RTV forum PL | NewsGroups PL

Polaryzacja zasilania hallotronu w samochodzie Tavria - pytania i schematy

hallotron - prośba o pomoc

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Polaryzacja zasilania hallotronu w samochodzie Tavria - pytania i schematy

szadok
Guest

Tue Aug 29, 2006 10:40 am   



Witam,

Mam w samochodzie przerywacz bezstykowy oparty na hallotronie. Wygląda
to tak, że w aparacie zapłonowym jest sobie magnesik stały,
jest sobie hallotron a pomiędzy nimi wiruje metalowa przesłona z
wycięciem.

No i mam dwa pytania...
pierwsze: czy ważna jest polaryzacja zasilania hallotronu? Czy jak
zamienię polaryzację, to czujnik przeżyje, czy raczej zrobię mu krzywdę?
Jak bardzo taki hallotron jest wrażliwy na uszkodzenia?

Sprawa druga: książce do mojego autka (tavria) są dwa schemaciki.
Pierwszy to taka kontrolka do ustawienia kąta wyprzedzenia
zapłonu, drugi to schemacik do sprawdzenia samego czujnika.

http://szadok.terramail.pl/rys1.pdf
(dioda ag307b pisane było cyrylicą Wink
http://szadok.terramail.pl/rys2.pdf

Miałbym wielką prośbę: czy znalazłaby się jakaś dobra duszyczka i
spojrzała
na ww schemaciki i powiedziałaby, czy mają one szanse być prawidłowe?
Czy coś ew. trzebaby/należałoby zmienić, poprawić?
Bo cosik mi ta diodka nie chciała świecić jak skleciłem ten schemacik
[1]
do kupy, no to zacząłem kombinować z polaryzacją diody, potem z
polaryzacją
zasilania i... chyba hallotron nie przeżył... ;/ [99%]
No i niekoniecznie chciałbym powtarzać uwalenie nowego czujnika ;>
dlatego pytam...

Tak to jest, jak się budowlaniec za ustawianie auta bierze :>

Z góry dziękuję za pomoc...


pzdr, szadok
--
przy odpowiadaniu na priv usuń cyfry z mojego adresu

PAndy
Guest

Tue Aug 29, 2006 10:40 am   



"szadok" <szadok375@terramail.pl> wrote in message
news:slrn.pl.ef81p2.1ac.szadok375@szadoki.atakuja...
Quote:
Witam,

Mam w samochodzie przerywacz bezstykowy oparty na hallotronie. Wygląda
to tak, że w aparacie zapłonowym jest sobie magnesik stały,
jest sobie hallotron a pomiędzy nimi wiruje metalowa przesłona z
wycięciem.

No i mam dwa pytania...
pierwsze: czy ważna jest polaryzacja zasilania hallotronu? Czy jak
zamienię polaryzację, to czujnik przeżyje, czy raczej zrobię mu
krzywdę?
Jak bardzo taki hallotron jest wrażliwy na uszkodzenia?

Nie wiem - to czujnik halotronowy gdzie oprocz halotronu jest wzmacniacz
i ukald formujacy sygnal - mogl sie sfajczyc albo nie - zalezy od budowy
wewnetrznej
Poza tym niem usi to byc halltoron tylko moze byc czujnik wykorzystujacy
czujnik magnetorezystancyjny

Quote:
Sprawa druga: książce do mojego autka (tavria) są dwa schemaciki.
Pierwszy to taka kontrolka do ustawienia kąta wyprzedzenia
zapłonu, drugi to schemacik do sprawdzenia samego czujnika.

http://szadok.terramail.pl/rys1.pdf
(dioda ag307b pisane było cyrylicą Wink
http://szadok.terramail.pl/rys2.pdf

Miałbym wielką prośbę: czy znalazłaby się jakaś dobra duszyczka i
spojrzała
na ww schemaciki i powiedziałaby, czy mają one szanse być prawidłowe?
Czy coś ew. trzebaby/należałoby zmienić, poprawić?
Bo cosik mi ta diodka nie chciała świecić jak skleciłem ten schemacik
[1]

Hm cos nie wydaje mi sie zeby to moglo zadzialc - zakladam ze wyjscie z
czujnika to otwarty kolektor - sprobuj "rozciac" mase w tym schemacie z
dioda tak by rezystor byl podpiety przez diode do wyjscia czujnika - w
tej chwili masz uklad w ktorym rezystor i anoda diody podpiete sa do
masy... obrazowo - jak jest napis ag307b to dokladnie w tej samej
wysokosci "przetnij" mase schemat a dioda to pewnie AŁ307 (ruskie L -
jak nasza lambda...)

