Goto page Previous 1, 2
J.F.
Guest
Mon May 13, 2019 12:39 pm
Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5cd91c83$0$542$65785112@news.neostrada.pl...
Quote:
Mam w układzie przekaźnik kontaktronowy, sterujący niewielkim
silnikiem
elektrycznym 230V. Silnik podczas pracy pobiera około 300 mA prądu
(przynajmniej tyle wskazuje prosty multimetr). Silnik włączany
kilkanaście-kilkadziesiąt razy dziennie na czas od kilkunastu sekund
do
kilku minut. Równolegle do styków wpięty gasik z rezystora 62 omów i
kondensatora 15nF/2000V.
P.S. Taki gasik przepuszcza troche pradu ... uwazac przy dokaniu
silnika i jego doprowadzen.
Quote:
Przekaźnik to konkretnie ten typ:
https://www.tme.eu/pl/details/li05-1a85/przekazniki-elektromagn-kontaktronowe/meder/
Pozostaje więc spory zapas parametrów...
Po około miesiącu takiej pracy zaczęły się problemy ze sklejaniem
styków. Po pewnym czasie układ nie był już w stanie wyłączyć silnika.
Chwilowo pomogło delikatne uderzenie w przekaźnik końcówką
śrubokręta,
po tym zadziałał prawidłowo parę razy, po czym problemy znów wróciły.
Ktoś ma jakiś pomysł co do możliwej przyczyny? Trafił mi się wadliwy
egzemplarz czy popełniłem jakiś błąd projektowy (np. źle dobrane
elementy w gasiku)?
W gasiku ?
Mnie sie sklejanie kojarzy z przeciazeniem przy wlaczaniu.
A ten silnik trzeba sprawdzic na rozruchu - wezmie 3A czy nie ..
Sam gasik moze dac dodatkowo 5A ... ale 15nF to malo.
Choc warte sprawdzenia - czy sam taki gasik wystarczy do sklejenia ?
A przekaznik dobrze ekranowany ?
Moze masz zewnetrzne pole magnetyczne, wystarczajace do podtrzymania
....
J.
Atlantis
Guest
Mon May 13, 2019 1:23 pm
On 13.05.2019 14:39, J.F. wrote:
Quote:
P.S. Taki gasik przepuszcza troche pradu ... uwazac przy dokaniu silnika
i jego doprowadzen.
Dzięki za zwrócenie uwagi. Rozumiem, że po przejściu na przekaźnik SSR
gasik może zostać w takiej formie, w jakiej jest teraz?
Quote:
A ten silnik trzeba sprawdzic na rozruchu - wezmie 3A czy nie ..
Zapomniałem wspomnieć. Robiłem też testy z włączaniem silnika. Prosty
multimetr po podłączeniu zasilania do silnika pokazywał około 1A. Potem
pobór prądu spadał do około 300 mA.
Quote:
A przekaznik dobrze ekranowany ?
Moze masz zewnetrzne pole magnetyczne, wystarczajace do podtrzymania ...
Raczej nie sądzę. W okolicy układu nie ma co go generować.
Poza tym styki pozostają zamknięte nawet po odłączeniu wszystkiego od
prądu i przeniesieniu układu do warsztatu. Dopiero stuknięcie
śrubokrętem w obudowę przekaźnika na chwilę go odblokowało.
PeJot
Guest
Mon May 13, 2019 3:29 pm
W dniu 2019-05-13 o 09:27, Atlantis pisze:
Quote:
Ktoś ma jakiś pomysł co do możliwej przyczyny? Trafił mi się wadliwy
egzemplarz czy popełniłem jakiś błąd projektowy (np. źle dobrane
elementy w gasiku)?
Ewentualnie mogę wymienić go na coś lepszego, najlepiej w z zbliżonej
obudowie, pasującej do obecnej płytki?
--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na wiecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
PaweĹ PawĹowicz
Guest
Mon May 13, 2019 5:22 pm
W dniu 13.05.2019 o 15:23, Atlantis pisze:
Quote:
On 13.05.2019 14:39, J.F. wrote:
P.S. Taki gasik przepuszcza troche pradu ... uwazac przy dokaniu silnika
i jego doprowadzen.
Dzięki za zwrócenie uwagi. Rozumiem, że po przejściu na przekaźnik SSR
gasik może zostać w takiej formie, w jakiej jest teraz?
Prawdopodobnie tak. Możesz też użyć SSR z gasikiem.
P.P.
maciej
Guest
Mon May 13, 2019 5:58 pm
W dniu 2019-05-13 o 09:27, Atlantis pisze:
Quote:
Pozostaje więc spory zapas parametrów...
Maksymalna moc przełączania 100 W więc zapas parametrów nie taki wielki.
Dodatkowo obciążenie indukcyjne. Poszukałbym mocniejszego przekaźnika.
Maciej
Bytomir Szimoza
Guest
Mon May 13, 2019 6:16 pm
użytkownik Atlantis napisał:
Quote:
On 13.05.2019 10:22, Marek wrote:
Czy nie ma w obwodzie silnika (równolegle że stykami przekaźnika)
większej pojemności?
Hmm... Faktycznie, przy silniku znajduje się jakiś spory kondensator
rozruchowy. To może być źródłem problemów?
Ten model jest bardziej do jakichś aplikacji testowych niż do przenoszenia
obciążeń. Jak to napisał producent m.in. do wysokonapięciowych testerów
pcb przy 500V. Wrażliwe na przeciążenia, dobre do przenoszenia uV/pA
przy szybkim cykaniu, kiedy to zwykły przekaźnik wymaga kilkunastu kilkudziesięciu mW na start.
1A85 jest 100V ale przy 10mA
https://drive.google.com/viewerng/viewer?embedded=true&url=https%3A%2F%2Fstandexelectronics.com%2Fwp-content%2Fuploads%2FReed-switch_Life_Test_Data1.pdf
Co się rzuca w oko? KSK-1A35 i KSK-1A66 mają większą żywotność przy 500mA
niż przy 4mA:)
Wywal ten kontaktron i wsadź zwykły przekaźnik albo optotriak+tyrystor.
SSR trochę duże jak na płytkę i armata na muchę.
J.F.
Guest
Mon May 13, 2019 6:56 pm
Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5cd92dab$0$499$65785112@news.neostrada.pl...
On 13.05.2019 10:22, Marek wrote:
Quote:
Czy nie ma w obwodzie silnika (równolegle że stykami przekaźnika)
większej pojemności?
Hmm... Faktycznie, przy silniku znajduje się jakiś spory kondensator
rozruchowy. To może być źródłem problemów?
IMO - niespecjalnie, bo on pewnie przez jakas cewke wlaczony.
Quote:
To jest napiecie wsteczne.
Wyzwalajace ... sadzac po schemacie - zwykla dioda IR, od 1.2V.
Ale PDF jakis ubogi:
-male to ... odporne ?
-pisza ze 200V AC ... czemu nie 230 ?
-ten "zero crossing" ... nadaje sie do silnikow, czy nie ?
Quote:
PhotoMOS ... brzmi, jakby byl stos fotodiod sterujacy bramka mosfeta.
Niekoniecznie niskie napiecie po stronie IRED.
No i pamietacie ten watek o odpornosci triaka i tranzystora ?
Ale w kategorii maja tysiac typow przekaznikow, cos znajdziesz.
J.
Goto page Previous 1, 2