RTV forum PL | NewsGroups PL

Radio samochodowe Philips 22 DC741/00 - samo się prz estraja

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Radio samochodowe Philips 22 DC741/00 - samo się prz estraja

Marek
Guest

Tue Oct 09, 2018 10:27 am   



Witajcie,

używam tego chyba już zabytkowego radio-magnetofonu jak w temacie od wielu lat,
głównie słucham muzy z telefonu przez dorobione samodzielnie wejście AUX,
ale czasem chciałoby się posłuchać radyjka. Można oczywiście też z telefonu,
ale odbiór jest zdecydowanie gorszy niż z radia samochodowego, które korzysta z anteny
na dachu auta.
Od jakiegoś czasu niestety radio samochodowe zwariowało. Jak wybiorę przyciskiem
dowolną zaprogramowaną stację, to chwilę gra (max 10 s), a potem bardzo wolno się rozstraja,
tak jakbym co parę sekund klikał przycisk strojenia w trybie ręcznym (przestrajanie
o kolejne 0,05 MHz). Samoczynne przestrajanie idzie w stronę coraz większych częstotliwości,
tak więc prędzej czy później dostraja się do kolejnej stacji, co objawia się wyświetleniem
tekstu RDS z tejże stacji. Po chwili ponownie ją "gubi", zaczyna się szum i bardzo wolnym
krokiem przestraja się do kolejnej stacji. Dodatkowym efektem jest takie jakby dudnienie
dźwięku z odbieranej w krótkim czasie stacji, tzn. na zmianę dźwięk stacji i szum UKF.
Jaka może być tego przyczyna? Może jakiś kondensator? Rozbierałem to radio, ale żaden
kondensator nie jest choćby napuchnięty. Może coś w syntezie się rypło?

--
Pzdr.
Marek

Marek
Guest

Tue Oct 09, 2018 10:35 am   



W dniu 2018-10-09 o 12:27, Marek pisze:
Quote:
Witajcie,

 używam tego chyba już zabytkowego radio-magnetofonu jak w temacie od wielu lat,
głównie słucham muzy z telefonu przez dorobione samodzielnie wejście AUX,
ale czasem chciałoby się posłuchać radyjka. Można oczywiście też z telefonu,
ale odbiór jest zdecydowanie gorszy niż z radia samochodowego, które korzysta z anteny
na dachu auta.
  Od jakiegoś czasu niestety radio samochodowe zwariowało. Jak wybiorę przyciskiem
dowolną zaprogramowaną stację, to chwilę gra (max 10 s), a potem bardzo wolno się rozstraja,
tak jakbym co parę sekund klikał przycisk strojenia w trybie ręcznym (przestrajanie
o kolejne 0,05 MHz). Samoczynne przestrajanie idzie w stronę coraz większych częstotliwości,
tak więc prędzej czy później dostraja się do kolejnej stacji, co objawia się wyświetleniem
tekstu RDS z tejże stacji. Po chwili ponownie ją "gubi", zaczyna się szum i bardzo wolnym
krokiem przestraja się do kolejnej stacji. Dodatkowym efektem jest takie jakby dudnienie
dźwięku z odbieranej w krótkim czasie stacji, tzn. na zmianę dźwięk stacji i szum UKF.
  Jaka może być tego przyczyna? Może jakiś kondensator? Rozbierałem to radio, ale żaden
kondensator nie jest choćby napuchnięty. Może coś w syntezie się rypło?


Serwisówkę znalazłem tu: https://elektrotanya.com/philips_22dc741.pdf/download.html
(link "Download" pod obrazkiem)

--
Pzdr.
Marek

Queequeg
Guest

Tue Oct 09, 2018 1:48 pm   



Marek <trele_at_fele.pl> wrote:

Quote:
Od jakiegoś czasu niestety radio samochodowe zwariowało. Jak wybiorę przyciskiem
dowolną zaprogramowaną stację, to chwilę gra (max 10 s), a potem bardzo wolno się rozstraja,
tak jakbym co parę sekund klikał przycisk strojenia w trybie ręcznym (przestrajanie
o kolejne 0,05 MHz).

A ten przycisk ma w innych trybach jakąś funkcję? Czy po przejściu w tej
inny tryb też jest wrażenie, jakby sam się wciskał?

--
https://www.youtube.com/watch?v=9lSzL1DqQn0

Marek
Guest

Tue Oct 09, 2018 7:06 pm   



W dniu 09.10.2018 o 13:48, Queequeg pisze:
Quote:
Marek <trele_at_fele.pl> wrote:

Od jakiegoś czasu niestety radio samochodowe zwariowało. Jak wybiorę przyciskiem
dowolną zaprogramowaną stację, to chwilę gra (max 10 s), a potem bardzo wolno się rozstraja,
tak jakbym co parę sekund klikał przycisk strojenia w trybie ręcznym (przestrajanie
o kolejne 0,05 MHz).

A ten przycisk ma w innych trybach jakąś funkcję? Czy po przejściu w tej
inny tryb też jest wrażenie, jakby sam się wciskał?


Przyciskami oznaczonymi "1".."6" zapamiętuje się i wywołuje zaprogramowaną stację (częstotliwość).
Strojenie ręczne albo automatyczne wykonuje się przyciskami "<" i ">". Klawiatura działa
poprawnie, jedynie zachowanie radia jest takie, jakbym co chwilę wciskał przycisk ">", ale na
pewno sam przycisk nie jest zwarty, bo wciskanie przycisku oprócz zwiększania częstotliwości
co 0,05 MHz powoduje dodatkowo chwilowe wyciszenie szumu i tak to działało, gdy radio było
jeszcze w pełni sprawne. Efekt tej usterki jest taki, jakby napięcie się samoczynnie zwiększało
(a może zmniejszało) na jakimś kondensatorze w głowicy.

