Mateusz Bogusz
Guest
Sun May 08, 2022 6:14 pm
Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
nie mam zastrzeżeń.
Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
prądu w układzie to 8A.
--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz
Jacek Maciejewski
Guest
Sun May 08, 2022 6:44 pm
Dnia Sun, 8 May 2022 20:14:12 +0200, Mateusz Bogusz napisał(a):
Quote:
Czy takie rozwiązania mają
sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze?
Herbata od mieszania nie zrobi się słodsza. Z przetwornicą energii ci
nie przybędzie tylko ubędzie.
--
Jacek
I hate haters.
Cezar
Guest
Sun May 08, 2022 8:12 pm
On 08/05/2022 19:14, Mateusz Bogusz wrote:
Quote:
Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
nie mam zastrzeżeń.
Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
prądu w układzie to 8A.
Po prostu zrób odcinanie zasilania przy spadku napięcia ponizej 12.5V :-)
A tak na powaznie to wez pod uwagę że ładowanie akumulatorów połączonych
szeregowo jest bardziej kłopotliwe.
Najlepsze by było buck-boost jeśli głębokie rozładowanie Ci nie przeszkadza.
c.
Dawid Rutkowski
Guest
Sun May 08, 2022 9:44 pm
niedziela, 8 maja 2022 o 20:44:46 UTC+2 Jacek Maciejewski napisał(a):
Quote:
Dnia Sun, 8 May 2022 20:14:12 +0200, Mateusz Bogusz napisał(a):
Czy takie rozwiązania mają
sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze?
Herbata od mieszania nie zrobi się słodsza. Z przetwornicą energii ci
nie przybędzie tylko ubędzie.
Jak w ogóle nie zamieszasz to słodka nie będzie, dopiero na końcu.
Przecież pisał, że zgodzi się na krótszą jazdę w zamian za to, że nie będzie spadać przyśpieszenie i prędkość maksymalna.
Dawid Rutkowski
Guest
Sun May 08, 2022 9:50 pm
niedziela, 8 maja 2022 o 20:14:13 UTC+2 Mateusz Bogusz napisał(a):
Quote:
Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
nie mam zastrzeżeń.
Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
prądu w układzie to 8A.
Używamy kolejowe (tzn. mają normy) przetwornice meanwell.
Dają 12V na wyjściu - może być mało, dla nas też byłyby lepsze 13,8V, ale działają.
100W i 150W - czylu max. 8A/12A mają zakresy wejść bodajże 16-33V oraz 33-50(?)V - jeżdżą albo na starszych tramwajach z aku 36V i ok. 40V ładowania albo na nowszych z aku 24V i ok. 28V ładowania.
Takie 60W mają wejścia 9-36V albo 18-72V.
Są całkiem sprawne, chyba ponad 90%.
Kosztują 200-400zł w zaleności od mocy i są nieduże, bez aktwnego chłodzenia.
Cezar
Guest
Sun May 08, 2022 10:07 pm
On 08/05/2022 22:16, Zenek Kapelinder wrote:
Quote:
niedziela, 8 maja 2022 o 22:12:27 UTC+2 Cezar napisał(a):
On 08/05/2022 19:14, Mateusz Bogusz wrote:
Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
nie mam zastrzeżeń.
Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
prądu w układzie to 8A.
Po prostu zrób odcinanie zasilania przy spadku napięcia ponizej 12.5V :-)
A tak na powaznie to wez pod uwagę że ładowanie akumulatorów połączonych
szeregowo jest bardziej kłopotliwe.
Najlepsze by było buck-boost jeśli głębokie rozładowanie Ci nie przeszkadza.
c.
W przeciętnym samochodzie jest sześć akumulatorów połączonych szeregowo. W ciężarówkach 12 akumulatorów połączonych szeregowo. I jakoś to jeździ i daje się ładować.
To fakt. Jego akumulatory AGM też takie są. Chodziło mi o to że ten
pojazd jest już przystosowany do ładowania 12V i trzeba by było ten
układ ładowania przerabiać...
c.
Zenek Kapelinder
Guest
Sun May 08, 2022 11:16 pm
niedziela, 8 maja 2022 o 22:12:27 UTC+2 Cezar napisał(a):
Quote:
On 08/05/2022 19:14, Mateusz Bogusz wrote:
Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
nie mam zastrzeżeń.
Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
prądu w układzie to 8A.
Po prostu zrób odcinanie zasilania przy spadku napięcia ponizej 12.5V :-)
A tak na powaznie to wez pod uwagę że ładowanie akumulatorów połączonych
szeregowo jest bardziej kłopotliwe.
Najlepsze by było buck-boost jeśli głębokie rozładowanie Ci nie przeszkadza.
c.
W przeciętnym samochodzie jest sześć akumulatorów połączonych szeregowo. W ciężarówkach 12 akumulatorów połączonych szeregowo. I jakoś to jeździ i daje się ładować.
LordBluzgÂŽđľđą
Guest
Mon May 09, 2022 7:38 am
Mateusz Bogusz
Guest
Mon May 09, 2022 5:45 pm
On 08.05.2022 21:50, Dawid Rutkowski wrote:
Quote:
Używamy kolejowe (tzn. mają normy) przetwornice meanwell.
Dają 12V na wyjściu - może być mało, dla nas też byłyby lepsze 13,8V, ale działają.
Przy okazji - Meanwell znam i stosuje np. w oświetleniu szafkowym czy
gdy padnie w jakimś kupnym urządzeniu i trzeba wymienić. Ale czy taki
zasilacz za 200zł różni się od czegoś takiego z allegro?
-
https://allegro.pl/oferta/przetwornica-dc-dc-150w-10a-12-35v-step-up-9634153746
--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz
Mateusz Bogusz
Guest
Mon May 09, 2022 5:47 pm
J.F
Guest
Mon May 09, 2022 6:19 pm
On Sun, 8 May 2022 20:14:12 +0200, Mateusz Bogusz wrote:
Quote:
Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
nie mam zastrzeżeń.
Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
prądu w układzie to 8A.
A mierzyles napiecie pod obciazeniem? Moze po prostu juz akumulatory
nie wyrabiaja, i przetwornica tez nie wydoli.
Duze te akumulatory? Moze sie tez chyba zjawisko Peukerta objawic,
czyli spadek pojemnosci przy duzym pradzie.
Ogolnie to bym raczej nie liczyl na duze polepszenie.
J.
Dawid Rutkowski
Guest
Mon May 09, 2022 10:01 pm
poniedziałek, 9 maja 2022 o 19:45:38 UTC+2 Mateusz Bogusz napisał(a):
Quote:
On 08.05.2022 21:50, Dawid Rutkowski wrote:
Używamy kolejowe (tzn. mają normy) przetwornice meanwell.
Dają 12V na wyjściu - może być mało, dla nas też byłyby lepsze 13,8V, ale działają.
Przy okazji - Meanwell znam i stosuje np. w oświetleniu szafkowym czy
gdy padnie w jakimś kupnym urządzeniu i trzeba wymienić. Ale czy taki
zasilacz za 200zł różni się od czegoś takiego z allegro?
Ten za 200zł ma normy kolejowe - a to kosztuje.
Zaś technicznie - pisałem o zakresie wejść.
O ile dobrze rozumiem step-up i step-down, to ta z allegro musi mieć niższe napięcie wejściowe od wyjściowego - pytanie jeszcze ile wynosi minimalna różnica.
A ta za 200zł może mieć i niższe i wyższe i równe.
No i jeszcze ma w miarę porządną obudowę, choć dziurkowaną (w środku zalana, więc IP dość wysokie) i dużo lepsze śrubki pod kable.
Dawid Rutkowski
Guest
Mon May 09, 2022 10:04 pm
Mateusz Bogusz
Guest
Tue May 10, 2022 6:52 am
On 09.05.2022 22:04, Dawid Rutkowski wrote:
Quote:
No chyba że dzieci czy kobiety jeżdżą ;P
:-)
Po pierwszym zestawie akumulatorów do kosza, dodałem automatyczny
nadprądowy i teraz mam przynajmniej powiadomienie "Tatuś, nie działa" w
okolicy ~10V na klemach, a nie kiedy z 12V robiły się 6V aku.
--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz
LordBluzgÂŽđľđą
Guest
Tue May 10, 2022 7:08 am