RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak skutecznie mierzyć podciśnienie w kolektorze dolotowym silnika z 4 przepustnicami?

pomiar podcisnienia

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak skutecznie mierzyć podciśnienie w kolektorze dolotowym silnika z 4 przepustnicami?

ArturVF500
Guest

Sat Jan 19, 2008 1:16 pm   



Temat dotyczy silnika i pomiaru podcisnienia w kolektorze dolotowym -
wiadomo, komp potrzebuje tej wartosci do ustalenia dawki paliwa; tradycyjnie
kolektor wydechowy laczy 4 cylindry i mierzone jest podcisnienie w spulnej
puszce. W rozwiazaniu z 4 osobnymi przepustnicami pomiar dokonywany jest dla
pojedynczego cylindra i pojawia sie problem - bardzo duza pulsacja; o ile w
tradycyjnym ukladzie podcisnienie jest dosyc stabilne, to juz przy
rozdzielonym, gdy przepustnica jest prawie zamknieta (pod)cisnienie zmienia
sie od 100 do 1000mbar; czy ma ktos pomysl jak zmierzyc to podcisnienienie
dla wartosci "roboczej" czyli owa wartosc dolna? w zasadzie mozna by
probowac mierzyc wartosc minimalna w okreslonym czasie, jednak moze to zle
wplynac na komputer silnika ze wzgledu na wprowadzone opoznienie - dlawienie
sie silnika przy szybkim wcisnieciu, puszczeniu gazu...

pozdrawiam
Artur

A. Grodecki
Guest

Sat Jan 19, 2008 1:26 pm   



ArturVF500 napisał(a):
Quote:
Temat dotyczy silnika i pomiaru podcisnienia w kolektorze dolotowym -
wiadomo, komp potrzebuje tej wartosci do ustalenia dawki paliwa; tradycyjnie
kolektor wydechowy laczy 4 cylindry i mierzone jest podcisnienie w spulnej
puszce. W rozwiazaniu z 4 osobnymi przepustnicami pomiar dokonywany jest dla
pojedynczego cylindra i pojawia sie problem - bardzo duza pulsacja; o ile w
tradycyjnym ukladzie podcisnienie jest dosyc stabilne, to juz przy
rozdzielonym, gdy przepustnica jest prawie zamknieta (pod)cisnienie zmienia
sie od 100 do 1000mbar; czy ma ktos pomysl jak zmierzyc to podcisnienienie
dla wartosci "roboczej" czyli owa wartosc dolna? w zasadzie mozna by
probowac mierzyc wartosc minimalna w okreslonym czasie, jednak moze to zle
wplynac na komputer silnika ze wzgledu na wprowadzone opoznienie - dlawienie
sie silnika przy szybkim wcisnieciu, puszczeniu gazu...

Właśnie próbkowanie da natychmiastowy i poprawny wynik. Jeśli zrobisz to
analogowo, będziesz raczej skazany na negatywny wpływ jakiegos układu
uśredniającego. Zauważ że taki układ musiałby działac poprawnie w całym
zakresie obrotów więc mieć dość dużą stałą czasową.
Oczywiście warto spróbkować co najmniej 2 razy, aby uniknąć błędu grubego.

--

Pozdrawiam,

A. Grodecki

"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."

ArturVF500
Guest

Sat Jan 19, 2008 1:57 pm   



Quote:
Właśnie próbkowanie da natychmiastowy i poprawny wynik. Jeśli zrobisz to
analogowo, będziesz raczej skazany na negatywny wpływ jakiegos układu
uśredniającego.

ha, ale do tego musze dac proca z co najmniej 12bit AC i CA... a to kolejny
element ktory moze zawiesc o wiele czesciej niz analog; myslalem raczej o
opampie p&h tylko jeszcze zostaje detekcja dolu; o tyle dobrze ze walki
rozrzadu nie sa kwadratowe i nie musze sie martwic bezwladnoscia samego
czujnika;)

A. Grodecki
Guest

Sat Jan 19, 2008 2:38 pm   



ArturVF500 napisał(a):

Quote:
ha, ale do tego musze dac proca z co najmniej 12bit AC i CA... a to kolejny
element ktory moze zawiesc o wiele czesciej niz analog; myslalem raczej o
opampie p&h tylko jeszcze zostaje detekcja dolu; o tyle dobrze ze walki
rozrzadu nie sa kwadratowe i nie musze sie martwic bezwladnoscia samego
czujnika;)

Co ty chcesz zrobić z tym wynikiem i czy potrzebny analogowy czy cyfrowy
to ja już nie wiem.

--

Pozdrawiam,

A. Grodecki

"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."

Dariusz Zolna
Guest

Sat Jan 19, 2008 2:40 pm   



ArturVF500 pisze:
Quote:
W rozwiazaniu z 4 osobnymi przepustnicami pomiar dokonywany jest dla
pojedynczego cylindra i pojawia sie problem - bardzo duza pulsacja

W rozwiązaniu z 4 przepustnicami wszystkie łączy się wężykiem, wpuszcza
do puszki do której z drugiej strony podłączony jest czujnik ciśnienia.
I to jest najlepsze, analogowe rozwiązanie.

