RTV forum PL | NewsGroups PL

Przetwornik prąd-napięcie

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Przetwornik prąd-napięcie

Robert Wańkowski
Guest

Fri Sep 09, 2022 11:22 pm   



Jest jakiś gotowiec, który mogę podłączyć, do zasilania silnika
DC, aby móc monitorować jego prąd (0-10 A) w postaci 0-10 V.
Mam na myśli sterownik PLC, który załącza silnik podobnie jak w
sterowniku szyb w aucie. Nie ma tam krańcówek, tylko wykrywany jest
wzrost prądu po osiągnięciu skrajnej pozycji.

Czy trzeba to z dyskretnych zbudować?
Nie jest to dedykowane do jakiegoś konkretnego zastosowania. Wymiar
edukacyjny.

Robert

Janusz
Guest

Sat Sep 10, 2022 9:29 am   



W dniu 2022-09-09 o 23:22, Robert Wańkowski pisze:
Quote:
Jest jakiś gotowiec, który mogę podłączyć, do zasilania silnika
DC, aby móc monitorować jego prąd (0-10 A) w postaci 0-10 V.
Mam na myśli sterownik PLC, który załącza silnik podobnie jak w
sterowniku szyb w aucie. Nie ma tam krańcówek, tylko wykrywany jest
wzrost prądu po osiągnięciu skrajnej pozycji.

Czy trzeba to z dyskretnych zbudować?
Nie jest to dedykowane do jakiegoś konkretnego zastosowania. Wymiar
edukacyjny.

Robert

Chyba Ci zostają dyskretne, dwa oprniki transoptor i opornik na wejście plc.


--
Janusz

Piotr Wyderski
Guest

Sat Sep 10, 2022 10:33 am   



Robert Wańkowski wrote:

Quote:
Czy trzeba to z dyskretnych zbudować?
Nie jest to dedykowane do jakiegoś konkretnego zastosowania. Wymiar
edukacyjny.

Do bezstratnego wykrywania progu idealnie nada się wzmacniacz
magnetyczny, który ma też gigantyczny walor edukacyjny. A na
piechotę to opornik 10 miliomów i komparator z sensownie
niskim offsetem.

Pozdrawiam, Piotr

J.F
Guest

Sat Sep 10, 2022 11:19 am   



On Sat, 10 Sep 2022 10:33:44 +0200, Piotr Wyderski wrote:
Quote:
Robert Wańkowski wrote:
Czy trzeba to z dyskretnych zbudować?
Nie jest to dedykowane do jakiegoś konkretnego zastosowania. Wymiar
edukacyjny.

Do bezstratnego wykrywania progu idealnie nada się wzmacniacz
magnetyczny, który ma też gigantyczny walor edukacyjny.

Czy on taki bezstratny ... moze gdzies w kosmosie, gdzie
nadprzewodniki sa bezstratne :-)

Walor edukacyjny ma, ale kolega nie elektronik, i chcialby gotowy
kupic. Da sie?

Troche ukladow scalonych do pomiaru pradu jest, nie daja
0-10V, ale i tak znacznie przyjemniej.

Quote:
A na
piechotę to opornik 10 miliomów i komparator z sensownie
niskim offsetem.

A moze przekaznik prądowy?
Tylko kontaktrony jakos malo czule - ile Ci ostatnio Azw wyszlo?

J.

Robert Wańkowski
Guest

Sat Sep 10, 2022 1:07 pm   



W dniu 2022-09-10 o 09:29, Janusz pisze:
Quote:
W dniu 2022-09-09 o 23:22, Robert Wańkowski pisze:
Jest jakiś gotowiec, który mogę podłączyć, do zasilania silnika
DC, aby móc monitorować jego prąd (0-10 A) w postaci 0-10 V.
Mam na myśli sterownik PLC, który załącza silnik podobnie jak w
sterowniku szyb w aucie. Nie ma tam krańcówek, tylko wykrywany jest
wzrost prądu po osiągnięciu skrajnej pozycji.

Czy trzeba to z dyskretnych zbudować?
Nie jest to dedykowane do jakiegoś konkretnego zastosowania. Wymiar
edukacyjny.

