200A za 364zł.
I robię sobie elektrownie w domu, mam PV a na wiosnę jeszcze dokupię po
15 szt na wschód i zachód do tego falownika deye.
Tak jak filmy pierw idą do kina, dalej są wypuszczane na DVD, następnie
puszczane w telewizjach płatnych i na końcu w TV publicznej, tak i
baterie pierw zostaną puszczone na ryneczek gdzie jest największy zwrot.
Janusz
Guest
Thu Dec 25, 2025 11:23 pm
W dniu 24.12.2025 o 21:44, alojzy nieborak pisze:
Quote:
Nie tylko toyota, teraz czytam że
https://www.money.pl/gospodarka/samsung-stworzyl-nowy-typ-baterii-osiagaja-zasieg-960-km-w-9-minut-7236370253806560a.html
"Południowokoreański gigant technologiczny ogłosił gotowość do
wprowadzenia na rynek długo wyczekiwanych akumulatorów typu solid-state
(ASSB). Jest to efekt trójstronnego porozumienia zawartego między
Samsung SDI, koncernem motoryzacyjnym BMW oraz amerykańską firmą Solid
Power, "
"W praktyce oznacza to, że samochody elektryczne wyposażone w
rozwiązanie Samsunga będą mogły pokonać dystans 600 mil, czyli około 965
kilometrów, na jednym ładowaniu. Co więcej, proces uzupełniania energii
od niemal zera do pełna ma zajmować zaledwie 9 minut, co stanowi
drastyczną poprawę w stosunku do obecnych standardów, gdzie szybkie
ładowanie do poziomu 80 proc. trwa zazwyczaj około 45 minut."
"Największą różnicą między nowymi ogniwami a standardowymi bateriami
litowo-jonowymi jest zastąpienie płynnego elektrolitu substancją stałą.
Ta zmiana ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa użytkowania
pojazdów elektrycznych. Stały elektrolit nie jest palny, co niemal
całkowicie eliminuje ryzyko pożaru w przypadku uszkodzenia mechanicznego
lub przegrzania baterii. Jest to jeden z najsilniejszych argumentów
przemawiających za masową adaptacją tego rozwiązania w transporcie
publicznym i prywatnym.
Samsung deklaruje, że ich baterie solid-state będą w stanie wytrzymać
do 2000 cykli ładowania i rozładowania. Przy zakładanym zasięgu na
poziomie 600 mil, przekłada się to na łączny przebieg rzędu 1,2 miliona
mil (blisko 2 miliony kilometrów) w ciągu 20 lat eksploatacji. Taka
żywotność znacząco przewyższa okres użytkowania większości współczesnych
samochodów spalinowych, co może drastycznie obniżyć całkowity koszt
posiadania pojazdu (TCO).
W konstrukcji nowych ogniw Samsung wykorzystał innowacyjne połączenie
materiałów. Anoda składa się z warstwy srebrowo-węglowej, natomiast
katoda wykorzystuje materiał niklowo-manganowo-kobaltowy. Wybór srebra
nie jest przypadkowy jest to metal o najwyższej przewodności
elektrycznej, a według danych przytaczanych przez producenta, jest on
również bardziej dostępny w skorupie ziemskiej niż lit, co w
perspektywie długoterminowej może wpłynąć na stabilność łańcuchów dostaw
i kosztów produkcji."
--
Janusz