J.F.
Guest

Tue Aug 29, 2006 10:40 am   



On Tue, 29 Aug 2006 09:20:39 +0000 (UTC), szadok wrote:
Quote:
No i mam dwa pytania...
pierwsze: czy ważna jest polaryzacja zasilania hallotronu? Czy jak
zamienię polaryzację, to czujnik przeżyje, czy raczej zrobię mu krzywdę?
Jak bardzo taki hallotron jest wrażliwy na uszkodzenia?

Zazwyczaj w takim "hallotronie" jest uklad elektroniczny wzmacniajacy
i formujacy - dym z niego poleci.

Quote:
Sprawa druga: książce do mojego autka (tavria) są dwa schemaciki.
Pierwszy to taka kontrolka do ustawienia kąta wyprzedzenia
zapłonu, drugi to schemacik do sprawdzenia samego czujnika.

http://szadok.terramail.pl/rys1.pdf

Bardzo mi sie nie podoba polaczenie miedzy dolnym koncem opornika
a - akumulatora. A przy 5k ohm to to ustawienie kata wyprzedzenia
bedzie chyba symboliczne.

Quote:
Bo cosik mi ta diodka nie chciała świecić jak skleciłem ten schemacik
[1]
do kupy, no to zacząłem kombinować z polaryzacją diody, potem z
polaryzacją
zasilania i... chyba hallotron nie przeżył... ;/ [99%]

Sadzacz po drugim schemacie, to ten hallotron ma wyjscie
OC [open collector - zwiera do masy] i tylko ten bledny drucik
nie powinien mu zaszkodzic.

J.

HaMMeR
Guest

Tue Aug 29, 2006 12:16 pm   



szadok napisał(a):
Quote:
Witam,

Mam w samochodzie przerywacz bezstykowy oparty na hallotronie. Wygląda
to tak, że w aparacie zapłonowym jest sobie magnesik stały,
jest sobie hallotron a pomiędzy nimi wiruje metalowa przesłona z
wycięciem.

No i mam dwa pytania...
pierwsze: czy ważna jest polaryzacja zasilania hallotronu? Czy jak
zamienię polaryzację, to czujnik przeżyje, czy raczej zrobię mu krzywdę?
Jak bardzo taki hallotron jest wrażliwy na uszkodzenia?

Sprawa druga: książce do mojego autka (tavria) są dwa schemaciki.
Pierwszy to taka kontrolka do ustawienia kąta wyprzedzenia
zapłonu, drugi to schemacik do sprawdzenia samego czujnika.

http://szadok.terramail.pl/rys1.pdf
(dioda ag307b pisane było cyrylicą Wink
http://szadok.terramail.pl/rys2.pdf

Miałbym wielką prośbę: czy znalazłaby się jakaś dobra duszyczka i
spojrzała
na ww schemaciki i powiedziałaby, czy mają one szanse być prawidłowe?
Czy coś ew. trzebaby/należałoby zmienić, poprawić?
Bo cosik mi ta diodka nie chciała świecić jak skleciłem ten schemacik
[1]
do kupy, no to zacząłem kombinować z polaryzacją diody, potem z
polaryzacją
zasilania i... chyba hallotron nie przeżył... ;/ [99%]
No i niekoniecznie chciałbym powtarzać uwalenie nowego czujnika ;
dlatego pytam...

Tak to jest, jak się budowlaniec za ustawianie auta bierze :

Z góry dziękuję za pomoc...


pzdr, szadok
------------------


Witam,

Na pierwszym schemacie jest ewidentny blad,
zlikwiduj polaczenie miedzy Masa a Anoda
diody. Na drugim rysunku jest wyraznie
wskazane (tam gdzie jest wlaczony woltomierz),
na ktorej nodze (srodkowej!) jest WY i moze to byc OC,
ale wcale nie musi(moze Hallotron zawierac
wewnetrzny rezystor o wiekszej wartosci podlaczony
do kolektora tranzystora wyjsciowego stanowiacy
obciazenie 'fabryczne'.
A wiec wykonaj to, co napisalem w pierwszym zdaniu.

K

J.F.
Guest

Tue Aug 29, 2006 3:32 pm   



On Tue, 29 Aug 2006 14:59:07 +0000 (UTC), szadok wrote:
Quote:
W wiadomości <t038f257a1lk5h0t06pgkhbbe4f6vgcgei@4ax.com> J.F
A przy 5k ohm to to ustawienie kata wyprzedzenia
bedzie chyba symboliczne.