Robert

Chyba Ci zostają dyskretne, dwa oprniki transoptor i opornik na wejście
plc.


https://prnt.sc/FhkpX5UCdk0c

Coś takiego?

Robert

Janusz
Guest

Sat Sep 10, 2022 2:40 pm   



W dniu 2022-09-10 o 13:07, Robert Wańkowski pisze:
Quote:
W dniu 2022-09-10 o 09:29, Janusz pisze:
W dniu 2022-09-09 o 23:22, Robert Wańkowski pisze:
Jest jakiś gotowiec, który mogę podłączyć, do zasilania silnika
DC, aby móc monitorować jego prąd (0-10 A) w postaci 0-10 V.
Mam na myśli sterownik PLC, który załącza silnik podobnie jak w
sterowniku szyb w aucie. Nie ma tam krańcówek, tylko wykrywany jest
wzrost prądu po osiągnięciu skrajnej pozycji.

Czy trzeba to z dyskretnych zbudować?
Nie jest to dedykowane do jakiegoś konkretnego zastosowania. Wymiar
edukacyjny.

Robert

Chyba Ci zostają dyskretne, dwa oprniki transoptor i opornik na
wejście plc.


https://prnt.sc/FhkpX5UCdk0c

Coś takiego?

Robert

Dokładnie Smile


--
Janusz

Janusz
Guest

Sat Sep 10, 2022 2:43 pm   



W dniu 2022-09-10 o 11:19, J.F pisze:
Quote:
On Sat, 10 Sep 2022 10:33:44 +0200, Piotr Wyderski wrote:
Robert Wańkowski wrote:
Czy trzeba to z dyskretnych zbudować?
Nie jest to dedykowane do jakiegoś konkretnego zastosowania. Wymiar
edukacyjny.

Do bezstratnego wykrywania progu idealnie nada się wzmacniacz
magnetyczny, który ma też gigantyczny walor edukacyjny.

Czy on taki bezstratny ... moze gdzies w kosmosie, gdzie
nadprzewodniki sa bezstratne :-)

Walor edukacyjny ma, ale kolega nie elektronik, i chcialby gotowy
kupic. Da sie?

Troche ukladow scalonych do pomiaru pradu jest, nie daja
0-10V, ale i tak znacznie przyjemniej.

A na
piechotę to opornik 10 miliomów i komparator z sensownie
niskim offsetem.

A moze przekaznik prądowy?
Tylko kontaktrony jakos malo czule - ile Ci ostatnio Azw wyszlo?

J.
Można jeszcze dać czujnik hall-a, przykleić do przewodu silnika i

zasterować nim plc, powinno się dać bezpośrednio.

--
Janusz

RoMan Mandziejewicz
Guest

Sat Sep 10, 2022 5:39 pm   



Hello J.F,

Saturday, September 10, 2022, 11:19:10 AM, you wrote:

Quote:
Czy trzeba to z dyskretnych zbudować?
Nie jest to dedykowane do jakiegoś konkretnego zastosowania. Wymiar
edukacyjny.
Do bezstratnego wykrywania progu idealnie nada się wzmacniacz
magnetyczny, który ma też gigantyczny walor edukacyjny.
Czy on taki bezstratny ... moze gdzies w kosmosie, gdzie
nadprzewodniki sa bezstratne Smile

Przy 10A DC jest praktycznie bezstratny.

Quote:
Walor edukacyjny ma, ale kolega nie elektronik, i chcialby gotowy
kupic. Da sie?

Słabo z dostępnością rdzenie 3R1 - w Polsce dostępne tylko TN36 z tego
materiału - wielkie są. Ale z dowolnego zasilacze PC z napięciem 3.3V
można wyjąć mniejszy.

Quote:
Troche ukladow scalonych do pomiaru pradu jest, nie daja
0-10V, ale i tak znacznie przyjemniej.

Układy z halotronami dają się wzmocnić do zakresu 10V. Tylko po co?

Quote:
A na
piechotę to opornik 10 miliomów i komparator z sensownie
niskim offsetem.
A moze przekaznik prądowy?
Tylko kontaktrony jakos malo czule - ile Ci ostatnio Azw wyszlo?

Coś o stratach wyżej pisałeś?




--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

M M
Guest

Sat Sep 10, 2022 7:21 pm   



Są czujniki prądu zakładane na przewód - np. WCS1800 lub coś z serii LEM.