Dariusz Żołna

J.F.
Guest

Sat Jan 19, 2008 3:29 pm   



On Sat, 19 Jan 2008 13:26:18 +0100, A. Grodecki wrote:
Quote:
ArturVF500 napisał(a):
W rozwiazaniu z 4 osobnymi przepustnicami pomiar dokonywany jest dla
pojedynczego cylindra i pojawia sie problem - bardzo duza pulsacja;

Właśnie próbkowanie da natychmiastowy i poprawny wynik.

Tylko probkowanie trzeba zsychronizowac z obrotami,
a najlepiej to jeszcze pare razy zmierzyc w czasie suwu ssania -
bo groza efekty rezonansowe.

Jeszcze drobiazg - MAP mierza cisnienie absolutne, nie podcisnienie
wzgledem otoczenia.

J.

ArturVF500
Guest

Sun Jan 20, 2008 11:55 am   



Użytkownik "Dariusz Zolna" <answer@usenet.com> napisał w wiadomości
news:fmsujn$ooa$1@inews.gazeta.pl...
Quote:
W rozwiązaniu z 4 przepustnicami wszystkie łączy się wężykiem, wpuszcza do
puszki do której z drugiej strony podłączony jest czujnik ciśnienia. I to
jest najlepsze, analogowe rozwiązanie.

Tak, masz racje, ale chciałbym zrobić pomiar indywidulany dla każdego
cylindra, poza tym zastowować takze w układach jednocylindrowych.

pozdrawiam
Artur

Guest

Sun Jan 20, 2008 1:11 pm   



Panowie nie wiem do końca jak to ma działać lecz jeżeli chcemy użyć procka to
należy najpierw obrobić sygnał analogowy.
np. przez zastosowanie układu pamiętającego wartość max lub min z przetwornika,
a wtedy można spokojnie mierzyć ją prockiem bez zastanawiania się co mierzymy.

Ps.
Co nas obchodzi ciśnienie otoczenia?
Przecież jest ono stałe, a zatem można je wyeliminować z pomiarów.

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Greg(G.Kasprowicz)
Guest

Sun Jan 20, 2008 1:25 pm   



Quote:

ha, ale do tego musze dac proca z co najmniej 12bit AC i CA... a to
kolejny element ktory moze zawiesc o wiele czesciej niz analog; myslalem
raczej o opampie p&h tylko jeszcze zostaje detekcja dolu; o tyle dobrze ze
walki rozrzadu nie sa kwadratowe i nie musze sie martwic bezwladnoscia
samego czujnika;)
odkad to probkowanie jest wylacznie cyfrowe?

w wiekszosci ADC probkujesz analogowo ukaldem probkujacym, dopiero potem
przetwarzasz na cyfrowy
Zatem mozesz dac sam uklad prokujacy. Analog Devices kilka takich robi.
Mozesz tez zrobic na piechotke

J.F.
Guest

Sun Jan 20, 2008 3:31 pm   



On 20 Jan 2008 13:11:52 +0100, zbyszeks@poczta.onet.pl wrote:
Quote:
Panowie nie wiem do końca jak to ma działać lecz jeżeli chcemy użyć procka to
należy najpierw obrobić sygnał analogowy.
np. przez zastosowanie układu pamiętającego wartość max lub min z przetwornika,
a wtedy można spokojnie mierzyć ją prockiem bez zastanawiania się co mierzymy.

Lub zrobic to programowo w samym procku.

Quote:
Ps.
Co nas obchodzi ciśnienie otoczenia?
Przecież jest ono stałe, a zatem można je wyeliminować z pomiarów.

Wystarczy prognoze pogody obejrzec zeby zauwazyc ze nie jest stale Smile
Albo sie w Alpy przejechac.

W tym watku Artur cos zasugerowal o dawkowaniu paliwa,
gdzie w samochodach stosuje sie jednak czujniki cisnienia absolutnego,
a pomiar cisnienia sredniego/maksymalnego/minimalnego moze dac malo
dokladne wyniki.

maksymalne absolutne/minimalne podcisnienie bedzie chyba najbardziej
przeklamane, bo przez 3 suwy to nawet przez przymknieta przepustnice
moze sporo wleciec do krotkiej rury.

J.

Dariusz Zolna
Guest

Sun Jan 20, 2008 3:38 pm   



ArturVF500 pisze:
Quote:
Tak, masz racje, ale chciałbym zrobić pomiar indywidulany dla każdego
cylindra, poza tym zastowować takze w układach jednocylindrowych.

Żeby wyeliminować tętnienie, zrób dokładnie to samo - nie wpinaj
czujnika bezpośrednio w przepustnicę, ale za pośrednictwem małej puszki.

Dariusz Żołna

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak skutecznie mierzyć podciśnienie w kolektorze dolotowym silnika z 4 przepustnicami?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map