RTV forum PL | NewsGroups PL

Silnik w pompie wspomagania Opla z 1992 roku - prąd stały czy trójfazowy?

pompa wspomagania - jakiego typu silnik?

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Silnik w pompie wspomagania Opla z 1992 roku - prąd stały czy trójfazowy?

badworm
Guest

Sat Dec 19, 2015 10:44 pm   



Pytanie zdawać by się mogło bardziej na pl.misc.samochody, ale chodzi o
rzecz stricte elektryczną. W pewnym urządzeniu pracuje pompa
wspomagania, zanabyta na autoszrocie - z jakiegoś starszego modelu Opla,
możliwe, że rocznik 1992. Próbuję ustalić, jakiego typu siedzi tam
silnik. Osoba, która to urządzenie budowała, twierdzi, że to jest zwykły
silnik prądu stałego a fakt, że ma on trzy wyprowadzenia uzwojenia
stojana wynika z tego, że pompa ma dwa biegi. Na moje to jest jakiś
silnik trójfazowy, bo elektronika nim sterująca wygląda tak:

http://transport.prohost.pl/kolejowy/pliki/20151106_080847.jpg

Trzy struktury na dole to jak dla mnie półmostki falownika. Za tym, że
jest to silnik trójfazowy (prawdopodobnie z magnesami trwałymi)
przemawia również to, że sterownik z silnikiem oprócz wyprowadzeń do
stojana łączy też kilka cienkich przewodów, pewnie od czujnika obrotów.
Dobrze dedukuję?
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kropek}pl
GG#2400455 ICQ#320399066

Marek
Guest

Sun Dec 20, 2015 10:31 am   



On Sat, 19 Dec 2015 22:44:56 +0100, badworm <nospam@post.pl> wrote:
Quote:
Na moje to jest jakiś
silnik trójfazowy, bo elektronika nim sterująca wygląda tak:

A nie jest to po prostu silnik prądu stałego z komutacją
elektroniczną? Jak modelarskie silniki bezszczotkowe, często
niesłusznie nazywane "trójfazowe".

--
Marek

badworm
Guest

Fri Dec 25, 2015 7:44 pm   



Dnia Sun, 20 Dec 2015 10:31:42 +0100, Marek napisał(a):

Quote:
A nie jest to po prostu silnik prądu stałego z komutacją
elektroniczną? Jak modelarskie silniki bezszczotkowe, często
niesłusznie nazywane "trójfazowe".

Dlaczego niesłusznie? O ile BLDC to faktycznie zgodnie z nazwą silnik
bezszczotkowy prądu stałego, o tyle PMSM to już silnik trójfazowy - coś
jakby w silniku synchronicznym wzbudzenie elektryczne zastąpić magnesami
trwałymi.
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kropek}pl
GG#2400455 ICQ#320399066

Marek
Guest

Sat Dec 26, 2015 7:50 pm   



On Fri, 25 Dec 2015 19:44:49 +0100, badworm <nospam@post.pl> wrote:
Quote:
Dlaczego niesłusznie? O ile BLDC to faktycznie zgodnie z nazwą
silnik
jakby w silniku synchronicznym wzbudzenie elektryczne zastąpić
magnesami
trwałymi.

Bo z reguły silnik trójfazowy to silnik asynchroniczny 3fazowy prądu
przemiennego z wirnikiem klatkowym.
Silnik brzeszczotkowy modelarski to zwykły silnik prądu stałego z
magnesami trwałymi, który nadal jest zasilany prądem stałym w
odpowiednim czasie w odpowiednich odczepach uzwojenia (co robi
regulator elektroniczny). Konsekwencją usunięcia szczotek jest to, że
magnesy wirują a nie uzwojenie.
Oczywiście, można naciągnąć określenie "fazy" na sekwencyjne
zasilanie tych odczepów uzwojenia stojana ale uważam, że jednak jest
to naciągane zbyt mocno.

--
Marek

AlexY
Guest

Sat Dec 26, 2015 11:02 pm   



Marek pisze:
Quote:
On Fri, 25 Dec 2015 19:44:49 +0100, badworm <nospam@post.pl> wrote:
Dlaczego niesłusznie? O ile BLDC to faktycznie zgodnie z nazwą
silnik
jakby w silniku synchronicznym wzbudzenie elektryczne zastąpić
magnesami
trwałymi.

Bo z reguły silnik trójfazowy to silnik asynchroniczny 3fazowy prądu
przemiennego z wirnikiem klatkowym. Silnik brzeszczotkowy modelarski to
zwykły silnik prądu stałego z magnesami trwałymi, który nadal jest
zasilany prądem stałym w odpowiednim czasie w odpowiednich odczepach
uzwojenia (co robi regulator elektroniczny). Konsekwencją usunięcia
szczotek jest to, że magnesy wirują a nie uzwojenie.

Nie ma takiego wymogu, możesz wstawić magnesy w stojan a wirnik zasilić
przez pierścienie ślizgowe.

Quote:
Oczywiście, można naciągnąć określenie "fazy" na sekwencyjne zasilanie
tych odczepów uzwojenia stojana ale uważam, że jednak jest to naciągane
zbyt mocno.

W ten sposób rozumując silnik 3f również będzie silnikiem prądu stałego
(w odpowiednim czasie). BLDC bez falownika nie ruszy z prądu stałego tak
samo jak silnik 3f, zaś silnik 3f pójdzie na sterowaniu "sekwencyjnym"
od BLDC aczkolwiek nie tak skutecznie bo nie ma magnesów (robił ktoś
próby?).


--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

Marek
Guest

Sun Dec 27, 2015 1:03 am   



On Sat, 26 Dec 2015 22:02:53 +0000, AlexY <alexy@irc.pl> wrote:
Quote:
Nie ma takiego wymogu, możesz wstawić magnesy w stojan a wirnik
zasilić
przez pierścienie ślizgowe.

Nie o wymóg chodzi ale o idee zasilania bez ścierania (bezstykowego).

--
Marek

AlexY
Guest

Sun Dec 27, 2015 2:25 am   



Marek pisze:
Quote:
On Sat, 26 Dec 2015 22:02:53 +0000, AlexY <alexy@irc.pl> wrote:
Nie ma takiego wymogu, możesz wstawić magnesy w stojan a wirnik
zasilić
przez pierścienie ślizgowe.

Nie o wymóg chodzi ale o idee zasilania bez ścierania (bezstykowego).

Pierścienie ślizgowe praktycznie się nie zużywają, to nie komutator, nie
ma przeskoków szczotki, nie ma iskrzenia. Miałem pod opieką bodajże 50kW
silnik z okresu powojennego (nie pamiętam roku produkcji, coś około
1950-1955 z przełącznikiem trójkąt-gwiazda na takich pierścieniach, nie
wiem czy były wymieniane (wątpię) a wyglądały jak nowe.

--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Silnik w pompie wspomagania Opla z 1992 roku - prąd stały czy trójfazowy?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map