Robert Wańkowski
Guest
Sat May 21, 2011 3:00 pm
Czy jak mam silnik podłączony w gwiazdę to zużyje mniej prądu niż w układzie
trójkąta.
Chodzi o to co wykaże licznik.
Pomijam, że będzie wolniej, dłużej itp.
Silnik obciążony na tyle, że ma 80% obrotów.
Ja myślałem, że mniej. Ale podobno tyle samo.
Silnik napędza wentylator odpylania w stolarni. Jak nie potrzeba dużej mocy
ssącej załączony jest w gwieździe.
Robert
Robert Wańkowski
Guest
Sat May 21, 2011 3:58 pm
No dobra, policzyłem obroty licznika energii.
Tak w pamięci bo telefon ma tysiące bajerów a minutnika czy stopera akurat
nie ma.
No i wyszło, że około połowę mniej energii zużył na wolnym biegu w gwieździe
niż trójkącie.
Robert
Jaroslaw Berezowski
Guest
Sat May 21, 2011 8:17 pm
Dnia Sat, 21 May 2011 16:00:17 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):
Quote:
Pomijam, że będzie wolniej, dłużej itp. Silnik obciążony na tyle, że ma
80% obrotów.
To na pewno jest silnik indukcyjny?
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
Robert WaĹkowski
Guest
Sat May 21, 2011 10:31 pm
Użytkownik "Jaroslaw Berezowski
Quote:
To na pewno jest silnik indukcyjny?
Tak, indukcyjny. Napisałem 80% aby nie napisać, że bez obciążenia.
Pewnie teraz okaże się, że indukcyjne nie mogą się kręcić wolniej.
No to załóżmy, że bez obciążenia i z pełnym obciążeniem.
Robert
Jaroslaw Berezowski
Guest
Sat May 21, 2011 10:43 pm
Dnia Sat, 21 May 2011 23:31:18 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):
Quote:
Użytkownik "Jaroslaw Berezowski
To na pewno jest silnik indukcyjny?
Tak, indukcyjny. Napisałem 80% aby nie napisać, że bez obciążenia.
20% poślizgu przy obciążeniu nominalnym to jakaś strasznie wysoka liczba.
Quote:
Pewnie teraz okaże się, że indukcyjne nie mogą się kręcić wolniej.
No to załóżmy, że bez obciążenia i z pełnym obciążeniem.
Jak silnik jest przewymiarowany to owszem, przełączenie w gwiazdę może
zmniejszyć pobór mocy czynnej (spadek mocy strat w silniku). Ale o połowę
to nierealna wartość.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
J.F.
Guest
Sun May 22, 2011 8:03 am
On Sat, 21 May 2011 16:58:00 +0100, Robert Wańkowski wrote:
Quote:
No dobra, policzyłem obroty licznika energii.
No i wyszło, że około połowę mniej energii zużył na wolnym biegu w gwieździe
niż trójkącie.
silnik ma mniejszy moment, wiec wentylator musi sie krecic wolniej,
wiec potrzebuje mniej mocy na wale, wiec i na liczniku powinno sie
odbic.
Masz tam rozdzielone wloty na kilka urzadzen ?
Ale mozesz sprobowac zatkac nieuzywane, i zobaczyc co wtedy wyjdzie.
Ogolnie wentylator powinien wtedy mniejszy opor stawiac i nawet na
trojkacie pobor mocy powinien byc mniejszy.
Przynajmniej rzeczywistej - bo bierna chyba wzrosnie :-)
J.
Mirek
Guest
Sun May 22, 2011 9:58 am
On 22.05.2011 10:03, J.F. wrote:
Quote:
silnik ma mniejszy moment, wiec wentylator musi sie krecic wolniej,
wiec potrzebuje mniej mocy na wale, wiec i na liczniku powinno sie
odbic.
Z tym, że nie indukcyjny. Jak kręci się wolniej niż swoje obroty
znamionowe to tak, jakbyś miał transformator na zwarciu.
Wntylator jest upierdliwy dla silnika indukcyjnego - zobacz na
charakterystyki.
Oczywiście są silniki o specjalnie dobranej charakterystyce
(moment=f(obroty)), ale one z definicji mają niższą sprawność -
wentylator schłodzi ;)
Mirek.
4CX250
Guest
Sun May 22, 2011 6:07 pm
Użytkownik "Mirek" <i_tak@zaspamowany.adres> napisał w wiadomości
news:iramni$oov$1@news.onet.pl...
Quote:
Z tym, że nie indukcyjny. Jak kręci się wolniej niż swoje obroty
znamionowe to tak, jakbyś miał transformator na zwarciu.
O czym ty piszesz? Przecież silnik dostosowany do pracy gwiazda/trójkąt
gwizda na to serdecznie. Są nawet układy rozruchowe silników o ile są
przeznaczone do takiej pracy - gwiazda/trójkąt w postaci od najprostrzych
przełączników obrotowych czyli wyłączony/gwiazda/trójkąt.
Marek
Tomasz Wójtowicz
Guest
Sun May 22, 2011 8:45 pm
W dniu 2011-05-22 20:07, 4CX250 pisze:
Quote:
Użytkownik "Mirek" <i_tak@zaspamowany.adres> napisał w wiadomości
news:iramni$oov$1@news.onet.pl...
Z tym, że nie indukcyjny. Jak kręci się wolniej niż swoje obroty
znamionowe to tak, jakbyś miał transformator na zwarciu.
O czym ty piszesz? Przecież silnik dostosowany do pracy gwiazda/trójkąt
gwizda na to serdecznie. Są nawet układy rozruchowe silników o ile są
przeznaczone do takiej pracy - gwiazda/trójkąt w postaci od
najprostrzych przełączników obrotowych czyli wyłączony/gwiazda/trójkąt.
Ale rozruch gwiazda-trójkąt nie koniecznie jest regulacją ekonomiczną.
Dlatego, że w silniku asynchronicznym klatkowym, przy stałym momencie
hamującym, na gwieździe obroty są znacznie mniejsze niż na trójkącie. A
mniejsze obroty, to większy poślizg czyli mniejsza sprawność. Żeby się
potem nie okazało, że przez przełączenie z trójkąta na gwiazdę moc
elektryczna silnika spadła 3 razy, ale moc mechaniczna spadła np. 10
razy, przy czym reszta mocy poszła na grzanie i spaliła silnik.
Dlatego to, że można przeprowadzić rozruch gwiazda-trójkąt, nie znaczy,
że dany silnik może stale pracować na gwieździe.
W przypadku wentylatorów to nie wiem, bo tam moment hamujący jest
funkcją prędkości obrotowej, ale przy obciążeniach z grubsza stałych,
np. dźwignice, to już widać wyraźnie.
J.F.
Guest
Mon May 23, 2011 10:04 am
Użytkownik "Mirek" <i_tak@zaspamowany.adres> napisał w
Quote:
On 22.05.2011 10:03, J.F. wrote:
silnik ma mniejszy moment, wiec wentylator musi sie krecic
wolniej,
wiec potrzebuje mniej mocy na wale, wiec i na liczniku powinno
sie
odbic.
Z tym, że nie indukcyjny. Jak kręci się wolniej niż swoje obroty
znamionowe to tak, jakbyś miał transformator na zwarciu.
Wntylator jest upierdliwy dla silnika indukcyjnego - zobacz na
charakterystyki.
Moze i jest, ale w wiekszosci wentylatorow jest wlasnie taki
silnik.
Quote:
Oczywiście są silniki o specjalnie dobranej charakterystyce
W szczegolnosci te male biurowo-domowe - o kilku regulowanych
predkosciach.
J.