Znaczy sądzisz, że opornik ma jakiś wpływ na ustawienie kąta
wyprz.zapłonu? IMO on ma tylko dawać odpowiednie napięcie (tak? czy
diodę się prądem steruje? nieważne, ma świecić Smile, żeby dioda swieciła.
Odpowiedni kąt wyprzedzenia ustawiam obracając aparatem zapłonowym,
zakładając, że układ rozrządu jest ustawiony prawidłowo na znaki

Moze troche przesadzilem - to sie ustawia statycznie tak jak zwykly
przerywacz zaroweczka, czy koniecznie stroboskopem na wlaczonym
silniku ?

Bo stroboskop mozna LED zastapic, ale kiepski wychodzi i raczej duzym
pradem trzeba ja karmic.

J.

PAndy
Guest

Tue Aug 29, 2006 4:26 pm   



"szadok" <szadok375@terramail.pl> wrote in message
news:slrn.pl.ef8kvd.1ac.szadok375@szadoki.atakuja...

Quote:
rozumiem, że o taki efekt Ci chodzi:
http://szadok.terramail.pl/rys1-popr.pdf ?

tak

Quote:
podtrzymuję swoje ag307b (oryginalna pisownia jest już naniesiona Wink
BTW: a czy orientujesz się, czy to jest zwykły LED, czy to jakieś ufo
niedodostania w PL?

To zwykla ,czerwona dioda swiecaca - AŁ307BM (pisownia lacinska z
polskim Ł Very Happy )

btw wykorzystuja ja jako detektor femtosekundowych impulsow... <lol>
a gdyby to bylo AG to bylaby dioda detekcyjna z arsenku galu czy czego
temu podobnego (materialy grupy III)

szadok
Guest

Tue Aug 29, 2006 4:40 pm   



W wiadomości <44f42544$0$22585$f69f905@mamut2.aster.pl> HaMMeR
pisze, co następuje...

Quote:
Na pierwszym schemacie jest ewidentny blad,
zlikwiduj polaczenie miedzy Masa a Anoda
diody.

OK

Quote:
Na drugim rysunku jest wyraznie
wskazane

[cenne uwagi - ciach]
Quote:
A wiec wykonaj to, co napisalem w pierwszym zdaniu.

Tak zrobię. Zaraz lecę do garażu ;)

pzdr, szadok
--
przy odpowiadaniu na priv usuń cyfry z mojego adresu

szadok
Guest

Tue Aug 29, 2006 4:40 pm   



W wiadomości <t038f257a1lk5h0t06pgkhbbe4f6vgcgei@4ax.com> J.F
pisze, co następuje...

Quote:
Zazwyczaj w takim "hallotronie" jest uklad elektroniczny wzmacniajacy
i formujacy - dym z niego poleci.

no to chyba poleciał. sprawdzałem napięcia (na razie jeszcze w aparacie
zapł.) brak impulsów.



Quote:
Bardzo mi sie nie podoba polaczenie miedzy dolnym koncem opornika
a - akumulatora.

Czyli rozpinam anodę od masy

Quote:
A przy 5k ohm to to ustawienie kata wyprzedzenia
bedzie chyba symboliczne.

Znaczy sądzisz, że opornik ma jakiś wpływ na ustawienie kąta
wyprz.zapłonu? IMO on ma tylko dawać odpowiednie napięcie (tak? czy
diodę się prądem steruje? nieważne, ma świecić Smile, żeby dioda swieciła.
Odpowiedni kąt wyprzedzenia ustawiam obracając aparatem zapłonowym,
zakładając, że układ rozrządu jest ustawiony prawidłowo na znaki

pzdr, szadok
--
przy odpowiadaniu na priv usuń cyfry z mojego adresu

szadok
Guest

Tue Aug 29, 2006 4:40 pm   



W wiadomości <ed1360$usb$1@news.onet.pl> PAndy
pisze, co następuje...

Quote:
Poza tym niem usi to byc halltoron tylko moze byc czujnik wykorzystujacy
czujnik magnetorezystancyjny

ja tam nie wiem, w książce pisało o hallotronie Wink jak już wspomniałem
budowlaniec jestem :)


Quote:
Hm cos nie wydaje mi sie zeby to moglo zadzialc - zakladam ze wyjscie z
czujnika to otwarty kolektor - sprobuj "rozciac" mase w tym schemacie z
dioda tak by rezystor byl podpiety przez diode do wyjscia czujnika - w
tej chwili masz uklad w ktorym rezystor i anoda diody podpiete sa do
masy... obrazowo - jak jest napis ag307b to dokladnie w tej samej
wysokosci "przetnij" mase schemat

rozumiem, że o taki efekt Ci chodzi:
http://szadok.terramail.pl/rys1-popr.pdf ?


