RTV forum PL | NewsGroups PL

Regulacja prędkości dmuchawy w samochodzie: opornik szeregowy vs. regulator PWM

regulacja mocy silnika DC przez R szeregowy

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Regulacja prędkości dmuchawy w samochodzie: opornik szeregowy vs. regulator PWM

krychu
Guest

Thu Oct 25, 2007 3:50 pm   



witam,
jako, że w samochodzie uległ mi przepaleniu rezystor szeregowy do regulacji
szybkości dmuchawy, zanim się zabiorę za naprawę chciałbym zapytać o kwestię
wyższości regulatora PWM nad w/w rezystorem. Otóż w większości samochodów
(m.in. poza Polonezem:)) do regulacji prędkości nawiewu stosuje się właśnie
szeregowe rezystory. Czy jest jakiś konkretny powód, dla którego nie stosuje
się regulatorów PWM? IMHO opornik szeregowy pod prawie (zakłócenia) każdym
względem wypada gorzej niż regulacja PWM (łącznie z ceną, która potrafi być
kilkakrotnie wyższa od niewielkiego układu elektronicznego).

--
adres zwrotny: elstach(małpa)poczta.fm

Grzegorz Kurczyk
Guest

Thu Oct 25, 2007 4:06 pm   



Użytkownik krychu napisał:
Quote:
witam,
jako, że w samochodzie uległ mi przepaleniu rezystor szeregowy do regulacji
szybkości dmuchawy, zanim się zabiorę za naprawę chciałbym zapytać o kwestię
wyższości regulatora PWM nad w/w rezystorem. Otóż w większości samochodów
(m.in. poza Polonezem:)) do regulacji prędkości nawiewu stosuje się właśnie
szeregowe rezystory. Czy jest jakiś konkretny powód, dla którego nie stosuje
się regulatorów PWM? IMHO opornik szeregowy pod prawie (zakłócenia) każdym
względem wypada gorzej niż regulacja PWM (łącznie z ceną, która potrafi być
kilkakrotnie wyższa od niewielkiego układu elektronicznego).

Zalety regulacji PWM w stosunku do rezystora to m.in. małe straty na
regulacji i możliwość miniaturyzacji (która poniekąd wynika z małych
strat). W przypadku samochodu te dwie zalety mają raczej niewielkie
znaczenie.

Pozdrawiam
Grzegorz

J.F.
Guest

Thu Oct 25, 2007 8:38 pm   



On Thu, 25 Oct 2007 16:50:02 +0200, krychu wrote:
Quote:
Otóż w większości samochodów
(m.in. poza Polonezem:)) do regulacji prędkości nawiewu stosuje się właśnie

I te padajace francuzy z bezstopniowa regulacja :-)

Quote:
szeregowe rezystory. Czy jest jakiś konkretny powód, dla którego nie stosuje
się regulatorów PWM? IMHO opornik szeregowy pod prawie (zakłócenia) każdym
względem wypada gorzej niż regulacja PWM (łącznie z ceną, która potrafi być
kilkakrotnie wyższa od niewielkiego układu elektronicznego).

Sie IMHO mylisz. Bierzesz detaliczna cene rezystora, a dla przemyslu
samochodowego to jest koszt jednej rurki ceramicznej i kawalka drutu
oporowego

J.

tornad
Guest

Fri Oct 26, 2007 1:27 am   



Quote:
kilkakrotnie wyższa od niewielkiego układu elektronicznego).

Sie IMHO mylisz. Bierzesz detaliczna cene rezystora, a dla przemyslu
samochodowego to jest koszt jednej rurki ceramicznej i kawalka drutu
oporowego

No nie wiem, w mojej mazdzie jest to dosc solidna plytka ceramiczna, na
ktorej naniesiono jakos te mase rezystancyjna i ona jest rownoczesnie
integralna czescia przelacznika. Zadnych drutow w rurkach i tym barziej
lutowania juz chyba od dawna sie w tych ukladach nie stosuje.
Pzdr.

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

J.F.
Guest

Fri Oct 26, 2007 8:05 am   



On Fri, 26 Oct 2007 08:58:58 +0200, Piotr Chmiel wrote:
Quote:
On Thu, 25 Oct 2007, krychu wrote:
jako, że w samochodzie uległ mi przepaleniu rezystor szeregowy do regulacji

Pozatym rezystor jest raczej bardziej niezawodny niż sterownik PWM.