--
Pzdr.
Marek

J.F.
Guest

Tue Oct 09, 2018 9:48 pm   



Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:pphvql$p6n$1_at_node2.news.atman.pl...
Quote:
Od jakiegoś czasu niestety radio samochodowe zwariowało. Jak
wybiorę przyciskiem
dowolną zaprogramowaną stację, to chwilę gra (max 10 s), a potem
bardzo wolno się rozstraja,
tak jakbym co parę sekund klikał przycisk strojenia w trybie ręcznym
(przestrajanie
o kolejne 0,05 MHz).

A moze faktycznie klika.
Tzn jakas wilgoc moze udawac wcisniecie, albo urwany rezystor powoduje
brak pull-up.

J.

Pawel \"O'Pajak\"
Guest

Wed Oct 10, 2018 10:00 am   



Powitanko,


Quote:
A moze faktycznie klika.

Kluczowa jest informacja, czy zmieniają się wskazania f na wyświetlaczu,
czy dryfuje sobie "bez wiedzy" kontrolera. Jeśli samo dryfuje, to
sprawdziłbym, co się dzieje na zasilaniu warikapów w głowicy. Trzeba
pomacać, jakie V jest na R 3125 (1k) w/g schematu.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

Marek
Guest

Wed Oct 10, 2018 10:09 am   



W dniu 2018-10-10 o 10:15, Queequeg pisze:
Quote:
Marek <trele_at_fele.pl> wrote:

Przyciskami oznaczonymi "1".."6" zapamiętuje się i wywołuje zaprogramowaną stację (częstotliwość).
Strojenie ręczne albo automatyczne wykonuje się przyciskami "<" i ">". Klawiatura działa
poprawnie, jedynie zachowanie radia jest takie, jakbym co chwilę wciskał przycisk ">", ale na
pewno sam przycisk nie jest zwarty, bo wciskanie przycisku oprócz zwiększania częstotliwości
co 0,05 MHz powoduje dodatkowo chwilowe wyciszenie szumu i tak to działało, gdy radio było
jeszcze w pełni sprawne. Efekt tej usterki jest taki, jakby napięcie się samoczynnie zwiększało
(a może zmniejszało) na jakimś kondensatorze w głowicy.

Czyli to nie przycisk... a wskazanie częstotliwości na wyświetlaczu też
się zmienia?


Nie.

--
Pzdr.
Marek

Queequeg
Guest

Wed Oct 10, 2018 10:15 am   



Marek <trele_at_fele.pl> wrote:

Quote:
Przyciskami oznaczonymi "1".."6" zapamiętuje się i wywołuje zaprogramowaną stację (częstotliwość).
Strojenie ręczne albo automatyczne wykonuje się przyciskami "<" i ">". Klawiatura działa
poprawnie, jedynie zachowanie radia jest takie, jakbym co chwilę wciskał przycisk ">", ale na
pewno sam przycisk nie jest zwarty, bo wciskanie przycisku oprócz zwiększania częstotliwości
co 0,05 MHz powoduje dodatkowo chwilowe wyciszenie szumu i tak to działało, gdy radio było
jeszcze w pełni sprawne. Efekt tej usterki jest taki, jakby napięcie się samoczynnie zwiększało
(a może zmniejszało) na jakimś kondensatorze w głowicy.

Czyli to nie przycisk... a wskazanie częstotliwości na wyświetlaczu też
się zmienia?

--
https://www.youtube.com/watch?v=9lSzL1DqQn0

Marek
Guest

Wed Oct 10, 2018 9:27 pm   



W dniu 10.10.2018 o 12:00, Pawel "O'Pajak" pisze:
Quote:
Powitanko,


A moze faktycznie klika.

Kluczowa jest informacja, czy zmieniają się wskazania f na wyświetlaczu, czy dryfuje sobie "bez wiedzy" kontrolera. Jeśli samo dryfuje, to sprawdziłbym, co się dzieje na zasilaniu warikapów w głowicy. Trzeba pomacać, jakie V jest na R 3125 (1k) w/g schematu.

Częstotliwość na wyświetlaczu pozostaje stała, czyli taka jak wywołana którymś z przycisków "1".."6".
Dziś, z powodu mało wolnego czasu, zdążyłem tylko wyciągnąć to radyjko z auta i pomierzyć dwa kluczowe
napięcia na module głowicy (I100, TUNER MODULE, str.7), i okazało się, że gdy częstotliwość sobie "dryfuje",
to napięcie na pinie 7 (rezystor 3125) pozostaje stałe, ale sporo zawyżone i wynosi 8,43 V (wg serwisówki na
str. 9 powinno być w zakresie 1,3..5,7 V), a na pinie 6 też jest stałe, ale również zawyżone i wynosi 9,53 V
(wg serwisówki 8,5 V).
Najbardziej istotnie jest jednak to, że napięcie na pinie 7 pozostaje stałe, gdy wybieram różne zaprogramowane
stacje przyciskami "1.."6", a powinno się przecież znacząco różnić.
Co dziwne, zaraz po włączeniu zimnego radia, nawet przy tak zawyżonym napięciu na pinie 7, udaje się przez
parędziesiąt sekund odbierać wybraną przyciskiem stację, ale potem (jakby po wygrzaniu się radia) radio
zaczyna się przestrajać i dostraja się przez chwilę do kolejnych stacji, ale potem już nie łapie żadnej
wybranej przyciskiem stacji, a także przy wyszukiwaniu automatycznym.

--
Pzdr.
Marek

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Radio samochodowe Philips 22 DC741/00 - samo się prz estraja

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map