Quote:
a dioda to pewnie AŁ307 (ruskie L -
jak nasza lambda...)

podtrzymuję swoje ag307b (oryginalna pisownia jest już naniesiona Wink
BTW: a czy orientujesz się, czy to jest zwykły LED, czy to jakieś ufo
niedodostania w PL?

pzdr, szadok
--
przy odpowiadaniu na priv usuń cyfry z mojego adresu

szadok
Guest

Tue Aug 29, 2006 5:40 pm   



W wiadomości <5cn8f2hdieonmdej1eks0r1c8897977end@4ax.com> J.F
pisze, co następuje...

Quote:
Moze troche przesadzilem - to sie ustawia statycznie tak jak zwykly
przerywacz zaroweczka, czy koniecznie stroboskopem na wlaczonym
silniku ?

W tym układzie http://szadok.terramail.pl/rys1-popr.pdf to statycznie.
Bo normalnie (w czasie pracy silnika) w gniazdo gdzie teraz podłączone
jest +, -, WY, są podłączone wyjścia do modułu elektronicznego.

A jak moduł jest odłączony, to iskry brak. Schemat z żaróweczką też
jest, ale ciut bardziej skomplikowany, to go nie przerysowywałem, ale
jakby miał cuś wyjaśnić... http://szadok.terramail.pl/rys3.pdf


Quote:
Bo stroboskop mozna LED zastapic, ale kiepski wychodzi i raczej duzym
pradem trzeba ja karmic.

No myślałem, żeby zrobić sobie... ale to jeszcze musiałbym sobie
poszukać/poczytać Wink Przy okazji: ustawianie na stroboskop to też nie
tak hop siup w tym autku... bo są dwie wersje: bez katalizatora (kąt
wyprz. 5') i z katalizatorem (10-12'). No i nie wiadomo jak są znaki na
pokrywie zaworów naniesione (która wersja), więc lepiej tę pokrywę zdjąć
i ustawić na znaki na kołach rozrządu Wink ew. dopiero sprawdzić z pokrywą
;p. Ot taki to już śmieszny samochodzik co wsteczny ma tam, gdzie
normalne auta mają piąty bieg (a żeby było śmieszniej piąty bieg tam -
gdzie w min. polonezie jest wsteczny ;o)


pzdr, szadok
--
przy odpowiadaniu na priv usuń cyfry z mojego adresu

szadok
Guest

Tue Aug 29, 2006 5:40 pm   



W wiadomości <slrn.pl.ef8lp0.1ac.szadok375@szadoki.atakuja> szadok
pisze, co następuje...

a tak przy okazji:
http://szadok.terramail.pl/rys3.pdf
żarówkowa wersja tego układu z LED, jeśli cokolwiek to wnosi ;>

pzdr, szadok
--
przy odpowiadaniu na priv usuń cyfry z mojego adresu

szadok
Guest

Thu Aug 31, 2006 4:40 pm   



W wiadomości <slrn.pl.ef81p2.1ac.szadok375@szadoki.atakuja> szadok
pisze, co następuje...

Quote:
Witam,
Z góry dziękuję za pomoc...

Chciałem serdecznie podziękować za pomoc. Po przecięciu masy dioda
pięknie świeci Smile Kąt zapłonu ustawiony, a stary hallotron żeczywiście
padł.
Dzięki jeszcze raz wielkie za podpowiedzi.

pzdr, szadok
--
przy odpowiadaniu na priv usuń cyfry z mojego adresu

PAndy
Guest

Thu Aug 31, 2006 5:49 pm   



"szadok" <szadok375@terramail.pl> wrote in message
news:slrn.pl.efdtfj.1ac.szadok375@szadoki.atakuja...

Quote:
Chciałem serdecznie podziękować za pomoc. Po przecięciu masy dioda
pięknie świeci Smile Kąt zapłonu ustawiony, a stary hallotron żeczywiście
padł.
Dzięki jeszcze raz wielkie za podpowiedzi.

Dalbym diode w szeregu albo bezpiecznik i diode rownolegle by ochronic
hallotron w przyszlosci przed odwrotna polaryzacja...

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Polaryzacja zasilania hallotronu w samochodzie Tavria - pytania i schematy

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map