Jak widac nie bardzo :-)

J.

krychu
Guest

Fri Oct 26, 2007 8:17 am   



Piotr Chmiel <piotr@topaz.zsel.lublin.pl> wrote:
Quote:
On Thu, 25 Oct 2007, krychu wrote:

Nie wymagaj najnowszych rozwiązań ze starej konstrukncji.
Pozatym rezystor jest raczej bardziej niezawodny niż sterownik PWM.

tylko, że ani PWM nie jest żadną nowością, ani te rezystory nie zostały
wyparte z najnowszych samochodów :)

--
adres zwrotny: elstach(małpa)poczta.fm

J.F.
Guest

Fri Oct 26, 2007 8:41 am   



On 26 Oct 2007 02:27:05 +0200, tornad wrote:
Quote:
kilkakrotnie wyższa od niewielkiego układu elektronicznego).

Sie IMHO mylisz. Bierzesz detaliczna cene rezystora, a dla przemyslu
samochodowego to jest koszt jednej rurki ceramicznej i kawalka drutu
oporowego

No nie wiem, w mojej mazdzie jest to dosc solidna plytka ceramiczna, na
ktorej naniesiono jakos te mase rezystancyjna i ona jest rownoczesnie
integralna czescia przelacznika. Zadnych drutow w rurkach i tym barziej
lutowania juz chyba od dawna sie w tych ukladach nie stosuje.

Podejrzewam ze to w celu dalszego obnizenia kosztow taka zmiana :-)

J.

PeJot
Guest

Fri Oct 26, 2007 11:49 am   



Użytkownik "krychu" <elstach@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:ffqaef$hr$1@news.onet.pl...
Quote:
witam,
jako, że w samochodzie uległ mi przepaleniu rezystor szeregowy do
regulacji
szybkości dmuchawy, zanim się zabiorę za naprawę chciałbym zapytać o
kwestię
wyższości regulatora PWM nad w/w rezystorem. Otóż w większości samochodów
(m.in. poza Polonezem:))

Z nieco innej beczki - miałem ten moduł w ręce, ale jak toto podłączyć ?

Quote:
do regulacji prędkości nawiewu stosuje się właśnie
szeregowe rezystory. Czy jest jakiś konkretny powód, dla którego nie
stosuje
się regulatorów PWM? IMHO opornik szeregowy pod prawie (zakłócenia) każdym
względem wypada gorzej niż regulacja PWM (łącznie z ceną, która potrafi
być
kilkakrotnie wyższa od niewielkiego układu elektronicznego).

No i jeszcze rezystory chłodzone są powietrzem kierownym do kabiny, a
podgrzewanie tego powietrza nie jest zawsze potrzebne Smile

krychu
Guest

Fri Oct 26, 2007 1:19 pm   



PeJot <PeJot@o2.pl> wrote:
Otóż
Quote:
w większości samochodów (m.in. poza Polonezem:))

Z nieco innej beczki - miałem ten moduł w ręce, ale jak toto
podłączyć ?


nie wiem, ale AFAIK to ma max. 80W, nie do każdej dmuchawy się więc nadaje.

--
adres zwrotny: elstach(małpa)poczta.fm

Guest

Fri Oct 26, 2007 3:57 pm   



On Oct 25, 5:06 pm, Grzegorz Kurczyk
<grzegorz.usun...@control.slupsk.pl> wrote:
Quote:
Zalety regulacji PWM w stosunku do rezystora to m.in. małe straty na
regulacji i możliwość miniaturyzacji (która poniekąd wynika z małych
strat). W przypadku samochodu te dwie zalety mają raczej niewielkie
znaczenie.


Jeszcze dochodzi lepsza charakterystyka silnika zasilanego PWM -
ciagle ma duzy moment obrotowy.
Silnik zasilany rezystorem ma maly moment, jest taki 'miekki', latwo
zmienia obroty z byle powodu,
czasami moze nie ruszyc. Co prawda dmuchawa nie ma tarcia statycznego,
wiec ten ostatni
efekt ma mniejsze znaczenie.

Krzysiek Rudnik

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Regulacja prędkości dmuchawy w samochodzie: opornik szeregowy vs. regulator PWM

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map