Piotr Wyderski
Guest

Sat Sep 10, 2022 9:11 pm   



RoMan Mandziejewicz wrote:

Quote:
Przy 10A DC jest praktycznie bezstratny.

Przewód jednokrotnie przechodzący przez toroid. To jakie to może mieć
straty na 10mm miedzi przy praktycznie dowolnym przekroju przewodu do
silnika?

Quote:
Słabo z dostępnością rdzenie 3R1 - w Polsce dostępne tylko TN36 z tego
materiału - wielkie są.

Niepotrzebnie chcesz do zrobić zbyt porządnie. To nie ma być regulcyjny
wzmacniacz magnetyczny o liniowej charakterystyce, tylko znikająca
cewka. Dowolny ferryt się nada, przy 500mT jednakowo znikną. Testowałem
na F938, 3F3, PC20 i nie pamiętam, na ilu jeszcze. Tylko l_e ma
znaczenie w tym zastosowaniu.

Quote:
Układy z halotronami dają się wzmocnić do zakresu 10V. Tylko po co?

Pozdrawiam, Piotr

Piotr Wyderski
Guest

Sat Sep 10, 2022 9:44 pm   



J.F wrote:

Quote:
Czy on taki bezstratny ... moze gdzies w kosmosie, gdzie
nadprzewodniki sa bezstratne Smile

Przekładasz przewód prądowy raz przez toroid. Nawet zwoju nie domykasz.
Jak chcesz samoistnej kompensacji prądu z wtórnego, to przekładasz przez
dwa rdzenie, ale w tego typu zastosowaniu prościej zewrzeć to w.cz.
kondensatorem niż dodawać przeciwbieżną cewkę.

Zakładam, że długość przewodu między silnikiem i zasilaczem jest większa
niż grubość rdzenia, czyli 10mm. Żadnych strat do tego, co już tam jest
na miedzi nie dodajesz.

Quote:
Walor edukacyjny ma, ale kolega nie elektronik, i chcialby gotowy
kupic. Da sie?

Pewnie się da, tylko to jest tego typu układ, który szybciej się buduje
niż znajduje w google.

Quote:
Troche ukladow scalonych do pomiaru pradu jest, nie daja
0-10V, ale i tak znacznie przyjemniej.

Ale tu jest potrzebna informacja binarna. 10V zrobisz sobie jednym
tranzystorem.

Quote:
Tylko kontaktrony jakos malo czule - ile Ci ostatnio Azw wyszlo?

~5Az na rurce dobranej pod R_off, a nie pod czułość.

Pozdrawiam, Piotr

RoMan Mandziejewicz
Guest

Sat Sep 10, 2022 10:54 pm   



Hello Piotr,

Saturday, September 10, 2022, 9:11:25 PM, you wrote:

Quote:
Przy 10A DC jest praktycznie bezstratny.
Przewód jednokrotnie przechodzący przez toroid. To jakie to może mieć
straty na 10mm miedzi przy praktycznie dowolnym przekroju przewodu do
silnika?

:)

Quote:
Słabo z dostępnością rdzenie 3R1 - w Polsce dostępne tylko TN36 z tego
materiału - wielkie są.
Niepotrzebnie chcesz do zrobić zbyt porządnie.

Tak już mam.

Quote:
To nie ma być regulcyjny wzmacniacz magnetyczny o liniowej
charakterystyce, tylko znikająca cewka. Dowolny ferryt się nada,
przy 500mT jednakowo znikną. Testowałem na F938, 3F3, PC20 i nie
pamiętam, na ilu jeszcze. Tylko l_e ma znaczenie w tym zastosowaniu.

Silna zależność od temperatury. Jako czujnik się nada, do pomiaru -
nie bardzo.

[...]


--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Piotr Wyderski
Guest

Sat Sep 10, 2022 11:10 pm   



RoMan Mandziejewicz wrote:

Quote:
Silna zależność od temperatury. Jako czujnik się nada, do pomiaru -
nie bardzo.

OP chce wykryć przeciążenie zablokowanego silniczka. To urąga znaczeniu
słowa "pomiar". :-)

Pozdrawiam, Piotr

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Przetwornik prąd-napięcie

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map